Rozdział 3 - Obiekty i urządzenia obsługi uczestników ruchu - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Dz.U.2016.124 t.j.
Akt utracił mocRozdział 3
Obiekty i urządzenia obsługi uczestników ruchu
Obiekty i urządzenia obsługi uczestników ruchu
- w rozumieniu przepisów o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Rodzaj pojazdu | Usytuowanie pod kątem [°]*) | Długość [m] | Szerokość [m] |
Samochód osobowy | 90 | 5,00 | 2,50 |
0 | 6,00 | 2,50 | |
Samochód osobowy z przyczepą | 0 | 10,00 | 2,50 |
Samochód dla osób niepełnosprawnych | 90 | 5,00 | 3,60 |
0 | 6,00 | 3,60 |
*) Wymiary stanowisk postojowych przy innych kątach usytuowania w stosunku do krawędzi jezdni powinny być ustalone z zachowaniem wymiarów podanych dla kąta 90°.
Rodzaj pojazdu | Usytuowanie pod kątem (°)2) | Długość (m) | Szerokość (m) |
Samochód ciężarowy | 90 0 | 8,00 15,00 | 3,50 3,00 |
Autobus | 90 0 | 10,00 19,00 | 4,00 3,00 |
Samochód ciężarowy z przyczepą lub członowy | 901) 601) 0 | 19,00 19,00 30,00 | 3,50 3,50 3,00 |
1) Stanowiska postojowe samochodów ciężarowych z przyczepami lub członowych powinny być wykonane jako przelotowe.
2) Wymiary stanowisk postojowych przy innych kątach usytuowania w stosunku do krawędzi jezdni powinny być ustalone z zachowaniem wymiarów podanych dla kąta 90°.
Rodzaj pojazdu | Usytuowanie stanowiska w stosunku do krawędzi jezdni (°) | Szerokość jezdni manewrowej (m)*) |
Samochód osobowy | 90 60 45 0 | 5,00 4,00 3,50 3,00 |
Samochód ciężarowy | 90 60 45 0 | 12,00 7,50 6,00 3,50 |
Autobus | 90 60 45 0 | 16,00 10,00 7,50 3,50 |
*) Przy kącie innym niż podany w tabeli powinna być przyjęta szerokość jezdni manewrowej jak dla najbliższego kąta większego.
Parametr jezdni | Jednostka miary | Rodzaj pojazdu użytkującego jezdnię | ||
osobowy | osobowy z przyczepą | ciężarowy lub autobus | ||
Szerokość jezdni jednokierunkowej: | ||||
1) bez krawężników | m | 3,00 | 3,50 | 4,50 |
2) w krawężnikach | m | 4,50 | 4,50 | 4,50 |
Promień łuku: | ||||
1) w planie | m | 15 | 30 | 30 |
2) w przekroju podłużnym: | ||||
a) wypukły | m | 250 | 250 | 250 |
b) wklęsły | m | 150 | 150 | 150 |
Promień wewnętrznej krawędzi jezdni | m | 6,00 | 10,00 | 10,00 |
Prędkość projektowa | km/h | 30 |
Skos wyjazdowy z drogi nie powinien być większy niż 1 : 8, a skos wjazdowy na drogę nie większy niż 1 : 4.