Rozdział 3 - Dodatkowe pasy ruchu do wyprzedzania - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2016.124 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 30 sierpnia 2020 r.
Rozdział 3
Dodatkowe pasy ruchu do wyprzedzania
Dodatkowe pasy ruchu do wyprzedzania
§ 27. [Przesłanki zastosowania dodatkowego pasa ruchu do wyprzedzania i jego dane techniczne]
1.
Dodatkowe pasy ruchu do wyprzedzania można stosować:1)
na wzniesieniach - w celu umożliwienia wyprzedzania pojazdów, których prędkość ruchu maleje w trakcie pokonywania wzniesienia;2)
poza wzniesieniem - w celu zwiększenia możliwości wyprzedzania pojazdów.2.
Dodatkowy pas ruchu do wyprzedzania powinien być projektowany z lewej strony zasadniczego pasa ruchu.3.
Szerokość dodatkowego pasa ruchu do wyprzedzania powinna być równa szerokości pasa ruchu, przy którym się on znajduje, określonej w § 15 ust. 1, z zastrzeżeniem, że na drogach klas A, S, GP i G, na których przewiduje się wprowadzenie zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe, może być ona zmniejszona minimalnie do wartości określonych w § 15 ust. 3.4.
Początek i koniec dodatkowego pasa ruchu do wyprzedzania powinny być wykonane w formie klinów, stanowiących część jezdni wyłączoną z ruchu za pomocą znaków poziomych.5.
Ścięcie klinów wykonuje się przy użyciu proporcji 1 : x, gdzie x ≥ 5 w przypadku klina początkowego i x ≥ 10 w przypadku klina końcowego.6.
Długość dodatkowego pasa ruchu do wyprzedzania, mierzona pomiędzy końcem klina początkowego a początkiem klina końcowego, w miejscach, w których ma on pełną szerokość, powinna mieścić się w przedziale od 500 do 1500 m.7.
W przypadku gdy w celu zaprojektowania dodatkowego pasa do wyprzedzania zachodzi konieczność załamania krawędzi jezdni w planie, to minimalne wartości skosu powinny odpowiadać wartościom określonym w § 64.8.
Pochylenie podłużne i poprzeczne dodatkowego pasa ruchu do wyprzedzania oraz jego ukształtowanie w planie powinny być dostosowane do ukształtowania pasa ruchu, przy którym się on znajduje.§ 28. [Warunki zastosowania dodatkowego pasa ruchu do wyprzedzania]
Zastosowanie dodatkowego pasa ruchu do wyprzedzania możliwe jest przy zapewnieniu:1)
na wszystkich pasach ruchu - odległości widoczności na zatrzymanie przed przeszkodą, zgodnie z § 168 ust. 1 i 2;2)
na zasadniczym pasie ruchu - decyzyjnej odległości widoczności przy zbliżaniu się do klina początkowego, zgodnie z § 168 ust. 4 pkt 1 i ust. 5;3)
na dodatkowym pasie ruchu do wyprzedzania - decyzyjnej odległości widoczności przy zbliżaniu się do klina końcowego, zgodnie z § 168 ust. 4 pkt 2 i ust. 5.§ 29. [Droga o przekroju 2+1]
Drogę o przekroju 2+1 można stosować wyłącznie poza terenem zabudowy jako drogę klasy GP lub G oraz jako drogę klasy S, przy etapowaniu jej budowy, jeżeli istniejące i prognozowane SDR mieści się w przedziale od 4000 do 22 000.§ 29a. [Dodatkowe pasy ruchu do wyprzedzania na drodze o przekroju 2+1]
1.
Na drodze o przekroju 2+1 dodatkowe pasy ruchu do wyprzedzania:1)
przeznaczone do ruchu w przeciwnych kierunkach - powinny być lokalizowane względem siebie w taki sposób, aby na żadnym przekroju drogi nie występowały więcej niż trzy pasy ruchu;2)
przeznaczone do ruchu w tym samym kierunku, powinny być rozmieszczone w równych lub maksymalnie zbliżonych do siebie odległościach.2.
Kliny tego samego rodzaju mogą się ze sobą łączyć, pod warunkiem pozostawienia pomiędzy nimi części jezdni, wyłączonej z ruchu za pomocą znaków poziomych, o długości co najmniej:1)
30 m - mierzonej pomiędzy początkami klinów początkowych;2)
100 m - mierzonej pomiędzy końcami klinów końcowych.3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, na dodatkowych pasach ruchu do wyprzedzania należy zapewnić odległość widoczności na zatrzymanie zbliżających się do siebie pojazdów, stanowiącą dwukrotność odległości, określonej w § 168 ust. 1 i 2, przy założeniu, że wysokość celu obserwacji wynosi 1 m.§ 29b. [Rozdzielenie pasów na drodze o przekroju 2+1]
1.
Na drodze o przekroju 2+1 dopuszcza się rozdzielenie pasów przeznaczonych do ruchu w przeciwnych kierunkach za pomocą separatorów, trwale przymocowanych do konstrukcji nawierzchni jezdni, lub dwustronnej bariery ochronnej - umieszczonych na pasie separującym.2.
Minimalna szerokość pasa separującego powinna wynosić co najmniej:1)
x + b + x,gdzie:
x - odległość lica prowadnicy lub podstawy bariery od krawędzi pasa ruchu i krawędzi dodatkowego pasa ruchu do wyprzedzania, określona w § 129 ust. 3 pkt 2,
b - maksymalna całkowita szerokość dwustronnej bariery ochronnej;
2)
0,5 m + s + 0,5 m,gdzie:
s - maksymalna całkowita szerokość separatora.
3.
Pobocze drogi o przekroju 2+1 powinno:1)
na drodze klasy S - odpowiadać wymaganiom określonym w § 36;2)
na drodze klasy GP lub G - odpowiadać wymaganiom określonym w § 37, 39 i 40.§ 29c. [Węzły, skrzyżowania i zjazdy na drodze o przekroju 2+1]
1.
Na drodze o przekroju 2+1:1)
klasy S - węzły (skrzyżowania) mogą być usytuowane wyłącznie pomiędzy rozsuniętymi klinami początkowymi, a stosowanie zjazdów jest zabronione;2)
klasy GP - skrzyżowania (węzły) i zjazdy publiczne mogą być usytuowane pomiędzy rozsuniętymi klinami początkowymi lub końcowymi, a stosowanie zjazdów indywidualnych jest zabronione;3)
klasy G - skrzyżowania i zjazdy mogą być usytuowane pomiędzy rozsuniętymi klinami początkowymi lub końcowymi.2.
Na drodze o przekroju 2+1 ruch pieszych i rowerzystów powinien odbywać się poza jezdnią główną, a przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów mogą być usytuowane wyłącznie pomiędzy rozsuniętymi klinami początkowymi.