Rozdział 1 - Wymagania ogólne - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.124 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 30 sierpnia 2020 r.

Rozdział  1

Wymagania ogólne

§  10.  18 [Elementy drogi]
1. 
Droga składa się co najmniej z następujących elementów:
1)
jezdni;
2)
poboczy, z wyjątkiem przypadku, gdy w ich miejscu zaprojektowano inne elementy drogi, a w szczególności chodnik lub ścieżkę pieszo-rowerową;
3)
urządzeń odwadniających oraz odprowadzających wodę.
2. 
Zastosowanie pozostałych elementów drogi i urządzeń z nią związanych powinno wynikać przede wszystkim z funkcji drogi, prognozowanego natężenia i struktury rodzajowej ruchu oraz uwarunkowań terenowych.
§  11.  [Dostosowanie drogi do krajobrazu i otaczającego zagospodarowania]
Droga i związane z nią urządzenia powinny mieć formę architektoniczną dostosowaną do krajobrazu i otaczającego zagospodarowania.
§  12.  [Prędkości projektowe na drogach]
1. 
Dla klas dróg, o których mowa w § 4 ust. 1, ustala się prędkości projektowe określone w tabeli:
Klasa drogiASGPGZLD
prędkość projektowa

drogi

(km/h):

poza terenem

zabudowy

120, 100, 801)1202), 100, 80100, 80, 70, 6070, 60, 5060, 50, 4050, 4040,30
na terenie zabudowy80, 70, 601)70, 6060, 5060, 50, 4040, 3030

1) Dopuszcza się przy usytuowaniu drogi na obszarze intensywnie zurbanizowanym.

2) Można stosować na dwujezdniowej drodze.

2. 
Droga klasy A powinna mieć prędkość projektową ustaloną dla tej klasy drogi w ust. 1, z uwzględnieniem warunków określonych w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych.
3. 
Droga klasy S i drogi niższych klas powinny mieć prędkość projektową ustaloną dla tych klas dróg w ust. 1, stosownie do warunków terenowych i zagospodarowania.
4. 
Droga zaliczona do sieci dróg międzynarodowych nie powinna mieć prędkości projektowej niższej niż wynika to z przepisów o głównych drogach ruchu międzynarodowego.
§  13.  [Prędkość miarodajna na drogach]
1. 
W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną, określaną w następujący sposób:
1)
na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:

Vm = Vp + 10 km/h przy Vp ≥ 100 km/h,

Vm = Vp + 20 km/h przy Vp ≤ 80 km/h,

gdzie:

Vm - prędkość miarodajna (km/h),

Vp - prędkość projektowa (km/h);

2) 19
 na dwupasowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowy zgodnie z tabelą, z zastrzeżeniem ust. 2:
Krętość drogi [°/km]<8080-160161-240>240
Prędkość miarodajna

[km/h]

drogi klasy S1101009080
drogi klasy GP i G z utwardzonymi poboczami110908070
drogi klasy GP i G bez utwardzonych poboczy100908070
",
2a)
na drodze o przekroju 2+1:

Vm = Vp + 20 km/h, przy czym Vm ≤ 110 km/h,

gdzie:

Vm - prędkość miarodajna [km/h],

Vp - prędkość projektowa [km/h];

3) 20
 na drodze na terenie zabudowy, z zastrzeżeniem ust. 2:

Vm = Vo+ 20 km/h, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami,

Vm = Vo + 10 km/h, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami,

gdzie:

Vm - prędkość miarodajna (km/h),

Vo - największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na drodze, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami (km/h).

2. 
Prędkość miarodajna powinna być co najmniej równa prędkości projektowej drogi i nie większa od niej o więcej niż 20 km/h.
18 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
19 § 13 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. a rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
20 § 13 ust. 1 pkt 3 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 9 lit. b rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.