Rozdział 13 - Skrzyżowania i zjazdy - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.124 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 30 sierpnia 2020 r.

Rozdział  13

Skrzyżowania i zjazdy

§  55.  49 [Rodzaje skrzyżowań]
1. 
Ze względu na wymagania techniczne i użytkowe skrzyżowania dzieli się na:
1)
zwykłe - niezawierające na żadnym wlocie wyspy dzielącej kierunki ruchu lub środkowego pasa dzielącego;
2)
skanalizowane - zawierające co najmniej na jednym wlocie wyspę dzielącą lub środkowy pas dzielący;
3)
typu rondo - zawierające wyspę środkową, wokół której odbywa się ruch okrężny pojazdów; w przypadkach określonych w § 75 ust. 3 wyspa może być przejezdna.
2. 
Uwzględniając warunki połączeń dróg, zawarte w § 9 ust. 1, określa się zakres stosowania węzłów i skrzyżowań:
1)
na połączeniu drogi klasy A z drogami klasy A, S, GP i G stosuje się węzeł;
2)
na połączeniu drogi klasy S:
a)
z drogą klasy S - stosuje się węzeł,
b)
z drogami klasy GP, G i Z - stosuje się węzeł, przy czym dopuszcza się zastosowanie:
skrzyżowania skanalizowanego, umożliwiającego tylko skręty w prawą stronę - wyjątkowo, gdy nie jest uzasadniona budowa węzła,
skrzyżowania skanalizowanego lub typu rondo - na początku lub końcu tej drogi;
3)
na połączeniu drogi klasy GP:
a)
z drogami klasy GP, G i Z - stosuje się węzeł, skrzyżowanie skanalizowane lub typu rondo,
b)
z drogą klasy L - stosuje się skrzyżowanie skanalizowane lub typu rondo;
4)
na połączeniu drogi klasy G:
a)
z drogami klasy G i Z - stosuje się węzeł, skrzyżowanie skanalizowane lub typu rondo,
b)
z drogami klasy L i D - stosuje się skrzyżowanie zwykłe, skanalizowane lub typu rondo;
5)
na połączeniu dróg klasy Z, L i D z drogami tych samych lub niższych klas stosuje się skrzyżowanie zwykłe, skanalizowane lub typu rondo, przy czym na połączeniu dwóch dróg klasy Z dopuszcza się zastosowanie węzła.
3. 
Przejazd drogowy stosuje się w przypadku, gdy z § 9 ust. 1 nie wynika możliwość połączenia dróg danych klas albo gdy nie zachodzi potrzeba wykonania węzła lub skrzyżowania.
§  56.  [Podstawowe zasady projektowania i wykonania skrzyżowania dróg]
Skrzyżowanie dróg, jego układ funkcjonalny, przestrzenny i rozwiązanie techniczne powinno być tak zaprojektowane i wykonane, żeby mogli z niego korzystać wszyscy uczestnicy ruchu, dla których jest ono przeznaczone, na warunkach ustalonych w rozporządzeniu i przepisach odrębnych.
§  57.  [Prędkość miarodajna wlotu skrzyżowania]
1. 
Parametry techniczne wlotu skrzyżowania drogi klasy G i dróg wyższych klas z pierwszeństwem przejazdu, z wyjątkiem ronda, powinny być ustalone na podstawie prędkości miarodajnej.
2. 
Prędkość miarodajną wlotu, o którym mowa w ust. 1, ustala się jako równą prędkości miarodajnej drogi, na której ten wlot się znajduje, jeśli nie jest ona większa niż 100 km/h. Jeżeli prędkość miarodajna drogi jest większa niż 100 km/h, należy ograniczyć prędkość na odcinku poprzedzającym skrzyżowanie do określonej w projekcie organizacji ruchu i nie większej niż 80 km/h, a za prędkość miarodajną wlotu przyjąć prędkość ograniczoną znakiem powiększoną o 10 km/h lub 20 km/h, zgodnie z ustaleniami, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 3.
§  58.  50 [Ograniczenie prędkości miarodajnej na odcinku drogi poprzedzającym rondo]
 Prędkość miarodajną na odcinku drogi poprzedzającym rondo, o którym mowa w § 55 ust. 2 pkt 2 lit. b tiret drugie, ogranicza się do 50 km/h albo wyjątkowo do 60 km/h.
§  59.  51 [Maksymalna liczba wlotów skrzyżowania]
 Na początku lub na końcu drogi klasy S oraz na nowej drodze klasy GP lub G liczba wlotów skrzyżowania nie może być większa niż cztery, z wyjątkiem skrzyżowania typu rondo.
§  60.  [Kąt przecięcia osi dróg na skrzyżowaniu oraz toru jazdy pojazdów z torem ruchu pieszych lub rowerzystów]
1. 
Kąt przecięcia osi dróg na skrzyżowaniu powinien być zbliżony do kąta 90°, z dopuszczalnym odchyleniem nie większym niż 30°, jeśli są spełnione wymagania widoczności na skrzyżowaniu określone w załączniku nr 2.
2. 
Kąt przecięcia toru jazdy pojazdów z torem ruchu pieszych lub rowerzystów powinien być zbliżony do kąta 90°, z dopuszczalnym odchyleniem nie większym niż 10°.
3. 
W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych warunkami miejscowymi, dopuszcza się odstępstwo od warunków, o których mowa w ust. 1 i 2, jeśli będą spełnione pozostałe warunki określone w rozporządzeniu, w szczególności wymagania widoczności i przejezdności.
§  61.  [Liczba pasów ruchu przed i za skrzyżowaniem]
Liczba pasów ruchu na wprost na odpowiadającym sobie wlocie i wylocie skrzyżowania powinna być taka sama, jak na odcinku drogi przed skrzyżowaniem.
§  62.  [Ukształtowanie wysokościowe powierzchni jezdni skrzyżowania; pochylenia poprzeczne i podłużne drogi z pierwszeństwem wjazdu i drogi podporządkowanej]
1.  52
 Ukształtowanie wysokościowe powierzchni jezdni skrzyżowania dostosowuje się do pochylenia podłużnego i poprzecznego drogi z pierwszeństwem przejazdu oraz torowiska tramwajowego, o ile takie występuje, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnego odprowadzenia wody opadowej ze skrzyżowania. W przypadku skrzyżowania dróg bez pierwszeństwa przejazdu oraz ronda należy wzajemnie dostosować pochylenia podłużne i poprzeczne dróg, w celu zapewnienia sprawnego odprowadzenia wody.
2. 
Pochylenia podłużne i poprzeczne drogi z pierwszeństwem przejazdu w miejscu występowania skrzyżowania nie powinny być większe niż 3% w wypadku dróg klasy S i GP, 3,5% - w wypadku dróg klasy G i Z oraz 4% - w wypadku dróg klasy L i D. Na skrzyżowaniu poza terenem zabudowy dopuszcza się pochylenia drogi odpowiednio 4%, 5% i 6%.
3.  53
 Pochylenie podłużne drogi podporządkowanej nie powinno być większe niż 3% na długości co najmniej 20 m od krawędzi jezdni drogi z pierwszeństwem przejazdu lub od krawędzi jezdni na rondzie.
§  63.  [Spójność układu geometrycznego, rozwiązania technicznego sposobu organizacji i sterowania ruchem na skrzyżowaniu]
Układ geometryczny, rozwiązanie techniczne oraz sposób organizacji i sterowania ruchem na skrzyżowaniu powinny być wzajemnie dostosowane do siebie.
§  64.  [Maksymalny skos załamania w planie krawędzi jezdni drogi na skrzyżowaniu skanalizowanym]
1. 
Na skrzyżowaniu skanalizowanym skos załamania w planie krawędzi jezdni drogi nie powinien być większy niż określony w tabeli:
Usytuowanie skrzyżowaniaSkos załamania krawędzi jezdni przy prędkości miarodajnej*)

drogi (km/h)

≤4050607080≥90
Poza terenem zabudowy1:101:15

(1:10)

1:20

(1:15)

1:25

(1:20)

1:30

(1:20)

1:40

(1:30)

Na terenie zabudowy1:10

(1:5)

1:101:101:15

(1:10)

1:20

(1:15)

-

*) Na drodze klasy Z lub L jest to prędkość projektowa, a w wypadku małego ronda jest to prędkość przy dojeździe do ronda.

(...) W wypadkach określonych w ust. 2.

2. 
W wypadku przebudowy albo remontu skrzyżowania, a także na drodze na terenie zabudowy z ruchem uspokojonym skos załamania krawędzi jezdni może być zwiększony do wartości podanych w nawiasach w ust. 1 w tabeli.
§  65.  [Szerokość pasów ruchu na skrzyżowaniu skanalizowanym]
1. 
Pasy ruchu na skanalizowanym wlocie skrzyżowania dróg powinny mieć szerokość taką, jak przed skrzyżowaniem, a w wyjątkowych wypadkach szerokość każdego z nich może być pomniejszona:
1)
nie więcej niż o 0,25 m - jeżeli jest to grupa pasów dla pojazdów jadących na wprost;
2)
nie więcej niż o 0,50 m - jeżeli jest to grupa pasów dla pojazdów skręcających w lewo lub w prawo.
2. 
Na skrzyżowaniu skanalizowanym o jednym pasie ruchu na wprost na drodze z pierwszeństwem przejazdu pas ten powinien mieć szerokość:
1)
od 4,50 m do 5,00 m - jeżeli jest ograniczony z obu stron krawężnikami;
2)
od 4,00 m do 4,50 m - jeżeli jest ograniczony z jednej strony krawężnikami;
3)
taką jak pas ruchu - jeżeli z obu stron nie jest ograniczony krawężnikami;
4)
taką jak pas ruchu - jeżeli w strefie uspokojonego ruchu jest ograniczony krawężnikami (z jednej lub z obu stron) na długości mniejszej niż 20 m.
3. 
Jeżeli występuje jeden pas ruchu na wprost na podporządkowanym wlocie drogi, powinien on mieć szerokość:
1)
od 4,00 m do 4,50 m - jeżeli jest ograniczony z jednej lub z obu stron krawężnikami;
2)
taką jak pas ruchu - jeżeli z obu stron nie jest ograniczony krawężnikami;
3)
taką jak pas ruchu - jeżeli w strefie uspokojonego ruchu jest ograniczony krawężnikami z jednej lub z obu stron na długości mniejszej niż 20 m.
4. 
Warunki określone w ust. 2 i 3 nie dotyczą wlotów na skrzyżowaniu typu mini lub małe rondo, o których mowa w § 75.
§  66.  [Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w lewo]
1.  54
 Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w lewo na skrzyżowaniu stosuje się na wlocie z pierwszeństwem przejazdu:
1)
drogi klasy S - wyłącznie na skrzyżowaniu znajdującym się na początku lub na końcu tej drogi;
2)
drogi klasy GP.
2.  55
 Na drogach niższych klas, niż wymienione w ust. 1, dopuszcza się stosowanie dodatkowego pasa ruchu dla pojazdów skręcających w lewo na wlocie z pierwszeństwem przejazdu.
3. 
Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w lewo powinien mieć:
1)
odcinek zmiany pasa ruchu o długości nie mniejszej niż określony w tabeli:
Prędkość miarodajna drogi*) (km/h)≤5060708090100
Długość odcinka zmiany pasa ruchu (m)152030405055

*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.

2)
odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określony w tabeli:
Pochylenie podłużne wlotu (%)Długość odcinka zwalniania (m) przy prędkości miarodajnej*) (km/h)
≤5060708090100
-630406080105140
-42535557090120
-22030456080105
0152540507095
2102035456085
4101530405575
6101525355065

*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.

3)
odcinek akumulacji o długości obliczonej na podstawie miarodajnego natężenia ruchu pojazdów skręcających w lewo, które muszą się zatrzymać, żeby umożliwić przejazd pojazdom z pierwszeństwem przejazdu; długość odcinka akumulacji nie powinna być mniejsza niż 20 m.
4. 
Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 20 m.
5.  56
 Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w lewo na wlocie drogi podporządkowanej może być stosowany wyłącznie na skrzyżowaniu wyposażonym w sygnalizację świetlną.
§  67.  [Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w prawo]
1.  57
 Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w prawo może być stosowany tylko na wlocie drogi z pierwszeństwem przejazdu, przy czym warunek ten nie ma zastosowania do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz typu rondo.
2.  58
 (uchylony).
3. 
Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, z zastrzeżeniem ust. 5, powinien mieć:
1)
odcinek zmiany pasa ruchu o długości określonej w § 66 ust. 3 pkt 1;
2) 59
 odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określona w tabeli:
Prędkość

miarodajna

drogi1) (km/h)

Pochylenie

podłużne

wlotu (%)

Długość odcinka zwalniania (m) przy promieniu łuku skrętu w prawo2) (m)
≤1011-1516-2021-30>30
60-43530252010
-23025201510
02520151010
2201510--
4151010--
80-47065605550
-26055504540
05050454035
24545403530
44040353025
100-412011511010595
-2105100959085
09590858075
28580757065
47570656560

1) W przypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.

2) W przypadku gdy na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów lub gdy skrzyżowanie wyposażone jest w sygnalizację świetlną, należy przyjąć długość odcinka zwalniania jak dla promienia łuku równego 10 m.

3) 60
 odcinek akumulacji, gdy na wlocie jest wyznaczone przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów lub gdy skrzyżowanie jest wyposażone w sygnalizację świetlną; długość odcinka akumulacji nie powinna być mniejsza niż 20 m.
4. 
Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 15 m.
5. 
Jeżeli dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w prawo, o którym mowa w ust. 3, nie wymaga odcinka akumulacji i prędkość miarodajna drogi poza terenem zabudowy jest mniejsza niż 90 km/h, dopuszcza się stosowanie dodatkowego pasa w postaci klina o skosie nie większym niż 1 : 10 i długości od 30 m do 50 m.
§  68.  [Dodatkowy pas ruchu na skrzyżowaniu z prawej strony wylotu drogi z pierwszeństwem przejazdu]
1.  61
 Dodatkowy pas ruchu na skrzyżowaniu z prawej strony wylotu drogi z pierwszeństwem przejazdu klasy S, GP lub G może być stosowany na skrzyżowaniu, na którym nie ma i nie przewiduje się sygnalizacji świetlnej.
2.  62
 (uchylony).
3. 
Dodatkowy pas ruchu, o którym mowa w ust. 1, powinien mieć:
1)
odcinek przyspieszania o długości nie mniejszej niż 100 m w wypadku ulicy klasy GP i w przedziale od 100 m do 200 m w wypadku dróg klasy S, GP i G poza terenem zabudowy;
2)
odcinek zmiany pasa ruchu o długości określonej w § 66 ust. 3 pkt 1.
§  69.  [Dodatkowy pas ruchu z lewej strony wylotu drogi z pierwszeństwem przejazdu]
1.  63
 Dodatkowy pas ruchu z lewej strony wylotu drogi z pierwszeństwem przejazdu może być stosowany na dwujezdniowej drodze klasy GP, jeżeli na skrzyżowaniu nie ma i nie przewiduje się sygnalizacji świetlnej.
2. 
Dodatkowy pas ruchu, o którym mowa w ust. 1, powinien mieć:
1)
odcinek przyspieszania o długości nie mniejszej niż 100 m;
2)
odcinek zmiany pasa ruchu o długości określonej w § 66 ust. 3 pkt 1.
§  70.  [Ogólne wytyczne dotyczące kształtu i rozmiarów pasa lub grupy pasów ruchu dla pojazdów skręcających na skrzyżowaniu]
Kształt i rozmiary pasa lub grupy pasów ruchu dla pojazdów skręcających na skrzyżowaniu powinny być dostosowane do struktury rodzajowej pojazdów i organizacji ruchu.
§  71.  [Ukształtowanie wewnętrznej krawędzi pasa ruchu dla pojazdów skręcających w prawo na skrzyżowaniu zwykłym]
Wewnętrzna krawędź pasa ruchu dla pojazdów skręcających w prawo na skrzyżowaniu zwykłym powinna być kształtowana za pomocą łuku kołowego o promieniu nie mniejszym niż:
1)
6,0 m - na wlocie drogi klasy L lub D;
2)
8,0 m - na wlocie drogi klasy G lub Z;
3)
10,0 m - na wlocie drogi klasy GP.
§  72.  [Ukształtowanie wewnętrznej krawędzi pasa ruchu dla pojazdów skręcających w prawo na skrzyżowaniu skanalizowanym]
1. 
Wewnętrzna krawędź pasa lub grupy pasów ruchu dla pojazdów skręcających w prawo na skrzyżowaniu skanalizowanym powinna być kształtowana za pomocą łuku kołowego lub krzywej koszowej.
2. 
Promień łuku kołowego nie powinien być mniejszy niż 15 m w wypadku wlotu z drogi klasy S i 10 m w wypadku wlotu z pozostałych klas dróg.
3.  64
 Krzywą koszową o stosunku promieni R1 : R2 : R3 = n : 1: m, gdzie n i m wynosi 2 lub 3, można stosować, jeżeli ułatwia ona ruch pojazdom skręcającym w prawo, a jednocześnie nie pogarsza warunków ruchu na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów oraz nie utrudnia obserwacji pojazdów relacji kolidujących. Środkowy promień krzywej koszowej nie może być mniejszy niż 9 m, a kąty środkowe początkowego i końcowego łuku powinny mieć po 15°.
§  73.  [Ukształtowanie wewnętrznej krawędzi pasa ruchu dla pojazdów skręcających w lewo na skrzyżowaniu skanalizowanym]
Wewnętrzna krawędź pasa lub grupy pasów ruchu dla pojazdów skręcających w lewo na skrzyżowaniu skanalizowanym powinna być kształtowana za pomocą łuku kołowego lub kombinacji odcinka prostego i łuków kołowych o promieniach w przedziale od 10 m do 40 m, w zależności od klasy drogi, jej przekroju poprzecznego oraz geometrii skrzyżowania.
§  74.  [Minimalna szerokość jednego pasa ruchu dla pojazdów skręcających w lewo lub w prawo na skrzyżowaniu skanalizowanym]
Szerokość jednego pasa ruchu dla pojazdów skręcających w lewo lub w prawo na skrzyżowaniu skanalizowanym nie powinna być mniejsza niż określona w tabeli:
Promień skrętu (m)810121520253040
Szerokość (m)7,06,56,05,55,04,54,24,0
§  75.  65 [Ogólne wytyczne dotyczące sposobu projektowania ronda]
1. 
Rondo należy projektować w taki sposób, aby zapewnić odgięcie torów ruchu pojazdów, wymuszające zmniejszenie prędkości. Typ i wymiary ronda, w zależności od klasy drogi, ustala się zgodnie z tabelą:
Klasa drogiTyp rondaŚrednica wyspy środkowej

[m]

Zewnętrzna średnica ronda [m]
D, Lminiod 3 do 10do 24
D, L, Z, Gmałepowyżej 10 do 28powyżej 24 do 40
Z, G, GP, S*)średniepowyżej 28 do 50powyżej 40 do 65
G, GP, S*)dużepowyżej 50powyżej 65

*) Tylko w przypadku, o którym mowa w § 55 ust. 2 pkt 2 lit. b tiret drugim.

2. 
Dopuszcza się stosowanie rond małych, średnich i dużych o kształcie zewnętrznej krawędzi i wyspy środkowej innych niż kołowy.
3. 
Wyspa środkowa ronda typu mini może być przejezdna lub częściowo przejezdna dla wszystkich pojazdów. Na rondach małych, średnich i dużych dopuszcza się zastosowanie takich rozwiązań projektowych, które umożliwią przejazd po wyspie środkowej wyłącznie pojazdom nienormatywnym.
§  76.  [Wyspa kanalizująca ruch na skrzyżowaniu]
1. 
Wyspa kanalizująca ruch na skrzyżowaniu powinna mieć:
1)
kształt dostosowany do torów ruchu pojazdów;
2)
wymiary dostosowane do funkcji przez nią pełnionych, a w szczególności jej szerokość w miejscu wyznaczonej strefy oczekiwania pieszych nie powinna być mniejsza niż 2,0 m.
2. 
Krawędzie wyspy wyodrębnionej z jezdni powinny być wyniesione ponad powierzchnię jezdni na wysokość nie mniejszą niż 6 cm z wyłączeniem tej części wyspy, na której wyznaczono przejście dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów.
3. 
Wyspa kanalizująca ruch wyodrębniona z jezdni powinna wyraźnie różnić się od jezdni, a umieszczone na niej urządzenia lub zieleń nie powinny ograniczać wymaganego pola widoczności.
4. 
Urządzenia organizacji ruchu umieszczone na wyspie powinny być odsunięte od krawędzi pasa ruchu na odległość określoną w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
5. 
Wyspa kanalizująca ruch niewyodrębniona z jezdni powinna być wyłączona z ruchu i wyznaczona zgodnie z przepisami w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
§  76a.  66 [Zjazdy publiczne i indywidualne]
 Ze względu na wymagania techniczne i użytkowe zjazdy dzieli się na:
1)
publiczne - określone przez zarządcę drogi jako zjazdy do nieruchomości gruntowych usytuowanych poza pasem drogowym:
a)
na których prowadzona jest lub planowane jest prowadzenie działalności gospodarczej lub działalności o charakterze publicznym,
b)
na których usytuowana jest lub planowane jest usytuowanie nieruchomości budynkowej lub lokalowej, w których prowadzona jest lub planowane jest prowadzenie działalności gospodarczej lub działalności o charakterze publicznym,
c)
które stanowią lub będą stanowić dojazd do nieruchomości wymienionych w lit. a lub b;
2)
indywidualne - określone przez zarządcę drogi jako zjazdy niebędące zjazdami publicznymi.
§  77.  [Wymagania w zakresie projektowania i wykonania zjazdu z drogi]
Zjazd z drogi powinien być zaprojektowany i wybudowany w sposób odpowiadający wymaganiom wynikającym z jego usytuowania i przeznaczenia, a w szczególności powinien być dostosowany do wymagań bezpieczeństwa ruchu na drodze, wymiarów gabarytowych pojazdów, dla których jest przeznaczony, oraz do wymagań ruchu pieszych.
§  78.  67 [Wymagania w zakresie zjazdów publicznych]
1. 
Zjazd publiczny sytuuje się zgodnie z warunkami określonymi w § 113 ust. 7 oraz § 170 ust. 1.
2. 
Zjazd publiczny powinien spełniać następujące wymagania:
1)
szerokość całkowita, mierzona prostopadle do osi zjazdu, nie mniejsza niż 5,00 m, w tym:
a)
szerokość jezdni, bez uwzględnienia wyokrągleń, o których mowa w pkt 2 - nie mniejsza niż 3,50 m i nie większa niż szerokość jezdni na drodze, mierzona prostopadle do osi jezdni w miejscu jej przecięcia z osią zjazdu,
b)
szerokość obustronnych poboczy - nie mniejsza niż 0,75 m każde;
2)
przecięcie krawędzi jezdni zjazdu i drogi wyokrąglone łukiem kołowym o promieniu nie mniejszym niż 5,00 m, wyłącznie dla projektowanych relacji skrętnych;
3)
pochylenie podłużne zjazdu dostosowane do ukształtowania elementów drogi, które ten zjazd przecina, jednak nie większe niż 5,0%;
4)
nawierzchnia:
a)
jezdni - twarda ulepszona,
b)
poboczy - co najmniej gruntowa ulepszona;
5)
połączenie zjazdu z drogą wykonane zgodnie z § 113 ust. 1, 3-5, 9 i 10.
§  79.  68 [Wymagania w zakresie zjazdów indywidualnych]
 Zjazd indywidualny powinien spełniać następujące wymagania:
1)
szerokość całkowita, mierzona prostopadle do osi zjazdu, nie mniejsza niż 4,50 m, w tym:
a)
szerokość jezdni, bez uwzględnienia wyokrągleń lub skosów, o których mowa w pkt 2 - nie mniejsza niż

3,00 m i nie większa niż szerokość jezdni na drodze, mierzona prostopadle do osi jezdni w miejscu jej przecięcia z osią zjazdu,

b)
szerokość obustronnych poboczy - nie mniejsza niż 0,75 m każde;
2)
przecięcie krawędzi jezdni zjazdu i drogi wyokrąglone łukiem kołowym o promieniu nie mniejszym niż 3,00 m lub ścięte skosem o proporcji n: m, gdzie n = m ≥ 1,50 m, wyłącznie dla projektowanych relacji skrętnych;
3)
pochylenie podłużne zjazdu dostosowane do ukształtowania elementów drogi, które ten zjazd przecina, jednak nie większe niż 5,0%;
4)
nawierzchnia:
a)
jezdni na terenie zabudowy - twarda ulepszona,
b)
jezdni poza terenem zabudowy oraz poboczy - co najmniej gruntowa ulepszona.
49 § 55 zmieniony przez § 1 pkt 21 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
50 § 58 zmieniony przez § 1 pkt 22 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
51 § 59 zmieniony przez § 1 pkt 22 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
52 § 62 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 23 lit. a rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
53 § 62 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 23 lit. b rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
54 § 66 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 24 lit. a rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
55 § 66 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 24 lit. a rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
56 § 66 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 24 lit. b rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
57 § 67 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 25 lit. a rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
58 § 67 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 25 lit. b rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
59 § 67 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 25 lit. c tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
60 § 67 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 25 lit. c tiret drugie rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
61 § 68 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 26 lit. a rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
62 § 68 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 26 lit. b rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
63 § 69 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 27 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
64 § 72 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 28 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
65 § 75 zmieniony przez § 1 pkt 29 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
66 § 76a dodany przez § 1 pkt 30 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
67 § 78 zmieniony przez § 1 pkt 31 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.
68 § 79 zmieniony przez § 1 pkt 31 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1643) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.