Dział 9 - WYMAGANIA ZWIĄZANE Z WYGLĄDEM BUDYNKÓW. - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1980.17.62

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1995 r.

DZIAŁ  9

WYMAGANIA ZWIĄZANE Z WYGLĄDEM BUDYNKÓW.

§  271.
1.
Ściany zewnętrzne oraz elementy budynków, jak balustrady balkonów i loggii, kraty okienne, szyldy, reklamy, lampy, latarnie itp. oraz wolno stojące szafki reklamowe, słupy lub tablice ogłoszeniowe i inne urządzenia, mające wpływ na wygląd budynków, powinny być wykonane z materiałów odpornych na wpływy atmosferyczne lub odpowiednio zabezpieczonych i nie stanowiących zagrożenia pożarowego.
2.
Kształt, kolor i sposób wykonania elementów i urządzeń, o których mowa w ust. 1, powinny być zharmonizowane z otoczeniem, nie oszpecać budynku i nie zagrażać bezpieczeństwu ludzi i mienia.
3.
Stałe szyldy i podobne urządzenia mogą być umieszczone na balkonach i w loggiach po uzyskaniu zgody terenowego organu administracji państwowej, właściwego w sprawach pozwoleń na budowę.
4.
W budynkach mieszkalnych zabronione jest umieszczanie reklam świetlnych na loggiach i balkonach oraz umieszczanie ich w odległości mniejszej niż 1,2 m od otworów okiennych i drzwiowych.
§  272.
Afisze i plakaty mogą być umieszczane wyłącznie w specjalnie w tym celu wyznaczonych miejscach, na odpowiednich tablicach lub słupach ogłoszeniowych.
§  273.
1.
Napisy, dekoracje, iluminacje i podobne urządzenia powinny odpowiadać wymaganiom bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz nie mogą powodować uszkodzenia lub oszpecenia budynku.
2.
Reklamy świetlne, uciążliwe ze względu na kolor, jaskrawość światła, emisję dźwięków i pulsację, należy umieszczać na odpowiednich wysokościach i w miejscach nie powodujących szkodliwych skutków dla otoczenia.
3.
Barwne reklamy świetlne powinny być umieszczane w sposób nie kolidujący ze światłami regulacji ruchu i znakami drogowymi.
§  274.
1.
Witryny sklepowe i szafki reklamowe powinny być dostosowane do architektury budynku i nie mogą wystawać poza płaszczyznę elewacji, jeżeli szerokość chodnika przy budynku wynosi mniej niż 2 m.
2.
W pasażach, przejazdach, bramach i podobnych miejscach, przed witrynami i szafkami reklamowymi należy pozostawić wolną przestrzeń, określoną w przepisach o ewakuacji.
3.
Oświetlenie wystaw sklepowych i szafek reklamowych nie powinno powodować olśnienia użytkowników jezdni i przechodniów.
§  275.
Markizy powinny być umieszczane na wysokości co najmniej 2,4 m nad poziomem chodnika, a odległość markizy od krawężnika jezdni powinna wynosić co najmniej 0,6 m.
§  276.
Terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego określa zasady umieszczania na budynkach:
1)
tablic i latarni domowych z oznaczeniem nazwy ulicy i numeru domu, tablic określających położenie przewodów sieci uzbrojenia i podobnych urządzeń oraz tablic informacyjnych z nazwami jednostek organizacyjnych,
2)
szafek reklamowych, gablot itp.
§  277.
Zabronione jest:
1)
umieszczanie na chodniku stopni wejściowych prowadzących na wyższy lub niższy poziom budynku, odboi żelaznych, wycieraczek do obuwia itp. urządzeń wystających ponad poziom chodnika oraz nie zabezpieczonych zagłębień poniżej poziomu chodnika, np. otwartych studzienek przy zsypach, włazach i okienkach piwnicznych,
2)
umieszczanie anten radiowych i telewizyjnych nad otwartymi przejściami dla pieszych.