§ 98. - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.151.987

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 lipca 2018 r. do: 10 maja 2024 r.
§  98. 
1.  83
 Obiekty do obsługi osób objęte zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei projektuje się, buduje lub przebudowuje przy zachowaniu wymagań technicznych specyfikacji interoperacyjności systemu kolei, o których mowa w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczącego technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu "Infrastruktura" systemu kolei w Unii Europejskiej oraz w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
2.  84
 (uchylony).
3. 
W zależności od potrzeb technologicznych pracy stacji przy projektowaniu peronów i przystanków osobowych powinno się ustalić:
1)
liczbę peronów oraz liczbę krawędzi peronowych,
2)
odpowiednie usytuowanie peronów, wynikające z położenia peronów względem torów,
3)
sposób dojścia do peronów,
4) 85
 możliwość obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się;
5)
możliwości obsługi bagażowej,
6)
długość i szerokość peronów.
4. 
Perony lokalizuje się wyłącznie przy torach głównych zasadniczych i dodatkowych. Perony nie powinny być lokalizowane przy torach o pochyleniach większych niż 6‰, a na przystankach osobowych - o pochyleniach większych niż 10‰.
4a.  86
 Peronów nie lokalizuje się przy torach, po których ruch pociągów odbywa się z prędkością większą niż 200 km/h, z wyjątkiem przypadków, gdzie zastosowano środki techniczno-eksploatacyjne zapewniające dostęp z peronu do pociągu tylko w przypadku jego zatrzymania.
5.  87
 (uchylony).
6.  88
 (uchylony).
7.  89
 Odległość krawędzi peronu od osi toru powinna być projektowana przy zachowaniu wymagań skrajni budowli.
8.  90
 Wysokość peronu powinna wynosić 0,76 m albo 0,55 m nad główkę szyny w zależności od typu pojazdu kolejowego zatrzymującego się przy peronie.
8a.  91
 W przypadku peronów o wysokości 0,76 m projektowaną odległość krawędzi peronu od osi toru X należy obliczać zgodnie z poniższym wzorem, uwzględniającym wpływ łuków i przechyłek, przy czym wynik należy zaokrąglać w górę do 5 mm:

X = XGSZ + S + ΔbD

w którym:

XGSZ - graniczna skrajnia zabudowy bez wpływu łuków i przechyłek w m, będąca sumą granicznej skrajni budowli oraz poszerzeń usprawniających eksploatację i utrzymanie,

S - poszerzenie skrajni zabudowy z uwagi na projektowane łuki w płaszczyźnie poziomej w m, określane według następującego wzoru:

gdzie: R oznacza promień łuku poziomego w m,

ΔbD - wpływ przechyłki w m określany według następującego wzoru:

w którym:

hq - wysokość peronu w m,

D - przechyłka projektowana w m.

9.  92
 Długość peronu w zależności od długości pociągów zatrzymujących się przy peronie powinna wynosić nie mniej niż:
1)
400 m - dla pociągów 16-wagonowych,
2)
300 m - dla pociągów 12-wagonowych,
3)
200 m - dla pociągów 8-wagonowych.
9a.  93
 W przypadku peronów przeznaczonych wyłącznie do obsługi pociągów ruchu regionalnego dopuszcza się stosowanie peronów o długości nie mniejszej niż 85 m.
10.  94
 Przy ustalaniu szerokości peronu powinno się uwzględniać szerokość:
1)
strefy zagrożenia przy każdej krawędzi peronu,
2)
trasy wolnej od przeszkód o stałej szerokości,
3)
powierzchni użytkowej, która powinna posiadać wymiary dostosowane do projektowanego zagospodarowania peronu i szacunkowej ilości podróżnych.
10a.  95
 Szerokość peronu, o której mowa w ust. 10, nie może być mniejsza niż:
1)
2,5 m w przypadku peronów jednokrawędziowych,
2)
3,3 m w przypadku peronów dwukrawędziowych.
11.  96
 Strefę zagrożenia w rozumieniu technicznych specyfikacji interoperacyjności, o których mowa w ust. 1, wyznacza się w formie przyległego do krawędzi peronu pasa o stałej szerokości zapewniającej dostęp do pociągu, która powinna wynosić nie mniej niż:
1)
0,75 m - przy krawędziach peronowych, przy których wszystkie pojazdy kolejowe zatrzymują się lub przy których prędkość pojazdu bez zatrzymania wynosi nie więcej niż 60 km/h,
2)
1,00 m - przy krawędziach peronowych, przy których możliwe są przejazdy pojazdów kolejowych bez zatrzymania z prędkością większą niż 60 km/h, lecz mniejszą niż 140 km/h,
3)
1,50 m - przy krawędziach peronowych, przy których możliwe są przejazdy pojazdów kolejowych bez zatrzymania z prędkością większą lub równą 140 km/h, lecz mniejszą lub równą 200 km/h.
12.  97
 Strefę zagrożenia oznacza się:
1)
ostrzegawczym pasem dotykowym o stałej szerokości nie mniejszej niż 0,40 m i nie większej niż 0,60 m,
2)
ostrzegawczą linią wizualną o stałej szerokości nie mniejszej niż 0,10 m i nie większej niż 0,20 m w kolorze żółtym lub innym kontrastującym z kolorem posadzki - umiejscowioną na powierzchni strefy zagrożenia przy jej granicy z ostrzegawczym pasem dotykowym.
12a.  98
 Ostrzegawczy pas dotykowy powinien posiadać formę jednakowych znaków wypukłych o następujących parametrach:
1)
znak wypukły powinien mieć formę ściętego stożka lub sfery kuli o:
a)
wysokości nie mniejszej niż 5 mm i nie większej niż 8 mm,
b)
średnicy podstawy nie mniejszej niż 30 mm i nie większej niż 40 mm,
2)
znaki powinny być rozmieszczone w układzie siatki prostokątnej o wymiarach boków nie mniejszych niż 60 mm i nie większych niż 120 mm.
12b.  99
 Ostrzegawczym pasem dotykowym oznacza się także miejsca, w których w ciągu komunikacyjnym występują bariery architektoniczne lub inne przeszkody, w szczególności schody oraz granice obszaru dostępnego dla pasażerów.
12c.  100
 Ostrzegawczą linią wizualną o szerokości nie mniejszej niż 0,05 m oznacza się również krawędzie pierwszego stopnia schodów w górę i pierwszego stopnia schodów w dół, na powierzchni poziomej i pionowej tych stopni.
13.  101
 (uchylony).
14.  102
 (uchylony).
15.  103
 (uchylony).
16.  104
 (uchylony).
17. 
Na stacjach osobowych prowadzących odprawę bagażu przy ustalaniu szerokości peronu powinno się uwzględnić możliwość swobodnego dojazdu i poruszania się wózków bagażowych poprzez zastosowanie pochylni na końcu peronu lub dźwigów bagażowych.
17a.  105
 Szerokość trasy wolnej od przeszkód na peronie nie może wynosić mniej niż 1,60 m, z wyjątkiem:
1)
odcinków końcowych peronu dwukrawędziowego, na których dopuszcza się zastosowanie szerokości trasy 0,80 m przy każdej strefie zagrożenia pod warunkiem, że szerokość peronu nie będzie mniejsza niż 3,3 m, a pomiędzy tak zwężonymi trasami nie będzie jakiejkolwiek zabudowy,
2)
peronów jednokrawędziowych o szerokości strefy zagrożenia wynoszącej 1,5 m, na których wymaga się w takich przypadkach zastosowania szerokości trasy nie mniejszej niż szerokość danej strefy zagrożenia, powiększonej o co najmniej 0,5 m.
17b.  106
 Na trasie wolnej od przeszkód na peronie dopuszcza się usytuowanie:
1)
podpór wiat i innych słupów o długości nieprzekraczającej 1 m w rozstawie nie mniejszym niż 2,4 m pod warunkiem, że ich odległość od strefy zagrożenia wynosi 0,80 m lub więcej,
2)
konstrukcji stałych o długości nieprzekraczającej 10 m pod warunkiem, że ich odległość od strefy zagrożenia wynosi 1,2 m lub więcej, a odległość od krawędzi peronu wynosi 2 m lub więcej.
18.  107
 Nawierzchnia peronów powinna mieć właściwości przeciwpoślizgowe również w warunkach zawilgocenia oraz powinna być ułożona ze spadkiem poprzecznym 1-3 %; wartość spadku w strefie zagrożenia nie powinna przekraczać 1%.
19. 
Do obliczeń wytrzymałościowych nawierzchni peronu powinno się przyjmować obciążenia:
1)
ciągłe, tłumem ludzi - o wartości 0,5 Mg/m2,
2)
wózków bagażowych, według projektowanych obciążeń rzeczywistych.
20.  108
 Na stacjach i przystankach osobowych powinno się budować wiaty zapewniające osobom przebywającym na peronie osłonę przed opadami atmosferycznymi, w dostosowaniu do istniejących lub przewidywanych lokalizacji przejść dla pieszych, stanowiących dojście do peronu lub poczekalni peronowych, przy czym:
1)
szerokość wiaty powinna uwzględniać wymagania skrajni budowli,
2)
architektura wiat powinna być dostosowana do otoczenia i charakteru budynku dworca oraz obiektów usytuowanych na peronie,
3)
odprowadzenie wód opadowych z wiaty do przewodów kanalizacyjnych lub rowów odwadniających powinno odbywać się za pomocą rur spustowych,
4)
wiata nie może zasłaniać widoczności sygnałów i wskaźników kolejowych,
5)
wiata stalowa na liniach zelektryfikowanych powinna być zabezpieczona przed korozją elektrolityczną.
21.  109
 (uchylony).
83 § 98 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 32 lit. a rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia z dnia 6 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1175) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lipca 2018 r.

84 § 98 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 32 lit. b rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
85 § 98 ust. 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 32 lit. c rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
86 § 98 ust. 4a dodany przez § 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia z dnia 6 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1175) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lipca 2018 r.
87 § 98 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 32 lit. d rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
88 § 98 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 32 lit. d rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
89 § 98 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 32 lit. e rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
90 § 98 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 32 lit. e rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
91 § 98 ust. 8a dodany przez § 1 pkt 32 lit. f rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
92 § 98 ust. 9 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 32 lit. g rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
93 § 98 ust. 9a dodany przez § 1 pkt 32 lit. h rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
94 § 98 ust. 10 zmieniony przez § 1 pkt 32 lit. i rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
95 § 98 ust. 10a dodany przez § 1 pkt 32 lit. j rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
96 § 98 ust. 11:

- zmieniony przez § 1 pkt 32 lit. k rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.

- zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia z dnia 6 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1175) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lipca 2018 r.

97 § 98 ust. 12 zmieniony przez § 1 pkt 32 lit. k rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
98 § 98 ust. 12a dodany przez § 1 pkt 32 lit. l rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
99 § 98 ust. 12b dodany przez § 1 pkt 32 lit. l rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
100 § 98 ust. 12c dodany przez § 1 pkt 32 lit. l rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
101 § 98 ust. 13 uchylony przez § 1 pkt 32 lit. m rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
102 § 98 ust. 14 uchylony przez § 1 pkt 32 lit. m rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
103 § 98 ust. 15 uchylony przez § 1 pkt 32 lit. m rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
104 § 98 ust. 16 uchylony przez § 1 pkt 32 lit. m rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
105 § 98 ust. 17a dodany przez § 1 pkt 32 lit. n rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
106 § 98 ust. 17b dodany przez § 1 pkt 32 lit. n rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
107 § 98 ust. 18 zmieniony przez § 1 pkt 32 lit. o rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
108 § 98 ust. 20 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 32 lit. p rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
109 § 98 ust. 21 uchylony przez § 1 pkt 32 lit. q rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.