§ 35. - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.
Dz.U.1998.151.987
Akt obowiązującygdzie: R - promień łuku kołowego [m],
I - długość krzywej przejściowej z prostoliniową rampą przechyłkową [m],
x - odległość od początku krzywej przejściowej [m].
przy oznaczeniach jak w ust. 2.
Tabela 3.14
Dopuszczalna prędkość przyrostu przyspieszenia niezrównoważonego ψdop
Rodzaj układu torowego | ψdopm/s3 |
1 | 2 |
Tory główne zasadnicze i szlakowe - trudne warunki terenowe | 0,5 |
Tory główne zasadnicze i szlakowe - dogodne warunki terenowe | 0,3 |
Tory główne dodatkowe, boczne, rozjazdy i połączenia torowe | 1,0" |
Wartość przyrostu przyspieszenia bocznego Y oblicza się według wzoru:
gdzie: ψ - przyrost przyspieszenia bocznego [m/s3],
a - wartość niezrównoważonego przyspieszenia bocznego w łuku kołowym lub różnica wartości niezrównoważonych przyspieszeń bocznych w łuku koszowym [m/s2],
v - prędkość pociągu [km/h],
l - długość krzywej przejściowej [m].
i nie przekroczy wartości dopuszczalnych określonych w tabeli 3.14,
gdzie:ψ - przyrost przyspieszenia bocznego [m/s3],
v - prędkość pociągu [km/h],
b - długość bazy sztywnej pojazdu mierzona między czopami skrętu wózków [m], przy czym dla pojazdów kolejowych spełniających przepisy UIC wartość ta powinna wynosić 20 m,
R - promień łuku kołowego [m].
w którym:
ψ - prędkość przyrostu przyspieszenia niezrównoważonego w m/s3,
V - maksymalna prędkość pojazdów kolejowych w km/h,
a1, a2 - niezrównoważone przyspieszenia dla prędkości maksymalnej w łukach torów oraz łukach rozjazdów w m/s2 z uwzględnieniem kierunku ich działania; wartości bezwzględne tych przyspieszeń sumuje się w przypadku łuków o odwrotnych kierunkach i odejmuje w przypadku łuków tego samego kierunku,
w - długość odcinka prostego pomiędzy łukami w m,
b - baza sztywna przyjmowana do obliczeń 20 m.
Jeżeli nie wykonano rampy przechyłkowej, to minimalna długość krzywej przejściowej powinna wynosić:
przy oznaczeniach jak w ust. 6 i 7.