§ 33. - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.151.987

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 lipca 2018 r. do: 10 maja 2024 r.
§  33. 
1.  50
 W celu zrównoważenia przyspieszenia odśrodkowego powinno się stosować na części kołowej łuku przechyłkę, której wartość h powinna spełniać nierówność:

w której:

Vmax - maksymalna prędkość pojazdów kolejowych bez systemu kompensacji przyspieszeń odśrodkowych w km/h,

R - promień łuku w m,

s - rozstaw osi szyn w torze w mm,

Vt - uśredniona prędkość najwolniejszych, kursujących regularnie pojazdów kolejowych w km/h,

g - przyspieszenie ziemskie - 9,81 w m/s2,

adop - dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego określona w tabeli 3.9 w m/s2,

at - dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia dośrodkowego określona w tabeli 3.10 w m/s2,

h - wartość przechyłki w mm.

2.  51
 Wartość przechyłki powinna mieścić się w granicach 20 mm ≤ h ≤ 150 mm.

 Tabela 3.9

Dopuszczalne wartości niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego adop

Rodzaj układu torowego/ruchuadop w [m/s2]
12
ruch pasażerski0,851)
ruch towarowy0,72
tory boczne (v ≤ 40 km/h)0,65
łuki o promieniach 200 m < R ≤ 250 m0,65
łuki o promieniach R ≤ 200 m0,45
tory zwrotne rozjazdów zwyczajnych ze stałą krzyżownicą0,72 dla v ≤ 160 km/h

0,58 dla 160 < v ≤ 200 km/h

tory zwrotne rozjazdów zwyczajnych z ruchomą krzyżownicą0,85 dla v ≤ 200 km/h
rozjazdy łukowe ze stałą krzyżownicą w toku zewnętrznym0,72 dla v ≤ 160 km/h

0,58 dla 160 < v ≤ 200 km/h

rozjazdy łukowe ze stałą krzyżownicą w toku wewnętrznym0,72 dla v ≤ 200 km/h
rozjazdy łukowe z krzyżownicą ruchomą w toku zewnętrznym lub wewnętrznym0,85 dla v ≤ 200 km/h
skrzyżowania torów, rozjazdy krzyżowe0,65 dla v ≤ 100 km/h
przyrządy wyrównawcze0,65 dla v ≤ 160 km/h

0,52 dla 160 <v ≤ 200 km/h

1) Dopuszcza się stosowanie wartości przyspieszenia odśrodkowego adop = 1,00 w przypadku ruchu pasażerskiego wykonywanego taborem spełniającym wymagania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" na liniach kolejowych, dla których zarządca infrastruktury opracował plan utrzymania, w rozumieniu Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności podsystemu "Infrastruktura", uwzględniający tę wartość.

 Tabela 3.10

Dopuszczalne wartości niezrównoważonego przyspieszenia dośrodkowego at

Obciążenie przewozami w Tg/rokat w m/s2
12
0 ≤ T < 50,72
5 ≤ T < 100,62
10 ≤ T < 150,52
15 ≤ T < 200,42
T ≥ 200,32
3. 
W przypadku gdy przy wyznaczaniu wartości przechyłki według wzoru podanego w ust. 1:
1)
jest kilka wartości przechyłki spełniających obie nierówności - wybiera się jedną z nich, biorąc pod uwagę rodzaj i masę kursujących pociągów oraz obciążenie przewozami,
2)
nie ma wartości przechyłki spełniającej równocześnie obie nierówności:
a)
ogranicza się maksymalną prędkość pociągów albo
b)
zwiększa się prędkość minimalną pociągów, albo
c)
zwiększa się promień łuku,
3)
wartość przechyłki jest większa od dopuszczalnej wartości maksymalnej:
a)
przyjmuje się przechyłkę równą wartości dopuszczalnej i wyznacza wartość prędkości maksymalnej albo
b)
przyjmuje się inną długość promienia łuku,
4)
wartość przechyłki jest mniejsza od wartości minimalnej:
a)
przyjmuje się przechyłkę minimalną i wyznacza prędkość minimalną albo
b)
przyjmuje się przechyłkę równą zero i wyznacza prędkość maksymalną, albo
c)
przyjmuje się inną długość promienia łuku.
4. 
Przy określaniu postępowania, o którym mowa w ust. 3 pkt 2-4, powinno się brać pod uwagę warunki techniczno-eksploatacyjne danej linii kolejowej oraz warunki terenowe.
5. 
Przechyłki nie stosuje się w niełukowanych rozjazdach zwyczajnych i krzyżowych, w torach głównych dodatkowych i bocznych na stacjach oraz w rozjazdach pod warunkiem nieprzekroczenia wartości dopuszczalnej przyspieszenia niezrównoważonego.
6. 
Przechyłki nie stosuje się również na bocznicach kolejowych o długości do 1 km.
50 § 33 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 17 lit. a rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
51 § 33 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 17 lit. b rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.