§ 33. - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.
Dz.U.1998.151.987
Akt obowiązującyw której:
Vmax - maksymalna prędkość pojazdów kolejowych bez systemu kompensacji przyspieszeń odśrodkowych w km/h,
R - promień łuku w m,
s - rozstaw osi szyn w torze w mm,
Vt - uśredniona prędkość najwolniejszych, kursujących regularnie pojazdów kolejowych w km/h,
g - przyspieszenie ziemskie - 9,81 w m/s2,
adop - dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego określona w tabeli 3.9 w m/s2,
at - dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia dośrodkowego określona w tabeli 3.10 w m/s2,
h - wartość przechyłki w mm.
Tabela 3.9
Dopuszczalne wartości niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego adop
Rodzaj układu torowego/ruchu | adop w [m/s2] |
1 | 2 |
ruch pasażerski | 0,851) |
ruch towarowy | 0,72 |
tory boczne (v ≤ 40 km/h) | 0,65 |
łuki o promieniach 200 m < R ≤ 250 m | 0,65 |
łuki o promieniach R ≤ 200 m | 0,45 |
tory zwrotne rozjazdów zwyczajnych ze stałą krzyżownicą | 0,72 dla v ≤ 160 km/h 0,58 dla 160 < v ≤ 200 km/h |
tory zwrotne rozjazdów zwyczajnych z ruchomą krzyżownicą | 0,85 dla v ≤ 200 km/h |
rozjazdy łukowe ze stałą krzyżownicą w toku zewnętrznym | 0,72 dla v ≤ 160 km/h 0,58 dla 160 < v ≤ 200 km/h |
rozjazdy łukowe ze stałą krzyżownicą w toku wewnętrznym | 0,72 dla v ≤ 200 km/h |
rozjazdy łukowe z krzyżownicą ruchomą w toku zewnętrznym lub wewnętrznym | 0,85 dla v ≤ 200 km/h |
skrzyżowania torów, rozjazdy krzyżowe | 0,65 dla v ≤ 100 km/h |
przyrządy wyrównawcze | 0,65 dla v ≤ 160 km/h 0,52 dla 160 <v ≤ 200 km/h |
1) Dopuszcza się stosowanie wartości przyspieszenia odśrodkowego adop = 1,00 w przypadku ruchu pasażerskiego wykonywanego taborem spełniającym wymagania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" na liniach kolejowych, dla których zarządca infrastruktury opracował plan utrzymania, w rozumieniu Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności podsystemu "Infrastruktura", uwzględniający tę wartość. |
Tabela 3.10
Dopuszczalne wartości niezrównoważonego przyspieszenia dośrodkowego at
Obciążenie przewozami w Tg/rok | at w m/s2 |
1 | 2 |
0 ≤ T < 5 | 0,72 |
5 ≤ T < 10 | 0,62 |
10 ≤ T < 15 | 0,52 |
15 ≤ T < 20 | 0,42 |
T ≥ 20 | 0,32 |