§ 24. - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.151.987

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 lipca 2018 r. do: 10 maja 2024 r.
§  24. 
1. 
Rozjazdy i skrzyżowania torów powinny odpowiadać typom szyn leżących w torach i standardom konstrukcyjnym nawierzchni dla poszczególnych klas torów.
2.  28
 Przy układaniu rozjazdów powinno się przestrzegać następujących warunków:
1)
w torach głównych zasadniczych nie stosuje się rozjazdów o skosach: 1:7,5; 1:7; 1:6,6 i 1:4,8,
2)
w trudnych warunkach terenowych na bocznicach kolejowych możliwe jest stosowanie rozjazdów o promieniu równym 140 m i o skosach 1:7 i 1:5,
3)
rozjazdy łukowe mogą być stosowane:
a)
kiedy ograniczenia terenowe w projektowanym układzie torowym uniemożliwiają zastosowanie rozjazdu zwyczajnego lub
b)
w celu uzyskania większej prędkości niż w układzie torowym z zastosowaniem rozjazdów zwyczajnych, lub
c)
w celu ograniczenia zakresu przebudowy torowiska linii kolejowej, lub
d)
w celu ułożenia rozjazdu w torze położonym w łuku,
4)
przy stosowaniu rozjazdów z krzyżownicami łukowymi układanymi końcami do siebie w połączeniach torów równoległych powinno się stosować wstawki proste o długości nie krótszej niż 6 m obliczonej na podstawie wzoru:

w którym: l - długość wstawki prostej w m,

v - prędkość pociągów w kierunku zwrotnym w km/h;

5)
w połączeniach torów rozjazdami prędkość przyrostu przyspieszenia niezrównoważonego ψ, o którym mowa w § 35 ust. 7, nie może przekraczać 1 m/s3,
6)
występującą różnicę szerokości toru na łuku i w początku rozjazdu powinno się wyrównać w torze przyległym do rozjazdu,
7)
w bocznych torach stacyjnych możliwe jest układanie rozjazdów z poszerzeniem w styku przediglicowym za końcem rozjazdu poprzedzającego, z tym że przejście od zwiększonej szerokości do normalnej wykonuje się na końcu rozjazdu poprzedzającego.
3. 
Rozjazdy mogą być układane na podrozjazdnicach drewnianych lub betonowych; w torach linii kolejowych, po których kursują pociągi z prędkością większą lub równą 100 km/h, powinno się stosować podrozjazdnice z drewna twardego lub betonowe.
4. 
Przy układaniu rozjazdów powinno się stosować rodzaje i grubości warstw podsypki określone w standardach konstrukcyjnych nawierzchni dla klas torów, w których leżą rozjazdy.
5. 
Rozjazdy mogą być łączone ze sobą i z torem za pomocą złącz na łubki lub spawane; w torach bezstykowych powinny być stosowane rozjazdy spawane.
6. 
W torach głównych zasadniczych i głównych dodatkowych linii kolejowych, po których kursują pociągi z prędkością większą lub równą 100 km/h, powinny być stosowane rozjazdy z zamknięciami nastawczymi niewrażliwymi na pełzanie szyn, w torach pozostałych zaś, w przypadku wystąpienia pełzania szyn, powinny być stosowane urządzenia przeciwpełzne przed i za rozjazdem; w rozjazdach o skosie 1:9 i promieniu 300 m w torach głównych zasadniczych i głównych dodatkowych na liniach nowo budowanych lub modernizowanych oraz na pozostałych liniach przy wymianie rozjazdów powinny być dodatkowo stosowane urządzenia stabilizujące iglice.
7.  29
 (uchylony).
8.  30
 (uchylony).
28 § 24 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 10 lit. a rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
29 § 24 ust. 7 uchylony przez § 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
30 § 24 ust. 8 uchylony przez § 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.