§ 21. - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.151.987

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 lipca 2018 r. do: 10 maja 2024 r.
§  21. 
1. 
Tor bezstykowy stanowi konstrukcję, w której kolejne szyny łączone są ze sobą trwale przy pomocy zgrzewania elektrooporowego, spawania termitowego lub łukowego.
2. 
Długość odcinka toru bezstykowego jest nieograniczona. Odcinki toru z szynami spawanymi lub zgrzewanymi o długości większej niż 180 m uważa się za tor bezstykowy.
3. 
Tor bezstykowy można stosować we wszystkich klasach torów, przy zachowaniu następujących wymagań technicznych:
1)
najmniejszy promień łuku poziomego toru powinien wynosić:
a)
w torach głównych i głównych dodatkowych wszystkich kategorii linii - 500 m na podkładach drewnianych i 450 m na podkładach betonowych,
b)
we wszystkich torach stacyjnych - 300 m,
2)
tor bezstykowy nie może zaczynać się i kończyć na krzywej przejściowej,
3) 24
 (uchylony),
4)
toru bezstykowego nie powinno się układać w miejscach, gdzie podtorze wykazuje tendencje do trwałych odkształceń, a w szczególności na osuwiskach, zapadnięciach, w miejscach występowania szkód górniczych,
5)
przytwierdzenie szyn do podkładów powinno być dokonywane wyłącznie w temperaturze mierzonej w szynie i wynoszącej od +15°C do +30°C (temperatura neutralna).
3a.  25
 W łukach o promieniu nie mniejszym niż 190 m w torach głównych dodatkowych i bocznych oraz w łukach o promieniu nie mniejszym niż 250 m w torach szlakowych i głównych zasadniczych odstępuje się od wymagań, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 4, i stosuje się tor bezstykowy w przypadku wymuszenia naprężeń w tokach szynowych odpowiadających temperaturze przytwierdzenia (23±3)°C i jednoczesnego zastosowania rozwiązań zwiększających stateczność toru bezstykowego lub niezawodność użytkowania.
3b.  26
 W przypadku nawierzchni bezpodsypkowej stosuje się wyłącznie tor bezstykowy niezależnie od promienia łuku i dopuszcza się zmniejszenie poszerzenia toru, o którym mowa w § 23 ust. 2.
4.  27
 Nawierzchnię torów i rozjazdów bezstykowych stanowią:
1)
szyny odpowiadające normie PN-EN 13674-1 Kolejnictwo - Tor - Szyna - Część 1: Szyny kolejowe Vignoles'a o masie 46 kg/m i większej,
2)
przytwierdzenia sprężyste lub pośrednie,
3)
podkłady i podrozjazdnice,
4)
podsypka tłuczniowa ze skał naturalnych o szerokości korony pryzmy za czołami podkładów nie mniejszej niż 0,40 m.
24 § 21 ust. 3 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 9 lit. a rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
25 § 21 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 9 lit. b rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
26 § 21 ust. 3b dodany przez § 1 pkt 9 lit. b rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
27 § 21 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. c rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.