§ 16. - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.151.987

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 lipca 2018 r. do: 10 maja 2024 r.
§  16. 
1. 
Górna powierzchnia podtorza (torowisko) powinna być przystosowana do:
1)
zbudowania nawierzchni oraz innych obiektów związanych z prowadzeniem ruchu pojazdów kolejowych, a także do wykonywania czynności związanych z utrzymaniem drogi szynowej,
2)
odprowadzenia wód opadowych z torowiska,
3)
utrzymania na odpowiedniej głębokości poziomu wód gruntowych.
2. 
Podtorze i podłoże kolejowe powinny spełniać wymagania określone w Polskich Normach.
3. 
W zależności od relacji między ukształtowaniem terenu i położeniem wysokościowym toru kolejowego, podtorze (rys. 3.1) może być wykonane jako nasyp albo jako przekop, z gruntów odpowiednio uformowanych, wzmocnionych i zabezpieczonych przed wpływami eksploatacyjnymi, klimatycznymi i geologiczno-hydrologicznymi.

wzór

Rys. 3.1 Elementy podtorza kolejowego (a - w nasypie, b - w przekopie)

4. 
Podtorze powinno zapewnić:
1)
wytrzymałość wymaganą dla danej kategorii linii,
2)
mniejsze od dopuszczalnych odkształcenia trwałe i sprężyste powstające w wyniku oddziaływań dynamicznych,
3)
wymiary torowiska odpowiadające danej kategorii linii,
4)
niezmienność kształtu bez względu na wpływ klimatu i oddziaływań eksploatacyjnych,
5)
możliwość mechanizacji robót nie tylko podczas budowy, lecz także w czasie eksploatacji, w tym robót trakcyjnych, teletechnicznych, nawierzchniowych.
5.  19
 (uchylony).
6.  20
 (uchylony).
7.  21
 (uchylony).
19 § 16 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
20 § 16 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
21 § 16 ust. 7 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.