Rozdział 2 - Bezpieczne wzniesienie korony stałych budowli hydrotechnicznych - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2007.86.579
Akt obowiązujący Wersja od: 16 maja 2007 r.
Rozdział 2
Bezpieczne wzniesienie korony stałych budowli hydrotechnicznych
Bezpieczne wzniesienie korony stałych budowli hydrotechnicznych
§ 52.
Bezpieczne wzniesienie korony stałych budowli hydrotechnicznych nie może być mniejsze niż określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia.§ 53.
1.
Dla ziemnej budowli hydrotechnicznej, której korona zaopatrzona jest w szczelny parapet, wzniesienie korony budowli, o którym mowa w § 52, należy liczyć do górnej krawędzi tego parapetu.2.
Korona ziemnej budowli hydrotechnicznej zaopatrzona w szczelny parapet powinna być wzniesiona nad Max PP i poziom wód wywołany miarodajnym wezbraniem co najmniej o 0,4 m i nie może być niższa niż poziom wód w wyjątkowych warunkach pracy tej budowli.3.
Parapet na koronie zapory ziemnej zabezpiecza się przed podmywaniem i utratą stateczności przy poziomie wód nieprzekraczającym korony parapetu.§ 54.
1.
Wysokość piętrzenia wywołanego falowaniem dla ziemnych budowli hydrotechnicznych ustala się jako sumę wysokości piętrzenia spowodowanego przez wiatr i wysokości wtaczania się fali na skarpę budowli, z zastrzeżeniem ust. 3.2.
Wysokość piętrzenia wywołanego falowaniem dla budowli hydrotechnicznej o ścianie pionowej lub zbliżonej do pionu ustala się jako sumę piętrzenia spowodowanego przez wiatr i wysokość fali stojącej.3.
Dla wałów przeciwpowodziowych falowanie uwzględnia się, jeżeli rozstaw watów jest większy niż 3 km.§ 55.
1.
Dla zbiorników o długości do 3 km można nie uwzględniać piętrzenia spowodowanego przez wiatr.2.
Wyznaczenie wysokości fali przeprowadza się dla prędkości wiatru nie mniejszej niż:1)
20 m/s - przy Max PP;2)
15 m/s - przy przepływie Qm.3.
Wyznaczenie wysokości fali wywołanej ruchem statków oblicza się, dodając wysokość fali wywołanej ruchem statków do wyznaczonej wysokości fali wywołanej przez wiatr o prędkości, przy której może się jeszcze odbywać ruch statków.