Rozdział 1 - Warunki ogólne - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi dalekosiężne do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.98.1067

Akt utracił moc
Wersja od: 16 stycznia 2003 r.

Rozdział  1

Warunki ogólne

§  11. 
1.  6
 Bazy paliw przeznaczone do magazynowania i przeładunku ropy naftowej mogą być budowane ze zbiornikami naziemnymi o osi głównej pionowej z dachami pływającymi.
2. 
Bazy paliw przeznaczone do magazynowania, przeładunku i dystrybucji produktów naftowych mogą być budowane ze zbiornikami naziemnymi lub podziemnymi.
3. 
Zbiorniki do magazynowania ropy naftowej i produktów naftowych powinny być wykonane z materiałów niepalnych, odpornych na działanie tych produktów.
4.  7
 Ropa naftowa i produkty naftowe mogą być również magazynowane w odpowiednio przystosowanych naturalnych zbiornikach podziemnych powstałych po wyrobiskach złóż.
§  12. 
Bazy paliw, których zbiorniki mogą być zamiennie wykorzystywane do magazynowania produktów naftowych I i II klasy, powinny spełniać wymagania jak dla produktów naftowych I klasy.
§  13. 
Produkty naftowe wszystkich klas w opakowaniach mogą być składowane w wydzielonych pomieszczeniach magazynowych, a produkty naftowe III klasy - także pod wiatami i na otwartych placach składowych.
§  14.  8
1. 
Bazy paliw wyposaża się w instalacje i urządzenia do:
1)
zabezpieczenia przed przenikaniem produktów naftowych do gruntu i wód gruntowych, cieków, rzek, jezior i akwenów portowych oraz przed emisją par tych produktów do powietrza atmosferycznego, w procesach ich przeładunku i magazynowania,
2)
monitorowania stanu magazynowanych produktów i sygnalizacji przecieków tych produktów do gruntu i wód gruntowych,
3)
hermetycznego magazynowania, załadunku i rozładunku produktów naftowych I klasy, ograniczającego roczne straty z tego tytułu w każdej instalacji magazynowej bazy paliw, do wartości poniżej 0,01%.
2. 
Instalacje i urządzenia, o których mowa w ust. 1, powinny być zaprojektowane i wykonane w sposób zapewniający kontrolę ich pracy.
3. 
Instalacje i urządzenia do odzyskiwania par - produktów naftowych I klasy powinny być tak zaprojektowane i eksploatowane, aby średnie stężenie par na wylocie z instalacji nie przekraczało 35 g/m3 na godzinę, mierzone w ciągu dnia pracy (minimum 7 godzin) przy normalnej wydajności. Pomiary mogą być wykonywane w sposób ciągły lub nieciągły.
4. 
W przypadku gdy pomiary wykonywane są w sposób nieciągły, wykonuje się co najmniej cztery pomiary na godzinę. Całkowity błąd pomiaru nie może przekraczać 10% wartości mierzonej, a zastosowany sprzęt pomiarowy powinien posiadać zdolność mierzenia stężeń co najmniej 3 g/m3 z dokładnością nie mniejszą niż 95% wartości mierzonej.
5. 
W procesach odgórnego i oddolnego załadunku cystern samochodowych lub kolejowych produktami naftowymi I klasy pary tych produktów odprowadza się do zbiornika dozymetrycznego instalacji odzysku par lub do zbiornika transportowego do pośredniego magazynowania par albo do zbiorników, z których produkt jest wydawany, pod warunkiem że zbiorniki te nie zostały wyposażone w dachy pływające lub wewnętrzne membrany pływające. W przypadku pracy urządzeń załadowczych ze szczytową wydajnością dopuszcza się, aby zastosowany system gromadzenia i odzysku par z urządzeń załadowczych wytwarzał maksymalne nadciśnienie na przyłączu, do odprowadzenia par z cysterny, równe 55 milibarom, pod warunkiem niespowodowania wydostawania się par na zewnątrz przez zawory oddechowe.
6. 
Podczas odgórnego załadunku cystern samochodowych lub kolejowych produktami naftowymi końcówka nalewaka powinna znajdować się jak najbliżej dna zbiornika - cysterny. Proces załadunku powinien odbywać się ze zmniejszoną wydajnością przepływu produktu na początku i na końcu tego procesu.
7. 
Podczas załadunku oddolnego cystern samochodowych lub kolejowych produktami naftowymi wydatek nalewaka nie powinien przekraczać 2.500 litrów na minutę, przy nominalnej średnicy nalewaka wynoszącej DN 100.
8. 
Urządzenia służące do hermetycznego załadunku i rozładunku cystern samochodowych lub kolejowych w bazach paliw powinny być tak zaprojektowane i eksploatowane, aby całkowite roczne straty produktów naftowych I klasy nie przekraczały wartości 0,005%.
9. 
Wszystkie bazy paliw (terminale) posiadające urządzenia załadowcze do cystern samochodowych wyposaża się w zespół nalewaków do oddolnego załadunku cystern produktami naftowymi I klasy.
10. 
Każda cysterna samochodowa przeznaczona do oddolnego załadunku produktów naftowych I klasy powinna spełniać warunki techniczne określone w odrębnych przepisach.
11. 
Każdy nalewak przeznaczony do oddolnego załadunku cystern samochodowych powinien być wyposażony w:
1)
4-calową złączkę nakrętną API (Ć101,6 mm) umieszczoną na ramieniu nalewaka pasującą do 4-calowej złączki zwężkowej API (Ć101,6 mm) umieszczonej na cysternie samochodowej,
2)
urządzenie kontrolne, które po podłączeniu do cysterny samochodowej umożliwi kontrolę stanu napełnienia oraz przekazanie odpornego na zakłócenia sygnału dla układów zezwalających na załadunek lub wstrzymujących załadunek, w przypadkach przepełnienia cysterny lub utraty skutecznego jej uziemienia; załadunek cysterny powinien być możliwy po podłączeniu przewodu odbioru par.
12. 
Nalewaki do odgórnego załadunku cystern powinny być wyposażone w specjalne urządzenia odzysku par produktów naftowych I klasy, urządzenie kontrolne zabezpieczające przed przepełnieniem cystern i blokujące pracę nalewaków w przypadku wystąpienia awarii, utraty skutecznego uziemienia lub przepełnienia cysterny.
13. 
Podczas załadunku produktami naftowymi I klasy:
1)
cysterna samochodowa powinna być uziemiona, przyłączona do nalewaka oraz przewodu odprowadzenia par do instalacji ich odzysku, a także połączona z urządzeniem kontrolnym nalewaka za pomocą standardowego dziesięciostykowego złącza elektrycznego przewodem zwrotnym z czujnika przepełnienia; dziesięciostykowa wtyczka powinna być przymocowana do końcówki przewodu znajdującego się przy cysternie, a dziesięciostykowe gniazdo powinno być umieszczone na obudowie urządzenia kontrolnego i połączone z systemem uziemienia nalewaka,
2)
cysterna kolejowa powinna być uziemiona w sposób określony w Polskich Normach i przyłączona do nalewaka załadunku, wyposażonego w urządzenie odbioru par oraz czujnik przepełnienia,
3)
tor kolejowy od strony wjazdu na teren bazy paliw płynnych I i II klasy powinien mieć dwie poprzeczne przerwy izolacyjne w obu tokach szynowych, położone w odległości co najmniej 50 m od siebie, przy czym jedna z tych przerw powinna znajdować się poza terenem bazy paliw lub miejsca przeładunku w odległości nie większej niż 5 m od ogrodzenia,
4)
system układu uziemiającego urządzeń przeładunkowych powinien stanowić skuteczne połączenie (metaliczne) wagonu cysterny oraz urządzeń nalewczych z uziemionym torem przeładunkowym bocznicy kolejowej bazy paliw, izolowanej od torów szlakowych, zgodnie z pkt 3,
5)
uruchomienie urządzeń do przeładunku paliw płynnych I i II klasy może nastąpić tylko po przerwaniu ciągłości toków szynowych toru bocznicy kolejowej z torem szlakowym.
§  15. 
Teren bazy paliw nie może posiadać uzbrojenia naziemnego i podziemnego nie będącego w dyspozycji użytkownika tego terenu, z wyłączeniem rurociągów dalekosiężnych i instalacji im towarzyszących. Ograniczenia te nie dotyczą przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, ciepłowniczych, energetycznych i teletechnicznych.
§  16. 
Do bazy paliw ze zbiornikami naziemnymi, przeznaczonej do magazynowania i przeładunku ropy naftowej i produktów naftowych I i II klasy, należy zapewnić co najmniej dwa niezależne wjazdy.
§  17. 
1. 
Bazy paliw powinny być usytuowane przy zachowaniu pasa terenu ochronnego między zbiornikami a obiektami zewnętrznymi, o szerokości nie mniejszej niż:
Lp.Rodzaj zbiornikaSzerokość pasa terenu ochronnego w metrach od:
budynkówgranicy pasa kolejowego lub drogowego
mieszkalnych, zbiorowego zamieszkania i użyteczności publicznejinnychgranicy lasu
123456
1Zbiornik naziemny z dachem pływającym do magazynowania ropy naftowej15010080150*
2Zbiornik naziemny z dachem stałym do magazynowania produktów naftowych I i II klasy806050150*
3Zbiornik naziemny z dachem pływającym do magazynowania produktów naftowych I i II klasy403025150*
4Zbiornik naziemny o osi głównej poziomej do magazynowania produktów naftowych I i II klasy251510-
5Zbiornik naziemny z dachem stałym do magazynowania produktów naftowych III klasy201510-
6Zbiornik naziemny o osi poziomej do magazynowania produktów naftowych III klasy15105-
7Zbiornik podziemny o głównej osi poziomej do magazynowania produktów naftowych I i II klasy201510-

* lub rozwiązania równoważne pod względem bezpieczeństwa przy zmniejszonej odległości.

2. 
Określone w ust. 1 odległości od budynków, granicy pasa drogowego i granicy pasa wywłaszczeniowego kolei mierzy się od płaszcza zbiornika naziemnego lub jego ściany osłonowej, a przy zbiorniku podziemnym - od zaworu oddechowego.
3. 
Bazy paliw, w których zastosowane będą zbiorniki o różnej konstrukcji dachu (dach stały, dach pływający), powinny być sytuowane jak bazy paliw ze zbiornikami o dachach stałych.
4. 
Bazy paliw, w których magazynowane będą tylko produkty naftowe III klasy podgrzewane powyżej temperatury zapłonu, należy sytuować jak bazy paliw ze zbiornikami naziemnymi z dachem stałym, dla produktów naftowych I i II klasy.
§  18. 
1. 
Usytuowanie bazy paliw w stosunku do rzek, jezior, lotnisk, obiektów wojskowych oraz radiowych i telewizyjnych stacji nadawczych należy uzgadniać w odrębnym trybie.
2. 
Usytuowanie baz paliw na obszarach morskich oraz w granicach terytorialnych portów i przystani morskich należy uzgadniać z właściwym organem administracji morskiej, a w portach śródlądowych - z właściwym terenowym organem administracji rządowej.
§  19. 
W pasie terenu ochronnego bazy paliw, którego szerokość określona jest w § 17 ust. 1, dopuszcza się urządzanie składów materiałów niepalnych, sytuowanie urządzeń podziemnych oraz prowadzenie podziemnych linii energetycznych i teletechnicznych poza ogrodzeniem bazy.
§  20.  9
 Zespół kolejowych torów zdawczo-odbiorczych, usytuowany poza terenem kolejowej bazy paliw lub stacji paliw, powinien znajdować się w odległości liczonej od skrajni najbliższego toru:
1)
25 m od budynków mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej,
2)
15 m od innych budynków,
3)
10 m od granicy pasa drogowego.
6 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2002 r. (Dz.U.03.1.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2003 r.
7 § 11 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2002 r. (Dz.U.03.1.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2003 r.
8 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2002 r. (Dz.U.03.1.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2003 r.
9 § 20 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2002 r. (Dz.U.03.1.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2003 r.