Rozdział 1 - Przepisy ogólne. - Warunki techniczne i badania pojazdów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1983.70.317

Akt utracił moc
Wersja od: 11 stycznia 1992 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

Zakres obowiązywania.

§  1.
1.
Pojazdy dopuszczone w kraju do ruchu na drogach powinny odpowiadać warunkom technicznym określonym w niniejszym rozporządzeniu.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy:
1)
pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem przedsiębiorstw,
2)
pojazdów specjalnych straży pożarnych i Służby Więziennej,
3)
tramwajów.
3.
Pojazdy zarejestrowane za granicą, znajdujące się czasowo na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, powinny odpowiadać warunkom technicznym określonym w Konwencji o ruchu drogowym.

Wymiary i masy pojazdów.

§  2.
1.
Długość pojazdów nie może przekraczać:
1)
pojedynczego pojazdu - 12 m,
2)
pojazdu członowego - 16 m,
3)
zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy albo autobusu

przegubowego - 18 m,

4)
zespołu złożonego z trzech pojazdów, w którym pojazdem ciągnącym

jest pojazd wolnobieżny lub ciągnik rolniczy - 22 m,

5)
zespołu złożonego z motocykla lub roweru i przyczepy - 4 m.
2.
Szerokość pojazdu, z zastrzeżeniem § 40 ust. 3 pkt 1, § 48 ust. 3 i § 58 ust. 1 pkt 1, nie może przekraczać 2,5 m; szerokość nie obejmuje lusterek na przegubowych wysięgnikach, świateł umieszczonych na bokach pojazdu oraz elementów elastycznych, wykonanych z gumy lub tworzyw sztucznych.
3.
Wysokość pojazdu nie może przekraczać 4 m.
§  3.
1.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdów nie może przekraczać:
1)
pojazdu pojedynczego:
a)
dwuosiowego - 16 t,
b)
o liczbie osi większej niż dwie - 24 t,
2)
pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy (przyczep):
a)
o liczbie osi nie większej niż cztery - 32 t,
b)
o liczbie osi większej niż cztery - 42 t,
3)
autobusu przegubowego - 28 t.
2.
Przepisy ust. 1 nie dotyczą walców drogowych.
§  4.
1.
Nacisk osi pojedynczej, z zastrzeżeniem ust. 4, nie może przekraczać 80 kN (8 T).
2.
Nacisk osi wielokrotnej nie może przekraczać sumy dopuszczalnych nacisków osi składowych.
3.
Nacisk osi składowej, z zastrzeżeniem ust. 4, nie może przekraczać przy odległości od sąsiedniej bliższej osi składowej:
1)
do 1,20 m - 57,5 kN (5,75 T),
2)
powyżej 1,20 m do 1,30 m - 65,0 kN (6,50 T),
3)
powyżej 1,30 m - 72,5 kN (7,25 T).
4.
Pojazdy, których nacisk osi przekracza wielkości określone w ust. 1 lub 3, lecz nie przekracza 100 kN (10 T) w odniesieniu do osi pojedynczej i wielkości określonych w ust. 5, dopuszcza się do ruchu na:
1)
drogach oznaczonych znakami szlaków drogowych z numerami dróg międzynarodowych,
2)
drogach oznaczonych znakami szlaków drogowych z numerami jednocyfrowymi i dwucyfrowymi,
3)
odcinkach dróg oznaczonych znakami szlaków drogowych z numerami trzycyfrowymi, z obrzeżem składającym się z białych i czarnych kwadratów, wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
4)
innych odcinkach dróg, których wykazy prowadzą i udostępniają dyrekcje okręgowe dróg publicznych,
5)
odcinkach dróg oznaczonych znakami zakazu wjazdu pojazdów o nacisku osi większym niż 100 kN (10 T),
6)
drogach przelotowych leżących w ciągu dróg wymienionych w pkt 1-5 oraz na trasach regularnej komunikacji autobusowej, w granicach administracyjnych miast.
5.
Nacisk osi składowej pojazdów, o których mowa w ust. 4, nie może przekraczać przy odległości od sąsiedniej bliższej osi składowej:
1)
do 1,10 m - 57,5 kN (5,75 T),
2)
powyżej 1,10 m do 1,20 m - 65,0 kN (6,50 T),
3)
powyżej 1,20 m do 1,30 m - 72,5 kN (7,25 T),
4)
powyżej 1,30 m - 80,0 kN (8,00 T).
6.
Przednie zderzaki pojazdów, o których mowa w ust. 4, powinny być oznakowane kwadratami na przemian barwy białej i czarnej o wymiarach boków równych szerokości zderzaka; nie dotyczy to autobusów, pojazdów dokonujących przewozu drogowego w ruchu międzynarodowym, pojazdów Sił Zbrojnych oraz pojazdów organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem przedsiębiorstw. Zabrania się oznaczania w taki sposób innych pojazdów.
7.
Za oś pojedynczą uważa się oś oddaloną od osi sąsiedniej więcej niż o 2 m, za oś wielokrotną zaś - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami składowymi", w którym odległość miedzy sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 2 m; dwie sąsiednie osie oddalone od siebie mniej niż o 1 m uważa się za oś pojedynczą.
§  5.
1.
Dopuszczalną ładowność lub dopuszczalną masę całkowitą pojazdu oraz liczbę miejsc w pojeździe określa organ dokonujący rejestracji pojazdu na podstawie:
1)
danych zawartych w świadectwie homologacji, a w odniesieniu do pojazdów, na które takie świadectwo nie zostało wydane - danych wytwórni, z zachowaniem przepisów § 3 i 4,
2)
stwierdzenia stacji kontroli pojazdów upoważnionej do dokonywania badań technicznych:
a)
w razie niemożliwości ustalenia danych, o których mowa w pkt 1,
b)
w razie dokonania przeróbki pojazdu powodującej zmianę jego dopuszczalnej ładowności lub dopuszczalnej masy całkowitej albo liczby miejsc,
c)
w odniesieniu do pojazdu złożonego z elementów różnego pochodzenia, których markę określa się jako "SAM".
2.
W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2 organ dokonujący rejestracji pojazdu może ponadto zażądać opinii uprawnionego rzeczoznawcy.