Rozdział 4 - Ogólne warunki eksploatacji SUT - Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń transportu ciągłego i bliskiego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.178.1320

Akt obowiązujący
Wersja od: 3 października 2006 r.

Rozdział  4

Ogólne warunki eksploatacji SUT

§  9.
1.
W przypadku SUT wyposażonych w aparaty elektryczne eksploatujący powinien zapewnić wykonywanie:
1)
pomiarów rezystancji izolacji:
a)
nie rzadziej niż raz w roku - dla urządzeń pracujących w pomieszczeniach lub strefach zagrożonych wybuchem, z wyziewami żrącymi, urządzeń pracujących na otwartym powietrzu,
b)
nie rzadziej niż raz na dwa lata - dla urządzeń pracujących w warunkach innych niż wymienione w lit. a;
2)
pomiarów rezystancji uziemień roboczych, o ile jest to wymagane, oraz skuteczności ochrony przeciwporażeniowej:
a)
nie rzadziej niż raz w roku - dla urządzeń pracujących na otwartym powietrzu lub w pomieszczeniach bardzo wilgotnych, gorących lub z wyziewami żrącymi,
b)
nie rzadziej niż raz na dwa lata - dla urządzeń pracujących w warunkach innych niż wymienione w lit. a.
2.
Niezależnie od pomiarów, o których mowa w ust. 1, powinny być wykonane także pomiary każdorazowo po wprowadzeniu zmian lub wykonaniu prac w instalacji elektrycznej, przestawieniu i zmontowaniu SUT na nowym miejscu oraz we wszystkich przypadkach, gdy możliwe jest przypuszczenie, że stan izolacji lub ochrony przeciwporażeniowej uległ pogorszeniu lub wystąpiły uszkodzenia.
§  10.
1.
Eksploatujący powinien:
1)
użytkować SUT zgodnie z instrukcją techniczną eksploatacji;
2)
utrzymywać urządzenie we właściwym stanie technicznym;
3)
stosować odpowiednie środki zapewniające bezpieczeństwo eksploatacji SUT;
4)
zapewnić właściwą obsługę i konserwację SUT.
2.
Eksploatujący powinien wyposażyć SUT w stanowiskową instrukcję obsługi, dostępną dla osób obsługujących.
§  11.
1.
Eksploatujący SUT dla każdego urządzenia przechowuje księgę rewizyjną i dziennik konserwacji SUT. W przypadku gdy w ciągu technologicznym pracuje kilka urządzeń, księga rewizyjna i dziennik konserwacji powinny być prowadzone oddzielnie dla każdego urządzenia.
2.
Osoby obsługujące i konserwujące SUT powinny:
1)
zostać zapoznane przez eksploatującego SUT z instrukcjami dotyczącymi obsługi i konserwacji urządzenia;
2)
posiadać zaświadczenia kwalifikacyjne, jeżeli jest to wymagane odrębnymi przepisami.
3.
Do obowiązków konserwującego SUT należy w szczególności:
1)
przestrzeganie instrukcji obsługi i konserwacji SUT;
2)
dokonywanie przeglądów konserwacyjnych SUT, w tym sprawdzanie:
a)
stanu technicznego mechanizmów napędowych, układów hamulcowych oraz cięgien nośnych i ich zamocowań,
b)
działania urządzeń zabezpieczających i ograniczników ruchowych,
c)
działania urządzeń sterujących, sygnalizacyjnych i oświetleniowych,
d)
prawidłowości obsługi SUT;
3)
przeprowadzanie przeglądów konserwacyjnych co 12 miesięcy, jeżeli w instrukcji obsługi i konserwacji nie ustalono innych terminów, w tym dokonywanie oględzin:
a)
stanu konstrukcji nośnej, w szczególności połączeń spawanych, nitowanych i rozłącznych,
b)
toru jezdnego SUT,
c)
instalacji ochrony przeciwporażeniowej;
4)
bieżące usuwanie usterek i innych nieprawidłowości w działaniu SUT;
5)
odnotowywanie z podaniem daty i potwierdzanie podpisem w dzienniku konserwacji wyników przeglądów i wykonywanych czynności;
6)
bezzwłoczne powiadamianie eksploatującego SUT o nieprawidłowościach, które spowodowały konieczność wyłączenia SUT z eksploatacji, i dokonywanie odpowiedniego wpisu do dziennika konserwacji.
4.
Konserwujący w ramach przydzielonych czynności może bez uzgodnienia z TDT dokonać wymiany elementów SUT, o ile mają one parametry techniczne i charakterystyki takie jak elementy wymieniane, z uwzględnieniem § 24 ust. 2.
5.
Przeglądy konserwacyjne powinny być wykonywane nie rzadziej niż w terminach określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, o ile wytwórca SUT nie określi inaczej w instrukcji obsługi i konserwacji urządzenia.
§  12.
1.
W przypadku zmian lokalizacji związanej z demontażem i ponownym montażem SUT do obowiązków konserwującego SUT należy:
1)
sprawdzenie stanu technicznego mechanizmów napędowych cięgien i ich zamocowań;
2)
sprawdzenie zgodności montażu z dokumentacją;
3)
sprawdzenie poprawności działania urządzeń zabezpieczających;
4)
przeprowadzenie prób ruchowych bez obciążenia i z obciążeniem nominalnym.
2.
Po przeprowadzeniu czynności, o których mowa w ust. 1, konserwujący SUT odnotowuje w dzienniku konserwacji wynik przeprowadzonych czynności.
§  13.
Eksploatacja SUT w pobliżu napowietrznych linii elektroenergetycznych może się odbywać pod warunkiem zachowania minimalnych odległości określonych w przepisach dotyczących tych linii.
§  14.
1.
SUT powinno być eksploatowane zgodnie z przeznaczeniem określonym przez wytwórcę.
2.
Za zgodą TDT dopuszcza się inne zastosowanie SUT niż określone przez wytwórcę lub w warunkach kolizyjnej lokalizacji.
3.
Eksploatujący, w przypadku, o którym mowa w ust. 2, powinien przedłożyć i uzgodnić z TDT instrukcję eksploatacji zawierającą co najmniej:
1)
szkic sytuacyjny;
2)
wskazanie możliwych elementów kolizyjnych;
3)
informację o zastosowanych technicznych i organizacyjnych środkach zabezpieczających.
4.
Obsługujący SUT powinien pozostawać w ciągłym kontakcie z osobą kierującą ładunkiem w przypadku, gdy nie może on obserwować całej drogi, jaką pokonuje ładunek.
5.
W przypadku eksploatacji SUT w warunkach kolizyjnej lokalizacji eksploatujący powinien zapewnić środki organizacyjne zapobiegające możliwym kolizjom SUT i ładunku.
6.
W przypadku gdy ładunek ma być podniesiony przez dwa lub więcej SUT, instrukcja, o której mowa w ust. 3, powinna zawierać procedurę zapewniającą właściwą koordynację pracy współpracujących SUT.
§  15.
Do eksploatującego należy w szczególności odpowiednie dobranie zawiesi z uwzględnieniem rodzaju i wartości przewidywanych obciążeń, miejsc uchwytu, sposobu podwieszania ładunku oraz warunków środowiskowych.
§  16.
Podczas eksploatacji SUT należy także uwzględnić wymagania określone w odrębnych przepisach, dotyczące:
1)
torów, na których przewidziana jest eksploatacja żurawi kolejowych i układarek torów kolejowych, w tym:
a)
dopuszczalnych obciążeń tych torów,
b)
warunków pracy w pobliżu sieci trakcyjnej,
c)
warunków ochrony przeciwporażeniowej dla danego odcinka torów kolejowych,
d)
ruchu kolejowego na pobliskich torach;
2)
urządzeń podwodnych będących elementem torów jezdnych, jak i ruchomych elementów nośnych wyciągów statków;
3)
zamknięcia torów kolejowych i wyłączenia sieci trakcyjnej spod napięcia w czasie użytkowania wypornic, żurawi i korektorów położenia służących do zawieszania i regulacji sieci trakcyjnej;
4)
ruchu pociągów na torach kolejowych stanowiących strefę działania przeciągarek do przemieszczania wagonów po torach kolejowych, oraz ustalenia dotyczące współdziałania tych przeciągarek z ciągiem technologicznym, z którym współpracują;
5)
obsługi pociągów podczas ich postoju na stacjach kolejowych, na których przewidziane jest użycie podnośników do wprowadzania osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich z poziomu peronu do wagonów kolejowych;
6)
obsługi dźwigników przewidzianych do podnoszenia pojazdów kolejowych z pasażerami.
§  17.
1.
Przed rozpoczęciem pracy osoby obsługujące specjalistyczne urządzenia transportu ciągłego powinny dokonać oględzin i określić:
1)
stan techniczny konstrukcji poszczególnych elementów zespołu technologicznego;
2)
prawidłowość działania sterowania indywidualnego i centralnego uwzględniającego uzależnienia wynikające z pracy danego elementu lub zespołu elementów w ciągu transportowym, pozwalającego na bezpieczną eksploatację.
2.
Konstrukcja specjalistycznych urządzeń transportu ciągłego powinna umożliwiać:
1)
ustawienie ich w pozycji bezpiecznej w przypadku przerwy w zasilaniu;
2)
umocowanie elementu lub zespołu elementów w ciągu transportowym uniemożliwiające przemieszczenie go przez wiatr;
3)
awaryjne wyłączenie ciągu technologicznego z wyznaczonych miejsc poza stanowiskiem sterowniczym;
4)
wyłączenie sterowania centralnego i sterowanie ze stanowiska indywidualnego dla dokonania korekty położenia, przeprowadzania napraw i badań technicznych;
5)
sterowanie z odrębnego stanowiska, w przypadku gdy element ciągu technologicznego wykonuje czynności robocze niezwiązane z pracą w tym ciągu technologicznym.
3.
Urządzenia znajdujące się w linii nabrzeża lub przekraczające ją powinny być wyposażone w odpowiednie światła nawigacyjne.
4.
Do konserwującego urządzenia transportu ciągłego należy w szczególności sprawdzenie:
1)
działania zintegrowanego systemu uzależnień i blokad oraz działania systemu kaskadowego załączania i wyłączania ciągu transportowego;
2)
działania poszczególnych urządzeń zabezpieczających przy wyłączonym systemie zintegrowanym, w tym:
a)
czujników kontroli ruchu taśmy lub łańcucha,
b)
czujników kontroli spiętrzenia urobku na przesypach,
c)
urządzenia do awaryjnego wyłączania linii na całym jej przebiegu;
3)
działania urządzeń sygnalizacyjnych, w tym:
a)
sygnalizacji akustycznej rozruchu,
b)
sygnalizacji świetlnej rozruchu,
c)
identyfikacji uaktywnienia łącznika "STOP";
4)
poprawności odwzorowania pracy bądź blokad poszczególnych urządzeń na tablicy informacyjnej;
5)
stanu technicznego taśm lub łańcuchów wraz z mocowanymi do nich elementami.