Rozdział 6 - Badania techniczne UTL - Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu liniowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1850 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 września 2023 r.

Rozdział  6

Badania techniczne UTL

§  18. 
TDT przeprowadza następujące rodzaje badań technicznych UTL:
1)
badanie odbiorcze - wykonywane po montażu, a przed przekazaniem UTL do eksploatacji;
2)
badanie okresowe - wykonywane podczas eksploatacji UTL objętych dozorem pełnym, w terminach określonych dla danego rodzaju UTL w załączniku do rozporządzenia;
3)
badanie doraźne:
a)
eksploatacyjne,
b)
kontrolne,
c)
powypadkowe lub poawaryjne.
§  19. 
1. 
Zgłaszający UTL do badań technicznych przedkłada, w zależności od rodzaju badania, dokumentację w zakresie niezbędnym do wykonania badania.
2. 
UTL zgłoszone do badania technicznego powinno być zmontowane, sprawne technicznie i przygotowane do eksploatacji, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i regulaminie technicznym kolei lub instrukcji eksploatacji.
3. 
Eksploatujący, zgłaszając UTL do badania technicznego, powinien zapewnić bezpieczne warunki pracy oraz posiadać oprzyrządowanie niezbędne do przeprowadzenia badań.
4. 
Badania techniczne UTL powinny być wykonywane w obecności eksploatującego oraz konserwującego i obsługującego UTL.
§  20. 
1. 
Celem badania odbiorczego jest stwierdzenie, czy:
1)
UTL jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;
2)
montaż i przeznaczenie UTL są zgodne z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji oraz przepisami o dozorze technicznym;
3)
napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone właściwie oraz są czytelne i zrozumiałe;
4)
UTL może być przekazane do bezpiecznej eksploatacji.
2. 
Przed przystąpieniem do badania odbiorczego dokumentacja dotycząca UTL powinna być sprawdzona i uzgodniona przez TDT.
3. 
Badanie odbiorcze obejmuje:
1)
sprawdzenie prawidłowości zainstalowania UTL oraz przeznaczenia zgodnie z dokumentacją, o której mowa w ust. 2;
2)
przeprowadzenie prób funkcjonowania UTL w zainstalowanej wersji montażowej z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTL, mechanizmy oraz urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo.
4. 
Próby, o których mowa w ust. 3 pkt 2, dla wyciągów narciarskich oraz przenośników przeprowadza się bez obciążenia.
§  21. 
1. 
Po zakończeniu badania odbiorczego do regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji dołącza się jeden egzemplarz dokumentacji, o której mowa w § 3 ust. 3.
2. 
Drugi egzemplarz dokumentacji jest przechowywany w TDT.
§  22. 
1. 
Celem badania okresowego jest stwierdzenie, czy:
1)
zrealizowano zalecenia z poprzedniego badania;
2)
nie powstały uszkodzenia lub zmiany UTL mające wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji UTL lub mogące być przyczyną zagrożenia jego bezpiecznej eksploatacji w przyszłości;
3)
istnieją i pracują prawidłowo urządzenia bezpieczeństwa i urządzenia ochronne;
4)
napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTL oraz są czytelne i zrozumiałe;
5)
UTL wymaga przeprowadzenia działań naprawczych.
2. 
Podczas badania okresowego TDT sprawdza:
1)
dokumentację eksploatacyjną stanowiącą zbiór protokołów z kontroli sporządzonych na formularzach stanowiących część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji;
2)
protokoły pomiarów elektrycznych, protokoły badania lin i ich zaplotów, inne protokoły wymagane dla stwierdzenia prawidłowości działania UTL;
3)
zaświadczenia kwalifikacyjne badających, konserwujących i obsługujących UTL.
3. 
Badanie okresowe UTL obejmuje:
1)
oględziny UTL w miejscach dostępnych;
2)
przeprowadzenie prób UTL zgodnie z programem prób i badań, w zainstalowanej wersji montażowej z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTL, mechanizmy, urządzenia bezpieczeństwa i urządzenia ochronne, sygnalizacji i łączności oraz ewakuacji działają prawidłowo.
4. 
Próby, o których mowa w ust. 3 pkt 2, dla wyciągów narciarskich oraz przenośników przeprowadza się bez obciążenia.
§  23. 
1. 
Celem badania doraźnego eksploatacyjnego jest potwierdzenie, czy dokonana naprawa, modernizacja lub wymiana podsystemu, urządzenia bezpieczeństwa lub innego elementu UTL, jego demontaż i ponowny montaż, a także montaż UTL na nowym miejscu pracy, nie wpływa na bezpieczeństwo jego eksploatacji.
2. 
Badanie doraźne eksploatacyjne przeprowadza się na wniosek eksploatującego, w następujących przypadkach:
1)
po wymianie lub naprawie:
a)
lin,
b)
pojazdów i urządzeń holujących oraz ich elementów,
c)
zespołu napędowego lub nośnego elementu zespołu napędowego,
d)
układu hamulcowego lub jego elementu,
e)
układu napinania liny,
f)
urządzeń bezpieczeństwa, zabezpieczających, sterowniczych i sygnalizacyjnych oraz urządzeń do ewakuacji,
g)
konstrukcji nośnej UTL lub jej elementów;
2)
po modernizacji uzgodnionej z TDT;
3)
po zmianie miejsca pracy UTL wymagającej jego demontażu i ponownego montażu.
3. 
Podczas badania doraźnego eksploatacyjnego TDT sprawdza:
1)
regulamin techniczny kolei lub instrukcję eksploatacji oraz protokoły z badań i kontroli eksploatacyjnych;
2)
protokoły pomiarów elektrycznych;
3)
zaświadczenia kwalifikacyjne badających, konserwujących i obsługujących UTL;
4)
niezbędne rysunki i obliczenia;
5)
niezbędne schematy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne.
4. 
Badanie doraźne eksploatacyjne UTL obejmuje:
1)
sprawdzenie prawidłowości zainstalowania i przeznaczenia UTL zgodnie z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;
2)
przeprowadzenie prób funkcjonowania UTL w zainstalowanej wersji montażowej, z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTL, mechanizmy oraz urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo.
5. 
Próby, o których mowa w ust. 4 pkt 2, dla wyciągów narciarskich oraz przenośników przeprowadza się bez obciążenia.
6. 
Badanie doraźne eksploatacyjne może być przeprowadzone na wniosek eksploatującego w innych przypadkach niż określone w ust. 2; zakres tego badania uzgadnia się z TDT.
7. 
Badanie doraźne eksploatacyjne powinno potwierdzić, czy:
1)
UTL jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;
2)
instalacja i przeznaczenie UTL są zgodne z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;
3)
napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTL oraz są czytelne i zrozumiałe.
§  24. 
1. 
Celem badania doraźnego kontrolnego jest stwierdzenie, czy:
1)
zrealizowano zalecenia z poprzedniego badania;
2)
nie powstały uszkodzenia lub zmiany stanu UTL mające wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji UTL lub mogące być przyczyną zagrożenia jego bezpiecznej eksploatacji w przyszłości;
3)
istnieją i pracują prawidłowo niezbędne urządzenia bezpieczeństwa i urządzenia ochronne;
4)
napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTL oraz są czytelne i zrozumiałe;
5)
UTL wymaga przeprowadzenia działań naprawczych.
2. 
Podczas badania doraźnego kontrolnego TDT sprawdza:
1)
dokumentację eksploatacyjną stanowiącą zbiór protokołów z kontroli sporządzonych na formularzach stanowiących część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji;
2)
protokoły pomiarów elektrycznych, protokoły badania lin i ich zaplotów, inne protokoły wymagane dla stwierdzenia prawidłowości działania UTL;
3)
zaświadczenia kwalifikacyjne badających, konserwujących i obsługujących UTL.
3. 
Badanie doraźne kontrolne obejmuje:
1)
oględziny UTL w miejscach dostępnych;
2)
przeprowadzenie prób funkcjonowania UTL w zainstalowanej wersji montażowej bez obciążenia.
4. 
W przypadkach uzasadnionych stanem bezpieczeństwa UTL zakres badania doraźnego kontrolnego może być rozszerzony przez TDT.
§  25. 
1. 
Celem badania doraźnego powypadkowego lub poawaryjnego jest określenie stanu technicznego UTL oraz przyczyn nieszczęśliwego wypadku lub niebezpiecznego uszkodzenia związanego z jego eksploatacją.
2. 
Badanie, o którym mowa w ust. 1, TDT przeprowadza po otrzymaniu zawiadomienia lub informacji dotyczącej niebezpiecznego uszkodzenia lub nieszczęśliwego wypadku związanego z eksploatacją UTL.
3. 
Zakres dokumentacji wymaganej do przeprowadzenia badania, o którym mowa w ust. 1, oraz zakres tego badania ustala TDT.
§  26. 
1. 
Formy dozoru technicznego oraz terminy badań okresowych wyznacza się zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku do rozporządzenia. Terminy wyznacza się, podając miesiąc i rok.
2. 
W przypadkach uzasadnionych stanem technicznym UTL mającym wpływ na bezpieczeństwo, terminy badań, o których mowa w ust. 1, mogą być skrócone przez TDT.