Rozdział 4 - Warunki eksploatacji oraz przeglądy i kontrole UTL - Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu liniowego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1850 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 11 września 2023 r.
Rozdział 4
Warunki eksploatacji oraz przeglądy i kontrole UTL
Warunki eksploatacji oraz przeglądy i kontrole UTL
§ 9.
1.
Podczas eksploatacji UTL podlegają konserwacji, której zasady określają pisemne instrukcje stanowiące część składową regulaminu technicznego kolei oraz instrukcji eksploatacji, obejmujące:1)
terminarz prac konserwacyjnych;2)
opis prac konserwacyjnych, który powinien być umieszczony na formularzach zawierających wartości odniesienia i dopuszczalne tolerancje, łącznie z harmonogramem wymiany różnych elementów, a także kryteria dla kontroli wizualnych i badań nieniszczących;3)
wzory formularzy stosowanych do sporządzania opisów prac konserwacyjnych.2.
Z przeprowadzonej konserwacji sporządza się raport, który podpisuje konserwator.3.
Konserwacja elementów bezpieczeństwa przewidziana w planie konserwacji i przeprowadzona przez konserwatora podlega kontroli jego przełożonego, co potwierdza się wpisem do raportu.4.
Eksploatujący UTL powinien posiadać niezbędne narzędzia do obsługi, konserwacji i badań oraz ładunki próbne do badań pojazdów pod obciążeniem, a także sprzęt pomiarowy.5.
Nadzór nad bezpieczną eksploatacją osobowych oraz towarowych kolei linowych sprawuje kierownik kolei lub wyznaczony przez niego mechanik konserwator, zgodnie z postanowieniami regulaminu technicznego kolei.6.
Renowację stożków, przesuwanie lin nośnych lub wprzęgieł należy przeprowadzać z uwzględnieniem instrukcji wykonywania tych czynności i wymagań odpowiednich norm.§ 10.
1.
Przeglądy konserwacyjne przeprowadza się zgodnie z planem przeglądów konserwacyjnych.2.
Po przeprowadzeniu przeglądu konserwacyjnego należy sprawdzić prawidłowość działania mechanizmów i układów podlegających konserwacji.§ 11.
1.
Podczas eksploatacji UTL eksploatujący przeprowadza następujące rodzaje kontroli:1)
codzienne;2)
miesięczne;3)
roczne;4)
specjalne.2.
Kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 4, nie przeprowadza się w odniesieniu do wyciągów pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. c, z wyłączeniem przypadku, gdy w okresie zimowym pracują jako wyciągi narciarskie do przemieszczania narciarzy po śniegu, natomiast poza okresem zimowym wykorzystywane są do transportu pojazdów zjeżdżalni grawitacyjnych.§ 12.
1.
Kontrole codzienne przeprowadza się każdego dnia przed oddaniem UTL do ruchu. Kontrola codzienna obejmuje sprawdzenie:1)
obwodów bezpieczeństwa ruchu i kontroli, które inicjują zatrzymanie ruchu, łącznie z ich wartościami granicznymi;2)
wyzwalania obwodów kontrolnych w przypadku uziemienia, zwarcia lub rozłączenia;3)
wskazania przyrządów, czy znajdują się w zakresie wartości dopuszczalnych;4)
hamowania elektrycznym silnikiem napędowym przy maksymalnej prędkości roboczej;5)
funkcjonowania urządzenia w pełnym zakresie prędkości roboczych;6)
działania mechanicznych układów hamowania w zespołach napędowych;7)
działania wewnętrznych układów komunikowania się;8)
dostępności urządzeń do zatrzymywania ruchu;9)
położenia lin na kołach, krążkach i siodłach oraz działania urządzeń do czyszczenia rowka koła;10)
układów napinających;11)
szczelności układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz reduktorów;12)
położenia szyn jezdnych i kontrolnych w obszarach wjazdu i wyjazdu ze stacji;13)
działania układów kontrolujących wprzęgła rozłączne na wjeździe i wyjeździe ze stacji;14)
obszarów wsiadania i wysiadania oraz dojść, przejść i wyjść dla osób;15)
stanu technicznego pojazdów.2.
Wyniki kontroli codziennej opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.§ 13.
1.
Podczas kontroli miesięcznej UTL poddawane jest szczegółowej kontroli wizualnej oraz badaniom obejmującym:1)
linę nośno-napędową i napędową oraz liny do awaryjnego sprowadzania pojazdów do stacji - pod względem liczby pękniętych drutów oraz wielkości zewnętrznych uszkodzeń;2)
liny nośne i napinające w miejscach zmiany kierunku oraz w innych miejscach szczególnie narażonych na uszkodzenia - pod względem liczby pękniętych drutów oraz wielkości zewnętrznych uszkodzeń;3)
zakończenia lin, zaplotów i wprzęgieł;4)
wzajemne położenia lin i szyn w obszarach wprzęgania i wyprzęgania;5)
stan, położenie i mocowanie krążków, kół i zmian kierunku liny oraz urządzeń zabezpieczających liny i siodła lin nośnych łącznie z ich zakończeniami;6)
urządzenia kontrolujące wjazd, przejazd i wyjazd pojazdów ze stacji;7)
wjazd, wyjazd i przejazd pojazdów i urządzeń holujących w stacji;8)
wykładziny hamulców;9)
elektryczne i mechaniczne układy hamulcowe - przez pomiar długości drogi hamowania i czasu zatrzymania pustych pojazdów albo urządzeń holujących i przez pomiar ciśnienia zwrotnego, w przypadku gdy wymagana jest kontrolowana siła hamowania;10)
ręczne wyzwalanie hamulców wagonowych i prawidłowe działanie automatycznego zatrzymania silnika;11)
działanie napędu;12)
działanie czujników przekroczenia prędkości i zabezpieczeń przed ruchem wstecznym i urządzeń monitorujących;13)
sprawdzenie pojazdów i urządzeń holujących, prawidłowość mocowania i zamykania drzwi, stan poręczy bezpieczeństwa zamykających krzesełka lub innych osłon zabezpieczających;14)
sprawdzenie akumulatorów elektrycznych;15)
prawidłowość magazynowania sprzętu ewakuacyjnego;16)
urządzenia elektryczne do kontroli wprzęgieł, przyspieszenia i wyzwalania hamulca.2.
Wyniki kontroli miesięcznej opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.§ 14.
1.
Podczas kontroli rocznej UTL poddawane jest szczegółowej kontroli wizualnej i badaniom obejmującym:1)
kontrolę wizualną konstrukcji betonowych i stalowych oraz wszystkich innych konstrukcji, włączając drabiny, urządzenia zapobiegające przed upadkiem, pomosty do przeprowadzania przeglądów i mostki;2)
przegląd urządzeń mechanicznych, elektrycznych i pozostałych, w tym:a)
kontrolę wizualną i ruchową silników i elementów przekładni,b)
kontrolę wizualną i ruchową hamulców, wyłączając hamulce pojazdowe, w różnych warunkach obciążeń i badanie przebiegu wyzwalania i działania, łącznie z rejestracją otrzymanych wyników; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu,c)
kontrolę wizualną krążków, baterii krążków i kół z podniesioną liną nośno-napędową, siodeł lin nośnych i kół,d)
kontrolę wizualną urządzeń mechanicznych w stacjach, w tym urządzeń napinających,e)
kontrolę wizualną i ruchową urządzeń do ewakuacji i do sprowadzania pojazdów do stacji, łącznie z ćwiczeniami ewakuacyjnymi;3)
przegląd lin, w tym badania wizualne:a)
lub magnetyczne zgodnie z postanowieniami norm,b)
stanu zakończeń lin,c)
lin sygnalizacyjnych, ich podparcia i mocowania;4)
przegląd urządzeń elektrycznych, w tym:a)
kontrolę wizualną przyrządów elektrycznych i urządzeń,b)
kontrolę napięcia zasilania, zabezpieczeń przeciążeniowych, izolacji, ochrony przeciwporażeniowej i odgromowej,c)
sprawdzenie stanu pojemności akumulatorów;5)
przegląd urządzeń kontrolnych i sygnalizacyjnych, w tym przegląd stanu i działania:a)
obwodów kontrolnych oraz urządzeń sygnalizacyjnych i zdalnego sterowania,b)
stacji, wskaźników trasowych i wskaźników uszkodzeń pojazdu,c)
sprzętu do pomiaru siły wiatru;6)
przegląd pojazdów i urządzeń holujących, w tym:a)
sprawdzenie stanu pojazdów i urządzeń holujących, włączając wprzęgła, zawieszenie, wózki pojazdów i osie zawieszeń, według instrukcji producenta,b)
demontaż i kontrolę wizualną co najmniej 20 % wprzęgieł według instrukcji producenta; każde wprzęgło powinno być poddane takiej kontroli nie rzadziej niż co 5 lat,c)
sprawdzenie działania i nastawienia urządzeń do kontroli wprzęgła i siły sprzężenia ciernego wprzęgieł z liną,d)
sprawdzenie co najmniej 10 % wprzęgieł pod względem występowania poślizgu po linie pod działaniem siły równej wartości wymaganej; nie dotyczy to wyciągów narciarskich,e)
pomiar siły wprzęgnięcia wszystkich wprzęgieł działających grawitacyjnie,f)
przegląd działania drzwi pojazdów oraz urządzeń zamykających i ryglujących te drzwi,g)
sprawdzenie sprawności urządzeń do pomiaru obciążenia pojazdu i do liczenia osób,h)
sprawdzenie działania hamulców pojazdów łącznie z pomiarem ruchowej wytrzymałości progowej i wytrzymałości przed poślizgiem.2.
Wyniki kontroli i badań rocznych opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.3.
W przypadku negatywnego wyniku przeglądu lin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, należy dokonać ich wymiany z uwzględnieniem wymagań określonych w specyfikacjach technicznych.§ 15.
1.
Kontrole specjalne powinny obejmować badania nieniszczące wszystkich elementów bezpieczeństwa, które są poddawane procesowi zmęczenia. Rodzaj badań, które należy przeprowadzić, oraz kryteria oceny, które należy stosować w ramach kontroli specjalnej, powinny być określone przez wytwórcę UTL z uwzględnieniem wymagań właściwych norm.1a.
Dla wyciągów narciarskich dla narciarzy przemieszczanych po wodzie, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. b, zakres badań specjalnych należy każdorazowo uzgodnić z TDT.2.
Odstępy czasowe kontroli specjalnych, z wyjątkiem wprzęgieł, są następujące:1)
pierwszy przegląd specjalny - nie później niż po 15 latach lub po 22.500 godzinach pracy od dnia przekazania do eksploatacji;2)
drugi przegląd specjalny - nie później niż po 10 latach lub po 15.000 godzin pracy po pierwszym przeglądzie specjalnym;3)
trzeci przegląd specjalny i następne - nie później niż po 5 latach lub po 7.500 godzin pracy po poprzednim przeglądzie specjalnym.3.
W przypadku wprzęgieł kontrola specjalna nie jest konieczna, jeżeli podczas kontroli rocznej, zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 6 lit. b, zostało już przeprowadzone badanie nieniszczące zamiast kontroli wizualnej.4.
Wyniki kontroli specjalnej opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.§ 16.
Niezależnie od kontroli przeprowadzanych zgodnie z § 12-15, przeprowadza się inne przeglądy UTL w okresie i według wymagań określonych przez wytwórcę UTL.