Rozdział 4 - Warunki eksploatacji oraz przeglądy i kontrole UTL - Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu liniowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1850 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 września 2023 r.

Rozdział  4

Warunki eksploatacji oraz przeglądy i kontrole UTL

§  9. 
1. 
Podczas eksploatacji UTL podlegają konserwacji, której zasady określają pisemne instrukcje stanowiące część składową regulaminu technicznego kolei oraz instrukcji eksploatacji, obejmujące:
1)
terminarz prac konserwacyjnych;
2)
opis prac konserwacyjnych, który powinien być umieszczony na formularzach zawierających wartości odniesienia i dopuszczalne tolerancje, łącznie z harmonogramem wymiany różnych elementów, a także kryteria dla kontroli wizualnych i badań nieniszczących;
3)
wzory formularzy stosowanych do sporządzania opisów prac konserwacyjnych.
2. 
Z przeprowadzonej konserwacji sporządza się raport, który podpisuje konserwator.
3. 
Konserwacja elementów bezpieczeństwa przewidziana w planie konserwacji i przeprowadzona przez konserwatora podlega kontroli jego przełożonego, co potwierdza się wpisem do raportu.
4. 
Eksploatujący UTL powinien posiadać niezbędne narzędzia do obsługi, konserwacji i badań oraz ładunki próbne do badań pojazdów pod obciążeniem, a także sprzęt pomiarowy.
5. 
Nadzór nad bezpieczną eksploatacją osobowych oraz towarowych kolei linowych sprawuje kierownik kolei lub wyznaczony przez niego mechanik konserwator, zgodnie z postanowieniami regulaminu technicznego kolei.
6. 
Renowację stożków, przesuwanie lin nośnych lub wprzęgieł należy przeprowadzać z uwzględnieniem instrukcji wykonywania tych czynności i wymagań odpowiednich norm.
§  10. 
1. 
Przeglądy konserwacyjne przeprowadza się zgodnie z planem przeglądów konserwacyjnych.
2. 
Po przeprowadzeniu przeglądu konserwacyjnego należy sprawdzić prawidłowość działania mechanizmów i układów podlegających konserwacji.
§  11. 
1. 
Podczas eksploatacji UTL eksploatujący przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1)
codzienne;
2)
miesięczne;
3)
roczne;
4)
specjalne.
2. 
Kontroli, o których mowa w ust. 1 pkt 4, nie przeprowadza się w odniesieniu do wyciągów pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. c, z wyłączeniem przypadku, gdy w okresie zimowym pracują jako wyciągi narciarskie do przemieszczania narciarzy po śniegu, natomiast poza okresem zimowym wykorzystywane są do transportu pojazdów zjeżdżalni grawitacyjnych.
§  12. 
1. 
Kontrole codzienne przeprowadza się każdego dnia przed oddaniem UTL do ruchu. Kontrola codzienna obejmuje sprawdzenie:
1)
obwodów bezpieczeństwa ruchu i kontroli, które inicjują zatrzymanie ruchu, łącznie z ich wartościami granicznymi;
2)
wyzwalania obwodów kontrolnych w przypadku uziemienia, zwarcia lub rozłączenia;
3)
wskazania przyrządów, czy znajdują się w zakresie wartości dopuszczalnych;
4)
hamowania elektrycznym silnikiem napędowym przy maksymalnej prędkości roboczej;
5)
funkcjonowania urządzenia w pełnym zakresie prędkości roboczych;
6)
działania mechanicznych układów hamowania w zespołach napędowych;
7)
działania wewnętrznych układów komunikowania się;
8)
dostępności urządzeń do zatrzymywania ruchu;
9)
położenia lin na kołach, krążkach i siodłach oraz działania urządzeń do czyszczenia rowka koła;
10)
układów napinających;
11)
szczelności układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz reduktorów;
12)
położenia szyn jezdnych i kontrolnych w obszarach wjazdu i wyjazdu ze stacji;
13)
działania układów kontrolujących wprzęgła rozłączne na wjeździe i wyjeździe ze stacji;
14)
obszarów wsiadania i wysiadania oraz dojść, przejść i wyjść dla osób;
15)
stanu technicznego pojazdów.
2. 
Wyniki kontroli codziennej opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.
§  13. 
1. 
Podczas kontroli miesięcznej UTL poddawane jest szczegółowej kontroli wizualnej oraz badaniom obejmującym:
1)
linę nośno-napędową i napędową oraz liny do awaryjnego sprowadzania pojazdów do stacji - pod względem liczby pękniętych drutów oraz wielkości zewnętrznych uszkodzeń;
2)
liny nośne i napinające w miejscach zmiany kierunku oraz w innych miejscach szczególnie narażonych na uszkodzenia - pod względem liczby pękniętych drutów oraz wielkości zewnętrznych uszkodzeń;
3)
zakończenia lin, zaplotów i wprzęgieł;
4)
wzajemne położenia lin i szyn w obszarach wprzęgania i wyprzęgania;
5)
stan, położenie i mocowanie krążków, kół i zmian kierunku liny oraz urządzeń zabezpieczających liny i siodła lin nośnych łącznie z ich zakończeniami;
6)
urządzenia kontrolujące wjazd, przejazd i wyjazd pojazdów ze stacji;
7)
wjazd, wyjazd i przejazd pojazdów i urządzeń holujących w stacji;
8)
wykładziny hamulców;
9)
elektryczne i mechaniczne układy hamulcowe - przez pomiar długości drogi hamowania i czasu zatrzymania pustych pojazdów albo urządzeń holujących i przez pomiar ciśnienia zwrotnego, w przypadku gdy wymagana jest kontrolowana siła hamowania;
10)
ręczne wyzwalanie hamulców wagonowych i prawidłowe działanie automatycznego zatrzymania silnika;
11)
działanie napędu;
12)
działanie czujników przekroczenia prędkości i zabezpieczeń przed ruchem wstecznym i urządzeń monitorujących;
13)
sprawdzenie pojazdów i urządzeń holujących, prawidłowość mocowania i zamykania drzwi, stan poręczy bezpieczeństwa zamykających krzesełka lub innych osłon zabezpieczających;
14)
sprawdzenie akumulatorów elektrycznych;
15)
prawidłowość magazynowania sprzętu ewakuacyjnego;
16)
urządzenia elektryczne do kontroli wprzęgieł, przyspieszenia i wyzwalania hamulca.
2. 
Wyniki kontroli miesięcznej opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.
§  14. 
1. 
Podczas kontroli rocznej UTL poddawane jest szczegółowej kontroli wizualnej i badaniom obejmującym:
1)
kontrolę wizualną konstrukcji betonowych i stalowych oraz wszystkich innych konstrukcji, włączając drabiny, urządzenia zapobiegające przed upadkiem, pomosty do przeprowadzania przeglądów i mostki;
2)
przegląd urządzeń mechanicznych, elektrycznych i pozostałych, w tym:
a)
kontrolę wizualną i ruchową silników i elementów przekładni,
b)
kontrolę wizualną i ruchową hamulców, wyłączając hamulce pojazdowe, w różnych warunkach obciążeń i badanie przebiegu wyzwalania i działania, łącznie z rejestracją otrzymanych wyników; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu,
c)
kontrolę wizualną krążków, baterii krążków i kół z podniesioną liną nośno-napędową, siodeł lin nośnych i kół,
d)
kontrolę wizualną urządzeń mechanicznych w stacjach, w tym urządzeń napinających,
e)
kontrolę wizualną i ruchową urządzeń do ewakuacji i do sprowadzania pojazdów do stacji, łącznie z ćwiczeniami ewakuacyjnymi;
3)
przegląd lin, w tym badania wizualne:
a)
lub magnetyczne zgodnie z postanowieniami norm,
b)
stanu zakończeń lin,
c)
lin sygnalizacyjnych, ich podparcia i mocowania;
4)
przegląd urządzeń elektrycznych, w tym:
a)
kontrolę wizualną przyrządów elektrycznych i urządzeń,
b)
kontrolę napięcia zasilania, zabezpieczeń przeciążeniowych, izolacji, ochrony przeciwporażeniowej i odgromowej,
c)
sprawdzenie stanu pojemności akumulatorów;
5)
przegląd urządzeń kontrolnych i sygnalizacyjnych, w tym przegląd stanu i działania:
a)
obwodów kontrolnych oraz urządzeń sygnalizacyjnych i zdalnego sterowania,
b)
stacji, wskaźników trasowych i wskaźników uszkodzeń pojazdu,
c)
sprzętu do pomiaru siły wiatru;
6)
przegląd pojazdów i urządzeń holujących, w tym:
a)
sprawdzenie stanu pojazdów i urządzeń holujących, włączając wprzęgła, zawieszenie, wózki pojazdów i osie zawieszeń, według instrukcji producenta,
b)
demontaż i kontrolę wizualną co najmniej 20 % wprzęgieł według instrukcji producenta; każde wprzęgło powinno być poddane takiej kontroli nie rzadziej niż co 5 lat,
c)
sprawdzenie działania i nastawienia urządzeń do kontroli wprzęgła i siły sprzężenia ciernego wprzęgieł z liną,
d)
sprawdzenie co najmniej 10 % wprzęgieł pod względem występowania poślizgu po linie pod działaniem siły równej wartości wymaganej; nie dotyczy to wyciągów narciarskich,
e)
pomiar siły wprzęgnięcia wszystkich wprzęgieł działających grawitacyjnie,
f)
przegląd działania drzwi pojazdów oraz urządzeń zamykających i ryglujących te drzwi,
g)
sprawdzenie sprawności urządzeń do pomiaru obciążenia pojazdu i do liczenia osób,
h)
sprawdzenie działania hamulców pojazdów łącznie z pomiarem ruchowej wytrzymałości progowej i wytrzymałości przed poślizgiem.
2. 
Wyniki kontroli i badań rocznych opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.
3. 
W przypadku negatywnego wyniku przeglądu lin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, należy dokonać ich wymiany z uwzględnieniem wymagań określonych w specyfikacjach technicznych.
§  15. 
1. 
Kontrole specjalne powinny obejmować badania nieniszczące wszystkich elementów bezpieczeństwa, które są poddawane procesowi zmęczenia. Rodzaj badań, które należy przeprowadzić, oraz kryteria oceny, które należy stosować w ramach kontroli specjalnej, powinny być określone przez wytwórcę UTL z uwzględnieniem wymagań właściwych norm.
1a. 
Dla wyciągów narciarskich dla narciarzy przemieszczanych po wodzie, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. b, zakres badań specjalnych należy każdorazowo uzgodnić z TDT.
2. 
Odstępy czasowe kontroli specjalnych, z wyjątkiem wprzęgieł, są następujące:
1)
pierwszy przegląd specjalny - nie później niż po 15 latach lub po 22.500 godzinach pracy od dnia przekazania do eksploatacji;
2)
drugi przegląd specjalny - nie później niż po 10 latach lub po 15.000 godzin pracy po pierwszym przeglądzie specjalnym;
3)
trzeci przegląd specjalny i następne - nie później niż po 5 latach lub po 7.500 godzin pracy po poprzednim przeglądzie specjalnym.
3. 
W przypadku wprzęgieł kontrola specjalna nie jest konieczna, jeżeli podczas kontroli rocznej, zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 6 lit. b, zostało już przeprowadzone badanie nieniszczące zamiast kontroli wizualnej.
4. 
Wyniki kontroli specjalnej opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.
§  16. 
Niezależnie od kontroli przeprowadzanych zgodnie z § 12-15, przeprowadza się inne przeglądy UTL w okresie i według wymagań określonych przez wytwórcę UTL.