Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu liniowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1850 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 września 2023 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, materiałów i elementów stosowanych do wytwarzania, wytwarzania, eksploatacji oraz naprawy i modernizacji następujących rodzajów urządzeń transportu linowego:
1)
osobowych kolei linowych:
a)
kolei linowych wahadłowych,
b)
kolei linowych okrężnych, w tym:
kolei linowych o ruchu ciągłym,
kolei linowych o ruchu pulsacyjnym,
kolei linowych gondolowych,
kolei linowych gondolowych otwartych,
kolei linowych krzesełkowych,
c)
kolei jednolinowych,
d)
kolei jednolinowych ze zdwojoną liną,
e)
kolei dwulinowych,
f)
kolei linowo-terenowych,
2)
towarowych kolei linowych,
3)
wyciągów do przemieszczania osób w celach turystyczno-sportowych, w tym:
a)
wyciągów narciarskich dla narciarzy przemieszczanych po śniegu lub gruncie stałym,
b)
wyciągów narciarskich dla narciarzy przemieszczanych po wodzie,
c)
wyciągów pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych wraz z infrastrukturą toru zjazdowego,
4)
przenośników o ruchu ciągłym do przemieszczania osób ze sprzętem narciarskim lub turystycznym

- zwanych dalej "UTL".

2. 
W zakresie projektowania, materiałów i elementów stosowanych do wytwarzania oraz wytwarzania nowych UTL i ich modyfikacji wymagających nowej decyzji zezwalającej na eksploatację oraz podsystemów i elementów bezpieczeństwa UTL, z wyjątkiem urządzeń, o których mowa w ust. 1 pkt 2, pkt 3 lit. b i c oraz pkt 4, stosuje się przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie urządzeń kolei linowych i uchylenia dyrektywy 2000/9/WE (Dz. Urz. UE L 81 z 31.03.2016, str. 1, z późn. zm. 3 )( 4 ), zwanego dalej "rozporządzeniem (UE) 2016/424".
3. 
W zakresie eksploatacji UTL rozporządzenie określa:
1)
zakres niezbędnej dokumentacji;
2)
warunki dotyczące obsługi, naprawy, modernizacji i konserwacji;
3)
rodzaje, zakres i terminy badań technicznych.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
kierownik kolei - osobę odpowiedzialną za sprawną i bezpieczną eksploatację kolei;
2)
kolej dwulinowa - osobową kolej linową, napowietrzna, w której pojazdy są podtrzymywane i przemieszczane oddzielnymi linami lub grupami lin;
3)
kolej jednolinowa - osobową kolej linową, napowietrzna, w której pojazdy są podtrzymywane i przemieszczane przy użyciu jednej lub większej liczby lin;
4)
kolej linowa gondolowa - kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są gondole;
5)
kolej linowa gondolowa otwarta - kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są otwarte gondole;
6)
kolej linowa krzesełkowa - kolej linową okrężną, napowietrzną, w której pojazdami są krzesełka;
7)
kolej linowa okrężna - osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy połączone są z liną za pomocą wprzęgieł stałych lub rozłącznych, poruszają się w tym samym kierunku wzdłuż ich toków;
8)
kolej linowa o ruchu ciągłym - kolej linową okrężną, napowietrzną, w której lina napędowa lub lina nośno-napędowa porusza się ze stałą prędkością;
9)
kolej linowa o ruchu pulsacyjnym - kolej linową okrężną, napowietrzną, w której lina napędowa lub lina nośno-napędowa porusza się w sposób przerywany albo z prędkością, która zmienia się okresowo w funkcji położenia pojazdów;
10)
towarowa kolej linowa - UTL przeznaczone do transportu towarów w pojazdach podtrzymywanych i przemieszczanych za pomocą jednej lub większej liczby lin;
11)
kolej linowa wahadłowa - osobową kolej linową, napowietrzną, w której pojazdy poruszają się między stacjami ruchem posuwisto-zwrotnym (wahadłowym);
12)
kolej linowo-terenowa - UTL, którego pojazdy przemieszczane są za pomocą jednej liny lub większej liczby lin wzdłuż toru, który może być ułożony bezpośrednio na ziemi lub na trwałych konstrukcjach;
13)
mechanik konserwator - wyznaczoną przez kierownika kolei osobę, prowadzącą ruch kolei i odpowiedzialną za stan techniczny urządzenia i jego prawidłowe działanie;
14)
napęd awaryjny - napęd przeznaczony wyłącznie do sprowadzania pojazdów do stacji w celu ewakuacji osób z trasy UTL, w przypadku gdy inne napędy są nieczynne;
15)
napęd ewakuacyjny - układ napędowy urządzenia ewakuacyjnego inny niż pozostałe napędy;
16)
napęd główny - napęd przeznaczony do zapewnienia normalnego ruchu UTL;
17)
napęd pomocniczy - napęd zasilany z innego źródła energii niż napęd główny, który pozwala na ruch UTL o zmniejszonej przepustowości i zapewniający ten sam poziom bezpieczeństwa co napęd główny;
18)
obsługa - czynności mające na celu utrzymanie bezpieczeństwa ruchu urządzenia i jego elementów;
19)
pętla linowa - linę zamkniętą w pętlę przez zaplot;
20)
podchwyt linowy - urządzenie przeznaczone do uchwycenia wykolejonej liny;
21)
pojazd - część UTL, w szczególności krzesełka, gondole oraz wagony, przeznaczone do przemieszczania osób lub towarów;
22)
przenośnik - UTL przeznaczone do przemieszczania osób ze sprzętem narciarskim lub turystycznym w górę za pomocą ruchomej taśmy lub gąsienicy;
23)
przepustowość - liczbę osób przewożonych w czasie jednej godziny w jednym kierunku;
24)
skrajnia narciarza - przestrzeń nad trasą, wewnątrz której nie mogą znajdować się obiekty budowlane, urządzenia i przedmioty, z wyjątkiem urządzeń przeznaczonych do holowania narciarza;
25)
skrajnia UTL - przestrzeń nad trasą UTL, wewnątrz której mogą znajdować się wyłącznie urządzenia związane z ruchem UTL, w szczególności pojazdy oraz liny;
26)
stacja UTL - zespół obiektów budowlanych i urządzeń związanych z eksploatacją UTL, w których znajduje się wyposażenie techniczne, strefy wsiadania i wysiadania lub perony oraz strefy związane z magazynowaniem pojazdów lub urządzeń holujących; ze względu na położenie rozróżnia się stacje początkowe, końcowe i pośrednie, a ze względu na rodzaj urządzeń - stacje napędowe, przewojowe, napędowo-napinające, przewojowo-napinające, napinające, kotwiące oraz kotwiąco-napinające;
27)
trasa UTL - pas gruntu, po którym lub nad którym poruszają się pojazdy lub urządzenia holujące, oraz zespół obiektów budowlanych i urządzeń związanych z eksploatacją UTL;
28)
tok - tor jazdy w górę lub tor jazdy w dół dla UTL, po którym poruszają się pojazdy lub urządzenia holujące;
29)
układ napinający - układ linowy oraz urządzenie hydrauliczne lub pneumatyczne lub inne przeznaczone do utrzymania w określonym naprężeniu liny nośnej, napędowej lub nośno-napędowej UTL;
30)
urządzenie holujące - element wyciągu narciarskiego służący do przekazywania ruchu liny napędowej holowanemu narciarzowi, składający się z wprzęgła, łącznika oraz elementu mającego bezpośredni kontakt z osobą;
31)
urządzenie kontrolne położenia pojazdów - urządzenie, które informuje o położeniu pojazdów na trasie i które może być stosowane do automatycznego sterowania lub kontroli ruchu UTL;
32)
wprzęgło - mechanizm służący do mocowania zawieszenia lub urządzenia holującego do liny napędowej lub nośno-napędowej; rozróżnia się wprzęgła stałe i rozłączne;
33)
wprzęgło stałe - wprzęgło, które pozostaje w stałym położeniu na linie podczas ruchu kolei linowej;
34)
wprzęgło rozłączne - wprzęgło, które jest wyprzęgane z liny, kiedy znajduje się na stacjach kolei linowej lub wyciągu narciarskiego;
35)
wyciąg narciarski - UTL przeznaczone do holowania osób, wyposażonych w sprzęt narciarski bez utraty kontaktu z trasą, za pomocą urządzeń holujących;
36)
wyciąg narciarski śniegowy - wyciąg narciarski służący do holowania w górę narciarzy po śniegu lub gruncie stałym pokrytym specjalną wykładziną;
37)
wyciąg narciarski wodny - wyciąg narciarski służący do holowania narciarzy po powierzchni wody;
38)
wyciąg pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych - UTL przeznaczone do holowania w górę pojazdów z osobami lub bez nich za pomocą liny, po specjalnym torze bez utraty kontaktu z tym torem;
39)
zawieszenie - część składową pojazdu, która łączy gondolę, krzesełko lub gondolę otwartą z wprzęgłem lub z wózkiem pojazdu;
40)
modyfikacja - zmianę lub przeróbkę niebędącą modernizacją UTL.
3 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 266 z 30.09.2016, str. 8.
4 Do dnia rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie urządzeń kolei linowych i uchylenia dyrektywy 2000/9/WE stosowało się przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla kolei linowych przeznaczonych do przewozu osób (Dz. U. z 2004 r. poz. 130).