§ 15. - Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu liniowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1850 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 września 2023 r.
§  15. 
1. 
Kontrole specjalne powinny obejmować badania nieniszczące wszystkich elementów bezpieczeństwa, które są poddawane procesowi zmęczenia. Rodzaj badań, które należy przeprowadzić, oraz kryteria oceny, które należy stosować w ramach kontroli specjalnej, powinny być określone przez wytwórcę UTL z uwzględnieniem wymagań właściwych norm.
1a. 
Dla wyciągów narciarskich dla narciarzy przemieszczanych po wodzie, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 lit. b, zakres badań specjalnych należy każdorazowo uzgodnić z TDT.
2. 
Odstępy czasowe kontroli specjalnych, z wyjątkiem wprzęgieł, są następujące:
1)
pierwszy przegląd specjalny - nie później niż po 15 latach lub po 22.500 godzinach pracy od dnia przekazania do eksploatacji;
2)
drugi przegląd specjalny - nie później niż po 10 latach lub po 15.000 godzin pracy po pierwszym przeglądzie specjalnym;
3)
trzeci przegląd specjalny i następne - nie później niż po 5 latach lub po 7.500 godzin pracy po poprzednim przeglądzie specjalnym.
3. 
W przypadku wprzęgieł kontrola specjalna nie jest konieczna, jeżeli podczas kontroli rocznej, zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 6 lit. b, zostało już przeprowadzone badanie nieniszczące zamiast kontroli wizualnej.
4. 
Wyniki kontroli specjalnej opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.