Rozdział 7 - Zdejmowanie i ponowne nakładanie zamknięć celnych - Warunki, sposób i szczegółowy tryb wykonywania niektórych czynności przez inspektorów i pracowników kontroli skarbowej, sposób i tryb współpracy z Policją w zakresie wykonywanych czynności oraz wzory dokumentów stosowanych w sprawach zatrzymania osoby i kontroli rodzaju paliwa używanego do napędu pojazdu mechanicznego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2011.152.899

Akt utracił moc
Wersja od: 25 lipca 2011 r.

Rozdział  7

Zdejmowanie i ponowne nakładanie zamknięć celnych

§  27. 
1. 
Przed zdjęciem zamknięć celnych inspektor obowiązany jest sprawdzić, czy nie ma na nich śladów naruszeń.
2. 
W przypadku stwierdzenia śladów naruszenia nałożonych zamknięć celnych należy te ślady utrwalić oraz zabezpieczyć naruszone zamknięcia w sposób określony dla dowodów w przepisach ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy.
3. 
W przypadku stwierdzenia naruszenia, usunięcia lub zniszczenia zamknięć celnych inspektor niezwłocznie zawiadamia o tym fakcie właściwy organ Służby Celnej.
4. 
Po zdjęciu zamknięć celnych i zakończeniu czynności kontrolnych należy ponownie nałożyć zamknięcia celne w miejscach, gdzie znajdowały się zdjęte zamknięcia.
5. 
Organy kontroli skarbowej prowadzą ewidencję zdjętych i ponownie nałożonych zamknięć celnych oraz przekazują właściwym organom Służby Celnej informacje o zdjęciu i ponownym nałożeniu zamknięć celnych, z uwzględnieniem informacji o liczbie, rodzaju i cechach identyfikacyjnych tych zamknięć.
§  28. 
1. 
Do ponownego nakładania zamknięć celnych stosuje się plomby ołowiane lub z innych metali bądź ich stopów, o dużej plastyczności, odporne na zwykłe zużycie lub przypadkowe naruszenie. Na przedniej stronie plomb odciska się plombownicą godło Rzeczypospolitej Polskiej, a na odwrocie - litery "ks" oraz numer identyfikacyjny plombownicy.
2. 
W komórce organizacyjnej, o której mowa w art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej, prowadzi się ewidencję plombownic wprowadzonych do użytku służbowego w kontroli skarbowej.
3. 
Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej informuje Szefa Służby Celnej o numerach identyfikacyjnych plombownic, wprowadzonych do użytku służbowego, ze wskazaniem jednostek organizacyjnych kontroli skarbowej, dysponujących poszczególnymi plombownicami.
§  29. 
1. 
Przeprowadzone przez inspektora czynności zdjęcia i ponownego nałożenia zamknięć celnych dokumentuje się w protokole zawierającym informacje o ilości, rodzaju i cechach identyfikacyjnych ponownie nałożonych zamknięć celnych oraz o ewentualnym pobraniu próbek zakwestionowanych towarów, za pokwitowaniem.
2. 
Protokół, o którym mowa w ust. 1, potwierdza się odciskiem indywidualnego stempla identyfikacyjnego inspektora oraz podpisem inspektora.
3. 
Indywidualny stempel identyfikacyjny ma formę kwadratu o boku 20 mm, ze znajdującym się wewnątrz oznaczeniem jednostki organizacyjnej kontroli skarbowej oraz numerem identyfikacyjnym inspektora.
4. 
Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z których jeden jest przeznaczony dla kierującego zatrzymywanym pojazdem, właściciela lub uprawnionego dysponenta towaru, drugi włącza się do dokumentów celnych, przewozowych lub innych związanych z towarem, a trzeci, zgodnie z § 2, włącza się do akt postępowania lub czynności.
5. 
Zdjęcie i ponowne nałożenie zamknięć celnych odnotowuje się ponadto w dokumentach celnych, przewozowych lub innych związanych z towarem, na zasadach i w sposób określony w przepisach celnych.
6. 
Jeżeli nie jest możliwe ponowne nałożenie zamknięć celnych ze względu na warunki wykonywania czynności lub właściwości towaru lub środka przewozowego, konwojuje się zatrzymany pojazd lub inny środek przewozowy do siedziby najbliższego urzędu celnego albo do uzgodnionego z właściwym naczelnikiem urzędu celnego miejsca, w którym może być zapewniony dozór celny.