Warunki przyjmowania uczniów do publicznych ponadpodstawowych szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1993.66.316

Akt utracił moc
Wersja od: 23 lipca 1993 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ
z dnia 21 czerwca 1993 r.
w sprawie warunków przyjmowania uczniów do publicznych ponadpodstawowych szkół rolniczych i gospodarki żywnościowej oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

Na podstawie art. 26 ust. 2 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
Organy prowadzące publiczne ponadpodstawowe szkoły rolnicze i gospodarki żywnościowej, zwane dalej "szkołami", zapewniają warunki kontynuowania nauki w tych szkołach przez:
1)
tworzenie sieci szkół odpowiadającej potrzebom edukacyjnym środowiska,
2)
określanie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, liczby uczniów, którzy mają być przyjęci do klas pierwszych szkół, oraz ustalanie warunków organizacyjnych, kadrowych i finansowych nowych kierunków (specjalności, profili) kształcenia, w tym także klas dwujęzycznych,
3)
upowszechnianie informacji dla kandydatów do szkół.
1.
O przyjęciu do klasy pierwszej szkoły dla młodzieży może ubiegać się absolwent szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej stanowiącej podstawę programową danego typu szkoły.
2.
Kandydaci do szkół dla młodzieży muszą ponadto spełniać wymagania zdrowotne, określone dla danego zawodu.
O przyjęcie kandydata do szkoły zasadniczej dla młodzieży decyduje suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej ze wszystkich przedmiotów oraz wynik rozmowy kwalifikacyjnej lub egzaminu (sprawdzianu) wstępnego, jeżeli komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna postanowi go przeprowadzić.
1.
O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej szkoły średniej dla młodzieży decydują:
1)
pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
2)
suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie wstępnym lub z rozmowy kwalifikacyjnej i ocen na świadectwie ukończenia szkoły niższego typu z przedmiotów ustalonych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną,
3)
inne dodatkowe kryteria, zależne od profilu (kierunku) kształcenia, ustalone przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.
2.
Warunki, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą osób, które szkołę niższego stopnia ukończyły za granicą. Do tych kandydatów stosuje się przepisy § 6 pkt 3 oraz § 17 ust. 1 pkt 2 lit. a).
1.
O przyjęcie do szkoły dla dorosłych mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli lub ukończą w danym roku kalendarzowym co najmniej 17 lat życia.
2.
O przyjęcie do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły dla dorosłych mogą ubiegać się kandydaci, którzy ukończyli szkołę uprawniającą do podjęcia nauki w wybranym typie szkoły, a także spełniają warunki ustalone przez dyrektora w porozumieniu z radą pedagogiczną lub przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.
3.
Warunkiem przyjęcia kandydata do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy szkoły średniej dla dorosłych wieczorowej lub zaocznej, z wyjątkiem szkoły policealnej, jest pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej.
4.
Warunkiem przyjęcia kandydata na semestr pierwszy w szkole policealnej dla dorosłych jest złożenie z pozytywnym wynikiem egzaminu wstępnego lub spełnienie innych warunków ustalonych przez dyrektora bądź komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.
5.
W szkołach zasadniczych dla dorosłych dopuszcza się inne warunki kwalifikowania kandydatów do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy.
Do klasy programowo wyższej w szkole przyjmuje się ucznia na podstawie:
1)
świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
2)
pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów:
a)
w przypadku ubiegania się o przyjęcie do klasy bezpośrednio wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia zmieniającego typ szkoły lub profil klasy,
b)
w przypadku przyjmowania do szkoły publicznej ucznia ze szkoły niepublicznej bez uprawnień szkoły publicznej,
3)
świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
1.
Egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa w § 6 pkt 2 lit. b), przeprowadza się ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania klas niższych od klasy tej szkoły, do której uczeń przechodzi, z wyjątkiem wychowania fizycznego.
2.
Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela.
1.
Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza się innego języka (języków) obcego niż ten, którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału (grupy) w tej szkole, uczeń może:
1)
uczyć się języka (języków) obowiązującego w danym oddziale, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
2)
kontynuować we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
3)
uczęszczać do klasy z danym językiem w innej szkole.
2.
Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor nie może zapewnić specjalisty danego języka - przez organ prowadzący szkołę.
Uczniowie szkół ponadpodstawowych, z wyjątkiem policealnych, mogą zmienić szkołę w ciągu całego roku szkolnego na warunkach określonych w § 6, § 7 i § 8. Uczniowie szkół policealnych mogą zmienić szkołę wyłącznie w ciągu pierwszego semestru.
W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w § 17 ust. 3, dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania.
Szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna:
1)
ustala listy kandydatów zwolnionych z egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej na podstawie preferencji, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2,
2)
przeprowadza egzamin wstępny lub rozmowę kwalifikacyjną oraz postępowanie kwalifikacyjne zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu,
3)
podejmuje uchwałę w sprawie:
a)
przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz ust. 2, i określa warunki dopuszczenia do tego egzaminu,
b)
przeprowadzenia egzaminu z przedmiotu dodatkowego, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 lit. b),
4)
sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego.
1.
Egzamin wstępny do szkół średnich, z wyjątkiem policealnych, składa się z części:
1)
pisemnej - obejmującej język polski i matematykę,
2)
ustnej - przeprowadzanej na podstawie uchwały komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej jako:
a)
egzamin poprawkowy z przedmiotu, z którego kandydat w części pisemnej otrzymał ocenę niedostateczną,
b)
egzamin ustny z dodatkowego przedmiotu wybranego przez kandydata spośród trzech przedmiotów ogólnokształcących, zaproponowanych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną z następującego zestawu: język polski, historia, biologia, chemia, geografia, matematyka, fizyka, język obcy nowożytny. W przypadkach szczególnych, uzasadnionych względami organizacyjnymi, komisja może zarządzić przeprowadzenie tego egzaminu w formie sprawdzianu (testu) pisemnego.
2.
Egzamin wstępny do szkół policealnych przeprowadza się w formie pisemnej z dwóch przedmiotów określonych przez radę pedagogiczną jako kierunkowe.
3.
Na egzamin pisemny przeznacza się po 90 minut na przedmiot; czas egzaminu z języka polskiego może być wydłużony do 120 minut, z równoczesnym wprowadzeniem 10-minutowej przerwy między częściami egzaminu.
4.
Egzamin wstępny może obejmować również - za zgodą organu prowadzącego szkołę - dodatkowy sprawdzian szczególnych uzdolnień kandydatów, odpowiadający kryteriom, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3.
1.
Przy ustalaniu liczby punktów za wyniki egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący - 6 pkt, bardzo dobry - 5 pkt, dobry - 4 pkt, dostateczny - 3 pkt, mierny - 2 pkt.
2.
Przy ustalaniu liczby punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący - 4 pkt, bardzo dobry - 3 pkt, dobry - 2 pkt, dostateczny - 1 pkt.
1.
Przy przyjmowaniu do szkół należy uwzględnić, że:
1)
laureatom oraz finalistom konkursów przedmiotowych szczebla wojewódzkiego przysługują preferencje określone w odrębnych przepisach,
2)
kandydaci z orzeczeniami kwalifikacyjnymi poradni wychowawczo-zawodowych lub psychologiczno-pedagogicznych mają pierwszeństwo w przyjęciu do szkół zasadniczych, a także do szkół średnich - przy pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej; w uzasadnionych przypadkach, na wniosek poradni, kandydat do szkoły średniej może być zwolniony z egzaminu wstępnego,
3)
pierwszeństwo w przyjęciu do szkół, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają:
a)
dzieci rolników indywidualnych oraz z rodzin zatrudnionych bezpośrednio w rolnictwie,
b)
sieroty i wychowankowie placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych,
c)
kandydaci o wyjątkowych zdolnościach, którzy mieli ustalony indywidualny program lub tok nauki.
2.
Komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna może zwolnić z egzaminu wstępnego kandydata do szkoły policealnej na podstawie zaświadczenia o pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego do szkoły wyższej, jeśli kandydat ubiega się do szkoły o tym samym lub pokrewnym kierunku.
Przepisy § 14 nie naruszają uprawnień kandydatów, którym na podstawie odrębnych przepisów przysługuje pierwszeństwo w przyjęciu do szkół.
Pozytywny wynik egzaminu wstępnego do szkoły średniej zwalnia kandydata w całości lub części z egzaminu w przypadku starań o przyjęcie do innej szkoły średniej, jeżeli ta szkoła organizuje egzamin wstępny.
1.
Dyrektor szkoły decyduje o:
1)
przyjęciu uczniów do klas programowo wyższych,
2)
przyjęciu uczniów do klasy pierwszej - w przypadku gdy:
a)
uczeń powraca z zagranicy,
b)
liczba kandydatów do klasy pierwszej zasadniczej szkoły zawodowej oraz szkoły policealnej jest mniejsza niż liczba miejsc i w szkole nie powołano komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej,
3)
przyjęciu uczniów do klasy pierwszej szkół dla dorosłych - w przypadku gdy odstąpiono od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej.
2.
W przypadkach nie wymienionych w ust. 1 dyrektor szkoły przyjmuje uczniów na podstawie uchwały komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia przyjęć uczniów do klas pierwszych.
3.
Dyrektor szkoły zasadniczej i policealnej dla młodzieży oraz szkół ponadpodstawowych dla dorosłych - niezależnie od typu szkoły - może odstąpić od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc.
4.
Dyrektor szkoły może podjąć decyzję o zastąpieniu w danym roku egzaminów wstępnych do szkół średnich rozmową kwalifikacyjną, jeżeli liczba kandydatów nie przekracza liczby miejsc.
5.
Ponadto dyrektor szkoły:
1)
może wydłużyć termin składania podań o przyjęcie do szkoły, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc, a w przypadku niedokonania pełnego naboru do szkoły - może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu,
2)
w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych - na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) - może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
3)
wyznacza i organizuje egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w § 6 pkt 2, jeżeli pozytywny wynik tego egzaminu jest warunkiem przyjęcia do szkoły,
4)
zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania podań, terminów egzaminów lub rozmów kwalifikacyjnych, warunków przyjęć, warunków egzaminów i decyzji w sprawie przyjęć oraz sieci punktów informacyjnych dla kandydatów do szkół,
5)
przekazuje organowi prowadzącemu szkołę informacje o wynikach rekrutacji do klasy pierwszej.
Organ nadzorujący szkołę:
1)
ogłasza terminy egzaminów wstępnych do szkół średnich oraz określa terminy składania podań do szkół ponadpodstawowych,
2)
może udzielić zgody na wcześniejszy termin rekrutacji w danej szkole lub do danej klasy; zgoda może dotyczyć jednego roku szkolnego lub może być udzielona do odwołania,
3)
organizuje punkt informacyjny o wolnych miejscach w szkołach.
1.
Pisemne egzaminy wstępne z języka polskiego i matematyki przeprowadza się na podstawie tematów ustalonych przez właściwego terytorialnie kuratora oświaty.
2.
Tematy egzaminów pisemnych nie wymienionych w ust. 1 oraz tematy egzaminów ustnych ustala szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna.
Warunki i tryb przyjmowania do szkół publicznych osób nie będących obywatelami polskimi określają odrębne przepisy.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.