Rozdział 2 - Pilotowanie pojazdów - Warunki poruszania się po drogach pojazdów specjalnych, pojazdów używanych do celów specjalnych oraz pojazdów używanych w związku z przewozem pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej oraz pojazdów straży pożarnej biorących udział w akcjach ratowniczych, a także warunki przewozu osób pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej oraz straży pożarnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.193.1619

Akt utracił moc
Wersja od: 22 listopada 2002 r.

Rozdział  2

Pilotowanie pojazdów

§  4.
1.
Przejazd po drodze publicznej pojazdów:
1)
nienormatywnych, z wyjątkiem pojazdów straży pożarnej biorących udział w akcjach ratowniczych,
2)
gąsienicowych, z wyjątkiem pojazdów na gąsienicach gumowych,
3)
wyposażonych tylko w jedno światło drogowe lub mijania, w światło obrysowe lub odblaskowe, niebędących pojazdami jednośladowymi, poruszających się w warunkach niedostatecznej widoczności

- podlega pilotowaniu.

2.
Pilotowaniu podlega także przejazd kolumny liczącej sześć i więcej pojazdów specjalnych lub zespołów pojazdów specjalnych, pojazdów używanych do celów specjalnych lub pojazdów używanych w związku z przewozem pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych.
3.
Pilotowaniu podlega również przejazd pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne, których przewóz podlega zgłoszeniu komendantowi wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej i komendantowi wojewódzkiemu Policji, na podstawie odrębnych przepisów.
§  5.
Przewóz niewybuchów lub niewypałów odbywa się pojazdem uprzywilejowanym.
§  6.
1.
Pilotowanie, o którym mowa w § 4, wykonują:
1)
wojskowe organy porządkowe i pododdziały regulacji ruchu jednostek wojskowych;
2)
jednostki organizacyjne Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, do których należą pilotowane pojazdy.
2.
Pilotowanie przez Żandarmerię Wojskową pojazdów Sił Zbrojnych, o których mowa w § 4 ust. 1 i 3, odbywa się w przypadkach, gdy:
1)
szerokość jezdni, wraz z poboczem posiadającym ten sam rodzaj konstrukcji nawierzchni co jezdnia, pozostawiona dla przeciwnego kierunku ruchu na jezdniach dwukierunkowych lub dla tego samego kierunku ruchu na jezdniach jednokierunkowych, jest mniejsza niż 3 m;
2)
długość pojedynczego pojazdu lub zespołu pojazdów przekracza 30 m lub
3)
łączna długość pojazdów pilotowanych przekracza 120 m.
3.
Pilotowania, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się w przypadkach określonych w § 3.
§  7.
1.
O potrzebie pilotowania przez Żandarmerię Wojskową komórka organizacyjna, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, zawiadamia:
1)
komendanta oddziału Żandarmerii Wojskowej, właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia pilotowania, gdy trasa przejazdu przebiega tylko przez obszar jego właściwości,
2)
Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej, gdy trasa przejazdu przebiega przez obszary właściwości co najmniej dwóch oddziałów Żandarmerii Wojskowej

- w terminie nie krótszym niż siedem dni przed planowanym rozpoczęciem przejazdu.

2.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, powinno mieć formę pisemną i zawierać w szczególności:
1)
nazwę, adres, numer telefonu i faksu jednostki organizacyjnej, do której należą pojazdy, które będą pilotowane;
2)
liczbę pojazdów;
3)
numery rejestracyjne pojazdów;
4)
rodzaj przewożonych ładunków;
5)
gabaryty pojazdów nienormatywnych;
6)
zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego;
7)
harmonogram przejazdu, zawierający w szczególności:
a)
miejsca, adresy, daty i godziny rozpoczęcia i zakończenia pilotowania,
b)
numery dróg oraz nazwy ulic w miastach, po których będzie odbywał się przejazd,
c)
godziny przejazdu przez miasta większe niż mające pięćdziesiąt tysięcy mieszkańców i przez granice województw,
d)
miejsca i czas planowanych postojów.
§  8.
1.
Pojazdem pilotującym może być pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 t.
2.
Pojazd pilotujący należący do Sił Zbrojnych powinien być wyposażony w:
1)
tablicę z napisem "PILOT";
2)
dwa światła błyskowe barwy żółtej, widoczne ze wszystkich stron pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i niepowodujące oślepiania innych uczestników ruchu;
3)
środki łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi.
3.
Światła, o których mowa w ust. 2 pkt 2, powinny być umieszczone na dachu pojazdu pilotującego, symetrycznie względem podłużnej osi symetrii pojazdu, w jednej linii z tablicą z napisem "PILOT".
4.
Wzór tablicy, o której mowa w ust. 2 pkt 1, określa załącznik do rozporządzenia.
5.
Pilotowanie przez Żandarmerię Wojskową, Policję i Straż Graniczną odbywa się ich oznakowanymi pojazdami służbowymi.
§  9.
Do zadań pilota należy zapewnienie bezpieczeństwa oraz ograniczenie utrudnień w ruchu drogowym w czasie pilotowania pojazdów. Zadanie to pilot realizuje w szczególności przez:
1)
właściwą organizację przejazdu;
2)
bezpośredni nadzór nad pojazdami w czasie ich przejazdu i postoju;
3)
kierowanie ruchem drogowym według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§  10.
W sytuacji kiedy zaistnieje nieprzewidziane, istotne utrudnienie w ruchu drogowym lub zagrożenie jego bezpieczeństwa, pilotowanie pojazdów należy przerwać. Decyzję o przerwaniu i wznowieniu pilotowania pojazdów podejmuje pilot.
§  11.
Postój pojazdów nienormatywnych oraz pojazdów przewożących materiały niebezpieczne, niewybuchy lub niewypały odbywa się poza jezdnią i poboczem drogi.