Warunki oraz sposób przeprowadzenia akcji przeciwlodowych na wodach morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2012.215

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 lutego 2012 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 17 lutego 2012 r.
w sprawie warunków oraz sposobu przeprowadzenia akcji przeciwlodowych na wodach morskich2)

Na podstawie art. 96 ust. 5 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:
Przeprowadzenie akcji przeciwlodowej na wodach morskich obejmuje następujące działania:
1)
łamanie lodów i torowanie drogi statkom w portach morskich, na redach i kotwicowiskach tych portów oraz na torach wodnych prowadzących do portów;
2)
organizowanie konwojów statków w celu grupowego ich przeprowadzania przez obszary zalodzenia na akwenach objętych akcją przeciwlodową;
3)
udzielanie pomocy interwencyjnej statkom, które z powodu zalodzenia nie mogą kontynuować podróży lub znajdują się w stanie zagrożenia - na akwenach innych niż wymienione w pkt 1.
1.
Akcję przeciwlodową przeprowadza się przy użyciu jednostek świadczących usługę lodołamania.
2.
Dyrektor urzędu morskiego kieruje jednostki świadczące usługę lodołamania do wykonywania czynności, o których mowa w § 1, zwanych dalej "usługą lodołamania", na zasadach i w trybie określonym w umowie, o której mowa w § 5 ust. 2.
3.
W trakcie wykonywania usługi lodołamania jednostki świadczące usługę lodołamania działają jako statki służby państwowej specjalnego przeznaczenia.
Dyrektor urzędu morskiego, w terminie do dnia 10 listopada każdego roku, ogłasza wykazy:
1)
portów, w których może być prowadzona w danym roku akcja przeciwlodowa;
2)
portów przebazowania kutrów i łodzi rybackich.
1.
Dyrektor urzędu morskiego, w terminie do dnia 15 listopada każdego roku, organizuje spotkanie mające na celu uzgodnienie warunków współpracy w zakresie prowadzenia akcji przeciwlodowej w danym sezonie zimowym.
2.
W spotkaniu, o którym mowa w ust. 1, uczestniczą armatorzy jednostek mających świadczyć usługę lodołamania, o których mowa w § 2, lub ich przedstawiciele oraz przedstawiciele właściwych:
1)
kapitanatów portów;
2)
podmiotów zarządzających portami.
3.
Ze spotkania, o którym mowa w ust. 1, dyrektor urzędu morskiego sporządza protokół, który zawiera uzgodnione warunki współpracy w zakresie prowadzenia akcji przeciwlodowej w danym sezonie zimowym.
1.
Dyrektor urzędu morskiego zbiera informacje o dostępnych jednostkach mogących świadczyć usługę lodołamania, będących w stanie gotowości technicznej i nawigacyjnej do uczestnictwa w akcji przeciwlodowej w danym sezonie zimowym.
2.
Dyrektor urzędu morskiego zawiera z armatorami jednostek, o których mowa w ust. 1, umowy o wykonywanie usługi lodołamania określające w szczególności zasady i tryb dysponowania tymi jednostkami.
1.
W związku z prowadzeniem akcji przeciwlodowej dyrektor urzędu morskiego współpracuje z właściwymi regionalnymi zarządami gospodarki wodnej w celu przeciwdziałania możliwości wystąpienia powodzi w ujściach rzek, nad którymi położone są porty.
2.
W związku z prowadzeniem akcji przeciwlodowej dyrektor urzędu morskiego pozyskuje informacje:
1)
na temat aktualnej sytuacji lodowej w obszarze zalodzenia, stanu zalodzenia i prognoz w tym zakresie, oraz o możliwości ruchu pól lodowych - od Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej;
2)
o warunkach lodowych, uzyskane przy zastosowaniu rozpoznania lotniczego - od Marynarki Wojennej;
3)
na temat stanu zalodzenia w basenach portowych, kanałach i na nabrzeżach, stanowiących infrastrukturę portową w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 179) - od podmiotów zarządzających portami.
1.
Dyrektor urzędu morskiego, mając na uwadze dostępne informacje o warunkach lodowych:
1)
rozpoczyna, zawiesza, wznawia lub kończy akcję przeciwlodową;
2)
wprowadza ograniczenia żeglugi, w tym w zakresie wymagań dotyczących klasy lodowej statku i mocy jego maszyn.
2.
Dyrektor urzędu morskiego zamieszcza na stronie internetowej właściwego urzędu morskiego informacje o czynnościach i ograniczeniach, o których mowa w ust. 1.
3.
Dyrektor urzędu morskiego w czasie trwania akcji przeciwlodowej przekazuje ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej codzienne komunikaty zawierające informacje dotyczące bieżącej sytuacji lodowej w akwenach portowych oraz przebiegu prowadzonej akcji przeciwlodowej.
Dyrektor urzędu morskiego, w ramach prowadzonej akcji przeciwlodowej, mając na uwadze stan zalodzenia wód morskich oraz liczbę dostępnych jednostek świadczących usługę lodołamania:
1)
organizuje konwoje statków, o których mowa w § 1 pkt 2;
2)
wyznacza jednostki do udzielenia statkom pomocy interwencyjnej, o której mowa w § 1 pkt 3.
1.
W przypadku organizowania konwojów statków, o których mowa w § 1 pkt 2, dyrektor urzędu morskiego wyznacza kierownika konwoju.
2.
Kierownik konwoju jest upoważniony do wydawania kapitanom statków wchodzących w skład konwoju poleceń związanych z prawidłowym przeprowadzeniem konwoju, a w szczególności dotyczących:
1)
kolejności statków w konwoju;
2)
odległości między statkami;
3)
prędkości statków.
3.
Statek wchodzący w skład konwoju jest obowiązany stosować się do poleceń kierownika konwoju.
4.
Statek niestosujący się do poleceń kierownika konwoju traci prawo do korzystania z konwoju.
1.
W przypadku organizowania pomocy interwencyjnej, o której mowa w § 1 pkt 3, dyrektor urzędu morskiego wyznacza kierownika jednostki świadczącej pomoc interwencyjną.
2.
Statek korzystający z pomocy interwencyjnej, o której mowa w § 1 pkt 3, jest obowiązany stosować się do poleceń wydawanych przez kierownika jednostki świadczącej pomoc interwencyjną.
3.
Statek niestosujący się do poleceń kierownika jednostki świadczącej pomoc interwencyjną traci prawo do korzystania z tej pomocy.
4.
Warunkiem udzielenia pomocy interwencyjnej, o której mowa w § 1 pkt 3, jest zobowiązanie armatora statku lub jego przedstawiciela do pokrycia kosztów tej pomocy.
1.
Dyrektor urzędu morskiego, w ramach prowadzonej akcji przeciwlodowej, przekazuje kapitanowi statku znajdującego się w obszarze zalodzenia następujące informacje:
1)
prognozy hydrologiczne i meteorologiczne;
2)
ostrzeżenia o możliwości wystąpienia bądź wystąpieniu niebezpiecznych zjawisk takich jak intensywne zalodzenie lub zator lodowy;
3)
ostrzeżenia nawigacyjne, w tym również informacje o warunkach lodowych oraz o czynnościach i ograniczeniach, o których mowa w § 7 ust. 1;
4)
wytyczne w sprawie możliwości korzystania z zalecanych tras podejściowych do portów;
5)
o warunkach oraz sposobach korzystania z asysty jednostek świadczących usługę lodołamania.
2.
Statek korzystający z usługi lodołamania jest obowiązany do utrzymywania stałego nasłuchu radiotelefonicznego na wyznaczonym kanale VHF.
Akcję przeciwlodową:
1)
na torach wodnych, redach i kotwicowiskach, prowadzoną na polecenie dyrektora urzędu morskiego, prowadzi się na koszt budżetu państwa;
2)
w basenach portowych, kanałach i przy nabrzeżach, stanowiących infrastrukturę portową, o której mowa w § 6 ust. 2 pkt 3, prowadzi się na koszt podmiotu zarządzającego tą infrastrukturą.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień:

1) dyrektywy 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylającej dyrektywę Rady 93/75/EWG (Dz. Urz. WE L 208 z 05.08.2002, str. 10, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 12, z późn. zm.);

2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 101).