Rozdział 4 - Przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do publicznej sieci telekomunikacyjnej - Warunki korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telekomunikacyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.2324

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 grudnia 2018 r.

Rozdział  4

Przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie dostawcy usług zapewniającego przyłączenie

do publicznej sieci telekomunikacyjnej
§  10. 
1. 
W celu realizacji uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy, abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej lub ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej występuje do nowego dostawcy usług, zwanego dalej "nowym dostawcą", z wnioskiem o przeniesienie przydzielonego numeru.
2. 
Abonent składa wniosek w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Wyboru formy złożenia wniosku abonent dokonuje spośród form oferowanych przez nowego dostawcę.
3. 
W przypadku gdy wniosek składany jest w formie dokumentowej, nowy dostawca utrwala i doręcza abonentowi treść złożonego wniosku na trwałym nośniku.
4. 
Wniosek zawiera:
1)
w przypadku abonenta będącego konsumentem:
a)
imię i nazwisko,
b)
numer PESEL, jeżeli go posiada, albo nazwę, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, a w przypadku cudzoziemca, który nie jest obywatelem państwa członkowskiego albo Konfederacji Szwajcarskiej - numer paszportu lub karty pobytu,
c)
adres korespondencyjny, w przypadku złożenia wniosku w formie pisemnej;
2)
w przypadku abonenta niebędącego konsumentem:
a)
nazwę,
b)
numer identyfikacyjny REGON lub NIP lub numer w Krajowym Rejestrze Sądowym albo innym właściwym rejestrze,
c)
siedzibę i adres korespondencyjny - w przypadku złożenia wniosku w formie pisemnej;
3)
przydzielony numer lub numery telefonów, o przeniesienie których wnioskuje abonent;
4)
firmę lub nazwę dotychczasowego dostawcy usług oraz nowego dostawcy;
5)
adres, pod który zostanie przeniesiony numer telefonu - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej;
6)
wybrany przez abonenta sposób poinformowania go o rozpoczęciu świadczenia usług:
a)
telefonicznie,
b)
za pomocą krótkiej wiadomości tekstowej (sms),
c)
za pośrednictwem poczty elektronicznej,
d)
przy użyciu innego środka porozumiewania się na odległość, dostępnego u nowego dostawcy;
7)
tryb przeniesienia numeru:
a)
z zachowaniem okresu wypowiedzenia przewidzianego umową z dotychczasowym dostawcą usług,
b)
bez zachowania okresu wypowiedzenia przewidzianego umową z dotychczasowym dostawcą usług, ze wskazaniem konkretnego terminu przeniesienia, przy czym termin ten nie może przypadać później niż ostatniego dnia okresu wypowiedzenia,
c)
na koniec okresu wymaganego do skorzystania z warunków promocyjnych wynikającego z umowy z dotychczasowym dostawcą usług;
8)
oświadczenie o świadomości konsekwencji finansowych wynikających z rozwiązania umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z dotychczasowym dostawcą usług w trybie, o którym mowa w pkt 7 lit. a i b;
9)
oświadczenie o udzieleniu nowemu dostawcy pełnomocnictwa do przeprowadzenia czynności związanych z przeniesieniem numeru, w szczególności do wypowiedzenia w imieniu abonenta umowy z dotychczasowym dostawcą usług.
5. 
W przypadku gdy wniosek nie spełnia warunków określonych w ust. 4, nowy dostawca zawiadamia abonenta o konieczności jego niezwłocznego uzupełnienia wraz z pouczeniem, że nieuzupełnienie wniosku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
6. 
Po otrzymaniu informacji o zainicjowaniu procesu przeniesienia numeru przez nowego dostawcę dotychczasowy dostawca usług niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 24 godzin od chwili otrzymania tej informacji, zawiadamia abonenta o rozpoczęciu procesu przeniesienia numeru przez:
1)
wysłanie krótkiej wiadomości tekstowej (sms) na numer podlegający przeniesieniu lub inny numer wskazany przez abonenta do kontaktu, wskazując dane, o których mowa w ust. 4 pkt 4 - w przypadku abonenta będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej;
2)
wykonanie połączenia telefonicznego na numer podlegający przeniesieniu lub wysłanie krótkiej wiadomości tekstowej (sms) na numer kontaktowy wskazany przez abonenta, o ile wcześniej go podał, wskazując dane, o których mowa w ust. 4 pkt 3 i 4 - w przypadku abonenta będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej.
7. 
Obowiązek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, w zakresie wykonania połączenia telefonicznego, uważa się za zrealizowany, jeżeli dotychczasowy dostawca usług wykonał co najmniej trzy próby połączenia z abonentem w ciągu 24 godzin od chwili otrzymania informacji o zainicjowaniu procesu przeniesienia numeru przez nowego dostawcę.
8. 
Termin na rozpatrzenie przez nowego dostawcę wniosku wynosi odpowiednio:
1)
6 godzin przypadających w dzień roboczy, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej składa wniosek osobiście w jednostce organizacyjnej nowego dostawcy,
2)
1 dzień roboczy, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej składa wniosek osobiście w jednostce organizacyjnej nowego dostawcy,
3)
3 dni robocze, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej składa wniosek w sposób inny niż określony w pkt 1,
4)
5 dni roboczych, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej składa wniosek w sposób inny niż określony w pkt 2

- od momentu złożenia wniosku.

9. 
Nowy dostawca zawiadamia abonenta o terminie przeniesienia przydzielonego numeru lub o przyczynie odmowy przeniesienia numeru.
10. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku nowy dostawca niezwłocznie zawiera z abonentem umowę o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru. Termin rozpoczęcia świadczenia usług przez nowego dostawcę powinien być zgodny z terminem rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą usług.
11. 
Przeniesienie przydzielonego numeru następuje z dniem rozwiązania umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z dotychczasowym dostawcą usług.
12. 
Przeniesienie numeru, na wyraźne żądanie abonenta zawarte we wniosku, następuje nie później niż w terminie:
1)
1 dnia roboczego - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej lub
2)
7 dni roboczych - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej

- od dnia zawarcia umowy, o której mowa w ust. 10, albo w późniejszym terminie w trakcie trwania dotychczasowej umowy, wskazanym przez abonenta.

13. 
Przeniesienie przydzielonego numeru nie może powodować przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych dłuższej niż:
1)
6 godzin w porze nocnej pomiędzy godziną 0:00 a 6:00 - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej lub
2)
24 godziny, liczone od określonego w umowie, o której mowa w ust. 10, dnia rozpoczęcia świadczenia tych usług - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej

- chyba że abonent wyraził w umowie zgodę na dłuższą przerwę, określając czas jej trwania.

14. 
Abonent może zrezygnować z przeniesienia przydzielonego numeru najpóźniej w terminie 2 dni przed planowaną datą przeniesienia numeru, składając oświadczenie do dotychczasowego dostawcy usług lub nowego dostawcy.
15. 
Nowy dostawca informuje abonenta o rozpoczęciu świadczenia usług w dniu przeniesienia przydzielonego numeru w sposób wskazany we wniosku oraz doręcza abonentowi potwierdzenie przeniesienia tego numeru.
16. 
Oświadczenia składane przez nowego dostawcę w imieniu abonenta uznaje się za doręczone dotychczasowemu dostawcy usług w momencie wprowadzenia do systemu, o którym mowa w art. 78 ust. 4 ustawy.
§  11. 
Nowy dostawca niezwłocznie zawiadamia abonenta o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia w przypadku:
1)
uzyskania informacji o zawieszeniu realizacji uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy;
2)
gdy lokalizacja wnioskującego abonenta, będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej, znajduje się:
a)
poza obszarem sieci telekomunikacyjnej operatora, do którego zapewnia przyłączenie nowy dostawca,
b)
na obszarze geograficznym innym niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi numer geograficzny.
§  12. 
1. 
Do abonenta korzystającego z usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej stosuje się odpowiednio przepisy § 10 ust. 1-5, ust. 6 pkt 1, ust. 8 pkt 1 i 3, ust. 9, ust. 13 pkt 1, ust. 14-16 i § 11 pkt 1.
2. 
Przeniesienie numeru następuje nie później niż w terminie jednego dnia roboczego od dnia pozytywnego rozpatrzenia wniosku albo w późniejszym terminie wskazanym przez abonenta.
§  13. 
1. 
Zawiadomienia, o których mowa w § 10 ust. 5 i 9 oraz § 11, a także potwierdzenie, o którym mowa w § 10 ust. 15, nowy dostawca doręcza abonentowi na trwałym nośniku w postaci odpowiadającej formie, w jakiej złożony został wniosek.
2. 
Na żądanie abonenta wyrażone w momencie złożenia wniosku nowy dostawca doręcza zawiadomienia, o których mowa w § 10 ust. 5 i 9 oraz § 11, a także potwierdzenie, o którym mowa w § 10 ust. 15, na piśmie na wskazany przez abonenta adres korespondencyjny lub drogą elektroniczną na wskazany przez abonenta adres poczty elektronicznej lub za pomocą podobnego środka porozumiewania się na odległość, o ile dostawca usług umożliwia korzystanie z takiego środka.
3. 
Żądanie abonenta, o którym mowa w ust. 2, określa jednolity sposób doręczania wszystkich zawiadomień, o których mowa w § 10 ust. 5 i 9 oraz § 11, a także potwierdzenia, o którym mowa w § 10 ust. 15.
§  14. 
W przypadku zakresów numeracji DDI przeniesieniu podlega zakres 10 numerów lub wielokrotność takiego zakresu, z zachowaniem ciągłości ostatnich cyfr od 0 do 9.