Rozdział 4 - Przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do publicznej sieci telekomunikacyjnej - Warunki korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telekomunikacyjnych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2018.2324
Akt obowiązujący Wersja od: 12 grudnia 2018 r.
Rozdział 4
Przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie dostawcy usług zapewniającego przyłączenie
Przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie dostawcy usług zapewniającego przyłączenie
do publicznej sieci telekomunikacyjnej
§ 10.
1.
W celu realizacji uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy, abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej lub ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej występuje do nowego dostawcy usług, zwanego dalej "nowym dostawcą", z wnioskiem o przeniesienie przydzielonego numeru.2.
Abonent składa wniosek w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Wyboru formy złożenia wniosku abonent dokonuje spośród form oferowanych przez nowego dostawcę.3.
W przypadku gdy wniosek składany jest w formie dokumentowej, nowy dostawca utrwala i doręcza abonentowi treść złożonego wniosku na trwałym nośniku.4.
Wniosek zawiera:1)
w przypadku abonenta będącego konsumentem:a)
imię i nazwisko,b)
numer PESEL, jeżeli go posiada, albo nazwę, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, a w przypadku cudzoziemca, który nie jest obywatelem państwa członkowskiego albo Konfederacji Szwajcarskiej - numer paszportu lub karty pobytu,c)
adres korespondencyjny, w przypadku złożenia wniosku w formie pisemnej;2)
w przypadku abonenta niebędącego konsumentem:a)
nazwę,b)
numer identyfikacyjny REGON lub NIP lub numer w Krajowym Rejestrze Sądowym albo innym właściwym rejestrze,c)
siedzibę i adres korespondencyjny - w przypadku złożenia wniosku w formie pisemnej;3)
przydzielony numer lub numery telefonów, o przeniesienie których wnioskuje abonent;4)
firmę lub nazwę dotychczasowego dostawcy usług oraz nowego dostawcy;5)
adres, pod który zostanie przeniesiony numer telefonu - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej;6)
wybrany przez abonenta sposób poinformowania go o rozpoczęciu świadczenia usług:a)
telefonicznie,b)
za pomocą krótkiej wiadomości tekstowej (sms),c)
za pośrednictwem poczty elektronicznej,d)
przy użyciu innego środka porozumiewania się na odległość, dostępnego u nowego dostawcy;7)
tryb przeniesienia numeru:a)
z zachowaniem okresu wypowiedzenia przewidzianego umową z dotychczasowym dostawcą usług,b)
bez zachowania okresu wypowiedzenia przewidzianego umową z dotychczasowym dostawcą usług, ze wskazaniem konkretnego terminu przeniesienia, przy czym termin ten nie może przypadać później niż ostatniego dnia okresu wypowiedzenia,c)
na koniec okresu wymaganego do skorzystania z warunków promocyjnych wynikającego z umowy z dotychczasowym dostawcą usług;8)
oświadczenie o świadomości konsekwencji finansowych wynikających z rozwiązania umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z dotychczasowym dostawcą usług w trybie, o którym mowa w pkt 7 lit. a i b;9)
oświadczenie o udzieleniu nowemu dostawcy pełnomocnictwa do przeprowadzenia czynności związanych z przeniesieniem numeru, w szczególności do wypowiedzenia w imieniu abonenta umowy z dotychczasowym dostawcą usług.5.
W przypadku gdy wniosek nie spełnia warunków określonych w ust. 4, nowy dostawca zawiadamia abonenta o konieczności jego niezwłocznego uzupełnienia wraz z pouczeniem, że nieuzupełnienie wniosku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.6.
Po otrzymaniu informacji o zainicjowaniu procesu przeniesienia numeru przez nowego dostawcę dotychczasowy dostawca usług niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 24 godzin od chwili otrzymania tej informacji, zawiadamia abonenta o rozpoczęciu procesu przeniesienia numeru przez:1)
wysłanie krótkiej wiadomości tekstowej (sms) na numer podlegający przeniesieniu lub inny numer wskazany przez abonenta do kontaktu, wskazując dane, o których mowa w ust. 4 pkt 4 - w przypadku abonenta będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej;2)
wykonanie połączenia telefonicznego na numer podlegający przeniesieniu lub wysłanie krótkiej wiadomości tekstowej (sms) na numer kontaktowy wskazany przez abonenta, o ile wcześniej go podał, wskazując dane, o których mowa w ust. 4 pkt 3 i 4 - w przypadku abonenta będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej.7.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, w zakresie wykonania połączenia telefonicznego, uważa się za zrealizowany, jeżeli dotychczasowy dostawca usług wykonał co najmniej trzy próby połączenia z abonentem w ciągu 24 godzin od chwili otrzymania informacji o zainicjowaniu procesu przeniesienia numeru przez nowego dostawcę.8.
Termin na rozpatrzenie przez nowego dostawcę wniosku wynosi odpowiednio:1)
6 godzin przypadających w dzień roboczy, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej składa wniosek osobiście w jednostce organizacyjnej nowego dostawcy,2)
1 dzień roboczy, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej składa wniosek osobiście w jednostce organizacyjnej nowego dostawcy,3)
3 dni robocze, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej składa wniosek w sposób inny niż określony w pkt 1,4)
5 dni roboczych, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej składa wniosek w sposób inny niż określony w pkt 2- od momentu złożenia wniosku.
9.
Nowy dostawca zawiadamia abonenta o terminie przeniesienia przydzielonego numeru lub o przyczynie odmowy przeniesienia numeru.10.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku nowy dostawca niezwłocznie zawiera z abonentem umowę o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru. Termin rozpoczęcia świadczenia usług przez nowego dostawcę powinien być zgodny z terminem rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą usług.11.
Przeniesienie przydzielonego numeru następuje z dniem rozwiązania umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z dotychczasowym dostawcą usług.12.
Przeniesienie numeru, na wyraźne żądanie abonenta zawarte we wniosku, następuje nie później niż w terminie:1)
1 dnia roboczego - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej lub2)
7 dni roboczych - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej- od dnia zawarcia umowy, o której mowa w ust. 10, albo w późniejszym terminie w trakcie trwania dotychczasowej umowy, wskazanym przez abonenta.
13.
Przeniesienie przydzielonego numeru nie może powodować przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych dłuższej niż:1)
6 godzin w porze nocnej pomiędzy godziną 0:00 a 6:00 - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej lub2)
24 godziny, liczone od określonego w umowie, o której mowa w ust. 10, dnia rozpoczęcia świadczenia tych usług - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej- chyba że abonent wyraził w umowie zgodę na dłuższą przerwę, określając czas jej trwania.
14.
Abonent może zrezygnować z przeniesienia przydzielonego numeru najpóźniej w terminie 2 dni przed planowaną datą przeniesienia numeru, składając oświadczenie do dotychczasowego dostawcy usług lub nowego dostawcy.15.
Nowy dostawca informuje abonenta o rozpoczęciu świadczenia usług w dniu przeniesienia przydzielonego numeru w sposób wskazany we wniosku oraz doręcza abonentowi potwierdzenie przeniesienia tego numeru.16.
Oświadczenia składane przez nowego dostawcę w imieniu abonenta uznaje się za doręczone dotychczasowemu dostawcy usług w momencie wprowadzenia do systemu, o którym mowa w art. 78 ust. 4 ustawy.§ 11.
Nowy dostawca niezwłocznie zawiadamia abonenta o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia w przypadku:1)
uzyskania informacji o zawieszeniu realizacji uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy;2)
gdy lokalizacja wnioskującego abonenta, będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej, znajduje się:a)
poza obszarem sieci telekomunikacyjnej operatora, do którego zapewnia przyłączenie nowy dostawca,b)
na obszarze geograficznym innym niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi numer geograficzny.§ 12.
1.
Do abonenta korzystającego z usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej stosuje się odpowiednio przepisy § 10 ust. 1-5, ust. 6 pkt 1, ust. 8 pkt 1 i 3, ust. 9, ust. 13 pkt 1, ust. 14-16 i § 11 pkt 1.2.
Przeniesienie numeru następuje nie później niż w terminie jednego dnia roboczego od dnia pozytywnego rozpatrzenia wniosku albo w późniejszym terminie wskazanym przez abonenta.§ 13.
1.
Zawiadomienia, o których mowa w § 10 ust. 5 i 9 oraz § 11, a także potwierdzenie, o którym mowa w § 10 ust. 15, nowy dostawca doręcza abonentowi na trwałym nośniku w postaci odpowiadającej formie, w jakiej złożony został wniosek.2.
Na żądanie abonenta wyrażone w momencie złożenia wniosku nowy dostawca doręcza zawiadomienia, o których mowa w § 10 ust. 5 i 9 oraz § 11, a także potwierdzenie, o którym mowa w § 10 ust. 15, na piśmie na wskazany przez abonenta adres korespondencyjny lub drogą elektroniczną na wskazany przez abonenta adres poczty elektronicznej lub za pomocą podobnego środka porozumiewania się na odległość, o ile dostawca usług umożliwia korzystanie z takiego środka.3.
Żądanie abonenta, o którym mowa w ust. 2, określa jednolity sposób doręczania wszystkich zawiadomień, o których mowa w § 10 ust. 5 i 9 oraz § 11, a także potwierdzenia, o którym mowa w § 10 ust. 15.§ 14.
W przypadku zakresów numeracji DDI przeniesieniu podlega zakres 10 numerów lub wielokrotność takiego zakresu, z zachowaniem ciągłości ostatnich cyfr od 0 do 9.