Rozdział 4 - Przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej - Warunki korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.97.810

Akt utracił moc
Wersja od: 23 czerwca 2009 r.

Rozdział  4

Przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej

§  6. 
1. 
Abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej lub ruchomej publicznej sieci telefonicznej, w celu realizacji uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy, występuje z wnioskiem w formie pisemnej do nowego dostawcy usług o przeniesienie przydzielonego numeru do tego dostawcy, zwanego dalej "nowym dostawcą".
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
w przypadku abonenta będącego osobą fizyczną:
a)
imię i nazwisko,
b)
numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL - nazwę i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość,
c)
adres korespondencyjny;
2)
w przypadku abonenta niebędącego osobą fizyczną:
a)
nazwę,
b)
numer identyfikacyjny REGON lub NIP, o ile został nadany, lub numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej lub innym właściwym rejestrze prowadzonym w państwie członkowskim,
c)
siedzibę i adres korespondencyjny;
3)
przydzielony numer, o przeniesienie którego wnioskuje abonent, a w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej - także adres zakończenia sieci;
4)
adres, pod który zostanie przeniesiony numer - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej;
5)
numery telefonów albo numery lub numer umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z dotychczasowym dostawcą - w przypadku przenoszenia więcej niż jednego numeru;
6)
wybrany przez abonenta sposób poinformowania go o rozpoczęciu świadczenia usług:
a)
telefonicznie,
b)
za pomocą komunikatu tekstowego albo
c)
za pośrednictwem poczty elektronicznej.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, abonent dołącza oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia, oraz może dołączyć pełnomocnictwo do przeprowadzenia czynności związanych z przeniesieniem numeru, w szczególności do wypowiedzenia w imieniu abonenta umowy z dotychczasowym dostawcą, udzielone nowemu dostawcy w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Udzielenie pełnomocnictwa jest obowiązkowe, jeżeli przeniesienie numeru następuje zgodnie z art. 71a ustawy. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, złożony bez wymaganych załączników pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym abonent zostaje niezwłocznie zawiadomiony przez nowego dostawcę w formie pisemnej wraz z podaniem przyczyny i załączonym wzorem oświadczenia.
4. 
Termin na rozpatrzenie przez nowego dostawcę wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 12, wynosi odpowiednio:
1)
6 godzin roboczych, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej składa wniosek osobiście w jednostce organizacyjnej nowego dostawcy;
2)
1 dzień roboczy, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej składa wniosek osobiście w jednostce organizacyjnej nowego dostawcy;
3)
3 dni robocze, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej składa wniosek w inny sposób niż określony w pkt 1;
4)
14 dni roboczych, gdy abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej składa wniosek w inny sposób niż określony w pkt 2.
5. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, nowy dostawca niezwłocznie zawiera z abonentem umowę o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru, która powinna w szczególności określać termin rozpoczęcia świadczenia usług przez nowego dostawcę, zgodny z terminem rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą.
6. 
Przeniesienie numeru następuje z dniem rozwiązania umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z dotychczasowym dostawcą.
7. 
Przeniesienie numeru, na wyraźne żądanie abonenta zawarte w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 3, następuje nie później niż w terminie:
1)
1 dnia roboczego - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej, lub
2)
7 dni roboczych - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej

- od dnia zawarcia umowy, o której mowa w ust. 5, albo w późniejszym terminie w trakcie trwania dotychczasowej umowy, wskazanym przez abonenta.

8. 
Przeniesienie przydzielonego numeru nie może powodować przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych dłuższej niż:
1)
3 godziny w porze nocnej pomiędzy godziną 000 a 300 - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej lub
2)
24 godziny, liczone od określonego w umowie, o której mowa w ust. 5, dnia rozpoczęcia świadczenia tych usług - w przypadku abonentów będących stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej

- chyba że abonent wyraził w umowie zgodę na dłuższą przerwę, określając czas jej trwania.

9. 
W dniu przeniesienia numeru nowy dostawca informuje abonenta o rozpoczęciu świadczenia usług w sposób wskazany we wniosku, o którym mowa w ust. 1, oraz niezwłocznie przesyła pisemne potwierdzenie przeniesienia numeru.
10. 
W przypadku braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, nowy dostawca niezwłocznie zawiadamia abonenta, w formie pisemnej, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia.
11. 
W przypadku gdy lokalizacja wnioskującego abonenta, będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, znajduje się:
1)
poza obszarem sieci telekomunikacyjnej operatora, do którego zapewnia przyłączenie nowy dostawca,
2)
w strefie numeracyjnej innej niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi numer geograficzny

- nowy dostawca odmawia zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru.

12. 
Jeżeli w dniu złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, toczy się postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, nowy dostawca wstrzymuje rozpatrzenie wniosku i niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności.
13. 
Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE zawieszającej realizację uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 12, nowy dostawca przesyła zawiadomienie abonentowi, w formie pisemnej, w terminie 3 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin upływu zawieszenia uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy.
14. 
Jeżeli Prezes UKE w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 12, wyda decyzję odmawiającą zawieszenia realizacji uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ustawy, w terminie 3 dni od dnia doręczenia nowemu dostawcy lub operatorowi tej decyzji nowy dostawca przesyła abonentowi pisemne zawiadomienie o możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru.
15. 
Oświadczenia składane w imieniu abonenta przez nowego dostawcę uznaje się za doręczone dotychczasowemu dostawcy w momencie wprowadzenia do systemu elektronicznej wymiany danych.
§  7. 
1. 
Użytkownik końcowy usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, zwany dalej "użytkownikiem", w celu realizacji uprawnienia, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy, występuje z wnioskiem w formie pisemnej do nowego dostawcy o przeniesienie przydzielonego numeru do tego dostawcy.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
w przypadku użytkownika będącego osobą fizyczną:
a)
imię i nazwisko,
b)
numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL - nazwę i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość,
c)
adres korespondencyjny;
2)
w przypadku użytkownika niebędącego osobą fizyczną:
a)
nazwę,
b)
numer identyfikacyjny REGON lub NIP, o ile został nadany, lub numer w rejestrze przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej lub innym właściwym rejestrze prowadzonym w państwie członkowskim,
c)
siedzibę i adres korespondencyjny;
3)
przydzielony numer, o którego przeniesienie wnioskuje użytkownik;
4)
numery telefonów albo numery lub numer umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z dotychczasowym dostawcą - w przypadku przenoszenia więcej niż jednego numeru;
5)
proponowany termin przeniesienia numeru;
6)
wybrany przez użytkownika sposób poinformowania go o rozpoczęciu świadczenia usług:
a)
telefonicznie,
b)
za pomocą komunikatu tekstowego albo
c)
za pośrednictwem poczty elektronicznej.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, użytkownik dołącza oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia, oraz pełnomocnictwo do przeprowadzenia czynności związanych z przeniesieniem numeru, udzielone nowemu dostawcy usług w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, złożony bez wymaganych załączników pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym użytkownik zostaje niezwłocznie zawiadomiony przez nowego dostawcę w formie pisemnej wraz z podaniem przyczyny i załączonym wzorem oświadczenia.
4. 
Przeniesienie numeru następuje nie później niż w terminie jednego dnia roboczego od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, o ile użytkownik nie wskazał we wniosku innego terminu.
5. 
Przeniesienie przydzielonego numeru nie może powodować przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych dłuższej niż 3 godziny w porze nocnej pomiędzy godziną 000 a 300, chyba że użytkownik wyraził we wniosku zgodę na dłuższą przerwę, określając czas jej trwania.
6. 
Do użytkownika stosuje się odpowiednio przepisy § 6 ust. 9, 10, 12-15.
§  8. 
Komunikacja między dotychczasowym a nowym dostawcą odbywa się wyłącznie w formie elektronicznej wymiany danych, w sposób zabezpieczony przed dostępem osób nieuprawnionych.