Warunki i tryb udzielania wyróżnień funkcjonariuszom Biura Ochrony Rządu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.119.1018

Akt utracił moc
Wersja od: 27 lipca 2002 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 14 czerwca 2002 r.
w sprawie warunków i trybu udzielania wyróżnień funkcjonariuszom Biura Ochrony Rządu.

Na podstawie art. 75 ust. 4 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz. U. Nr 27, poz. 298 i Nr 106, poz. 1149 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676) zarządza się, co następuje:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu,
2)
funkcjonariuszu - należy przez to rozumieć funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu,
3)
przełożonym właściwym w sprawach wyróżnień - należy przez to rozumieć przełożonych określonych w art. 75 ust. 2 i 3 ustawy.
Funkcjonariuszowi udziela się wyróżnień, o których mowa w art. 75 ust. 1 ustawy, jeżeli:
1)
nie jest prowadzone przeciw niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne,
2)
nie został ukarany karą dyscyplinarną lub nastąpiło zatarcie tej kary,
3)
nie jest w okresie próby przy warunkowym umorzeniu postępowania karnego lub warunkowym zawieszeniu wykonania kary.
1. 
Szef komórki organizacyjnej, w której funkcjonariusz pełni służbę, występuje do przełożonego właściwego w sprawach wyróżnień z wnioskiem o udzielenie wyróżnienia.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać uzasadnienie wskazujące na wzorowe wykonywanie obowiązków, przejawianie inicjatywy w służbie lub doskonalenie kwalifikacji zawodowych funkcjonariusza przedstawianego do wyróżnienia.
3. 
Przełożony właściwy w sprawach wyróżnień zawiadamia pisemnie wnioskodawcę o odmowie przyznania wyróżnienia.
1. 
Udzielenie wyróżnienia powinno mieć charakter uroczysty.
2. 
Udzielenie wyróżnienia zamieszcza się w rozkazie, z zastrzeżeniem § 7.
3. 
Rozkaz powinien zawierać:
1)
stopień, imię i nazwisko wyróżnionego,
2)
rodzaj wyróżnienia oraz uzasadnienie jego przyznania.
Przełożony właściwy w sprawach wyróżnień, podejmując decyzję o udzieleniu nagrody pieniężnej lub rzeczowej, określa wartość tej nagrody, w granicach środków finansowych posiadanych na ten cel.
1. 
Urlop krótkoterminowy w wymiarze do 7 dni może obejmować nie więcej niż jeden dzień ustawowo wolny od pracy, a w wymiarze powyżej 7 dni, jednak nie więcej niż 10 dni - nie więcej niż dwa dni ustawowo wolne od pracy.
2. 
Funkcjonariuszowi należy umożliwić wykorzystanie urlopu krótkoterminowego nie później niż w ciągu miesiąca od dnia udzielenia tego wyróżnienia, a w uzasadnionych przypadkach - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy. Na wniosek wyróżnionego funkcjonariusza urlop krótkoterminowy może być przez niego wykorzystany w dwóch częściach lub łącznie z innym urlopem.
Udzielenie pochwały, o której mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ustawy, następuje w formie pisemnej.
Odznaka honorowa może być przyznana funkcjonariuszowi nie więcej niż trzykrotnie, a kolejne przyznanie odznaki nie może nastąpić wcześniej niż po upływie trzech lat od poprzedniego przyznania.
1. 
Odznakę honorową stanowi podwójny pierścień, wpisany w owal o wymiarach 47x37 mm. Między pierścieniami na polu z granatowej emalii jest umieszczony złocony napis "BIURO OCHRONY RZĄDU". Wewnątrz pierścienia, na polu z szafirowej emalii, umieszczony jest srebrzony i oksydowany wizerunek sokoła trzymającego w szponach tarczę herbową z emalii w barwach narodowych. Wymiary odznaki wynoszą 47x37 mm, średnica zewnętrznego pierścienia - 37 mm, a pierścienia wewnętrznego - 32 mm. Odznaka honorowa wykonana jest z metalu.
2. 
Odznaka honorowa jest oznaczona na odwrocie grawerowanym napisem "Odznaka Honorowa Biura Ochrony Rządu".
3. 
Odznaka honorowa jest zawieszona na przywieszce, wykonanej z metalu długości 40 mm i szerokości 10 mm, z dwoma paskami z czerwonej emalii, długości 3 mm i szerokości 10 mm, umieszczonymi od brzegu przywieszki po obydwu stronach, oraz z symetrycznym względem środka paskiem wykonanym z granatowej emalii, długości 16 mm i szerokości 10 mm. Pomiędzy paskami czerwonymi a paskiem granatowym znajdują się paski z białej emalii, o długości 9 mm i szerokości 10 mm.
4. 
Wzór odznaki honorowej stanowi załącznik do rozporządzenia.
1. 
Odznakę honorową wręcza Szef Biura Ochrony Rządu lub jego zastępcy z okazji święta Biura Ochrony Rządu, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Szef Biura Ochrony Rządu z uwagi na szczególne okoliczności może wręczyć odznakę honorową w innym terminie niż wskazany w ust. 1.
Odznaka honorowa noszona jest na kurtce munduru na środku lewej górnej kieszeni, między guzikiem klapki a dolną krawędzią.
Rozkaz o przyznaniu odznaki honorowej umieszcza się w aktach osobowych funkcjonariusza.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR ODZNAKI HONOROWEJ BIURA OCHRONY RZĄDU