Warunki i tryb przyjmowania uczniów do szkół publicznych kształcących pracowników służb socjalnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.52.332

Akt utracił moc
Wersja od: 28 maja 1997 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 19 maja 1997 r.
w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych kształcących pracowników służb socjalnych.

Na podstawie art. 29 ust. 2 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153) zarządza się, co następuje:
O przyjęcie do publicznej szkoły policealnej kształcącej pracowników służb socjalnych może ubiegać się kandydat, który ukończył średnią szkołę publiczną lub niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej, a do publicznej szkoły pomaturalnej kształcącej pracowników służb socjalnych - kandydat, który uzyskał świadectwo dojrzałości.
1.
O przyjęciu kandydata na pierwszy semestr w szkole policealnej lub pomaturalnej decydują:
1)
pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
2)
suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie wstępnym lub w wyniku rozmowy kwalifikacyjnej oraz na świadectwie ukończenia średniej szkoły lub na świadectwie dojrzałości z przedmiotów: wiedza o społeczeństwie, język polski, język obcy (w przypadku dwóch języków wybiera się ten, z którego kandydat uzyskał wyższą ocenę), matematyka, historia, geografia, biologia, technika lub elementy informatyki (wybiera się przedmiot, z którego kandydat uzyskał wyższą ocenę), plastyka lub muzyka (wybiera się przedmiot, z którego kandydat uzyskał wyższą ocenę) i wychowanie fizyczne,
3)
punkty za ocenę przydatności do zawodu, dokonaną przez komisję, o której mowa w § 7 ust. 1; w ocenie przydatności do zawodu komisja bierze pod uwagę:
a)
zainteresowanie niesieniem pomocy ludziom jej potrzebującym,
b)
ogólną wiedzę z zakresu problematyki pomocy społecznej,
c)
udział w akcjach na rzecz ludzi potrzebujących pomocy i działalność w organizacjach charytatywnych,
d)
postawę prospołeczną.
2.
Warunki, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą osób, które szkołę średnią ukończyły za granicą. Do tych kandydatów stosuje się przepisy § 6 ust. 1 pkt 3 i § 10 ust. 1 pkt 3.
Pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają:
1)
sieroty i wychowankowie domów dziecka, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych,
2)
kandydaci o wyjątkowych zdolnościach, którzy mieli ustalony indywidualny program lub tok nauki.
Pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły dla dorosłych, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają kandydaci zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej.
Przepisy § 3 i 4 nie naruszają uprawnień dzieci innych osób, którym na podstawie odrębnych przepisów przysługuje pierwszeństwo w przyjęciu do szkół.
1.
Na wyższy semestr w szkole przyjmuje się kandydata na podstawie:
1)
wpisu w indeksie potwierdzającego ukończenie semestru niższego w szkole publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej kształtującej pracowników służb socjalnych oraz odpisu arkusza ocen wydanych przez szkołę, z której kandydat odszedł,
2)
pozytywnych wyników egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w przypadku przyjmowania do szkoły kandydata ze szkoły niepublicznej nie posiadającej uprawnień szkoły publicznej,
3)
świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę podobnego typu za granicą i ostatniego wpisu w indeksie dokonanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniego semestru na podstawie sumy lat nauki szkolnej kandydata.
2.
Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przeprowadza się z wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania semestrów niższych od semestru, na który kandydat ma być przyjęty, z wyjątkiem wychowania fizycznego.
1.
W celu przeprowadzenia rekrutacji na pierwszy semestr, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w § 10 ust. 4, dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, zwaną dalej "komisją", wyznacza jej przewodniczącego i określa jego zadania.
2.
Komisja przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu oraz sporządza protokół tego postępowania.
1.
Egzamin wstępny do szkoły składa się:
1)
z części pisemnej obejmującej wiedzę o społeczeństwie,
2)
z części ustnej jako:
a)
egzamin poprawkowy z wiedzy o społeczeństwie, jeżeli kandydat w części pisemnej otrzymał ocenę niedostateczną,
b)
egzamin z przedmiotu wybranego przez kandydata spośród trzech przedmiotów nauczanych w liceum ogólnokształcącym ustalonych przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną i podanych do wiadomości publicznej co najmniej na dwa miesiące przed terminem egzaminu wstępnego.
2.
Na egzamin pisemny przeznacza się 90 minut efektywnego czasu pracy kandydata.
3.
Komisja może zwolnić kandydata z egzaminu wstępnego na podstawie zaświadczenia o uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu wstępnego do szkoły wyższej na kierunek, na którym jest prowadzone kształcenie w zakresie pedagogiki pracy socjalnej lub pracy socjalnej.
1.
Przy ustalaniu liczby punktów za wyniki egzaminu wstępnego przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący - 9 punktów, bardzo dobry - 7 punktów, dobry - 5 punktów, dostateczny - 3 punkty, mierny - 1 punkt, niedostateczny - 0 punktów.
2.
Przy ustalaniu liczby punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły średniej lub na świadectwie dojrzałości przyjmuje się następującą wartość ocen: celujący - 3 punkty, bardzo dobry - 2 punkty, dobry - 1 punkt.
3.
Za ocenę przydatności do zawodu, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, przyznaje się do 9 punktów.
1.
Dyrektor szkoły:
1)
za zgodą Ministra Pracy i Polityki Socjalnej:
a)
określa liczbę uczniów, którzy mogą być przyjęci na pierwszy semestr w szkole,
b)
ustala termin przyjęć do szkoły i tematy pisemnego egzaminu wstępnego,
2)
decyduje o przyjęciu kandydatów na semestr programowo wyższy,
3)
decydujące o przyjęciu na semestr pierwszy kandydata powracającego z zagranicy oraz w przypadku, gdy w szkole nie powołano komisji.
2.
W przypadkach nie wymienionych w ust. 1 dyrektor szkoły przyjmuje kandydatów na pierwszy semestr na podstawie wniosku komisji.
3.
W przypadku gdy w wyniku postępowania kwalifikacyjnego przyjęto mniejszą liczbę uczniów niż liczba miejsc, przeprowadza się dodatkowe postępowanie kwalifikacyjne.
4.
Dyrektor szkoły może - za zgodą Ministra Pracy i Polityki Socjalnej - odstąpić od powołania komisji, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc.
5.
Ponadto dyrektor szkoły:
1)
może wydłużyć termin składania podań o przyjęcie o szkoły, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc,
2)
w szczególnie uzasadnionych przypadkach - na wniosek kandydata lub jego rodziców (prawnych opiekunów) - może wyznaczyć dodatkowy termin egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
3)
wyznacza i organizuje egzamin kwalifikacyjny, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, jeżeli pozytywny wynik egzaminu jest warunkiem przyjęcia do szkoły,
4)
zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania podań, terminów egzaminów lub rozmów kwalifikacyjnych, warunków i decyzji w sprawie przyjęć, a także upowszechnia informacje dla kandydatów do szkoły,
5)
przekazuje Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej informacje o wynikach rekrutacji na pierwszy semestr.
Warunki i tryb przyjmowania do szkoły osób nie będących obywatelami polskimi określają odrębne przepisy.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.