Warunki i tryb przyjmowania uczniów do publicznych szkół medycznych oraz przechodzenia z nich do innych typów szkół.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1993.41.189

Akt utracił moc
Wersja od: 12 kwietnia 1997 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 20 kwietnia 1993 r.
w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół medycznych oraz przechodzenia z nich do innych typów szkół. 1

Na podstawie art. 26 ust. 2 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
Organ prowadzący publiczne szkoły medyczne zapewnia warunki kontynuowania nauki w szkołach medycznych przez:
1)
kształtowanie sieci szkół medycznych odpowiadającej potrzebom ochrony zdrowia,
2)
określenie, w porozumieniu z dyrektorami szkół, liczby uczniów, którzy mogą być przyjęci do klas pierwszych tych szkół,
3)
zapewnienie informacji dla kandydatów do tych szkół.
Warunkiem przyjęcia do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy w szkole medycznej jest:
1)
w przypadku liceum (technikum) - ukończenie szkoły podstawowej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej,
2)
w przypadku medycznego studium zawodowego kształcącego w zawodach pielęgniarki i położnej - posiadanie świadectwa dojrzałości,
3)
w przypadku medycznego studium zawodowego kształcącego w innych zawodach - ukończenie średniej szkoły ogólnokształcącej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej albo ukończenie średniej szkoły zawodowej publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej o kierunku zbliżonym do kierunki kształcenia w studium,
4)
przedłożenie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza publicznego zakładu opieki zdrowotnej, z określeniem braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu, do którego przygotowuje szkoła medyczna, z uwzględnieniem wyników badań na nosicielstwo zarazków schorzeń jelitowych.
1. 3
O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej liceum (technikum) medycznego oraz na semestr pierwszy w medycznym studium zawodowym decydują:
1)
pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
2)
suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie wstępnym lub rozmowy kwalifikacyjnej i na świadectwie szkoły niższego typu z przedmiotów ustalonych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną,
3)
ocena predyspozycji psychofizycznych do wykonywania określonego zawodu,
4)
inne dodatkowe kryteria ustalone przez dyrektora szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.
2.
Warunki, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą kandydatów, którzy szkołę niższego stopnia ukończyli za granicą.
W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy w szkole wymienionej w § 3 dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków.
Szkolna komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna:
1)
ustala listę kandydatów zwolnionych z egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej na podstawie preferencji określonych w § 10,
2)
przeprowadza egzamin wstępny lub rozmowę kwalifikacyjną oraz postępowanie kwalifikacyjne, zgodnie z zasadami określonymi w § 9,
3)
podejmuje uchwały w sprawie przeprowadzenia egzaminu z przedmiotów, o których mowa w § 6 pkt 2 i w § 7 pkt 4 lit. f), i egzaminu praktycznego, o którym mowa w § 7 pkt 2, oraz określa warunki dopuszczenia do tych egzaminów,
4) 5
sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego.
Egzamin wstępny w liceach (technikach) medycznych składa się:
1)
z części pisemnej obejmującej język polski i matematykę, a ponadto w przypadku kształcenia:
a)
opiekunek dziecięcych - ze sprawdzianu pisemnego z biologii,
b)
techników analityki medycznej - ze sprawdzianu pisemnego z chemii,
2)
z części ustnej, przeprowadzonej zgodnie z uchwałą komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej jako:
a)
egzamin poprawkowy z języka polskiego i matematyki,
b)
egzamin ustny w przypadku kształcenia:
-
opiekunek dziecięcych - z biologii,
-
techników analityki medycznej - z chemii,

jeśli komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna uzna za konieczne zastąpienie sprawdzianu pisemnego, o którym mowa w pkt 1, egzaminem ustnym.

Egzamin wstępny w medycznych studiach zawodowych, stosownie do profilu kształcenia, składa się:
1)
z egzaminu ustnego z biologii w studiach kształcących:
a)
pielęgniarki,
b)
położne,
c)
instruktorów higieny,
d) 6
(skreślona),
e)
opiekunki dziecięce,
f)
higienistki stomatologiczne,
g)
ortoptystki,
2)
z egzaminu ustnego i pisemnego z chemii w studiach kształcących techników dentystycznych i techników analityki medycznej oraz dodatkowo z egzaminu praktycznego z modelarstwa w przypadku kształcenia techników dentystycznych,
2a) 7
z egzaminu pisemnego z chemii i egzaminu ustnego z chemii lub biologii w studiach kształcących techników farmaceutycznych,
3) 8
z egzaminu ustnego i pisemnego z fizyki w studiach kształcących techników elektroradiologii,
3a) 9
z egzaminu pisemnego z biologii i fizyki oraz dodatkowo z testu sprawności fizycznej i sprawdzianu umiejętności pływania w studiach kształcących techników fizjoterapii,
4)
z egzaminu ustnego lub pisemnego w studiach kształcących:
a)
techników masażystów,
b)
techników biomechaników,
c)
terapeutów zajęciowych,
d)
ratowników medycznych,
e)
asystentki stomatologiczne,
f)
w innych zawodach medycznych, nie wymienionych w pkt 1-3,

- z przedmiotu lub przedmiotów oraz na warunkach określonych przez komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną.

Na egzamin pisemny przeznacza się po 90 minut na przedmiot, z możliwością wydłużenia czasu egzaminu do 120 minut i wprowadzenia przerwy.
1.
Przy ustalaniu liczby punktów za wyniki egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej przyjmuje się wartość ocen: celujący - 6 pkt, bardzo dobry - 5 pkt, dobry - 4 pkt, dostateczny - 3 pkt, mierny - 2 pkt.
2.
Przy ustalaniu liczby punktów za oceny na świadectwie ukończenia szkoły przyjmuje się wartość ocen: celujący - 3 pkt, bardzo dobry - 2 pkt, dobry - 1 pkt.
Przy przyjmowaniu do szkół medycznych:
1)
finalistom oraz laureatom konkursów przedmiotowych szczebla wojewódzkiego przysługują preferencje określone w odrębnych przepisach,
2)
pierwszeństwo w przyjęciu do szkół, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, mają:
a)
sieroty i wychowankowie domów dziecka, rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych,
b)
kandydaci o wyjątkowych zdolnościach, którzy mieli ustalony indywidualny program lub tok nauki w szkole, którą ukończyli.
Pozytywny wynik egzaminu wstępnego do innej szkoły średniej nie zwalnia kandydata do publicznej szkoły medycznej z egzaminu wstępnego, składanego przez kandydatów do takich szkół.
Uczniowie liceów (techników) medycznych i medycznych studiów zawodowych mogą zmienić szkołę medyczną w ciągu całego roku szkolnego na warunkach określonych w § 6 pkt 2 oraz w § 7 i 8 w przypadku przejścia do innej szkoły medycznej albo na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 maja 1992 r. w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 42, poz. 186 i Nr 75, poz. 371 oraz z 1993 r. Nr 76, poz. 360) w przypadku przejścia do innej szkoły niż medyczna.
1.
Dyrektor publicznej szkoły medycznej decyduje o przyjęciu uczniów do:
1) 11
klasy pierwszej lub na semestr pierwszy w takiej szkole, gdy uczeń powraca z zagranicy,
2)
klasy programowo wyższej niż klasa wymieniona w pkt 1, na podstawie świadectwa ukończenia klasy niższej w publicznej szkole medycznej lub niepublicznej szkole medycznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę medyczną, z której uczeń odszedł.
2. 12
W przypadkach innych niż określone w ust. 1, dyrektor szkoły przyjmuje uczniów na podstawie decyzji komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia rekrutacji uczniów do klasy pierwszej lub na semestr pierwszy, o której mowa w § 4.
Ponadto dyrektor szkoły medycznej:
1)
może wydłużyć termin składania podań o przyjęcie do szkoły, gdy liczba kandydatów jest mniejsza od liczby miejsc,
2)
może wyznaczyć w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych ucznia - w odpowiedzi na jego prośbę lub prośbę rodziców (opiekunów) - dodatkowy termin egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej,
3)
wyznacza i organizuje egzamin uzupełniający w przypadku określonym w § 12,
4)
zapewnia stałą i aktualną informację dotyczącą rekrutacji, a w szczególności: terminów składania podań, terminów egzaminów lub rozmów kwalifikacyjnych, warunków przyjęć, sieci punktów informacyjnych dla kandydatów szkół medycznych oraz wyników egzaminów i decyzji w sprawie przyjęć,
5)
przekazuje organowi prowadzącemu szkołę i kuratorowi oświaty informacje o wynikach rekrutacji do klasy pierwszej.
1.
Organ prowadzący publiczną szkołę medyczną:
1)
ogłasza terminy egzaminów wstępnych oraz określa terminy składania podań do tych szkół,
2)
może udzielić zgody na wcześniejszy termin rekrutacji w danym studium,
3)
ustala tematy pisemnych egzaminów wstępnych z języka polskiego i matematyki, przestrzegając zasady zgodności z obowiązującym minimum programowym.
2.
Organ, o którym mowa w ust. 1, działa w porozumieniu z kuratorem oświaty.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Tytuł zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
3 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
4 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
5 § 5 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
6 § 7 pkt 1 lit. d) skreślona przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
7 § 7 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
8 § 7 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. c) rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
9 § 7 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 6 lit. d) rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
10 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
11 § 13 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. a) rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.
12 § 13 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. b) rozporządzenia z dnia 25 lutego 1997 r. (Dz.U.97.30.172) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 kwietnia 1997 r.