§ 4. - Warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.69.635

Akt utracił moc
Wersja od: 2 marca 2004 r.
§  4. 
1. 
Program nauczania ogólnego, program nauczania zawodowego oraz program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku szkolnego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
2. 
Dopuszczenie do użytku szkolnego programów nauczania dla zawodów podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej może nastąpić po pozytywnym zaopiniowaniu przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej w zakresie zgodności z Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzoną w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i z 1999 r. Nr 30, poz. 286).
3. 
Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego określa typ szkoły, etap edukacyjny (etapy edukacyjne), przedmiot (w tym zakres kształcenia), blok przedmiotowy lub inny rodzaj zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, autora (współautorów) programu oraz zawiera informację o wydawcy w przypadku zamiaru publikacji programu.
4. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, należy dołączyć:
1)
jedną opinię merytoryczną - zawierającą ocenę poprawności programu uwzględniającą stan wiedzy w dziedzinie, której program dotyczy, oraz ocenę zgodności materiału nauczania z zakresem treści nauczania wskazanym w podstawie programowej kształcenia ogólnego, a w przypadku bloku przedmiotowego - po jednej opinii merytorycznej odnoszącej się do każdego przedmiotu wchodzącego w skład bloku przedmiotowego,
2)
jedną opinię dydaktyczną - zawierającą ocenę przydatności metodycznej programu, z uwzględnieniem przepisu § 2 ust. 4, oraz ocenę spójności programu z zadaniami wychowawczymi szkoły ustalonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego i zgodności z Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzoną w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284, z 1995 r. Nr 36, poz. 175 i 176 oraz z 1998 r. Nr 147, poz. 962).
5. 
Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania zawodowego określa nazwę zawodu albo profilu kształcenia ogólnozawodowego, dla którego program jest przeznaczony, typ szkoły (typy szkół), autora (współautorów) programu oraz zawiera informację o wydawcy w przypadku zamiaru publikacji programu.
6. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 5, należy dołączyć dwie recenzje programu, zawierające szczegółową ocenę elementów programu, o których mowa w § 2 ust. 5, oraz ocenę zgodności materiału nauczania z zakresem treści nauczania zawartym w podstawie programowej kształcenia w zawodzie albo podstawie programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego.
7. 
Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu wychowania przedszkolnego określa tytuł programu i rodzaj zajęć dodatkowych, jeżeli dla takich zajęć program jest przeznaczony, autora (współautorów) programu, a w przypadku programu przeznaczonego dla przedszkola specjalnego - także rodzaj i stopień niepełnosprawności dzieci, oraz zawiera informację o wydawcy w przypadku zamiaru publikacji programu.
8. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, należy dołączyć dwie opinie merytoryczno-dydaktyczne zawierające ocenę zgodności programu wychowania przedszkolnego z podstawą programową wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem przepisu § 2 ust. 3.