§ 2. - Warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.69.635

Akt utracił moc
Wersja od: 2 marca 2004 r.
§  2. 
1. 
Program nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, zwany dalej "programem nauczania ogólnego", stanowi opis sposobu realizacji zadań edukacyjnych, ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej odrębnymi przepisami. Program nauczania ogólnego obejmuje co najmniej jeden etap edukacyjny i dotyczy kształcenia zintegrowanego, przedmiotu, ścieżki edukacyjnej, bloku przedmiotowego lub ich części.
2. 
Program nauczania dla zawodu i program nauczania dla profilu kształcenia ogólnozawodowego, zwany dalej "programem nauczania zawodowego", stanowi zbiór usystematyzowanych, zgodnie z zasadami dydaktyki, celowych układów umiejętności i treści nauczania, ujętych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie albo w podstawie programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego, określonych odrębnymi przepisami, wraz z wytycznymi dotyczącymi realizacji procesu kształcenia i oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia.
3. 
Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej odrębnymi przepisami, lub zadań, które mogą być realizowane w ramach zajęć dodatkowych, określonych odrębnymi przepisami.
4. 
Program nauczania ogólnego zawiera:
1)
dla szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych:
a)
szczegółowe cele edukacyjne - kształcenia i wychowania,
b)
materiał nauczania związany ze szczegółowymi celami edukacyjnymi, uwzględniający treści nauczania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
c)
procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych,
d)
opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny, z uwzględnieniem standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów lub egzaminów, określonych odrębnymi przepisami,
e)
omówienie założeń dydaktycznych i wychowawczych, na jakich została oparta koncepcja programu, relacji do zakresu podstawy programowej kształcenia ogólnego, ewentualnych specjalnych warunków odnoszących się do realizacji programu,
f)
nazwiska rzeczoznawców, którzy program zaopiniowali, oraz nazwy podmiotów, które zarekomendowały tych rzeczoznawców,
2)
dla szkół ponadpodstawowych:
a)
szczegółowe cele edukacyjne - kształcenia i wychowania,
b)
materiał nauczania związany ze szczegółowymi celami edukacyjnymi, uwzględniający treści nauczania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
c)
procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych,
d)
nazwiska rzeczoznawców, którzy program zaopiniowali, oraz nazwy podmiotów, które zarekomendowały tych rzeczoznawców.
5. 
Program nauczania zawodowego zawiera:
1)
plany nauczania dla zawodu albo profilu kształcenia ogólnozakładowego opracowane na podstawie ramowych planów nauczania, określonych odrębnymi przepisami,
2)
programy nauczania poszczególnych przedmiotów zawodowych, bloków tematycznych, modułów lub innych układów treści, obejmujące:
a)
szczegółowe cele kształcenia określające wiedzę i umiejętności, które powinny być opanowane przez ucznia,
b)
materiał nauczania w formie haseł programowych, związany ze szczegółowymi celami kształcenia,
c)
wskazania metodyczne odnoszące się do realizacji programu,
d)
propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia.
6. 
Program nauczania dla zawodu może uwzględniać umiejętności i treści specjalizacji w zawodzie realizowane przez część cyklu kształcenia, w szczególności dostosowane do potrzeb rynku pracy.
7. 
Program wychowania przedszkolnego zawiera:
1)
szczegółowe cele edukacyjne,
2)
tematykę materiału edukacyjnego,
3)
wskazówki metodyczne odnoszące się do realizacji programu,
4)
nazwiska rzeczoznawców, którzy program zaopiniowali, oraz nazwy podmiotów, które zarekomendowały tych rzeczoznawców.