§ 8. - Warunki i terminy zastosowania do pracowników rolnych ubezpieczenia na wypadek choroby i macierzyństwa oraz zasady współpracy samorządu terytorialnego przy wykonywaniu tego ubezpieczenia.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1947.2.8

Akt utracił moc
Wersja od: 15 stycznia 1947 r.
§  8.
1.
Przy wykonywaniu ubezpieczenia pracowników rolnych zarządy gmin obowiązane są do współpracy z ubezpieczalniami społecznymi w zakresie:
1)
ustalania obowiązku ubezpieczenia;
2)
wymiaru i poboru składek ubezpieczeniowych;
3)
stwierdzania uprawnień do świadczeń pracowników rolnych. i członków ich rodzin;
4)
przeprowadzania dochodzeń i udzielania informacji we wszystkich sprawach, związanych z wykonywaniem ubezpieczenia.
2.
W zakresie ustalania obowiązku ubezpieczenia zarządy gmin na żądanie ubezpieczalni społecznej są obowiązane:
1)
dostarczać wykazów pracodawców rolnych, zatrudniających pracowników najemnych,
2)
wzywać pracodawców rolnych do zgłoszenia pracowników, podlegających obowiązkowi ubezpieczenia,
3)
przyjmować zgłoszenia do ubezpieczenia i po zaznaczeniu daty wpływu przesyłać je niezwłocznie ubezpieczalni społecznej,
4)
przeprowadzać kontrolę prawidłowości zgłoszeń.
3.
Sposób wykonywania przez zarządy gmin czynności, wymienionych w ust. 1, oraz wysokość wynagrodzenia za te czynności określi instrukcja, wydana przez Ministra Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrami Administracji Publicznej i Ziem Odzyskanych.
4.
Zarządy gmin badają również, czy w poszczególnych przypadkach nie zachodzi bezprawne korzystanie ze świadczeń i zawiadamiają o swych spostrzeżeniach ubezpieczalnię społeczną.