Rozdział 2 - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów - Warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2008.65.400
Akt utracił moc Wersja od: 1 września 2014 r.
Rozdział 2
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów
§ 2.
1.
Ocenianiu podlegają:1)
osiągnięcia edukacyjne ucznia;2)
zachowanie ucznia.2.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.3.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.§ 3.
1.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.2.
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:1)
poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych;2)
pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;3)
motywowanie ucznia do dalszej pracy;4)
dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się oraz uzdolnieniach uczniów;5)
umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.3.
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:1)
formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i końcoworocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych;2)
ustalanie kryteriów oceniania zachowania;3)
ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;4)
przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, promocyjnych i poprawkowych;5)
ustalanie końcoworocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 8 ust. 7 i § 9 ust. 2;6)
ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane końcoworocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem oceny ustalanej w trybie egzaminu promocyjnego, oraz końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;7)
ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.4.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia.§ 4.
1.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:1)
wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i końcoworocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;2)
sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;3)
warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana końcoworocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem oceny ustalanej w trybie egzaminu promocyjnego.2.
Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.3. 2
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz o kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia nagannej końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.§ 5.
1.
Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).2.
Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.3.
Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne ucznia są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).4. 3
Nauczyciel przechowuje sprawdzone przez siebie pisemne prace kontrolne uczniów przez okres określony w statucie szkoły.§ 6. 4
1.
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć edukacyjnych artystycznych, zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.2.
Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych artystycznych, zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub końcoworocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo "zwolniona".§ 6a. 5
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, plastyki w szkołach muzycznych i baletowych, muzyki w szkołach plastycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.§ 7. 6
1.
Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego na podstawie opinii wydanej przez lekarza.2.
W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej i oceny końcoworocznej wpisuje się "zwolniony" albo "zwolniona".§ 7a. 7
W przypadku wprowadzenia w szkolnym planie nauczania zestawienia zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy odrębnie ocenia się poszczególne zajęcia edukacyjne wchodzące w skład tego bloku.§ 8.
1.
Klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna (semestralna) polega na ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych lub zaliczeniu zajęć nadobowiązkowych, określonych w szkolnym planie nauczania, oraz na ustaleniu klasyfikacyjnej oceny zachowania, z zastrzeżeniem ust. 4.2.
Statut szkoły może określać nadobowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uczeń uzyskuje zaliczenie.3.
Końcoworoczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć nadobowiązkowych lub nieuzyskanie zaliczenia tych zajęć nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) ani na ukończenie szkoły.4.
W szkołach artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne nie ustala się oceny zachowania.5.
Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminach określonych w statucie szkoły.6.
W klasach I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia klasyfikację śródroczną przeprowadza się tylko z zajęć artystycznych.7.
Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne (semestralne) z zajęć edukacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 8, ustala się w stopniach według następującej skali:1)
stopień celujący - 6;2)
stopień bardzo dobry - 5;3)
stopień dobry - 4;4)
stopień dostateczny - 3;5)
stopień dopuszczający - 2;6)
stopień niedostateczny - 1.8.
W klasach I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia klasyfikacja końcoworoczna polega na ustaleniu jednej klasyfikacyjnej oceny opisowej ze wszystkich zajęć edukacyjnych ogólnokształcących, ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych artystycznych, zgodnie z ust. 7, oraz ustaleniu opisowej klasyfikacyjnej oceny zachowania, zgodnie z § 9 ust. 3.9.
Przed końcoworocznym (semestralnym) zebraniem plenarnym rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych, w terminie i formach określonych w statucie szkoły. O przewidywanej klasyfikacyjnej ocenie zachowania informuje wychowawca klasy.10. 8
Laureaci ogólnopolskich konkursów, przesłuchań i przeglądów w zakresie przedmiotów artystycznych, których organizatorem jest Centrum Edukacji Artystycznej, otrzymują odpowiednio z danych zajęć artystycznych celującą ocenę końcoworoczną (semestralną), a w przypadku, o którym mowa w § 10 ust. 2, są zwolnieni z egzaminu promocyjnego.11. 9
Laureaci konkursów przedmiotowych w zakresie przedmiotów ogólnokształcących o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia, w klasach I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, w klasach I-III ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych i w klasach I-VI ogólnokształcącej szkoły baletowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą końcoworoczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną.12. 10
Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, ogólnokształcącej szkole sztuk pięknych, w klasach IV-IX ogólnokształcącej szkoły baletowej oraz w liceum plastycznym otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą końcoworoczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną.13. 11
Laureaci, o których mowa w ust. 10-12, po ustaleniu albo uzyskaniu końcoworocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ogólnokształcących lub artystycznych, otrzymują z tych zajęć celującą końcoworoczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną.§ 8a. 12
Końcoworoczna klasyfikacyjna ocena opisowa z zajęć edukacyjnych, o której mowa w § 8 ust. 8, uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.§ 9.
1.
Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:1)
funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym;2)
respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych;3)
stosunek do obowiązków szkolnych.2.
Klasyfikacyjną ocenę zachowania końcoworoczną, z zastrzeżeniem ust. 3, ustala się według następującej skali:1)
wzorowe;2)
bardzo dobre;3)
dobre;4)
poprawne;5)
nieodpowiednie;6)
naganne.3.
Klasyfikacyjną ocenę zachowania końcoworoczną w klasach I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia ustala się w formie opisowej.4.
Klasyfikacyjna ocena zachowania nie ma wpływu na klasyfikacyjne oceny z zajęć edukacyjnych.5.
Klasyfikacyjną ocenę zachowania ustala wychowawca klasy, po zasięgnięciu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.6.
Rada pedagogiczna może postanowić o ponownym ustaleniu przez wychowawcę klasy klasyfikacyjnej oceny zachowania, jeżeli przy jej ustaleniu nie zostały uwzględnione kryteria, o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 2.7.
Uczeń, któremu ustalono naganną końcoworoczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, podlega skreśleniu z listy uczniów, z zastrzeżeniem § 20.§ 10.
1.
Ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 2.2. 13
Z przedmiotów:1)
w szkołach muzycznych:a)
instrument główny,b)
śpiew - na wydziale wokalnym,c)
rytmika - na wydziale rytmiki,2)
w szkołach baletowych z przedmiotu taniec klasyczny- końcoworoczna ocena klasyfikacyjna ustalana jest przez komisję w trybie egzaminu promocyjnego, z zastrzeżeniem § 8 ust. 10-13.
3.
Statut szkoły może określać, poza przedmiotami wymienionymi w ust. 2, inne przedmioty artystyczne, z których klasyfikacyjna ocena końcoworoczna ustalana jest w trybie egzaminu promocyjnego, z wyłączeniem szkół muzycznych I stopnia, ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia i klas I-III ogólnokształcących szkół baletowych.4.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do uczniów klasy I szkół muzycznych I stopnia i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz klas programowo najwyższych szkół muzycznych II stopnia, ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia i ogólnokształcących szkół baletowych. Klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną ustala w tym przypadku nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.5.
W celu przeprowadzenia egzaminu promocyjnego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:1)
dyrektor lub wicedyrektor szkoły albo kierownik sekcji - jako przewodniczący komisji;2)
nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu;3)
nauczyciel (nauczyciele) tego samego lub pokrewnego przedmiotu.6.
Ocenę z egzaminu promocyjnego ustala się na podstawie liczby uzyskanych punktów według następującej skali:1)
25 punktów - stopień celujący;2)
od 21 do 24 punktów - stopień bardzo dobry;3)
od 16 do 20 punktów - stopień dobry;4)
od 13 do 15 punktów - stopień dostateczny;5)
11 i 12 punktów - stopień dopuszczający;6)
do 10 punktów - stopień niedostateczny.7.
Przy ustalaniu oceny z egzaminu promocyjnego uwzględnia się w szczególności jakość wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych. Szczegółowe warunki i sposób oceniania przez komisję określa statut szkoły.8.
Z przeprowadzonego egzaminu promocyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności skład komisji, datę egzaminu, program oraz ocenę ustaloną przez komisję.9.
Terminy egzaminów promocyjnych wyznacza dyrektor szkoły.10.
Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu promocyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.11.
W uzasadnionych przypadkach rada pedagogiczna może zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego. Klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną ustala w tym przypadku nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.§ 11.
1.
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli nauczyciel nie miał podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania, z zastrzeżeniem ust. 2.2.
Szkoła w statucie może ustalić inny wymiar czasu niż określony w ust. 1 dla zajęć z zakresu kształcenia artystycznego, z uwzględnieniem specyfiki tych zajęć.3. 14
Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach edukacyjnych zdaje egzamin klasyfikacyjny.4.
Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.5.
Egzamin klasyfikacyjny z przedmiotów wymienionych w § 10 ust. 2 i 3 przeprowadza komisja egzaminacyjna. Przepis § 10 ust. 5 stosuje się odpowiednio. Egzamin klasyfikacyjny z pozostałych przedmiotów przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takiego samego lub pokrewnego przedmiotu.5a. 15
Egzamin klasyfikacyjny z plastyki w szkołach muzycznych i baletowych, muzyki w szkołach plastycznych oraz techniki, zajęć technicznych, informatyki, technologii informacyjnej, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zajęć praktycznych.6. 16
Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w trybie określonym w statucie szkoły.7.
Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.8.
Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności skład komisji albo imię i nazwisko nauczyciela danego przedmiotu, a także imię i nazwisko nauczyciela obecnego podczas egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w ust. 5, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne lub program oraz ocenę ustaloną odpowiednio przez komisję lub nauczyciela. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia lub zwięzłą informację o odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.9. 17
W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany" albo "nieklasyfikowana".§ 12.
Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się także uczniowi realizującemu, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki lub spełniającemu obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.§ 13.
1.
W uzasadnionych przypadkach uczeń może, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), za zgodą rady pedagogicznej, realizować obowiązkowe zajęcia edukacyjne określone w planie nauczania danej klasy w ciągu 2 kolejnych lat, w łącznym wymiarze godzin nieprzekraczającym wymiaru godzin przewidzianego dla tej klasy.2.
Uczeń, o którym mowa w ust. 1, nie jest klasyfikowany w pierwszym roku realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych.§ 14.
Uczeń może realizować indywidualny program lub tok nauki oraz być klasyfikowany i promowany poza normalnym trybem na warunkach określonych w odrębnych przepisach.§ 15.
1.
Promowanie polega na zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną wyników końcoworocznej klasyfikacji i obejmuje podjęcie uchwał o:1)
promowaniu uczniów do klas programowo wyższych lub ukończeniu szkoły;2)
wyróżnieniu i odznaczeniu uczniów.2.
W szkole pomaturalnej uczeń jest promowany po każdym semestrze.§ 16.
1.
Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną wyższą od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, oraz klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną zachowania wyższą od oceny nagannej, z zastrzeżeniem § 8 ust. 4, a w przypadku szkoły pomaturalnej promocję na semestr programowo wyższy, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał klasyfikacyjną ocenę semestralną wyższą od stopnia niedostatecznego.2.
Uczeń klasy I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych otrzymał klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną wyższą od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem ust. 3.3.
Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną wyższą od stopnia dopuszczającego z przedmiotów:1)
w szkole baletowej:a)
taniec klasyczny,b)
taniec współczesny;2)
w szkole muzycznej:a)
kształcenie słuchu,b)
instrument główny,c)
śpiew - na wydziale wokalnym,d)
rytmika - na wydziale rytmiki,e)
improwizacja - na wydziale rytmiki,f)
lutnictwo - na wydziale lutnictwa,g)
interpretacja piosenki - w policealnym studium zawodowym piosenkarskim;3)
w szkole plastycznej:a)
rysunek i malarstwo,b)
specjalność artystyczna,c)
sztuka stosowana.§ 17.
1.
Uczeń, z wyjątkiem uczniów klas I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, z wyjątkiem szkoły realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.2.
Uczniowi, który uczęszczał na nadobowiązkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 1, wlicza się także końcoworoczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.3.
Statut szkoły może określić wyższą średnią ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych od ustalonej w ust. 1, nie wyższą jednak niż 5,0, a także dodatkowe warunki niezbędne do uzyskania promocji z wyróżnieniem dotyczące obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych.§ 18.
1. 18
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna końcoworoczna ocena klasyfikacyjna, a w przypadku przedmiotów wymienionych w § 16 ust. 3 - ocena niedostateczna albo dopuszczająca, może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1.2. 19
Końcoworoczna ocena klasyfikacyjna ustalona przez komisję w trybie egzaminu promocyjnego nie może być zmieniona, z zastrzeżeniem § 19 ust 1.3. 20
Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej otrzymał jedną ocenę niedostateczną lub z przedmiotów wymienionych w § 16 ust. 3 ocenę niedostateczną albo dopuszczającą, z zastrzeżeniem ust. 2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów.4.
W szkole pomaturalnej uczeń może zdawać egzamin poprawkowy po każdym semestrze.5. 21
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się nie później niż w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole pomaturalnej - także nie później niż w ostatnim tygodniu ferii zimowych.6.
Egzamin poprawkowy przeprowadza powoływana przez dyrektora szkoły komisja w składzie:1)
dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;2)
nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu;3)
nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.7.
Nauczyciel, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.8.
Statut szkoły określa zakres i tryb przeprowadzania egzaminu poprawkowego.9.
Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne lub program oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia lub zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.10.
Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.§ 19.
1. 22
Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że końcoworoczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub końcoworoczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.2.
W przypadku stwierdzenia, że końcoworoczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub końcoworoczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:1)
w przypadku końcoworocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, odpowiednio w formie praktycznej albo w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala końcoworoczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;2)
w przypadku końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala końcoworoczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.3.
Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).4.
W skład komisji wchodzą:1)
w przypadku końcoworocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:a)
dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,b)
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,c)
dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzących takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne;2)
w przypadku końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:a)
dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,b)
wychowawca klasy,c)
wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,d)
pedagog lub psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,e)
przedstawiciel samorządu uczniowskiego,f)
przedstawiciel rady rodziców.5.
Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.6. 23
Ustalona przez komisję końcoworoczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz końcoworoczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej końcoworocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej, a w przypadku przedmiotów wymienionych w § 16 ust. 3 - oceny niedostatecznej albo dopuszczającej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 18 ust. 3.7.
Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:1)
w przypadku końcoworocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:a)
skład komisji,b)
termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,c)
zadania (pytania) sprawdzające lub program,d)
wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;2)
w przypadku końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:a)
skład komisji,b)
termin posiedzenia komisji,c)
wynik głosowania,d)
ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
8.
Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.9.
Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.§ 19a. 24
1.
Uczniowie klas I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, klas I-III ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych i klas IV-VI ogólnokształcącej szkoły baletowej biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.2.
Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.3.
Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla klas I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, klas I-III ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych i klas IV-VI ogólnokształcącej szkoły baletowej, podstawie programowej dla zawodów artystycznych lub wykraczać poza te treści.4.
Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:1)
wybranie tematu projektu;2)
określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;3)
wykonanie zaplanowanych działań;4)
publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.5.
Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor szkoły określonej w ust. 1, w porozumieniu z radą pedagogiczną.6.
Kryteria oceniania zachowania ucznia szkoły wymienionej w ust. 1 zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.7.
Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.8.
Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia odpowiednio klasy III ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, klasy III ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych i klasy VI ogólnokształcącej szkoły baletowej.9.
W przypadku jeżeli uczeń brał udział w realizacji więcej niż jednego projektu edukacyjnego, uczeń wskazuje temat projektu edukacyjnego, który wraz z informacją o udziale ucznia w realizacji wskazanego projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia, o którym mowa w ust. 8.10.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor szkoły, o której mowa w ust. 1, może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.11.
W przypadku, o którym mowa w ust. 10, na świadectwie ukończenia, o którym mowa w ust. 8, w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się "zwolniony" albo "zwolniona".12.
Projekt edukacyjny może być realizowany przez uczniów innego typu szkoły artystycznej niż wymienione w ust. 1, na zasadach określonych w statucie szkoły.§ 20.
1.
Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w § 16, podlega skreśleniu z listy uczniów, chyba że rada pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie klasy.2.
W ciągu całego cyklu kształcenia w danym typie szkoły uczeń może powtarzać klasę tylko jeden raz.§ 21.
Do ucznia, który na zakończenie klasy programowo najwyższej nie spełnił warunków określonych w § 16, stosuje się odpowiednio § 20.§ 22.
1.
Uczeń kończy szkołę muzyczną I stopnia, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej spełnił warunki określone w § 16 ust. 1.2.
Uczeń kończy ogólnokształcącą szkołę muzyczną I stopnia, jeżeli na zakończenie klasy VI spełnił warunki określone w § 16 ust. 1 i przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w § 45 ust. 1.3.
Uczeń kończy szkołę artystyczną niewymienioną w ust. 1 i 2 po zdaniu egzaminu dyplomowego, o którym mowa w § 24 ust. 1.§ 23.
1.
Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się końcoworoczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) oraz końcoworoczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) w szkole danego typu, uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, z wyjątkiem szkoły realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne, kończy szkołę z wyróżnieniem, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.2.
Uczniowi, który uczęszczał na nadobowiązkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 1, wlicza się także końcoworoczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.3.
Statut szkoły może określić wyższą średnią ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych od ustalonej w ust. 1, nie wyższą jednak niż 5,0, a także dodatkowe warunki niezbędne do ukończenia szkoły z wyróżnieniem dotyczące obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych.2 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
3 § 5 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
4 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
5 § 6a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
6 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
7 § 7a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 14 sierpnia 2009 r. (Dz.U.09.136.1117) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2009 r.
8 § 8 ust. 10 dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
9 § 8 ust. 11 dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
10 § 8 ust. 12 dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
11 § 8 ust. 13 dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
12 § 8a dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
13 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
14 § 11 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
15 § 11 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
16 § 11 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. c) rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
17 § 11 ust. 9 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. d) rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
18 § 18 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 10 lit. a) rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
19 § 18 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 10 lit. a) rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
20 § 18 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 10 lit. a) rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
21 § 18 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 10 lit. b) rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
22 § 19 ust. 1:
- zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2013 r. (Dz.U.2013.993) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2013 r.
23 § 19 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. b) rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.
24 § 19a dodany przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 16 marca 2011 r. (Dz.U.11.71.377) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2011 r.