Rozdział 2 - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów - Warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2002.14.136
Akt utracił moc Wersja od: 21 lutego 2002 r.
Rozdział 2
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów
§ 2.
1.
Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę, oraz formułowaniu oceny.2.
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:1)
poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,2)
pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,3)
motywowanie ucznia do dalszej pracy,4)
dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się oraz uzdolnieniach uczniów,5)
umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.§ 3.
1.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów przeprowadza się zgodnie z przyjętym przez szkołę systemem wewnątrzszkolnego oceniania.2.
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:1)
formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),2)
bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w danej szkole, oraz zaliczanie niektórych zajęć edukacyjnych,3)
ustalanie ocen klasyfikacyjnych końcoworocznych i warunki ich poprawiania, przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, promocyjnych i poprawkowych.3.
Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia.§ 4.
1.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.2.
Wychowawcy klas na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o kryteriach i zasadach oceniania zachowania.§ 5.
1.
Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).2.
Wszystkie oceny ucznia wpisuje się do dziennika lekcyjnego.3.
Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.§ 6.
1.
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z części zajęć edukacyjnych.2.
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z części zajęć edukacyjnych na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub lekarza specjalistę.3.
W przypadku zwolnienia ucznia z części zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".§ 7.
1.
Klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne polega na ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania lub zaliczeniu zajęć, w których uczeń uczestniczył, oraz na ustaleniu oceny zachowania, z zastrzeżeniem ust. 2.2.
W szkołach artystycznych realizujących wyłącznie plan nauczania zajęć artystycznych nie ustala się oceny zachowania.3.
Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminach określonych w statucie szkoły.4.
W klasach I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się tylko z zajęć artystycznych.5.
Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne, z zastrzeżeniem ust. 6, ustala się w stopniach według następującej skali:1)
stopień celujący - 6 - oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1,2)
stopień bardzo dobry - 5 - oznacza, że uczeń całkowicie spełnia wymagania edukacyjne,3)
stopień dobry - 4 - oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych nie jest pełne, ale nie przewiduje się trudności w dalszym kształceniu,4)
stopień dostateczny - 3 - oznacza, że uczeń spełnił jedynie podstawowe wymagania edukacyjne, co może oznaczać trudności w dalszym kształceniu,5)
stopień dopuszczający - 2 - oznacza, że spełnianie wymagań edukacyjnych jest minimalne i poważnie utrudni, a nawet może uniemożliwić dalsze kształcenie,6)
stopień niedostateczny - 1 - oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia wymagań edukacyjnych, co uniemożliwia dalsze kształcenie.6.
W klasach I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia klasyfikowanie końcoworoczne z zajęć ogólnokształcących polega na ustaleniu jednej klasyfikacyjnej oceny opisowej oraz opisowej oceny zachowania.7.
Przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych, w terminie i formach określonych w statucie szkoły.§ 8.
1.
Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:1)
funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,2)
respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.2.
Ocenę zachowania końcoworoczną, z zastrzeżeniem ust. 3, ustala się według następującej skali:1)
wzorowe,2)
dobre,3)
poprawne,4)
nieodpowiednie.3.
Ocenę zachowania końcoworoczną w klasach I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia ustala się w formie opisowej.4.
Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych.5.
Statut szkoły określa szczegółowe kryteria oceniania zachowania oraz przypadki, w których uczeń może być skreślony z listy uczniów.6.
Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy.7.
Rada pedagogiczna może postanowić o ponownym ustaleniu przez wychowawcę oceny zachowania, jeżeli przy jej ustaleniu nie zostały uwzględnione kryteria, o których mowa w ust. 5.§ 9.
1.
Ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 2. Ocenę klasyfikacyjną z praktyk zawodowych ustala nauczyciel - opiekun praktyk w porozumieniu z osobami prowadzącymi te praktyki.2.
Z przedmiotów:1)
w szkołach muzycznych:a)
instrument główny,b)
śpiew - na wydziale wokalnym,c)
rytmika - na wydziale rytmiki,2)
w szkołach baletowych z przedmiotu taniec klasycznyocena końcoworoczna ustalana jest przez komisję w trybie egzaminu promocyjnego.
3.
Statut szkoły może określać, poza przedmiotami wymienionymi w ust. 2, inne przedmioty artystyczne, z których ocena końcoworoczna ustalana jest w trybie egzaminu promocyjnego.4.
Przepisów ust. 2 nie stosuje się do uczniów klasy I szkół muzycznych I stopnia i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz klas programowo najwyższych szkół muzycznych II stopnia, ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia i ogólnokształcących szkół baletowych. Ocenę końcoworoczną ustala w tym przypadku nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.5.
W celu przeprowadzenia egzaminu promocyjnego dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:1)
dyrektor lub wicedyrektor szkoły albo kierownik sekcji - jako przewodniczący komisji,2)
nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu,3)
nauczyciel (nauczyciele) tego samego lub pokrewnego przedmiotu.6.
Ocenę z egzaminu promocyjnego ustala się na podstawie liczby uzyskanych punktów według następującej skali:1)
25 punktów - stopień celujący,2)
21-24 punktów - stopień bardzo dobry,3)
16-20 punktów - stopień dobry,4)
13-15 punktów - stopień dostateczny,5)
11-12 punktów - stopień dopuszczający,6)
do 10 punktów - stopień niedostateczny.7.
W przypadku różnicy zdań ocenę ustala się na podstawie średniej arytmetycznej liczby punktów wystawionych przez członków komisji.8.
Z przeprowadzonego egzaminu promocyjnego sporządza się protokół, zawierający skład komisji, datę egzaminu, program oraz ocenę ustaloną przez komisję.9.
Terminy egzaminów promocyjnych wyznacza dyrektor szkoły, w porozumieniu z radą pedagogiczną.10.
W uzasadnionych przypadkach rada pedagogiczna może zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego, o którym mowa w ust. 2 i 3. Ocenę końcoworoczną ustala w tym przypadku nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.11.
Statut szkoły może określać nadobowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których ocena klasyfikacyjna ma formę zaliczenia.§ 10.
1.
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli nauczyciel nie miał podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.2.
Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach edukacyjnych może zdawać egzamin klasyfikacyjny.3.
Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.4.
Egzamin klasyfikacyjny z przedmiotów wymienionych w § 9 ust. 2 i 3 przeprowadza komisja egzaminacyjna. Przepis § 9 ust. 5 stosuje się odpowiednio. Egzamin klasyfikacyjny z pozostałych przedmiotów przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu.5.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w trybie i terminach określonych w statucie szkoły. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).6.
Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający skład komisji albo imię i nazwisko nauczyciela danego przedmiotu, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne oraz ocenę ustaloną odpowiednio przez komisję lub nauczyciela.§ 11.
Uczniowi realizującemu indywidualny program lub tok nauki na podstawie odrębnych przepisów wyznacza się egzamin klasyfikacyjny.§ 12.
1.
W uzasadnionych przypadkach uczeń może, na własną prośbę, za zgodą rady pedagogicznej, realizować obowiązkowe zajęcia edukacyjne określone w planie nauczania danej klasy w ciągu 2 kolejnych lat, w łącznym wymiarze godzin nieprzekraczającym wymiaru godzin przewidzianego dla tej klasy.2.
Uczeń, o którym mowa w ust. 1, nie jest klasyfikowany w pierwszym roku realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych.§ 13.
1.
Uczeń uzyskujący oceny celujące i bardzo dobre z przedmiotów artystycznych lub osiągający sukcesy artystyczne może być promowany do klasy wyższej poza normalnym trybem z końcem lub w ciągu roku szkolnego, z zastrzeżeniem ust. 2.2.
W szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne promocja do klasy wyższej poza normalnym trybem dotyczy uczniów realizujących indywidualny tok nauki, zgodnie z odrębnymi przepisami.§ 14.
1.
Promowanie polega na zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną wyników końcoworocznej klasyfikacji i obejmuje podjęcie uchwał o:1)
promowaniu uczniów do klas programowo wyższych lub ukończeniu szkoły,2)
promowaniu uczniów poza normalnym trybem,3)
wyróżnieniu i odznaczeniu uczniów.2.
W szkole policealnej i pomaturalnej uczeń jest promowany po każdym semestrze.§ 15.
1.
Uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną wyższą od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem ust. 2.2.
Uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, jeżeli otrzymał klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną wyższą od stopnia dopuszczającego z przedmiotów:1)
w szkole baletowej:a)
taniec klasyczny,b)
taniec współczesny,2)
w szkole muzycznej:a)
kształcenie słuchu,b)
instrument główny,c)
śpiew - na wydziale wokalnym,d)
rytmika - na wydziale rytmiki,e)
improwizacja - na wydziale rytmiki,f)
lutnictwo - na wydziale lutnictwa,g)
interpretacja piosenki - w policealnym studium zawodowym piosenkarskim,3)
w szkole plastycznej:a)
rysunek i malarstwo,b)
specjalność artystyczna,c)
sztuka stosowana.§ 16.
1.
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna, a w przypadku przedmiotów wymienionych w § 15 ust. 2 - ocena dopuszczająca, może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.2.
Ocena klasyfikacyjna końcoworoczna ustalona przez komisję w trybie egzaminu promocyjnego nie może być zmieniona.3.
Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej otrzymał jedną ocenę niedostateczną albo z przedmiotu wymienionego w § 15 ust. 2 - jedną ocenę dopuszczającą, z zastrzeżeniem ust. 2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów.4.
W szkole policealnej i pomaturalnej uczeń może zdawać egzamin poprawkowy po każdym semestrze.5.
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole policealnej i pomaturalnej - także w ostatnim tygodniu ferii zimowych.6.
Egzamin poprawkowy przeprowadza powoływana przez dyrektora szkoły komisja w składzie:1)
dyrektor szkoły albo inny nauczyciel pełniący w szkole funkcję kierowniczą - jako przewodniczący komisji,2)
nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu,3)
nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.7.
Nauczyciel, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.8.
Statut szkoły określa zakres i tryb przeprowadzania egzaminu poprawkowego.9.
Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia lub zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.10.
Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.§ 17.
1.
Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w § 15 lub nie zdał egzaminu poprawkowego, podlega skreśleniu z listy uczniów, chyba że rada pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie klasy.2.
W ciągu całego cyklu kształcenia w danym typie szkoły uczeń może powtarzać klasę tylko jeden raz.§ 18.
1.
Uczeń kończy szkołę muzyczną I stopnia lub szkołę sztuki tańca, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej spełnił warunki określone w § 15 ust. 1.2.
Uczeń kończy ogólnokształcącą szkołę muzyczną I stopnia, jeżeli na zakończenie klasy VI spełnił warunki określone w § 15 ust. 1 i jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w § 41 ust.1.§ 19.
1.
Uczeń kończy szkołę artystyczną niewymienioną w § 18 po zdaniu egzaminu dyplomowego, o którym mowa w rozdziale 3.2.
Do ucznia, który na zakończenie klasy programowo najwyższej nie spełnił warunków określonych w § 15, stosuje się odpowiednio § 17.