Warunki gromadzenia, przechowywania i usuwania odpadów i ścieków ze statków żeglugi śródlądowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.104.973

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 czerwca 2003 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 21 maja 2003 r.
w sprawie warunków gromadzenia, przechowywania i usuwania odpadów i ścieków ze statków żeglugi śródlądowej

Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085 oraz z 2002 r. Nr 199, poz. 1672) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa warunki gromadzenia, przechowywania i usuwania odpadów i ścieków ze statków żeglugi śródlądowej oraz sposób zapobiegania zanieczyszczeniom wynikającym z przewożenia ładunków.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
"odpady statkowe" - wszelkie zanieczyszczenia powstałe w wyniku eksploatacji statku oraz odpady związane z ładunkiem, niebędące odpadami ładunkowymi - do momentu przekazania ich do punktów przyjęć odpadów statkowych;
2)
"odpady statkowe zawierające oleje lub smary" - zużyte oleje, wodę zęzową i inne odpady zawierające oleje lub smary, takie jak: zużyte smary, wykorzystane filtry lub szmaty, pojemniki i opakowania tych odpadów;
3)
"odpady ładunkowe" - pozostałości ładunku w ładowniach lub zbiornikach statku, które pozostają po zakończeniu operacji przeładunkowych, jak również nadwyżki ładunku i rozlewy substancji ciekłych, powstałe podczas operacji przeładunkowych;
4)
"punkt przyjęć odpadów statkowych" - obiekt pływający lub punkt odbiorczy na lądzie przeznaczony do odbioru odpadów statkowych;
5)
"pozostałości ładunkowe" - ładunek płynny, którego nie można usunąć ze zbiorników ładunkowych i rurociągów za pomocą zęzowego systemu doczyszczającego, oraz ładunek suchy, którego nie można usunąć z ładowni za pomocą mioteł ręcznych, zamiatarek mechanicznych lub urządzeń próżniowych;
6)
"zęzowy system doczyszczający" - stałe instalacje zęzowe w zbiornikach ładunkowych do możliwie całkowitego opróżniania zbiorników ładunkowych i rurociągów, z wyjątkiem pozostałości ładunkowych;
7)
"ścieki i odpady komunalne powstałe na statku" - ścieki z kuchni, zmywalni naczyń, łazienek lub umywalni, pralni, a także fekalia, odpady organiczne i nieorganiczne pochodzące ze statkowych gospodarstw domowych i gastronomii statkowej.
Rozróżnia się następujące odpady statkowe:
1)
odpady statkowe zawierające oleje lub smary;
2)
odpady ładunkowe;
3)
powstałe na statku ścieki i odpady komunalne.
1. 
Postępowanie z odpadami statkowymi odbywa się wyłącznie na zasadach określonych w rozporządzeniu.
2. 
Odpady statkowe oddaje się do punktów przyjęcia odpadów statkowych na koszt armatora.
3. 
Punkty przyjęć odpadów statkowych na lądzie lokalizuje się przy nabrzeżach przeładunkowych, portach, przystaniach lub w innych miejscach zatrzymywania i postoju statków.
4. 
Podmiot zarządzający punktem przyjęć odpadów statkowych na lądzie jest wytwórcą odpadów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, z późn. zm.2)).
Podmiot zarządzający punktem przyjęć powinien zapewnić możliwość oddawania odpadów zgodnie z postanowieniami rozporządzenia.
Odpady statkowe zawierające oleje lub smary gromadzi się wyłącznie w przewidzianych do tego celu wbudowanych zbiornikach lub w oddzielnych, prawidłowo unieruchomionych pojemnikach. Zaolejoną wodę zęzową gromadzi się w zęzach przedziału maszynownego.
1. 
Kierownik statku z silnikiem spalinowym używającym oleju napędowego, z wyjątkiem statków przeznaczonych do celów rekreacyjnych i sportowych o długości mniejszej niż 20 m, prowadzi książkę kontrolną oleju, której wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia. Książka kontrolna oleju znajduje się stale na statku.
2. 
Książkę kontrolną oleju wystawiają dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej. Pierwszą książkę kontrolną oleju wystawia dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wydający świadectwo zdolności żeglugowej.
3. 
Za dokument, o którym mowa w ust. 1, uważa się w przypadku:
1)
statków morskich - dzienniki kontroli oleju określone w Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973, sporządzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., wraz z załącznikami I, II, III, IV i V, oraz Protokole z 1978 r. dotyczącym tej konwencji, wraz z załącznikiem I, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101);
2)
statków, o których mowa w art. 29 ust. 6 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej - książki kontrolne oleju wydane w krajach zarejestrowania tych statków.
1. 
Odpady statkowe zawierające oleje lub smary zdaje się w odstępach czasu uniemożliwiających przepełnienie pojemników lub przekroczenie dopuszczalnych poziomów w zęzach przedziału maszynowego.
2. 
Zdanie odpadów zawierających oleje lub smary potwierdza pracownik punktu przyjęć odpadów statkowych w książce kontrolnej oleju.
Dokumenty potwierdzające nabycie oleju przechowuje się przez okres 6 miesięcy od daty ich wystawienia. Dokumenty powinny zawierać nazwę statku, oznaczenie armatora i nazwisko kierownika statku.
1. 
Zbiorniki ładunkowe statków do przewozu ładunków płynnych powinny mieć zainstalowany zęzowy system doczyszczający.
2. 
Zęzowy system doczyszczający, przed wprowadzeniem do użytku, powinien być zbadany wodą jako czynnikiem probierczym przez instytucję klasyfikacyjną, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej.
3. 
W czasie badania, o którym mowa w ust. 2, określa się ilość pozostałości ładunkowych, która nie może przekraczać:
1)
dla statków 2-powłokowych:
a)
przeciętnie 5 litrów na 1 zbiornik ładunkowy,
b)
15 litrów na układ rurociągów;
2)
dla statków 1-powłokowych:
a)
przeciętnie 20 litrów na 1 zbiornik ładunkowy,
b)
15 litrów na układ rurociągów.
4. 
Po przeprowadzeniu badania instytucja klasyfikacyjna, o której mowa w ust. 2, wydaje zaświadczenie badania zęzowego systemu doczyszczającego, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
5. 
Zmiana lub przebudowa zęzowego systemu doczyszczającego wymaga przeprowadzenia ponownego badania.
1. 
Po wyładunku towaru ładownie i zbiorniki ładunkowe powinny zostać oczyszczone z pozostałości ładunkowych.
2. 
Czyszczenie ładowni i zbiorników ładunkowych nie jest wymagane, jeżeli statek będzie przewoził taki sam ładunek jak uprzednio.
Wody po myciu, wody ze skroplin lub wody balastowe zawierające pozostałości ładunkowe stanowią odpady statkowe, które powinny być gromadzone i usuwane odpowiednio do rodzaju zanieczyszczenia.
Ścieki i odpady komunalne powstające na statku przechowuje się w specjalnie do tego celu przeznaczonych pojemnikach i oddaje się do punktów przyjęć odpadów statkowych, w odstępach czasu uniemożliwiających przepełnienie tych pojemników.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 113, poz. 984 i Nr 199, poz. 1671 oraz z 2003 r. Nr 7, poz. 78.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR KSIĄŻKI KONTROLNEJ OLEJU

okładka
KSIĄŻKA KONTROLNA

OLEJU

strona 1

Numer bieżący książki: ....................
...............................................................................................
Rodzaj statkuNazwa statku
Numer rejestracyjny

statku:

......................................................................................................
Miejsce wystawienia:.....................................................................................................
Data wystawienia:........................................................................................................
Książka niniejsza zawiera ......................... stron.
Pieczęć i podpis dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej

wystawiającego niniejszą książkę kontrolną oleju

......................................................................................................
Wystawianie książek kontrolnych oleju:

Pierwsza książka kontrolna oleju, zaopatrzona na stronie 1 w numer bieżący 1, wystawiana

jest przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, wydającego świadectwo zdolności

żeglugowej. Organ ten wpisuje informacje przewidziane na stronie 1.

Następne książki kontrolne oleju mogą być wystawiane przez inne urzędy żeglugi

śródlądowej i numerowane kolejnym numerem bieżącym; mogą one być wymieniane tylko

po przedłożeniu poprzedniej książki kontrolnej oleju. Poprzednią książkę kontrolną oleju

należy trwale oznaczyć jako "nieważna" i należy przechowywać ją na statku przez

6 miesięcy od daty ostatniego wpisu.

strona 2 i następne

1. Przyjęte eksploatacyjne odpady statkowe zawierające oleje lub smary
1.1. Przerobiony olej ............................................... 1
1.2. Woda zęzowa z:
- maszynowni rufowej............................................... 1
- maszynowni dziobowej............................................... 1
- innych pomieszczeń............................................... 1
1.3. Inne odpady zawierające oleje lub smary:
- zużyte szmaty............................................... kg
- zużyte smary............................................... kg
- zużyte filtry............................................... szt.
- opakowania............................................... szt.
2. Uwagi:
2.1. Odpady nieprzyjęte: ..................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

2.2. Uwagi: ......................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

Miejscowość: ..................................................................... Data: ..........................................
Pieczęć i podpis pracownika punktu przyjęć odpadów statkowych:

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZAŚWIADCZENIA BADANIA ZĘZOWEGO SYSTEMU DOCZYSZCZAJĄCEGO

ZAŚWIADCZENIE
badania zęzowego systemu doczyszczającego
Instytucja klasyfikacyjna/nazwa: .......................................................................................
adres: ...................................................................................................

...................................................................................................

1. Nazwa statku: ................................................................................................
2. Urzędowy nr statku: ................................................................................................
3. Typ zbiornikowca: ................................................................................................
4. Nr świadectwa zdolności żeglugowej: ................................................................................................
5. Data badania: ................................................................................................
6. Miejsce badania: ................................................................................................
7. Ilość zbiorników ładunkowych: ................................................................................................
8. Podczas badania zmierzono następujące ilości pozostałości ładunkowych:
Zbiornik ładunkowy 1: ........................... litrówZbiornik ładunkowy 2: ........................... litrów
Zbiornik ładunkowy 3: ........................... litrówZbiornik ładunkowy 4: ........................... litrów
Zbiornik ładunkowy 5: ........................... litrówZbiornik ładunkowy 6: ........................... litrów
Zbiornik ładunkowy 7: ........................... litrówZbiornik ładunkowy 8: ........................... litrów
Zbiornik ładunkowy 9: ........................... litrówZbiornik ładunkowy 10: ......................... litrów
Zbiornik ładunkowy 11: ......................... litrówZbiornik ładunkowy 12: ......................... litrów
9. Podczas badania przeciwciśnienie na urządzeniu oddawczym wynosiło ........ kPa.
10. Zbiorniki ładunkowe wyładowano w następującej kolejności:
Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........,
Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. .........
11. Przegłębienie statku w czasie badania wynosiło ....................... m.
Przechył statku w czasie badania wynosił ............ m na prawą/lewą burtę*.
12. Cały proces doczyszczania pompą zęzową trwał ................. godzin.
pieczęć
........................................... ...................................................................................
(data) (nazwisko i podpis prowadzącego badania)
W zaświadczeniu, jako wynik badań, wpisuje się określone ilości pozostałości ładunkowych.

Zaświadczenie badania zęzowego systemu doczyszczającego należy przewozić na statku.

* Niepotrzebne skreślić.