Rozdział 2 - Warunki eksploatacji lotnisk, o których mowa w art. 59a ust. 1 pkt 2 ustawy  - Warunki eksploatacji lotnisk.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1014 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 maja 2023 r.

Rozdział  2

Warunki eksploatacji lotnisk, o których mowa w art. 59a ust. 1 pkt 2 ustawy 

§  3. 
1. 
System zarządzania bezpieczeństwem na lotniskach, o którym mowa w art. 68 ust. 3 pkt 3 ustawy, zwany dalej "SMS", spełnia wymagania określone w pkt 4.1.1 lit. b i 4.1.9 w rozdziale 4 Załącznika 19 "Zarządzanie bezpieczeństwem" do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia nr 1 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 stycznia 2020 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 2).
2. 
SMS określa się w instrukcji operacyjnej lotniska i uwzględnia on co najmniej:
1)
politykę bezpieczeństwa i jej cele, uwzględniającą:
a)
zaangażowanie i odpowiedzialność zarządzającego lotniskiem lub osoby przez niego upoważnionej do zarządzania lotniskiem,
b)
określenie odpowiedzialności i obowiązków personelu lotniska w zakresie bezpieczeństwa,
c)
koordynację planowania działań w sytuacjach awaryjnych na lotnisku, w tym sytuacji zagrożenia z udziałem statków powietrznych,
d)
opis systemu zgłaszania informacji dotyczących bezpieczeństwa, w tym zdarzeń z udziałem statków powietrznych;
2)
proces zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa, obejmujący:
a)
identyfikację zagrożeń dla bezpieczeństwa,
b)
analizę ryzyka,
c)
ewaluację ryzyka, w tym określenie poziomu akceptowalności ryzyka,
d)
postępowanie z ryzykiem, w tym sposoby obniżania poziomu ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa;
3)
sposób zapewniania bezpieczeństwa, obejmujący:
a)
monitorowanie i mierzenie poziomu bezpieczeństwa,
b)
zarządzanie zmianami wprowadzanymi na lotnisku, w tym przeprowadzanie analizy bezpieczeństwa, przed dokonaniem istotnej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska, o której mowa w art. 61 ust. 1 ustawy,
c)
ciągłe doskonalenie SMS oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa;
4)
opis działań związanych z promowaniem bezpieczeństwa realizowanych przez:
a)
zapewnianie szkoleń dla personelu lotniska z zakresu SMS,
b)
wdrożenie skutecznego systemu komunikowania się i przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa wśród personelu lotniska,
c)
rozpowszechnianie informacji dotyczących bezpieczeństwa dla potrzeb zainteresowanych podmiotów prowadzących działalność na lotnisku oraz operatorów statków powietrznych korzystających z lotniska.
3. 
Analiza bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 2 pkt 3 lit. b:
1)
obejmuje:
a)
identyfikację zakresu zmiany,
b)
identyfikację zagrożeń,
c)
określenie kryteriów bezpieczeństwa stosowanych do zmiany,
d)
analizę ryzyka w odniesieniu do szkodliwych skutków lub poprawy bezpieczeństwa związanego ze zmianą,
e)
ocenę ryzyka oraz, w razie potrzeby, łagodzenie ryzyka dla zmiany w celu spełnienia kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku,
f)
sposób weryfikacji zgodności wprowadzanej do stosowania zmiany z zakresem, który był przedmiotem oceny bezpieczeństwa, oraz spełniania kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku, przed wprowadzeniem zmiany do stosowania,
g)
określenie wymogów w zakresie monitorowania spełniania kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku, po wprowadzeniu zmiany do stosowania;
2)
uwzględnia:
a)
specyfikę lotniska, warunki jego eksploatacji, sposób jego zarządzania oraz czynniki ludzkie ulegające zmianie,
b)
powiązania i wzajemne oddziaływanie między elementami podlegającymi zmianie a resztą systemu,
c)
powiązania i wzajemne oddziaływanie między elementami podlegającymi zmianie a otaczającym środowiskiem, w którym mają działać,
d)
pełny cykl wprowadzania zmiany od momentu jej zdefiniowania do praktycznego stosowania.
4. 
Zarządzający lotniskiem wyznacza osobę posiadającą doświadczenie i wiedzę specjalistyczną w zakresie operacji lotniskowych lub obsługi technicznej lotniska, która pełni funkcję kierownika do spraw bezpieczeństwa, odpowiedzialnego za wdrożenie SMS oraz kierowanie, nadzór i właściwe działanie SMS.
§  4. 
W celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji lotniska, zarządzający lotniskiem opracowuje i wdraża na lotnisku procedury operacyjne, które określają sposób postępowania w zakresie:
1)
zgłaszania informacji do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy;
2)
inspekcji PRN;
3)
kontroli dostępu do PRN;
4)
ruchu pojazdów i osób na lotnisku;
5)
zarządzania płytą postojową;
6)
bezpieczeństwa na płycie postojowej;
7)
LVP, jeżeli są stosowane;
8)
ochrony radiowych pomocy nawigacyjnych przed zakłóceniami;
9)
eksploatacji pomocy wzrokowych i systemu zasilania elektrycznego;
10)
eksploatacji i utrzymania nawierzchni PRN;
11)
odśnieżania PRN, jeżeli lotnisko jest użytkowane w zimie;
12)
bezpieczeństwa operacji lotniskowych w czasie wykonywania prac na lotnisku;
13)
kontroli przeszkód lotniczych;
14)
przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt;
15)
postępowania z materiałami niebezpiecznymi;
16)
usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN;
17)
systemu ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej;
18)
udzielania pomocy statkom powietrznym, które znalazły się w niebezpieczeństwie na lotnisku lub w jego pobliżu.
§  5. 
1. 
Inspekcje PRN są prowadzone:
1)
co najmniej raz dziennie na lotniskach o kodzie referencyjnym 1 lub 2;
2)
co najmniej dwa razy dziennie na lotniskach o kodzie referencyjnym 3 lub 4;
3)
po przejściu burzy lub wichury;
4)
każdorazowo po zaistnieniu zdarzenia lotniczego w PRN;
5)
w dowolnej fazie robót budowlanych, prac konserwacyjnych lub napraw urządzeń lotniskowych mających znaczenie dla bezpieczeństwa operacji lotniskowych;
6)
na żądanie TWR;
7)
w każdym przypadku, gdy zaistnieją warunki mogące zagrażać bezpieczeństwu operacji lotniskowych.
2. 
Inspekcje PRN obejmują sprawdzenie co najmniej:
1)
stanu nawierzchni sztucznych PRN oraz przylegających powierzchni darniowych;
2)
pomocy wzrokowych dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych;
3)
przeszkód lotniczych na lotnisku i w jego bezpośrednim otoczeniu, w tym zwłaszcza na podejściu do lądowania.
3. 
Wyniki inspekcji PRN i podjęte działania naprawcze powinny być dokumentowane i przechowywane przez okres 3 lat.
§  6. 
1.  2
 Dostęp do PRN powinny mieć wyłącznie osoby i pojazdy, których obecność jest niezbędna do wykonywania zadań związanych z funkcjonowaniem lotniska.
2. 
Osoby poruszające się w PRN używają kamizelek ostrzegawczych lub ubioru z elementami odblaskowymi.
§  7. 
1. 
Kierowca pojazdu poruszającego się po lotnisku powinien posiadać prawo jazdy kategorii odpowiedniej dla danego pojazdu.
2. 
Kierowca pojazdu poruszającego się po lotnisku powinien stosować się do procedur ruchu pojazdów określonych w instrukcji operacyjnej lotniska.
3. 
Kierowca pojazdu poruszającego się w PRN powinien stosować się do zasad ruchu i instrukcji wynikających z oznakowania świetlnego oraz oznakowania poziomego i znaków pionowych.
§  8. 
1. 
Procedury dotyczące ruchu pojazdów na lotnisku powinny określać w szczególności dozwolone prędkości jazdy.
2. 
Pojazd na lotnisku powinien zachować odległość nie mniejszą niż 3 m od nieruchomego statku powietrznego z niepracującymi silnikami, z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to konieczne do obsługi tego statku powietrznego.
3. 
Pojazd ratowniczy biorący udział w akcji ratowniczej ma pierwszeństwo przed innymi uczestnikami ruchu na lotnisku.
4. 
Pojazd poruszający się w PRN ustępuje pierwszeństwa statkowi powietrznemu.
5. 
Pojazd, z wyłączeniem oznakowanego pojazdu służb państwowych i pojazdu ratowniczego, znajdujący się w polu manewrowym lotniska porusza się z włączonymi lampami ostrzegawczymi, błyskowymi koloru żółtego.
§  9. 
1. 
Na lotnisku kontrolowanym poruszanie się pojazdów i pieszych w polu manewrowym może odbywać się wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez TWR, a na lotnisku niekontrolowanym po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez dyżurnego operacyjnego lotniska lub inną osobę wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
2. 
Na lotnisku kontrolowanym pojazd poruszający się w polu manewrowym powinien posiadać środki łączności zapewniające dwukierunkową łączność radiową z TWR, z wyjątkiem sytuacji, gdy temu pojazdowi towarzyszy inny pojazd wyposażony w takie środki łączności lub gdy pojazd ten porusza się zgodnie z planem uzgodnionym z TWR.
3. 
Niezależnie od otrzymanego zezwolenia wydanego przez TWR na wjazd na pole manewrowe, każdy wjazd na drogę startową lub pas drogi startowej albo jakakolwiek zmiana w działaniu, na które uprzednio wydano zezwolenie, wymaga uzyskania ponownego, wyraźnego zezwolenia wydanego przez TWR.
§  10. 
1. 
Procedury bezpieczeństwa na płycie postojowej zapewniające bezpieczeństwo dla znajdujących się na niej osób, statków powietrznych, pojazdów oraz urządzeń dotyczą:
1)
zachowania się w strefach niebezpiecznych wokół statku powietrznego;
2)
ruchu pojazdów;
3)
wykonywania prac związanych z obsługą naziemną, w tym tankowania statków powietrznych;
4)
sprzątania zanieczyszczeń stałych i płynnych;
5)
poruszania się pieszych.
2. 
Procedury bezpieczeństwa na płycie postojowej powinny być opracowane z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
3. 
Procedury bezpieczeństwa na płycie postojowej powinny uwzględniać sytuacje szczególne, takie jak konieczność obsługi dodatkowej liczby statków powietrznych skierowanych z innych lotnisk lub niekorzystne warunki atmosferyczne stwarzające zagrożenie dla statków powietrznych.
§  11. 
1. 
Procedury zarządzania płytą postojową mają zapewnić:
1)
uporządkowane, efektywne i bezpieczne przemieszczanie się statków powietrznych;
2)
zapobieganie kolizjom statku powietrznego z innym statkiem powietrznym, pojazdem lub obiektem;
3)
prawidłowy, efektywny i bezpieczny wjazd statków powietrznych na płytę postojową oraz jej opuszczanie;
4)
bezpieczne i sprawne przemieszczanie się pojazdów;
5)
kontrolę operacji lotniskowych na płycie postojowej.
2. 
Na lotnisku kontrolowanym procedury zarządzania płytą postojową powinny zostać uzgodnione z TWR.
§  12. 
1. 
LVP określają:
1)
warunki i zasady ich wprowadzania, realizacji i odwołania;
2)
środki łączności oraz system powiadamiania i alarmowania zainteresowanych podmiotów;
3)
zadania i obowiązki służb lotniskowych i innych użytkowników PRN, w tym agentów obsługi naziemnej;
4)
zasady współpracy i koordynacji działań służb lotniskowych z TWR;
5)
zasady ruchu lotniskowego, w tym standardowe trasy kołowania, umożliwiające nieskomplikowany i uporządkowany ruch statków powietrznych w celu zminimalizowania ryzyka przypadkowego wjazdu na drogę startową;
6)
opis systemu kierowania i kontroli ruchu naziemnego.
2. 
LVP powinny zostać uzgodnione z TWR.
3. 
Zarządzający lotniskiem dokonuje przeglądu LVP przy każdej zmianie na lotnisku mającej wpływ na wykonywanie operacji lotniskowych, w tym dotyczącej infrastruktury PRN lub procedur operacyjnych, i w razie potrzeby zmienia je i aktualizuje.
4. 
Zarządzający lotniskiem informuje podmioty uczestniczące w realizacji LVP, podmioty wykonujące zadania w PRN i pozostałych użytkowników lotniska poruszających się w strefie operacyjnej o każdej zmianie LVP.
§  13. 
1. 
LVP opracowane dla danego lotniska kontrolowanego stosuje się w przypadku:
1)
lądowania w warunkach widzialności wzdłuż drogi startowej poniżej 550 m lub gdy podstawa chmur zakrywających więcej niż połowę nieba jest mniejsza niż 60 m;
2)
startu w warunkach widzialności wzdłuż drogi startowej poniżej 400 m.
2. 
W celu podniesienia bezpieczeństwa operacji lotniskowych, zarządzający lotniskiem, w uzgodnieniu z TWR, może opracować LVP, które będą stosowane dla startów w warunkach widzialności wzdłuż drogi startowej poniżej 550 m.
3. 
Przed rozpoczęciem stosowania LVP na lotnisku kontrolowanym:
1)
wszystkie prace krótkotrwałe i prace planowe w PRN powinny zostać przerwane, a miejsce tych prac przywrócone do zdolności operacyjnej lub odpowiednio oznakowane i zgłoszone TWR jako wyłączone z użycia;
2)
liczba osób i pojazdów przebywających w PRN powinna zostać ograniczona do niezbędnego minimum.
4. 
Decyzję o rozpoczęciu przygotowań do stosowania LVP oraz o rozpoczęciu i zakończeniu ich stosowania podejmuje TWR.
5. 
Decyzja o rozpoczęciu przygotowań do stosowania LVP powinna zostać podjęta z wyprzedzeniem uwzględniającym pogarszanie się warunków atmosferycznych i czas do wykonania niezbędnych czynności na lotnisku.
6. 
TWR, po uzgodnieniu z dyżurnym operacyjnym lotniska decyzji o rozpoczęciu stosowania LVP, informuje, za pomocą dostępnych środków łączności lotniczej, załogi statków powietrznych o rozpoczęciu stosowania LVP, a dyżurny operacyjny lotniska informuje o tym fakcie pozostałych użytkowników lotniska oraz pozostałe służby lotniskowe.
§  14. 
1. 
W celu zapobiegania zakłóceniom pracy systemu lądowania według wskazań przyrządów (ILS) powodowanym przez pojazdy, obiekty lub tymczasowe konstrukcje znajdujące się w pobliżu tego systemu albo przez promieniowanie elektromagnetyczne innych urządzeń zarządzający lotniskiem, w porozumieniu z właścicielem ILS, wyznacza, zabezpiecza oraz opracowuje procedury ograniczające dostęp do stref krytycznych i stref wrażliwych, o których mowa w pkt 2.1.9.2 w dodatku C do tomu I Załącznika 10 "Łączność lotnicza" do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia nr 10 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 5 sierpnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 10, tomu I do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 41).
2. 
W czasie obowiązywania LVP w strefie wrażliwej i strefie krytycznej nie może znajdować się pojazd oraz osoba, bez zezwolenia wydanego przez TWR.
§  15. 
Na lotnisku kontrolowanym zarządzający lotniskiem zawiera porozumienie z instytucją zapewniającą służby ruchu lotniczego, w którym ustala zasady współpracy służb lotniskowych z TWR oraz koordynacji działań związanych z realizacją procedur operacyjnych, w szczególności w zakresie zarządzania płytą postojową, ruchu pojazdów w PRN oraz stosowania LVP.
§  16. 
1. 
Lotnisko użytkowane w zimie powinno być wyposażone w sprzęt i środki techniczne niezbędne do usuwania śniegu, lodu i błota pośniegowego z powierzchni PRN.
2. 
Procedury odśnieżania PRN powinny określać kolejność odśnieżania poszczególnych nawierzchni PRN, metody działania i koordynacji z TWR oraz wykaz sprzętu specjalistycznego i środków technicznych niezbędnych do prowadzenia akcji odśnieżania.
§  17. 
1. 
Prace na lotnisku powinny być prowadzone w sposób:
1)
niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa operacji lotniskowych;
2)
niepowodujący uszkodzenia urządzeń lotniskowych oraz sieci teletechnicznych i elektroenergetycznych;
3)
niezakłócający pracy urządzeń łączności i radiowych pomocy nawigacyjnych.
2. 
Na lotnisku, na którym są wykonywane operacje lotniskowe, mogą być prowadzone prace krótkotrwałe lub prace planowe.
3. 
Prace krótkotrwałe związane z:
1)
przeglądem i naprawą pomocy wzrokowych,
2)
czyszczeniem nawierzchni sztucznych, w tym usuwaniem śniegu,
3)
koszeniem i usuwaniem trawy,
4)
wykonywaniem pomiarów i inspekcji

- powinny być prowadzone w taki sposób, aby przeszkody powstałe w trakcie ich trwania mogły być usunięte bez zbędnej zwłoki i nie zakłócały operacji lotniskowych.

4. 
Na lotnisku kontrolowanym prace krótkotrwałe w polu manewrowym mogą być realizowane wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez TWR, a na lotnisku niekontrolowanym po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez dyżurnego operacyjnego lotniska lub inną osobę wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
5. 
Prace planowe powinny być prowadzone zgodnie z uprzednio opracowanym planem bezpieczeństwa prac, który określa:
1)
zakres prac z wyszczególnieniem poszczególnych etapów, terminów rozpoczęcia i ich zakończenia;
2)
ograniczenia dla operacji lotniskowych;
3)
rejon, w którym będą wykonywane prace;
4)
sposób zabezpieczenia rejonu prac;
5)
sposób oznakowania pojazdów, maszyn budowlanych i urządzeń;
6)
sposób powiadamiania użytkowników lotniska o planowanych pracach;
7)
dodatkowe środki bezpieczeństwa, które należy wprowadzić w przypadku, gdy z powodu prowadzonych prac wprowadza się ograniczenia w korzystaniu z określonej drogi startowej;
8)
środki i sposób łączności osoby nadzorującej prowadzenie pracy z TWR, dyżurnym operacyjnym lotniska lub inną osobą wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
6. 
Zarządzający lotniskiem zapewnia monitorowanie prac planowych prowadzonych na lotnisku pod względem ich wpływu na bezpieczeństwo operacji lotniskowych, w taki sposób, aby w razie potrzeby niezwłocznie podjąć działania naprawcze związane z eliminacją zagrożeń.
7. 
Zarządzający lotniskiem ustanawia i wdraża procedurę określającą działania mające na celu przywrócenie infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej po zakończeniu prac planowych na lotnisku, obejmujące:
1)
usunięcie z terenu lotniska personelu, pojazdów, urządzeń i innych obiektów oraz tymczasowego oznakowania poziomego, znaków pionowych i świateł, których obecność na lotnisku była związana z prowadzeniem prac;
2)
sprawdzenie stanu technicznego elementów infrastruktury lotniskowej, pomocy wzrokowych lub innych urządzeń instalacji będących przedmiotem prac;
3)
sprawdzenie stanu nawierzchni PRN, która była przedmiotem prac lub po której, w związku z tymi pracami, poruszały się pojazdy, ze zwróceniem szczególnej uwagi na pozostałości po pracach, przedmioty obce (foreign object debris - FOD) oraz czystość nawierzchni;
4)
sposób powiadamiania użytkowników lotniska o zakończeniu prac i przywróceniu infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej;
5)
rejestrowanie informacji dotyczących zakończenia prac i daty przywrócenia infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej.
§  18. 
1. 
Procedury usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN powinny określać:
1)
środki techniczne służące do usuwania statku powietrznego dostępne na lotnisku lub pozyskiwane od podmiotów zewnętrznych;
2)
informacje o uzgodnieniach zawartych z przewoźnikami lotniczymi oraz zasady współpracy z tymi przewoźnikami;
3)
osoby odpowiedzialne za kierowanie operacjami usuwania statków powietrznych oraz współpracę w tym zakresie z przewoźnikami lotniczymi lub właścicielami statków powietrznych;
4)
zasady prowadzenia operacji usuwania statku powietrznego i koordynacji działań;
5)
wykaz telefonów kontaktowych do przewoźników lotniczych i innych zainteresowanych podmiotów.
2. 
Procedury usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN powinny być uzgodnione z przewoźnikami lotniczymi wykonującymi planowe operacje lotniskowe na tym lotnisku.
§  19. 
1. 
Zarządzający lotniskiem monitoruje, kontroluje oraz rejestruje obecność zwierząt występujących na lotnisku, które mogą stanowić zagrożenie dla operacji lotniskowych.
2. 
Inspekcje terenu lotniska dotyczące:
1)
oceny stanu ogrodzenia lotniska,
2)
obecności zwierząt na lotnisku,
3)
miejsc zlokalizowanych na terenie lotniska mogących sprzyjać żerowaniu ptaków lub stanowiących dla nich miejsce lęgów, schronienia lub odpoczynku

- powinny być przeprowadzane codziennie.

3. 
Procedury przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt powinny określać:
1)
czynności dotyczące identyfikacji zagrożeń ze strony zwierząt dla operacji lotniskowych;
2)
zasady zbierania i rejestrowania danych dotyczących zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami oraz obecności ptaków w otoczeniu lotniska;
3)
sposoby dokonywania analizy danych, o których mowa w pkt 2, oraz dokonywania oceny ryzyka i prawdopodobieństwa zagrożeń dla statków powietrznych;
4)
środki i metody stosowane przez zarządzającego lotniskiem w celu kontrolowania, eliminowania lub minimalizowania zagrożeń ze strony zwierząt, w tym wnioskowanie o dokonanie redukcyjnego odstrzału zwierzyny, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 6 ustawy, oraz o wydanie zezwoleń z zakresu ochrony gatunkowej;
5)
czynności podejmowane w przypadku stwierdzenia zderzenia statku powietrznego ze zwierzęciem, w tym identyfikacji jego szczątków;
6)
sposób zagospodarowania terenu lotniska umożliwiający minimalizowanie lub eliminowanie zagrożeń ze strony zwierząt;
7)
sposób sporządzania oceny skuteczności czynności podejmowanych w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt.
§  20. 
Zarządzający lotniskiem w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt:
1)
dokonuje uzgodnień z przewoźnikami lotniczymi i innymi użytkownikami statków powietrznych korzystającymi z danego lotniska, a na lotniskach kontrolowanych również z TWR - w zakresie zgłaszania danych dotyczących zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami oraz obecności zwierząt na terenie lub w otoczeniu lotniska;
2)
nie rzadziej niż raz na 2 lata dokonuje przeglądu i w razie potrzeby uaktualnienia procedury przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt.
§  21. 
Zarządzający lotniskiem opracowuje program utrzymania lotniska, który ma na celu zapewnienie właściwego stanu technicznego:
1)
nawierzchni sztucznych PRN;
2)
systemów odwadniających PRN;
3)
nawierzchni darniowych lotniska;
4)
pomocy wzrokowych;
5)
systemów zasilania elektrycznego;
6)
pojazdów, urządzeń i sprzętu specjalistycznego;
7)
ogrodzenia lotniska;
8)
obiektów innych niż określone w pkt 1-7, wykorzystywanych dla potrzeb operacji lotniskowych.
§  21a. 
1. 
Zarządzający lotniskiem zapewnia w terminach i godzinach otwarcia lotniska, którego średnioroczna krocząca liczba obsłużonych pasażerów obejmująca każde kolejne 365 dni wynosi:
1)
do 1 mln pasażerów - pierwszą pomoc na miejscu zdarzenia oraz możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1720, 1733, 2705 i 2770), zwanej dalej "ustawą o PRM";
2)
powyżej 1 mln do 3 mln pasażerów:
a)
możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o PRM,
b)
zespół wyjazdowy podstawowy, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy o PRM;
3)
powyżej 3 mln do 5 mln pasażerów:
a)
możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o PRM,
b)
ambulatorium,
c)
zespół wyjazdowy podstawowy, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy o PRM;
4)
powyżej 5 mln do 10 mln pasażerów:
a)
możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o PRM,
b)
ambulatorium,
c)
zespół wyjazdowy specjalistyczny, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o PRM;
5)
powyżej 10 mln pasażerów:
a)
możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o PRM,
b)
ambulatorium,
c)
zespół wyjazdowy podstawowy, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy o PRM,
d)
zespół wyjazdowy specjalistyczny, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o PRM.
2. 
W przypadku gdy w poprzednim roku kalendarzowym na lotnisku nie obsługiwano pasażerów, zarządzający lotniskiem zapewnia w terminach i godzinach otwarcia lotniska udzielenie niezbędnej pomocy medycznej na tym lotnisku, zgodnie z wymaganiami określonymi w ust. 1, na podstawie prognozowanej na dany rok liczby pasażerów.
3. 
Wymagania, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia ambulatorium, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b, pkt 4 lit. b i pkt 5 lit. b, określają przepisy wydane na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej ((Dz. U. z 2023 r. poz. 991).
4. 
Minimalne wyposażenie ambulatorium, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b, pkt 4 lit. b i pkt 5 lit. b, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
5. 
Minimalne wyposażenie medyczne na lotnisku do zabezpieczenia zdarzenia masowego, w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2057), określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2 § 6 ust. 1 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2022 r. (Dz.U.2023.43) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2023 r.