§ 17. - Warunki eksploatacji lotnisk.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1014 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 maja 2023 r.
§  17. 
1. 
Prace na lotnisku powinny być prowadzone w sposób:
1)
niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa operacji lotniskowych;
2)
niepowodujący uszkodzenia urządzeń lotniskowych oraz sieci teletechnicznych i elektroenergetycznych;
3)
niezakłócający pracy urządzeń łączności i radiowych pomocy nawigacyjnych.
2. 
Na lotnisku, na którym są wykonywane operacje lotniskowe, mogą być prowadzone prace krótkotrwałe lub prace planowe.
3. 
Prace krótkotrwałe związane z:
1)
przeglądem i naprawą pomocy wzrokowych,
2)
czyszczeniem nawierzchni sztucznych, w tym usuwaniem śniegu,
3)
koszeniem i usuwaniem trawy,
4)
wykonywaniem pomiarów i inspekcji

- powinny być prowadzone w taki sposób, aby przeszkody powstałe w trakcie ich trwania mogły być usunięte bez zbędnej zwłoki i nie zakłócały operacji lotniskowych.

4. 
Na lotnisku kontrolowanym prace krótkotrwałe w polu manewrowym mogą być realizowane wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez TWR, a na lotnisku niekontrolowanym po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez dyżurnego operacyjnego lotniska lub inną osobę wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
5. 
Prace planowe powinny być prowadzone zgodnie z uprzednio opracowanym planem bezpieczeństwa prac, który określa:
1)
zakres prac z wyszczególnieniem poszczególnych etapów, terminów rozpoczęcia i ich zakończenia;
2)
ograniczenia dla operacji lotniskowych;
3)
rejon, w którym będą wykonywane prace;
4)
sposób zabezpieczenia rejonu prac;
5)
sposób oznakowania pojazdów, maszyn budowlanych i urządzeń;
6)
sposób powiadamiania użytkowników lotniska o planowanych pracach;
7)
dodatkowe środki bezpieczeństwa, które należy wprowadzić w przypadku, gdy z powodu prowadzonych prac wprowadza się ograniczenia w korzystaniu z określonej drogi startowej;
8)
środki i sposób łączności osoby nadzorującej prowadzenie pracy z TWR, dyżurnym operacyjnym lotniska lub inną osobą wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
6. 
Zarządzający lotniskiem zapewnia monitorowanie prac planowych prowadzonych na lotnisku pod względem ich wpływu na bezpieczeństwo operacji lotniskowych, w taki sposób, aby w razie potrzeby niezwłocznie podjąć działania naprawcze związane z eliminacją zagrożeń.
7. 
Zarządzający lotniskiem ustanawia i wdraża procedurę określającą działania mające na celu przywrócenie infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej po zakończeniu prac planowych na lotnisku, obejmujące:
1)
usunięcie z terenu lotniska personelu, pojazdów, urządzeń i innych obiektów oraz tymczasowego oznakowania poziomego, znaków pionowych i świateł, których obecność na lotnisku była związana z prowadzeniem prac;
2)
sprawdzenie stanu technicznego elementów infrastruktury lotniskowej, pomocy wzrokowych lub innych urządzeń instalacji będących przedmiotem prac;
3)
sprawdzenie stanu nawierzchni PRN, która była przedmiotem prac lub po której, w związku z tymi pracami, poruszały się pojazdy, ze zwróceniem szczególnej uwagi na pozostałości po pracach, przedmioty obce (foreign object debris - FOD) oraz czystość nawierzchni;
4)
sposób powiadamiania użytkowników lotniska o zakończeniu prac i przywróceniu infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej;
5)
rejestrowanie informacji dotyczących zakończenia prac i daty przywrócenia infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej.