§ 5. - Warunki dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.788

Akt utracił moc
Wersja od: 28 października 2015 r.
§  5.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 5 pkt 5, zarządca wskazuje przepełniony odcinek infrastruktury, który uniemożliwił realizację wniosku zgodnie z określonymi w nim wymaganiami, z wyłączeniem przypadku, gdy:
1)
projekt rozkładu jazdy pociągu zakłada odstępstwo od wymagań określonych we wniosku w zakresie pory kursowania lub czasów postojów handlowych:
a)
do 15 minut - w przypadku pasażerskich pociągów wojewódzkich,
b)
do 30 minut - w przypadku pociągów pasażerskich innych niż wojewódzkie,
c)
do 240 minut - w przypadku pociągów towarowych;
2)
brak możliwości uwzględnienia zmian wnioskowanych przez przewoźnika wynika z zaplanowanych zamknięć torowych.
2.
W przypadku ujawnienia przepełnionego odcinka infrastruktury zarządca niezwłocznie powiadamia o tym Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej "Prezesem UTK", oraz zainteresowanych przewoźników. Obowiązek powiadomienia występuje również w przypadku ujawnienia odcinka infrastruktury, na którym zarządca przewiduje wystąpienie jego przepełnienia w kolejnym rocznym rozkładzie jazdy.
3.
Zarządca, w terminie 6 miesięcy od dnia powiadomienia, o którym mowa w ust. 2, jest obowiązany przedłożyć Prezesowi UTK wyniki analizy zdolności przepustowej uwzględniającej:
1)
wpływ rodzaju realizowanych przewozów i sposobu prowadzenia ruchu pociągów na zdolność przepustową;
2)
określenie przyczyn przepełnienia, w szczególności, czy przyczyną były zmiany w zakresie ruchu pociągów, parametrów infrastruktury, czy sposobu prowadzenia ruchu pociągów;
3)
wskazanie działań tymczasowych i docelowych, w tym zgłoszonych przez zainteresowanych przewoźników, które zapewnią zwiększenie przepustowości, w szczególności takich, jak:
a)
zaproponowanie tras objazdowych dla pociągów, które nie mają wyznaczonych postojów handlowych na danym odcinku,
b)
zaproponowanie zmiany rozłożenia w ciągu doby ruchu pociągów,
c)
skrócenie czasu przejazdu pociągów poprzez poprawę parametrów odcinka infrastruktury, w tym likwidację ograniczeń prędkości lub zwiększenie dopuszczalnej prędkości pociągów,
d)
wprowadzenie zmian w zakresie zasad prowadzenia ruchu pociągów, w tym utworzenie posterunków odstępowych,
e)
zmiana urządzeń sterowania ruchem pociągów,
f)
budowa dodatkowego toru.
4.
Zarządca, w terminie 6 miesięcy od dnia przedłożenia wyników analizy zdolności przepustowej, po konsultacjach z zainteresowanymi przewoźnikami przedkłada Prezesowi UTK plan powiększenia zdolności przepustowej określający:
1)
przyczyny powstania przepełnienia;
2)
przewidywane natężenie ruchu pociągów;
3)
ograniczenia w rozwoju infrastruktury kolejowej;
4)
możliwe warianty powiększenia zdolności przepustowej wraz z przewidywanymi kosztami i ich wpływem na wysokość stawek jednostkowych za dostęp do infrastruktury kolejowej;
5)
harmonogram wprowadzania proponowanych rozwiązań.
5.
W przypadku ujawnienia przepełnionego odcinka infrastruktury, w celu zapewnienia opracowania rocznego rozkładu jazdy z wykorzystaniem przepełnionego odcinka infrastruktury, zarządca, pod nadzorem Prezesa UTK, przeprowadza z udziałem zainteresowanych przewoźników aukcję nieprzydzielonej zdolności przepustowej, w wyniku której:
1)
ustala kwotę podwyższenia opłaty podstawowej za usługi wymienione w części I ust. 1 załącznika do ustawy;
2)
wskazuje wnioski, dla których zostaną przydzielone trasy pociągów na przepełnionym odcinku infrastruktury;
3)
odmawia przydzielenia tras pociągów na przepełnionym odcinku infrastruktury dla pozostałych wniosków, których aukcja dotyczyła.
6.
Zarządca zaprzestaje pobierania podwyższonych opłat, jeżeli:
1)
nie przedłożył planu powiększenia zdolności przepustowej albo
2)
nie realizuje działań określonych w planie powiększenia zdolności przepustowej.
7.
W przypadku, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, za zgodą Prezesa UTK, zarządca może kontynuować pobieranie podwyższonych opłat przez okres nie dłuższy niż 3 lata, jeżeli:
1)
plan powiększenia zdolności przepustowej nie może być zrealizowany z przyczyn od niego niezależnych albo
2)
możliwe warianty powiększenia zdolności przepustowej nie mogą być zrealizowane z przyczyn ekonomicznych.
8.
W przypadku gdy z powodu niewystarczającej zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej nie jest możliwe przydzielenie tras pociągów na podstawie wniosków dotyczących zmiany rocznego rozkładu jazdy lub na podstawie wniosków dotyczących indywidualnego rozkładu jazdy, zarządca odmawia przydzielenia tras pociągów albo proponuje rozwiązanie alternatywne.