§ 5. - Uzyskiwanie stopni awansu zawodowego przez nauczycieli szkół za granicą.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.1979

Akt utracił moc
Wersja od: 9 listopada 2020 r.
§  5. 
1. 
Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien:
1)
podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu pracy, w tym umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej;
2)
pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły za granicą, samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego;
3)
realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły za granicą w środowisku lokalnym, w tym w środowisku Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą;
4)
obserwować zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela, w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia;
5)
przeprowadzić w wymiarze co najmniej 4 godzin w roku szkolnym zajęcia, które zostaną omówione z opiekunem stażu;
6)
przeprowadzić co najmniej 3 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli oraz dokonać ich ewaluacji.
2. 
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują:
1)
umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się;
2)
umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli;
3)
poszerzenie zakresu działań szkoły za granicą, w której nauczyciel odbywał staż, w tym dotyczących działań tej szkoły w środowisku lokalnym, zwłaszcza w środowisku Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą;
4)
realizację co najmniej dwóch z następujących zadań:
a)
opracowanie i wdrożenie programu lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły za granicą, w której nauczyciel odbywał staż, i nauczaniem uczniów z doświadczeniem migracyjnym i uczniów dwujęzycznych,
b)
wykonywanie zadań koordynatora wolontariatu lub koordynatora projektu realizowanego przez szkołę za granicą, w której nauczyciel odbywał staż,
c)
uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie co najmniej B2 w klasyfikacji Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego,
d)
opracowanie autorskiej pracy, opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji, z zakresu:
nauczania języka polskiego, historii, geografii oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą oraz dzieci pracowników migrujących,
kultury polskiej.