§ 4. - Uzyskiwanie stopni awansu zawodowego przez nauczycieli szkół za granicą.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.1979

Akt utracił moc
Wersja od: 9 listopada 2020 r.
§  4. 
1. 
Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien:
1)
uczestniczyć w pracach związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych zadań szkoły za granicą oraz zadań wynikających z potrzeb tej szkoły i środowiska lokalnego, w tym środowiska Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą;
2)
doskonalić kompetencje w związku z wykonywanymi obowiązkami, zwłaszcza w zakresie kształcenia uczniów z doświadczeniem migracyjnym i uczniów dwujęzycznych;
3)
obserwować zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela, w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia;
4)
przeprowadzić w wymiarze co najmniej 4 godzin w roku szkolnym zajęcia, które zostaną omówione z opiekunem stażu;
5)
przeprowadzić co najmniej 2 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli szkoły za granicą, w której odbywa staż, oraz dokonać ich ewaluacji albo opracować co najmniej dwa scenariusze zajęć dla nauczycieli polonijnych i opublikować je na ogólnodostępnych stronach internetowych poświęconych nauczaniu języka polskiego, historii, geografii oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą.
2. 
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują:
1)
uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły za granicą, w której nauczyciel odbywał staż;
2)
umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
3)
umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia;
4)
umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy;
5)
umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego;
6)
umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego, w tym środowiska Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą, oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;
7)
umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły za granicą, w której nauczyciel odbywał staż, oraz przepisami prawa dotyczącymi szkół w polskim systemie oświaty;
8)
umiejętność korzystania w pracy, w tym w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych.