Uzupełnienie i zmiany "Taryfy polskich kolei normalnotorowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych".

Dziennik Ustaw

Dz.U.1928.53.511

Akt jednorazowy
Wersja od: 11 maja 1928 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 5 maja 1928 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa o uzupełnieniu i zmianach "Taryfy polskich kolei normalnotorowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych".

Na mocy art. 4 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o ustanowieniu urzędu Ministra Komunikacji z dnia 24 września 1926 r. (Dz. U. R. P. Nr. 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
Do "Taryfy polskich kolei normalnotorowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych" (Dz. U. R. P. z r. 1925 Nr. 128, poz. 913; z r. 1926 Nr. 33, poz. 207; Nr. 45, poz. 280; Nr. 62, poz. 374; Nr. 106, poz. 621 i Nr. 116, poz. 674; z r. 1927 Nr. 43, poz. 388 i Nr. 94, poz. 844 oraz z r. 1928 Nr . 14, poz. 102, 103 i 104) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:
1)
Pod tytułem "Część I. Przepisy przewozowe wraz z Postanowieniami wykonawczemi" dodaje się ustęp o brzmieniu następującem:

"Przepisy przewozowe polskich kolei żelaznych, rozdziały I, II, III, IV i V, ogłoszone jako załącznik do rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 18 stycznia 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 14, poz. 102), oraz Postanowienia wykonawcze do powyższych Przepisów przewozowych, ogłoszone jako załącznik do rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 stycznia 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 14, poz. 103), stanowią Część I taryfy niniejszej".

2)
W części II, w rozdziale I "Przewóz osób", w dziale B "Dopłaty za przejście do klasy wyższej lub do pociągu droższego" w punkcie 7 zdanie ostatnie od słów "z wyjątkiem" otrzymuje brzmienie:

"z wyjątkiem przejazdów ulgowych do szkół i inwalidów wojennych pociągami pośpiesznemi (patrz Dział D -1 i D - VII)".

3)
W części II w tymże rozdziale I, dział C (1) "Bilety okresowe" otrzymuje brzmienie:

"C. (1). Bilety okresowe.

1. Postanowienia ogólne.

1. Bilety okresowe obejmują następujące rodzaje biletów:

a) bilety odcinkowe do przejazdów pomiędzy dwiema wymienionemi w bilecie stacjami;

b) bilety okręgowe do przejazdów w relacjach dowolnych w obrębie wymienionych w bilecie okręgów dyrekcyjnych.

2. Bilety okresowe są imienne i uprawniają do nieograniczonej ilości przejazdów w okręgach dyrekcyjnych względnie na poszczególnych odcinkach, na jakie opiewają, w klasach i pociągach, oraz w okresach, na które rozciąga się ich ważność.

3. Przejazd w wagonach klasy wyższej, niż wymieniona w bilecie, jest dozwolony za każdorazową dopłatą różnicy cen odnośnych biletów na przejazd jednorazowy, obliczonej według postanowień, zawartych w rozdz. I, dziale B części II taryfy niniejszej.

Przejazd w wagonach klasy wyższej za biletami tygodniowemi klasy IV nie jest dozwolony nawet za dopłatą.

4. Zamówienia na bilety odcinkowe uskutecznia się na umyślnych formularzach nakładu urzędowego, które nabywa się w kasach stacyjnych. Zamówienie z dołączoną fotografją wyraźną, odbitą na papierze zdatnym do naklejania, oraz opłatę taryfową za bilet względnie także należnością za blankiet biletowy i ramką lub, okładką (p. 5) wnosi się do odnośnej kasy biletowej.

Zamówienia na bilety okręgowe uskutecznia się na umyślnych formularzach, które również nabywa się w kasach stacyjnych, wnosi się do dyrekcji kolei państwowych, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby, zamawiającej bilet.

Do zamówienia należy dołączyć dwie fotografje, z których jedna musi być opatrzona własnoręcznym podpisem, oraz pokwitowanie kasy głównej dyrekcji z odbioru opłaty taryfowej za bilet i należności za blankiet biletowy względnie ramkę lub okładkę (p. 5), o ile pieniądze wniesiono bezpośrednio do kasy głównej danej dyrekcji kolei państwowych, lub odpowiednie zaświadczenie pocztowe lub pocztowej kasy oszczędności (P. K. O.), o ile pieniądze wysłano pocztą lub za pośrednictwem P, K. O,

Na przekazie pocztowym lub blankiecie P. K. O. należy wskazać, że przesłana kwota służy na zakup-biletu okręgowego. Termin zgłoszenia zamówienia ustala się dla biletów odcinkowych co najmniej na 3 dni, dla biletów zaś okręgowych co najmniej na 10 dni przed pierwszym dniem ważności zamawianego biletu. Kolej jednak może przyjąć zamówienie w terminie późniejszym, zależnie od warunków miejscowych.

Warunki zamawiania odcinkowych biletów okresowych na kolejach w obrębie dyrekcji katowickiej mogą być odmienne: powinny być one podane do wiadomości publicznej zapomocą ogłoszeń na stacjach.

5. Kolej może wymagać, aby bilet okresowy wraz z fotografią był umieszczony w ramce lub okładce przez kolej dostarczonej.

Ceną formularza (p. 4), blankietu biletowego oraz ramki względnie okładki kolej podaje do wiadomości publicznej zapomocą ogłoszeń na stacjach.

6. Właściciel biletu okresowego powinien go przed użyciem podpisać atramentem w odpowie-dniem miejscu.

W celu stwierdzenia tożsamości osoby kolej może zażądać od okaziciela biletu powtórzenia podpisu.

7. Właściciel biletu okresowego jest obowiązany zastosować się do wszystkich zarządzeń kontrolnych, jakie kolej uzna za niezbędne.

8. Jeżeli z biletu okresowego korzystać będzie osoba nieuprawniona, kolej bilet ten odbiera, nie zwracając wpłaconej zań należności. Nieprawnego posiadacza biletu okresowego uważa się za podróżnego, jadącego bez biletu; płaci on wszelkie przewidziane w takich wypadkach należności i ponosi wszelkie, wynikające z tego powodu skutki.

9. Postanowienia p. 8 mają również; zastosowanie w wypadkach, gdy bilet okresowy będzie użyty na innym odcinku względnie w innym okręgu dyrekcyjnym, niż ten, na który opiewa; następnie, jeżeli użyto biletu okresowego, którego termin ważności upłynął, albo gdy bilet okresowy zawiera poprawki, skreślenia lub zmiany względnie wykazuje ślady nieprawnej wymiany fotografji.

10. Postanowienia art. 16 Przepisów przewozowych wraz z Postanowieniami wykonawczemi mają w odnośnych wypadkach zastosowanie również względem posiadaczy biletów okresowych.

Dopłaty, uiszczone w myśl art. 16 Przepisów przewozowych z powodu nieokazania biletu okresowego z jakiejkolwiek przyczyny, nie podlegają zwrotowi na podstawie późniejszego przedstawienia biletu.

11. W razie braku lub zniesienia pewnych klas wagonów, częściowego ograniczenia ruchu pociągów, właściciel biletu okresowego nie ma prawa żądania od kolei odszkodowania względnie częściowego zwrotu wpłaconej kwoty.

12. Za zaginione lub skradzione bilety okresowe nie zwraca się wpłaconych należności.

Wtórników biletów okresowych nie wydaje się.

13. W razie zajścia okoliczności, uniemożliwiających dalsze korzystanie z półrocznego biletu okręgowego lub z rocznego biletu okresowego (odcinkowego lub okręgowego) jak długotrwała choroba lub śmierć lub też zmiana miejsca zamieszkania, może nastąpić częściowy zwrot uiszczonych należności na następujących zasadach:

a) za półroczne bilety okręgowe, jeżeli zwrot biletu nastąpi w ciągu dwóch pierwszych miesięcy albo w ciągu trzeciego miesiąca jego ważności, zwraca się w pierwszym wypadku 1/2, w drugim zaś wypadku 1/3 część uiszczonej kwoty;

b) za roczne bilety okresowe (odcinkowe lub okręgowe), jeżeli zwrot biletu nastąpi w pierwszym kwartale jego ważności, zwraca się 1/2, a w razie zwrotu biletu w drugim kwartale jego ważności 1/3 część uiszczonej kwoty.

14. Podwyższenie lub zniżenie opłat taryfowych nie dotyczy biletów okresowych, wydanych aa podstawie poprzedniej taryfy.

II. Postanowienia szczegółowe.

A. Bilety odcinkowe.

1. Bilety odcinkowe wydaje się na następujące okresy:

a) bilety miesięczne kl. I, II i III na okres jednego miesiąca kalendarzowego;

b) bilety sezonowe kl. I, II i III na okres czterech miesięcy z ważnością od 1 maja do 31 sierpnia włącznie;

c) bilety roczne kl. I, II i III na cały rok z ważnością od 1 stycznia, 1 kwietnia, 1 lipca lub 1 października;

d) bilety tygodniowe klasy IV w obrębie dyrekcji katowickiej na przeciąg jednego tygodnia z ważnością od niedzieli do soboty włącznie.

2. Bilety odcinkowe uprawniają do przejazdów we wszystkich pociągach osobowych i mieszanych, objętych rozkładem jazdy, a w pociągach pośpiesznych za każdorazową normalną dopłatą, jako to: za szybkość, miejsce numerowane, miejsce sypialne i t. p., o ile ze względów ruchowych nie będą wprowadzone pewne ograniczenia, dotyczące niektórych pociągów.

Przejazd w pociągach pośpiesznych za biletami tygodniowemi klasy IV nie jest dozwolony nawet za dopłatą.

3. Bilety odcinkowe wydaje się na jeden lub kilka sąsiadujących ze sobą odcinków między dwiema stacjami, odległemi od siebie nie dalej niż 100 kra.

4. Bilety odcinkowe uprawniają do nieograniczonej ilości przejazdów między wymienionemi w bilecie stacjami drogą najkrótszą.

Jeżeli bilet odcinkowy ma służyć do przejazdów między dwiema stacjami także innemi drogami) uiszcza się opłatę za drogę najdłuższą, Na bilecie umieszcza się odpowiednią wzmiankę.

5. Cena biletu tygodniowego wynosi 5-krotnąi a biletu miesięcznego 20-krotną cenę odnośnego biletu normalnego na przejazd jednorazowy w jedną stronę pociągiem osobowym, sezonowego 3-krotnąt a rocznego 9-krotną cenę biletu miesięcznego odnośnej relacji.

B. Bilety okręgowe.

6. Bilety okręgowe kl. I, II i III wydaje się,:

a) bilety miesięczne na okres jednego miesiąca kalendarzowego;

b) bilety półroczne na okres sześciu po sobie następujących miesięcy z ważnością od 1 stycznia lub 1 lipca;

c) bilety roczne na cały rok z ważnością od 1 stycznia.

7. Obszar okręgów odpowiada całkowicie obszarom poszczególnych dyrekcyj kolei państwowych.

8. Bilety okręgowe uprawniają do nieograniczonej ilości przejazdów w okręgach, na które opiewają, we wszystkich pociągach osobowych, mieszanych i pośpiesznych, objętych rozkładem jazdy, o ile ze względów ruchowych nie będą wprowadzone pewne ograniczenia, dotyczące niektórych pociągów i o ile pociągi te nie są prowadzone na specjalnych warunkach.

9. Ważność biletów okręgowych (miesięcznych, półrocznych i rocznych) może się rozciągać na obszar jednego względnie dwóch, trzech lub czterech sąsiadujących ze sobą okręgów albo na wszystkie okręgi dyrekcyjne.

10. Bilety okręgowe nie są ważne na linjach kolei prywatnych, zarządzanych przez Państwo, wyszczególnionych we "Wstępie" do taryfy niniejszej, z wyjątkiem kolei Lwów - Bełżec, Herby - Kielce i Łódzkiej.

11. Ceny biletów okręgowych wynoszą:

a) Bilety miesięczne:

Ważne na okręgi dyrekcyjneKlasy
IIIIII
złotych
Jeden

Dwa

Trzy

Cztery

Wszystkie

350

425

475

525

625

210

255

285

315

375

140

170

190

210

250

b) Bilety półroczne:

Cena biletu półrocznego wynosi 5-krotną cenę odnośnego biletu miesięcznego,

c) Bilety roczne:

Cena biletu rocznego wynosi 9-krotną cenę odnośnego biletu miesięcznego".

4)
W tejże części II i w tymże rozdziale I w dziale "D. Ulgi taryfowe ze względów społecznych i humanitarnych. L. Przejazdy do szkół":
a)
w punkcie pierwszym w ustępie pierwszym słowa: "klasy III" zmienia się na "klasy II i III", w ustępie b przed słowem "miesięczne" dodaje się słowo "odcinkowe" 'a po słowie "miesięcznych" słowo "odcinkowych"; po ustępie b) wprowadza się nowy ustęp o brzmieniu: "W razie przejazdu pociągiem pośpiesznym oprócz ceny biletu ulgowego na pociąg osobowy lub mieszany uiszcza się normalną cenę biletu dodatkowego, na pociąg pośpieszny" i w ustępie ostatnim słowa: "(punkt 11)" zmienia się na "(punkt 10)";
b)
w punkcie 4 słowa "(punkt 11)" zmienia się na "(punkt 10)";
c)
punkt S uzupełnia się słowami! "oraz legitymacją (matrykułą) Szkolną z fotografją";
d)
punkt 10 skreśla siej, a punkt 11 otrzymuje numerację 10;
e)
w punkcie 10 według nowej numeracji we wzorze zaświadczenia słowa "w klasie III" zmienia się na "w klasie II lub III",
5)
W tejże części II i w tymże rozdziale I, w dziale F punkt 8 skreśla się a punkt 7 otrzymuje brzmienie następujące:

"7. Ulgi powyższe stosuje się przy powrocie z uzdrowisk, położonych w następujących miejscowościach:

a) w ciągu całego roku:

w województwie krakowskiem: Jaszczurówka (st. kol. Zakopane), Krynica, Poronin, Rabka (st. kol. Rabka lub Chabówka), Szczawnica (st. kol. Nowy Targ lub Stary Sącz), Zakopane, Żegiestów Zdrój i Żegiestów Wieś (st. kol. Żegiestów lub Żegiestów Zdrój);

w województwie lubelskiem: Nałęczów (st. kol. Nałęczów lub Sadurki);

w województwie lwowskiem: Hołosko Wielkie (st. kol. Lwów);

w województwie poznańskiem: Inowrocław, Lecznica Ubezpieczalni Krajowej pod Obornikami (st. kol. Oborniki), Miłowody (st. kol. Oborniki), Smukała (st. kol. Bydgoszcz);

w województwie stanisławowskiem: Jaremcze, Tatarów i Worochta;

w województwie śląskiem; Wisła (st. kol. Ustroń); w województwie tarnopolskiem: Zaleszczyki; w województwie warszawskiem: Otwock, Rudka (st. kol. Mrozy),

b) corocznie w okresie od 15 maja do 31 października:

w województwie białostockiem: Druskieniki; w województwie kieleckiem: Busko (st. kol. Kielce, Jędrzejów lub Szczucin), Czarniecka Góra (st. kol. Niekłań), Ojców i Pieskowa Skała (st. kol. Kraków lub Olkusz), Solec (st. kol. Kielce, Jędrzejów lub Szczucin);

w województwie krakowskiem: Biały Dunajec, Bukowina (st. kol. Poronin), Bystra w pow. bialskim (st. kol. Wilkowice-Bystra), Czarny Dunajec, Jabłonka, Lipnica Wielka oraz Orawka i Lipnica Mała (st. kol. Czarny Dunajec, Jordanów lub Chabówka), Jordanów, Jurgów oraz Rzepiska, Łapszanka, Dursztyn, Niedzica, Łapsze-Niżne, Kacwin i Czorsztyn (st. kol. Nowy Targ, Czarny Dunajec, Poronin lub Zakopane), Kościeliska (st. kol. Zakopane), Krościenko (st. kol. Nowy Targ lub Stary Sącz), Krzeszowice, Marcinkowice, Muszyna, Piwniczna, Podwilk i Podszkle (st. kol. Czarny Dunajec lub Raba Wyżną), Porąbka (st. kol. Kęty), Raycza, Rytro (st. kol. Rytro lub Piwniczna), Swoszowice, Wysowa (st. kol. Grybów), Zawoją (st. kol. Maków), Zubrzyca Górna i Zubrzyca Dolna (st. kol. Czarny Dunajec lub Raba Wyzna), Zubsuche (st. kol. Poronin);

w województwie lubelskiem: Kazimierz nad Wisłą (st. kol. Puławy);

w województwie lwowskiem: Horyniec, Iwonicz, Lubień Wielki, Niemirów (st. kol. Rawa Ruska lub Jaworów), Rymanów, Truska Wiec;

w województwie pomorskiem: wszystkie miejscowości, położone nad morzem w powiecie morskim (wszystkie te miejscowości położone są przy stacjach kolejowych z wyjątkiem: Karwi i Karwieńskich Błot, dla których stacją kolejową jest Krokowo, Orłowa-Kolibek, dla których stacją kolejową jest Kack Mały, oraz Rozewia i Tupadeł, dla których stacjami kolejowemi są: Łebsz, Swarzewo i Wielka Wieś), Czerniewice (st. kol. Stawki), Kartuzy; w województwie poznańskiem: Powidz (st. kol. Gniezno);

w województwie stanisławowskiem: Delatyn, Diłok, Dora, Hrebenów, Hryniawa, Jamna, Kosów, Stary Kosów i Kuty (st. kol. Kołomyja lub Zabłotów), Korczyn (st. kol. Synowódzko Wyżnę), Morszyn, Mikuliczyn, Osmołoda i Podlute (st. kol. Broszniów lub Rożniatów-Krechowice), Skole, Tuchla, Zełemianka, Żabie (st. kol. Worochta);

w województwie śląskiem: Bystra w pow. bielskim (st. kol. Wilkowice-Bystra), Goczałkowice, Istebna (st. kol. Ustroń), Jastrzębie, Jaworze (st. kol. Jaworze-Jasienice), Moszczenica, Ustroń; w województwie warszawskiem: Ciechocinek".

Rozporządzenie niniejsze zyskuje moc obowiązującą z dniem 15 maja 1928 r.