Uzupełnienie i zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.132.1090

Akt jednorazowy
Wersja od: 22 grudnia 1923 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 19 grudnia 1923 r.
o uzupełnieniu i zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie osób, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14 poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
Do obowiązującej od dnia 1 kwietnia 1923 r. "Taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesiek nadzwyczajnych" (Dz. U. R. P. № 31 poz. 193; № 55, poz. 396 i 398; № 63, poz. 490 i 494; № 73, poz. 576; № 84, poz. 663; № 94, poz. 753; № 109, poz. 867 i № 120, poz. 971) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

WSTĘP.

1)
Po dziale III dodaje się nowy dział IV treści następującej:

"IV. Opłaty, zawarte w taryfie niniejszej, wyrażone są w jednostkach taryfowych (jedn. tar.), równych 1/100 franka złotego, kurs którego w markach polskich ogłaszać będzie periodycznie Minister Skarbu.

Przy ustalaniu opłat w jednostkach taryfowych część (ułamek) jednostki liczy się za zupełną jednostką".

Przepisy przewozowa wraz z Postanowieniami Wykonawczemu

2)
W art. 16 "Kontrola biletów" i dopłaty do cen za przejazd:
a)
dopłata 480.000 mk., przewidziana w ust. 2 i 3, zmienia się na 200 jedn. tar.;
b)
dopłata 72.000 mk., przewidziana w Post. Wyk. III do ust. 3, zmienia się na 30 jedn. tar.;
c)
dopłata 240,000 mk., przewidziana w ust. 6, zmienia się na 100 jedn. tar.
3)
W art. 24 "Postoje" opłata 4.800.000 mk., przewidziana w ust. 3 i Post. Wyk. do tegoż ustępu, zmienia się na 2.000 jedn. tar.
4)
W art. 30 "Określenie" dopłata 120.000 mk., przewidziana w ust. 3, zmienia się na 50 jedn. tar.
5)
W art. 36 "Odpowiedzialność kolei za zaginięcie, brak lub uszkodzenie bagażu" norma odszkodowania 720.000 mk., przewidziana w Post. Wyk- I do ust. 1 zmienia się na 300 jedn. tar.
6)
W art. 37 "Przekroczenie terminu dostawy" norma 12.000 mk., przewidziana w ust. 2-a, zmienia się na 5 jedn. tar.; norma 4.800 mk., przewidziana w ust. 3-a, zmienia się na 2 jedn. tar., a norma 7.200 mk., przewidziana w ust. 3-b, zmienia się na 3 jedn. tar.

Przepisy taryfowe.

7)
W rozdziale 1 "Przewóz osób" w dziale A "Zasady obliczenia" punkt 2 otrzymuje brzmienie:

"Opłaty za przejazd klasą IV i III pociągiem osobowym i mieszanym zaokrągla się wzwyż: w klasie IV do najbliższej jednostki taryfowej, podzielnej przez 10, w klasie zaś III do najbliższej pełnej jednostki taryfowej, podzielnej przez 4".

8)
W tymże rozdziale I i w tymże dziale A punkt 3 otrzymuje brzmienie następujące:

"3. Ceny biletów na pociągi osobowe i mieszane oblicza się według następujących opłat za każdą strefę:

a) w klasie IV (na kolejach obszaru województw: pomorskiego i poznańskiego) po 13,33 jedn. tar.;

b) w klasie III po 20 jedn. tar.;

c) w klasie II ceny biletów są 2 razy, a w klasie 1-3 razy wyższe, niż w klasie III, z uwzględnieniem postanowienia, zawartego w punkcie 2".

9)
W tymże rozdziale I i w tymże dziale A. wyszczególnione w punkcie 8 ceny biletów na miejsca numerowane zmienia się: w klasie III na 50 jedn. tar., w klasie II na 100 jedn. tar. i w klasie I na 150 jedn. tar.
10)
W tymże rozdziale I, w dziale B "Dopłaty za przejście do klasy wyższej lub do pociągu droższego" opłata 72.000 mk., przewidziana w punktach 3 i 9, zmienia się na 30 jedn. tar.
11)
W rozdziale II "Bilety peronowe", w punkcie 5 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie: "Miesięczne bilety peronowe wydają się z ważnością na dany miesiąc kalendarzowy".
12)
W rozdziale III "Przewóz psów" opłata 12.000 mk., przewidziana w punkcie 2, zmienia się na 5 jedn. tar.
13)
W rozdziale IV "Przewóz bagażu" punkt 2 otrzymuj- brzmienie: "Opłaty od 10 kg. za daną strefę (stawki przewozowe) zaokrągla się zawsze do najbliższych pełnych jednostek taryfowych wzwyż".
14)
W tymże rozdziale IV punkt 3 otrzymuje brzmienie następujące: "Opłaty za przewóz w pociągach osobowych i mieszanych od każdych 10 kg. (stawki przewozowe) oblicza się po 2,5 jedn. tar. za każdą strefę".
15)
W tymże rozdziale IV opłata 24.000 mk. przewidziana w punkcie 7, zmienia się na 10 jedn. tar.
16)
W rozdziale VI "Przewóz czasopism, broszur i książek" punkt 5 otrzymuje brzmienie następujące:

"Oplata za przewóz powinna być uiszczona przy nadaniu; oblicza się ja. na podstawie zasad, ustalonych dla przewozu bagażu (rozdział V, punkty 1 i 2), po 1,5 jedn. tar. od 10 kg. za każdą strefę".

17)
W rozdziale VII "Pociągi nadzwyczajne, wagony osobowe, dla chorych i bagażowe" w dziale A "Pociągi nadzwyczajne" zmienia się:

w punkcie I (1) - a opłatę 380,000 mk. na 150 jedn. tar.,

w punkcie I (1) -b opłatę 120.000 mk. na 50 jedn. tar.,

w punkcie I (1) -c opłatę 60.000 mk. na 25 jedn. tar.

opłaty najniższe 1,200.000 mk. i 60.000.000 mk. wskazane w końcu punktu I (1), odpowiednio na 500 jedn. tar. i 25.000 jedn. tar.,

w punkcie II (1) opłatę 24.000 mk. na 10 jedn. tar.,

w punkcie III opłatę 60,000.000 mk. na 25.000 jedn. tar.,

w punkcie IV (2) opłatę 18,000.000 mk. na 7.500 jedn. tar.

18)
W tymże rozdziale VII, w dziale B "Wagony osobowe, dla chorych, bagażowe i towarowe" zmienia się w punkcie II (1) opłatę 120.000 mk. na 50 jedn. tar. i w punkcie IV (1) opłatę 24.000 mk. na 10 jedn. tar.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1924 r.