Uzupełnienie i zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.55.396

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 maja 1923 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 19 maja 1923 r.
o uzupełnieniu i zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie podróżnych, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemyślu i Handlu zarządza się co następuje:
Do obowiązującej od dnia 1 kwietnia 1923 r. "Taryfy na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych normalnotorowemi i szerokotorowemi polskiemi kolejami państwowemi oraz normalnotorowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo" (Dz. U. R. P. № 31, poz. 193) wprowadza się następujące zmiany i uzupełniania:

Wstęp.

1.
W dziale II-A po słowie "Gdańskiego" skreśla się słowa: "z wyjątkiem linji Puck-Hel, na której stosuje się. podwyższone o 100% opłaty z części II tejże taryfy".
2.
W dziale II-C-b punkt 4 "Piła-Jaworzno" uzupełnia się słowami "Trzebinia-Skawce i Trzebinia-Siersza Wodna", punkt zaś 6 zostaje skreślony.
3.
W dziale III, w ustąpię pierwszym, skreśla się stówa: "z wyjątkiem linji Puck-Hel, za którą opłaty oblicza się osobno w wysokości podwójnej.

Część II.

4.
W rozdziale I, dział D-I "Przejazdy do szkół" punkt 1 uzupełnia się ustępem: "W razie przejazdu ulgowego z powodu wakacji wychowańców zakładów naukowych dla ociemniałych i głuchoniemych z ulgi pod lit a) korzystać może również osoba ich dozorująca, wymieniona w zaświadczeniu szkolnem (punkt 10)
5.
Rozdział I uzupełnia się, po dziale D (VII), nowym działem E treści następującej:

"E. Ulgi taryfowe przy przejazdach zwartemi pociągami w wagonach towarowych".

"1. Przy przejazdach większych grup podróżnych, conajmniej z 600 osób, pociągami zwartemi, złożonemi z wagonów towarowych, pobiera się opłatę według taryfy osobowej klasy IV, stosowanej przy przejazdach pojedynczych na obszarze województw: poznańskiego i pomorskiego, według rzeczywistej ilości jadących, nie mniej jednak, niż za 600 osób.

"2. Z zamówieniem takiego pociągu powinien Komitet, Towarzystwo, Związek i t. p" urządzające dany przejazd zbiorowy, przynajmniej na 7 dni przedtem zwrócić się do Dyrekcji kolejowej w - której obrębie leży stacja wyjazdu.

"3. Dyrekcji kolejowe] przysługuje prawo odmówić uruchomienia pociągu ze względu na warunki ruchowo techniczne: w razie zgody może ona zażądać złożenia kaucji do wysokości opłaty najniższej, przypadającej "za dany pociąg; kaucja ta przechodzi na rzecz kolei, o ile pociąg zostanie odwołany przez zamawiającego".

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 1923 r.