Uznawanie stacji pilotowych i ośrodków szkolenia pilotów.
Dz.U.2015.419
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 4 marca 2015 r.
w sprawie uznawania stacji pilotowych i ośrodków szkolenia pilotów
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE KWALIFIKACJI KADRY DYDAKTYCZNEJ NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROGRAMÓW SZKOLEŃ PILOTÓW MORSKICH
MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE KWALIFIKACJI KADRY DYDAKTYCZNEJ NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROGRAMÓW SZKOLEŃ PILOTÓW MORSKICH
Lp. | Forma szkolenia | Wykształcenie i wymagane doświadczenie |
1 | Wykłady | 1) dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pokrywającym się z tematyką prowadzonych zajęć lub dyplom morski na poziomie zarządzania w dziale pokładowym 2) doświadczenie zawodowe na stanowiskach bezpośrednio związanych z zakresem wiedzy stanowiącej przedmiot prowadzonych zajęć w minimalnym wymiarze 3 lat Osoby nieposiadające kwalifikacji pedagogicznych powinny posiadać ważne świadectwo przeszkolenia dydaktycznego dla instruktorów wydane zgodnie z Konwencją STCW*) |
2 | Symulator | 1) dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pokrywającym się z tematyką prowadzonych zajęć 2) doświadczenie zawodowe w charakterze pilota morskiego w okresie ostatnich 5 lat Osoby prowadzące zajęcia powinny posiadać dokument potwierdzający dopuszczenie do prowadzenia zajęć na symulatorach |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYMAGANIA DOTYCZĄCE POMIESZCZEŃ I SPRZĘTU NIEZBĘDNYCH DO REALIZACJI PROGRAMÓW SZKOLEŃ PILOTÓW MORSKICH
WYMAGANIA DOTYCZĄCE POMIESZCZEŃ I SPRZĘTU NIEZBĘDNYCH DO REALIZACJI PROGRAMÓW SZKOLEŃ PILOTÓW MORSKICH
Lp. | Program szkolenia | Wyposażenie |
1 | Nawigacja w rejonie pilotowym | 1. Literatura fachowa obejmująca zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z realizacją programu 2. Zbiór map, publikacji nautycznych i informacji dotyczących rejonu pilotowego |
2 | Bezpieczeństwo nawigacji w rejonie pilotowym | 1. Literatura fachowa obejmująca zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z realizacją programu 2. Międzynarodowe, krajowe i lokalne przepisy i procedury dotyczące zagadnień bezpieczeństwa nawigacji |
3 | Manewrowanie | Literatura fachowa obejmująca zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z realizacją programu Uwaga: Wybrane elementy programu mogą być realizowane w trakcie szkolenia na symulatorze; w przypadku gdy zajęcia są realizowane na symulatorze, wyposażenie symulatora powinno być zgodne z wymaganiami odnoszącymi się do programu i formy szkolenia |
4 | Symulator | 1. Symulator operacyjny mostka nawigacyjnego, tj. symulator wielozadaniowy zgodny z wymaganiami Konwencji STCW*), wyposażony w system wizyjny dla warunków dnia, nocy oraz ograniczonej widzialności, dysponujący różnymi modelami statków pilotowanych oraz innych jednostek pływających, znajdujących się w pobliżu statku pilotowanego, oraz możliwością symulacji manewrów z udziałem holowników, układem sterowania kursem i prędkością statku pilotowanego, możliwością prowadzenia komunikacji za pomocą bloku łączności, a także nadawania i odbioru sygnałów dźwiękowych, wyposażony w systemy umożliwiające symulacje krytycznej sytuacji manewrowo-nawigacyjnej oraz sytuacji awaryjnej w rejonie ćwiczeń, z uwzględnieniem batymetrii akwenu, jego oznakowania nawigacyjnego i innych ograniczeń manewrowych, takich jak oddziaływanie wiatru i prądu o założonej sile i założonym kierunku 2. Instrukcje do ćwiczeń, mapy i wydawnictwa nautyczne właściwe dla rejonu prowadzonych ćwiczeń 3. Procedury alarmowe statku własnego Uwaga: Za równoważne z symulatorem uznaje się obiekty rzeczywiste (modele redukcyjne) posiadające wyposażenie, budowę oraz funkcje umożliwiające realizację zajęć przewidzianych w programie szkoleń pilotów morskich. |
5 | Regulacje prawne dotyczące pilotażu | Wydawnictwa lub urządzenia zapewniające dostęp do odpowiednich regulacji prawnych, w tym aktów prawa miejscowego |
*) Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzona w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i 202, z 1999 r. Nr 30, poz. 286 oraz z 2013 r. poz. 1092 i 1093).
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR SPRAWOZDANIA Z AUDYTU W STACJI PILOTOWEJ LUB OŚRODKU SZKOLENIA PILOTÓW ORAZ WZÓR KARTY NIEZGODNOŚCI
WZÓR SPRAWOZDANIA Z AUDYTU W STACJI PILOTOWEJ LUB OŚRODKU SZKOLENIA PILOTÓW ORAZ WZÓR KARTY NIEZGODNOŚCI
(minister właściwy ds. gospodarki morskiej)
dokument nr .......
Sprawozdanie z audytu w stacji pilotowej/ośrodku szkolenia pilotów*)
w przedmiocie:
1) uznania
2) odnowienia ważności uznania
.........................................................................................................................................................
(nazwa stacji pilotowej/ośrodka szkolenia pilotów*))
.........................................................................................................................................................
(adres)
.........................................................................................................................................................
(tytuł, imię i nazwisko szefa pilotów stacji lub kierownika ośrodka szkolenia pilotów)
.........................................................................................................................................................
(data rozpoczęcia działalności szkoleniowej)
.........................................................................................................................................................
(data i rodzaj ostatniego audytu w zakresie działalności szkoleniowej)
.........................................................................................................................................................
(organ, który udzielił obowiązującego uznania**))
Zespół audytujący:
Lp. | Imię i nazwisko | Funkcja |
1 | Audytor wiodący | |
2 | Audytor | |
3 | Audytor |
Czy podczas poprzedniego audytu były wystawione karty niezgodności?
tak nie
Jeśli tak, czy niezgodności usunięto?
tak nie
I. Zakres działalności stacji pilotowej/ośrodka szkolenia pilotów*)
Lp. | Programy szkoleń pilotów | Wpisz znak "X" we właściwej pozycji |
1 | Szkolenie kwalifikacyjne na dyplom pilota morskiego dla rejonu pilotowego: | |
a) Gdańsk-Elbląg | ||
b) Gdynia-Hel-Władysławowo | ||
c) Świnoujście-Szczecin | ||
d) Darłowo | ||
e) Kołobrzeg | ||
f) Ustka | ||
2 | Szkolenie na symulatorze dla pilotów morskich |
II. Dokumenty stacji pilotowej/ośrodka szkolenia pilotów*)
Lp. | Zagadnienia | Tak / nie / nie dotyczy | Uwagi |
1 | Akt o utworzeniu stacji / akt założycielski ośrodka*) | ||
2 | Regulamin funkcjonowania stacji / statut ośrodka*) | ||
3 | Wpis ośrodka do ewidencji szkół i placówek niepublicznych (dotyczy szkół niepublicznych zakładanych przez osoby prawne lub fizyczne) | ||
4 | Dokumentacja dotycząca posiadanego systemu zarządzania jakością w zakresie działalności szkoleniowej | ||
Uwagi: |
III. Sprawdzenie prawidłowości realizowanych programów szkolenia pilotów morskich, a także ich zgodności z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 107b ust. 5 pkt 4-6 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim
Lp. | Zagadnienia | Tak / nie / nie dotyczy | Uwagi |
1 | Zgodność realizowanych programów szkolenia z wymaganiami w zakresie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych | ||
2 | Zgodność realizowanych programów praktyk pilotowych z wymaganiami w zakresie praktyk pilotowych w zależności od rejonu pilotowego | ||
3 | Wewnętrzny system zapewniania jakości szkolenia | ||
4 | System archiwizacji i przechowywania dokumentów | ||
Uwagi: |
IV. Sprawdzenie prawidłowości prowadzenia dokumentacji procesu szkolenia pilotów morskich
Lp. | Zagadnienia | Tak / nie / nie dotyczy | Uwagi |
1 | Lista uczestników szkolenia | ||
2 | Potwierdzenie udziału w zajęciach objętych szkoleniem (dzienniki zajęć) | ||
3 | Rejestr wydanych zaświadczeń o ukończeniu szkolenia oraz jego zgodność z listami uczestników szkolenia | ||
4 | Nadzór nad realizacją programu praktyk pilotowych | ||
Uwagi: |
V. Sprawdzenie kwalifikacji kadry oraz prowadzenia stosownej dokumentacji
Lp. | Zagadnienia | Tak / nie / nie dotyczy | Uwagi |
1 | Informacje dotyczące kadry, w tym kwalifikacji oraz zgodności z minimalnymi wymaganiami niezbędnymi do realizacji programów szkoleń pilotów morskich | ||
2 | Dokumentacja potwierdzająca kwalifikacje kadry | ||
Uwagi: |
VI. Sprawdzenie prawidłowości wyposażenia bazy szkoleniowej
Lp. | Zagadnienia | Tak / nie / nie dotyczy | Uwagi |
1 | Opis bazy szkoleniowej | ||
2 | Zasoby biblioteczne (literatura fachowa, zbiór map i publikacji) | ||
3 | Wyposażenie pomieszczeń przeznaczonych do szkolenia | ||
4 | Symulator | ||
Uwagi: |
VII. Sprawdzenie prawidłowości procesu szkolenia
Lp. | Zagadnienia | Tak / nie / nie dotyczy | Uwagi |
1 | Zgodność prowadzonych szkoleń z programami i formą szkolenia | ||
2 | Realizacja programu praktyk pilotowych i ich integralność z programem szkolenia | ||
3 | Ocena i zaliczanie osiąganych efektów szkolenia zgodnych z programami szkoleń realizowanymi w ramach szkolenia i nauki własnej | ||
4 | Zaliczanie programu praktyk pilotowych | ||
5 | Prowadzenie dokumentacji szkolenia | ||
6 | Realizowanie wewnętrznej kontroli systemu zapewnienia jakości szkolenia |
VIII. Wnioski końcowe
Zespół audytujący w składzie: | ||
1. ............................................................................... audytor wiodący (imię i nazwisko) | ||
2. ............................................................................... audytor (imię i nazwisko) | ||
3. ................................................................................ audytor (imię i nazwisko) | ||
Audyt przeprowadzono w dniu/dniach*) .................................. | ||
................................................................................ | ||
................................................................................ | ||
............................................... | ................................................................................ | |
(data) | (podpisy członków zespołu audytującego) | |
Potwierdzam zapoznanie się ze sprawozdaniem i otrzymanie jego egzemplarza | ||
............................................................................................................................ | ................................... | |
(pieczęć, podpis szefa pilotów stacji / kierownika ośrodka szkolenia pilotów*))***) | (data) |
Objaśnienia:
*) Niepotrzebne skreślić.
**) Jeżeli dotyczy.
***) w przypadku odmowy złożenia podpisu podaje się przyczynę jego niezłożenia.
KARTA NIEZGODNOŚCI nr ........
Typ: Niezgodność duża
Niezgodność
1. Nazwa stacji pilotowej / ośrodka szkolenia pilotów*): | 2. Skład zespołu audytującego: | |||
............................................................................. | 1) ............................................................... | |||
............................................................................. | 2) ............................................................... | |||
............................................................................. | 3) ............................................................... | |||
3. Data: .............................................. | 4. Miejsce audytu: ............................................................ | |||
5. Szczegóły niezgodności: | ||||
6. Niespełniony wymóg: | ||||
7. Termin przekazania informacji o podjętych działaniach korygujących: | ||||
.......................................... (data) | ......................................................................... (podpis audytora wiodącego) | |||
8. Oświadczam, że zapoznałem się ze szczegółami niezgodności i deklaruję przekazanie informacji o podjętych działaniach korygujących, sposobie i terminie usunięcia niezgodności. | ||||
....................................................................................... (szef pilotów stacji / kierownik ośrodka szkolenia pilotów)**) | ............................................................. (podpis) | |||
9. Informacja o działaniach korygujących: | ||||
.................................................................................................................. (podpis szefa pilotów stacji / kierownika ośrodka szkolenia pilotów) | ||||
10. Działania korygujące: Akceptuję / Nie akceptuję / Nie przekazano informacji*) | ||||
...................................................... (data) | ......................................................................... (podpis audytora wiodącego) |
Objaśnienia:
*) Niepotrzebne skreślić.
**) W przypadku odmowy złożenia podpisu podaje się przyczynę jego niezłożenia.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »