Uznawanie stacji pilotowych i ośrodków szkolenia pilotów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.419

Akt utracił moc
Wersja od: 25 marca 2015 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 4 marca 2015 r.
w sprawie uznawania stacji pilotowych i ośrodków szkolenia pilotów

Na podstawie art. 107b ust. 5 pkt 8 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Przepisy rozporządzenia określają:
1)
warunki i tryb uznawania, odnawiania, zawieszania i cofania uznania stacji pilotowych, zwanych dalej "stacjami";
2)
warunki i tryb uznawania, odnawiania, zawieszania i cofania uznania ośrodków szkolenia pilotów, zwanych dalej "ośrodkami";
3)
wymagania dotyczące wyposażenia bazy szkoleniowej oraz kwalifikacji kadry stacji lub ośrodków.
1. 
Stacja lub ośrodek zostają uznane w zakresie szkolenia pilotów morskich, jeżeli:
1)
szkolenia są prowadzone:
a)
przez kadrę posiadającą kwalifikacje zgodne z minimalnymi wymaganiami określonymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
b)
w pomieszczeniach i z użyciem sprzętu spełniających wymagania określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
c)
zgodnie z programami szkoleń określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 107b ust. 5 pkt 4-6 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej "ustawą",
d)
w sposób, który zapewnia zrealizowanie praktyki pilotowej;
2)
posiadają system zarządzania jakością w zakresie działalności szkoleniowej potwierdzony odpowiednim dokumentem, przy czym w nowo tworzonych stacjach lub ośrodkach system zarządzania jakością powinien być potwierdzony certyfikatem uzyskanym w okresie roku od rozpoczęcia działalności szkoleniowej.
2. 
Stacja lub ośrodek mogą zostać uznane jedynie w zakresie szkolenia na symulatorze dla pilotów morskich, jeżeli spełnią warunki określone w ust. 1 pkt 1 lit. a-c i pkt 2.
W celu uznania albo odnowienia ważności uznania stacji lub ośrodka przeprowadza się audyt.
1. 
Wniosek o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w § 3, zawierający określenie zakresu audytu, składa szef pilotów stacji lub kierownik ośrodka do ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
2. 
Wniosek o przeprowadzenie audytu w celu odnowienia ważności uznania stacji lub ośrodka składa się nie później niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności istniejącego uznania.
1. 
Do wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w § 3, należy dołączyć:
1)
regulamin funkcjonowania stacji lub statut ośrodka;
2)
akt o utworzeniu stacji lub akt założycielski ośrodka;
3)
zaświadczenie o wpisie ośrodka do ewidencji szkół i placówek niepublicznych zakładanych przez osoby prawne lub fizyczne prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego;
4)
kopię dokumentu potwierdzającego wdrożenie i funkcjonowanie systemu zarządzania jakością w zakresie działalności szkoleniowej, z wyłączeniem nowo tworzonych stacji lub ośrodków;
5)
opis posiadanej bazy szkoleniowej oraz wykaz pomieszczeń i sprzętu służących do szkolenia pilotów morskich;
6)
opis wewnętrznego systemu kontroli realizacji programów szkolenia;
7)
informację dotyczącą kadry, obejmującą imiona, nazwiska, zakres i poziom kwalifikacji, w tym kwalifikacji morskich jej członków, oraz wskazanie poszczególnych zajęć prowadzonych przez tę kadrę;
8)
programy szkolenia pilotów morskich realizowane w stacji lub ośrodku, w tym:
a)
opis metod sprawdzania wiedzy, umiejętności i kompetencji,
b)
spis posiadanych pomocy szkoleniowych niezbędnych do szkolenia pilotów morskich;
9)
wzory wydawanych zaświadczeń o ukończeniu szkoleń;
10)
opis warunków przeprowadzenia i zaliczenia zajęć na symulatorze;
11)
opis warunków prowadzenia i zaliczania praktyki pilotowej.
2. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-10, należy dołączyć również w przypadku złożenia wniosku o przeprowadzenie audytu w celu uznania stacji lub ośrodka w zakresie szkolenia na symulatorze dla pilotów morskich.
Po otrzymaniu kompletnego wniosku o przeprowadzenie audytu, o którym mowa w § 3, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej wyznacza spośród osób wpisanych na listę audytorów, o której mowa w art. 76 ust. 1 ustawy, zespół audytujący, który przeprowadza audyt w zakresie określonym we wniosku.
1. 
Audyt w celu uznania stacji lub ośrodka przeprowadza się w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia wniosku.
2. 
Audyt w celu odnowienia ważności uznania stacji lub ośrodka przeprowadza się nie później niż przed upływem terminu ważności istniejącego uznania.
Audytowi przeprowadzanemu w stacji lub ośrodku podlega:
1)
organizacja i realizacja procesu szkolenia;
2)
dokumentacja prowadzonego lub planowanego szkolenia;
3)
zgodność kwalifikacji kadry stacji lub ośrodka, w tym kwalifikacji morskich, z minimalnymi wymaganiami dotyczącymi prowadzenia poszczególnych zajęć.
W ramach audytu zespół audytujący:
1)
weryfikuje wniosek i złożoną dokumentację;
2)
przeprowadza czynności audytowe w stacji lub ośrodku obejmujące weryfikację zgodności przedstawionej przez stację lub ośrodek dokumentacji ze stanem faktycznym;
3)
weryfikuje działania podjęte w związku z wykonaniem zaleceń wynikających z kart niezgodności, o których mowa w § 10 ust. 3.
1. 
Po przeprowadzeniu czynności audytowych, o których mowa w § 9 pkt 2, zespół audytujący sporządza sprawozdanie w dwóch egzemplarzach.
2. 
Audytor wiodący przekazuje sprawozdanie ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej. Drugi egzemplarz sprawozdania przekazuje szefowi pilotów stacji albo kierownikowi ośrodka.
3. 
W przypadku stwierdzenia niezgodności lub niezgodności zagrażającej osiągnięciu zakładanych efektów szkolenia, zwanej dalej "niezgodnością dużą", audytor wiodący sporządza dodatkowo w dwóch egzemplarzach karty niezgodności, odrębnie dla niezgodności albo niezgodności dużej, i określa w nich szczegóły niezgodności oraz termin przekazania informacji o podjętych działaniach korygujących. Jeden egzemplarz karty niezgodności wraz ze sprawozdaniem, o którym mowa w ust. 1, przekazuje szefowi pilotów stacji lub kierownikowi ośrodka.
1. 
Szef pilotów stacji lub kierownik ośrodka informuje na piśmie audytora wiodącego o podjętych działaniach korygujących i określa sposób i termin usunięcia niezgodności lub niezgodności dużej.
2. 
Audytor wiodący po otrzymaniu informacji, o których mowa w ust. 1, analizuje je oraz karty niezgodności i w przypadku akceptacji działań korygujących podjętych przez stację lub ośrodek zamyka wystawione karty niezgodności przez dokonanie stosownej adnotacji.
3. 
Audytor wiodący zamyka także karty niezgodności w przypadku:
1)
braku akceptacji podjętych działań korygujących zawartych w informacji, o której mowa w ust. 1;
2)
nieotrzymania informacji o planowanych lub podjętych działaniach korygujących w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 3.
4. 
Po zamknięciu kart niezgodności audytor wiodący przekazuje je ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej.
1. 
Audytor wiodący, w zależności od wyniku audytu, składa wniosek o udzielenie albo nieudzielenie uznania, odnowienie uznania, zawieszenie uznania albo cofnięcie uznania.
2. 
W przypadku stwierdzenia niezgodności dużej audytor wiodący składa wniosek do ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej o zawieszenie uznania do czasu usunięcia tej niezgodności.
Wzór sprawozdania oraz wzór kart niezgodności i niezgodności dużej określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Do decyzji o uznaniu stacji lub ośrodka dołącza się certyfikat uznania, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE KWALIFIKACJI KADRY DYDAKTYCZNEJ NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROGRAMÓW SZKOLEŃ PILOTÓW MORSKICH

Lp.Forma

szkolenia

Wykształcenie i wymagane doświadczenie
1Wykłady1) dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pokrywającym się z tematyką prowadzonych zajęć lub dyplom morski na poziomie zarządzania w dziale pokładowym

2) doświadczenie zawodowe na stanowiskach bezpośrednio związanych z zakresem wiedzy stanowiącej przedmiot prowadzonych zajęć w minimalnym wymiarze 3 lat

Osoby nieposiadające kwalifikacji pedagogicznych powinny posiadać ważne świadectwo przeszkolenia dydaktycznego dla instruktorów wydane zgodnie z Konwencją STCW*)

2Symulator1) dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pokrywającym się z tematyką prowadzonych zajęć

2) doświadczenie zawodowe w charakterze pilota morskiego w okresie ostatnich 5 lat

Osoby prowadzące zajęcia powinny posiadać dokument potwierdzający dopuszczenie do prowadzenia zajęć na symulatorach

*) Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzona w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i 202, z 1999 r. Nr 30, poz. 286 oraz z 2013 r. poz. 1092 i 1093).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYMAGANIA DOTYCZĄCE POMIESZCZEŃ I SPRZĘTU NIEZBĘDNYCH DO REALIZACJI PROGRAMÓW SZKOLEŃ PILOTÓW MORSKICH

Pomieszczenia przeznaczone do prowadzenia szkolenia, w tym pomieszczenia udostępniane kandydatom na pilotów i pilotom do nauki własnej, są wyposażone w sprzęt umożliwiający właściwe przekazanie treści szkolenia (np. projektor multimedialny, tablicę multimedialną, stanowisko do e-learningu) oraz materiały obejmujące zagadnienia objęte nauką własną.
Lp.Program

szkolenia

Wyposażenie
1Nawigacja w rejonie pilotowym1. Literatura fachowa obejmująca zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z realizacją programu

2. Zbiór map, publikacji nautycznych i informacji dotyczących rejonu pilotowego

2Bezpieczeństwo nawigacji w rejonie pilotowym1. Literatura fachowa obejmująca zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z realizacją programu

2. Międzynarodowe, krajowe i lokalne przepisy i procedury dotyczące zagadnień bezpieczeństwa nawigacji

3ManewrowanieLiteratura fachowa obejmująca zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z realizacją programu

Uwaga: Wybrane elementy programu mogą być realizowane w trakcie szkolenia na symulatorze; w przypadku gdy zajęcia są realizowane na symulatorze, wyposażenie symulatora powinno być zgodne z wymaganiami odnoszącymi się do programu i formy szkolenia

4Symulator1. Symulator operacyjny mostka nawigacyjnego, tj. symulator wielozadaniowy zgodny z wymaganiami Konwencji STCW*), wyposażony w system wizyjny dla warunków dnia, nocy oraz ograniczonej widzialności, dysponujący różnymi modelami statków pilotowanych oraz innych jednostek pływających, znajdujących się w pobliżu statku pilotowanego, oraz możliwością symulacji manewrów z udziałem holowników, układem sterowania kursem i prędkością statku pilotowanego, możliwością prowadzenia komunikacji za pomocą bloku łączności, a także nadawania i odbioru sygnałów dźwiękowych, wyposażony w systemy umożliwiające symulacje krytycznej sytuacji manewrowo-nawigacyjnej oraz sytuacji awaryjnej w rejonie ćwiczeń, z uwzględnieniem batymetrii akwenu, jego oznakowania nawigacyjnego i innych ograniczeń manewrowych, takich jak oddziaływanie wiatru i prądu o założonej sile i założonym kierunku

2. Instrukcje do ćwiczeń, mapy i wydawnictwa nautyczne właściwe dla rejonu prowadzonych ćwiczeń

3. Procedury alarmowe statku własnego

Uwaga: Za równoważne z symulatorem uznaje się obiekty rzeczywiste (modele redukcyjne) posiadające wyposażenie, budowę oraz funkcje umożliwiające realizację zajęć przewidzianych w programie szkoleń pilotów morskich.

5Regulacje prawne

dotyczące

pilotażu

Wydawnictwa lub urządzenia zapewniające dostęp do odpowiednich regulacji prawnych, w tym aktów prawa miejscowego

*) Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzona w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i 202, z 1999 r. Nr 30, poz. 286 oraz z 2013 r. poz. 1092 i 1093).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR SPRAWOZDANIA Z AUDYTU W STACJI PILOTOWEJ LUB OŚRODKU SZKOLENIA PILOTÓW ORAZ WZÓR KARTY NIEZGODNOŚCI

.......................................................................... ..........................., dnia ....................

(minister właściwy ds. gospodarki morskiej)

dokument nr .......

Sprawozdanie z audytu w stacji pilotowej/ośrodku szkolenia pilotów*)

w przedmiocie:

1) uznania

2) odnowienia ważności uznania

.........................................................................................................................................................

(nazwa stacji pilotowej/ośrodka szkolenia pilotów*))

.........................................................................................................................................................

(adres)

.........................................................................................................................................................

(tytuł, imię i nazwisko szefa pilotów stacji lub kierownika ośrodka szkolenia pilotów)

.........................................................................................................................................................

(data rozpoczęcia działalności szkoleniowej)

.........................................................................................................................................................

(data i rodzaj ostatniego audytu w zakresie działalności szkoleniowej)

.........................................................................................................................................................

(organ, który udzielił obowiązującego uznania**))

Zespół audytujący:

Lp.Imię i nazwiskoFunkcja
1Audytor wiodący
2Audytor
3Audytor

Czy podczas poprzedniego audytu były wystawione karty niezgodności?

tak nie

Jeśli tak, czy niezgodności usunięto?

tak nie

I. Zakres działalności stacji pilotowej/ośrodka szkolenia pilotów*)

Lp.Programy szkoleń pilotówWpisz znak "X" we

właściwej pozycji

1Szkolenie kwalifikacyjne na dyplom pilota morskiego dla rejonu

pilotowego:

a) Gdańsk-Elbląg
b) Gdynia-Hel-Władysławowo
c) Świnoujście-Szczecin
d) Darłowo
e) Kołobrzeg
f) Ustka
2Szkolenie na symulatorze dla pilotów morskich

II. Dokumenty stacji pilotowej/ośrodka szkolenia pilotów*)

Lp.ZagadnieniaTak / nie /

nie dotyczy

Uwagi
1Akt o utworzeniu stacji / akt założycielski

ośrodka*)

2Regulamin funkcjonowania stacji / statut

ośrodka*)

3Wpis ośrodka do ewidencji szkół

i placówek niepublicznych (dotyczy szkół

niepublicznych zakładanych przez osoby

prawne lub fizyczne)

4Dokumentacja dotycząca posiadanego

systemu zarządzania jakością w zakresie

działalności szkoleniowej

Uwagi:

III. Sprawdzenie prawidłowości realizowanych programów szkolenia pilotów morskich, a także ich zgodności z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 107b ust. 5 pkt 4-6 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim

Lp.ZagadnieniaTak / nie / nie dotyczyUwagi
1Zgodność realizowanych programów

szkolenia z wymaganiami w zakresie

programów szkoleń i wymagań

egzaminacyjnych

2Zgodność realizowanych programów

praktyk pilotowych z wymaganiami

w zakresie praktyk pilotowych

w zależności od rejonu pilotowego

3Wewnętrzny system zapewniania

jakości szkolenia

4System archiwizacji i przechowywania

dokumentów

Uwagi:

IV. Sprawdzenie prawidłowości prowadzenia dokumentacji procesu szkolenia pilotów morskich

Lp.ZagadnieniaTak / nie / nie dotyczyUwagi
1Lista uczestników szkolenia
2Potwierdzenie udziału w zajęciach

objętych szkoleniem (dzienniki zajęć)

3Rejestr wydanych zaświadczeń

o ukończeniu szkolenia oraz jego

zgodność z listami uczestników

szkolenia

4Nadzór nad realizacją programu

praktyk pilotowych

Uwagi:

V. Sprawdzenie kwalifikacji kadry oraz prowadzenia stosownej dokumentacji

Lp.ZagadnieniaTak / nie /

nie dotyczy

Uwagi
1Informacje dotyczące kadry, w tym

kwalifikacji oraz zgodności

z minimalnymi wymaganiami

niezbędnymi do realizacji programów

szkoleń pilotów morskich

2Dokumentacja potwierdzająca

kwalifikacje kadry

Uwagi:

VI. Sprawdzenie prawidłowości wyposażenia bazy szkoleniowej

Lp.ZagadnieniaTak / nie /

nie dotyczy

Uwagi
1Opis bazy szkoleniowej
2Zasoby biblioteczne (literatura

fachowa, zbiór map i publikacji)

3Wyposażenie pomieszczeń

przeznaczonych do szkolenia

4Symulator
Uwagi:

VII. Sprawdzenie prawidłowości procesu szkolenia

Lp.ZagadnieniaTak / nie /

nie dotyczy

Uwagi
1Zgodność prowadzonych szkoleń

z programami i formą szkolenia

2Realizacja programu praktyk

pilotowych i ich integralność

z programem szkolenia

3Ocena i zaliczanie osiąganych efektów

szkolenia zgodnych z programami

szkoleń realizowanymi w ramach

szkolenia i nauki własnej

4Zaliczanie programu praktyk

pilotowych

5Prowadzenie dokumentacji szkolenia
6Realizowanie wewnętrznej kontroli

systemu zapewnienia jakości szkolenia

VIII. Wnioski końcowe

Zespół audytujący w składzie:
1. ............................................................................... audytor wiodący

(imię i nazwisko)

2. ............................................................................... audytor

(imię i nazwisko)

3. ................................................................................ audytor

(imię i nazwisko)

Audyt przeprowadzono w dniu/dniach*) ..................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................................................................
(data)(podpisy członków zespołu audytującego)
Potwierdzam zapoznanie się ze sprawozdaniem i otrzymanie jego egzemplarza
...............................................................................................................................................................
(pieczęć, podpis szefa pilotów stacji / kierownika ośrodka szkolenia pilotów*))***)(data)

Objaśnienia:

*) Niepotrzebne skreślić.

**) Jeżeli dotyczy.

***) w przypadku odmowy złożenia podpisu podaje się przyczynę jego niezłożenia.

KARTA NIEZGODNOŚCI nr ........

Typ: Niezgodność duża

Niezgodność

1. Nazwa stacji pilotowej / ośrodka

szkolenia pilotów*):

2. Skład zespołu audytującego:
.............................................................................1) ...............................................................
.............................................................................2) ...............................................................
.............................................................................3) ...............................................................
3. Data:

..............................................

4. Miejsce audytu:

............................................................

5. Szczegóły niezgodności:
6. Niespełniony wymóg:
7. Termin przekazania informacji o podjętych działaniach korygujących:
..........................................

(data)

.........................................................................

(podpis audytora wiodącego)

8. Oświadczam, że zapoznałem się ze szczegółami niezgodności i deklaruję przekazanie informacji

o podjętych działaniach korygujących, sposobie i terminie usunięcia niezgodności.

.......................................................................................

(szef pilotów stacji / kierownik ośrodka szkolenia pilotów)**)

.............................................................

(podpis)

9. Informacja o działaniach korygujących:
..................................................................................................................

(podpis szefa pilotów stacji / kierownika ośrodka szkolenia pilotów)

10. Działania korygujące: Akceptuję / Nie akceptuję / Nie przekazano informacji*)
......................................................

(data)

.........................................................................

(podpis audytora wiodącego)

Objaśnienia:

*) Niepotrzebne skreślić.

**) W przypadku odmowy złożenia podpisu podaje się przyczynę jego niezłożenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR CERTYFIKATU UZNANIA STACJI PILOTOWEJ LUB OŚRODKA SZKOLENIA PILOTÓW

1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).