Rozdział 3 - Ustrój przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe". - Utworzenie przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".

Dziennik Ustaw

Dz.U.1948.43.312 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 14 marca 1951 r.

Rozdział  3.

Ustrój przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".

(uchylone).

Przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" ma prawo zgodnie z obowiązującymi przepisami używania okrągłej pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku "Polskie Koleje Państwowe".

1. 2
Sieć kolei państwowych dzieli się na okręgi dyrekcyjne, w których bezpośredni zarząd przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" należy do dyrektorów okręgów kolei państwowych, mianowanych i zwalnianych przez Ministra Komunikacji.
2.
Ilość i siedziby dyrekcji okręgowych kolei państwowych ustala Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej i Skarbu.

(uchylony).

1.
Dokumenty imieniem przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" podpisują uprawnione do tego osoby, umieszczając swój podpis pod pieczęcią: Przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe".
2-4. 4
(uchylone).
1.
Osobna instrukcja, wydana przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, w porozumieniu z Ministrem Komunikacji i Ministrem Skarbu, określi sposób i terminy wykonywania kontroli.
2. 5
Wyniki poszczególnych rewizyj Najwyższej Izby Kontroli, niezwłocznie po ich zakończeniu, powinny być komunikowane Ministrowi Komunikacji.
3.
Rewizja rocznych sprawozdań powinna być zakończona w ciągu 10 miesięcy po zakończeniu roku operacyjnego i wyniki jej przedstawione w trybie przewidzianym dla sprawozdań Najwyższej Izby Kontroli o zamknięciu rachunków państwowych.

Zastępstwo sądowe w sprawach, dotyczących praw i interesów majątkowych przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" należy do zakresu działania Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

1.
Urzędnicy państwowi, pozostający dotychczas w służbie kolejowej i pracownicy kolei państwowych, przechodzą do służby w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe".
2.
Ministrowi Komunikacji służy prawo przenoszenia poszczególnych pracowników Ministerstwa Komunikacji do służby w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe" lub odwrotnie.

Stosunek służbowy pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" z wyjątkiem zatrudnionych na mocy umowy o pracę, jest publiczno-prawny. Przepisy o służbie tych pracowników wydaje Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.

Normy wynagrodzenia pracowników w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe", objętych art. 26, - ustala rozporządzenie Rady Ministrów. Do czasu wydania tego rozporządzenia będą stosowane obecnie obowiązujące przepisy względem personelu, z wyjątkiem osób, powołanych na podstawie specjalnych umów, wskazanych w art. 26 niniejszego rozporządzenia.

Rozporządzenie Rady Ministrów ustala uprawnienia emerytalne objętych art. 26 pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" i ich rodzin.

Rozporządzenie Rady Ministrów ustala prawa objętych art. 26 pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" do odszkodowania z powodu niezdolności zarobkowania lub śmierci, spowodowanych nieszczęśliwymi wypadkami przy pełnieniu służby.

Do dnia wejścia w życie rozporządzeń, przewidzianych w art. 28 i 29 niniejszego rozporządzenia, zachowują moc obowiązującą przepisy prawne, normujące dotychczas uprawnienia emerytalne tudzież prawa do odszkodowania z powodu nieszczęśliwych wypadków.

Pracownicy przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" będą uważani za urzędników w rozumieniu prawa karnego.

Od decyzji, wydanych w najwyższej instancji przez władze przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" w sprawach, o których mowa w art. 26, 27, 28 i 29, służy pracownikom, objętym art. 26, prawo skargi do Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Do pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe", zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, będą mieć zastosowanie przepisy prawne z dziedziny świadczeń socjalnych, ochrony pracy i ubezpieczeń społecznych, w zakresie obowiązującym w stosunku do kolei państwowych.

Wykonanie niniejszego rozporządzenia powierza się Ministrowi Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu, a o ile chodzi o postanowienia art. 28, 29, 30 i 33 Ministrowi Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Ministrem Pracy i Opieki Społecznej, o ile zaś chodzi o postanowienia art. 3 i 22 Ministrowi Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości.

1.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2.
Z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia tracą moc obowiązującą wszelkie sprzeczne z nim przepisy prawne.
1 Art. 16-18 uchylone przez art. 8 ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz.U.51.14.108) z dniem 14 marca 1951 r.
2 Art. 20 ust. 1 zmieniony przez art. 8 ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz.U.51.14.108) z dniem 14 marca 1951 r.
3 Art. 21 uchylony przez art. 8 ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz.U.51.14.108) z dniem 14 marca 1951 r.
4 Art. 22 ust. 2-4 uchylone przez art. 8 ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz.U.51.14.108) z dniem 14 marca 1951 r.
5 Art. 23 ust. 2 zmieniony przez art. 8 ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz.U.51.14.108) z dniem 14 marca 1951 r.