Utworzenie przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "Lot".

Dziennik Ustaw

Dz.U.1946.3.21

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 1948 r.

USTAWA
z dnia 3 stycznia 1946 r.
o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "Lot".

Tworzy się przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Polskie Linie Lotnicze "Lot", zwane w dalszych artykułach w skróceniu "Lot".

Siedzibą "Lotu" jest m. st. Warszawa.

Przedmiotem działalności "Lotu" jest:

1) organizacja i eksploatacja linii lotniczych, w szczególności przewóz osób, bagażu, towaru i poczty,

2) organizowanie turystyki powietrznej,

3) 1 (uchylony),

4) dokonywanie wszelkich innych czynności, nie wymienionych wyżej, a wchodzących w zakres komunikacji powietrznej.

"Lot" podlega wpisaniu do rejestru handlowego i przez zarejestrowanie nabywa osobowość prawną.

1.
"Lot" jest prowadzony według zasad gospodarki handlowej z uwzględnieniem potrzeb Państwa oraz interesów życia społecznego i gospodarczego na podstawie planów finansowo-gospodarczych i inwestycyjnych, zatwierdzonych w sposób przewidziany w statucie w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
2.
Wydatki ponoszone przez "Lot" na cele ogólno-państwowe będą zwracane "Lotowi" z budżetu Państwa.
1.
Stosunek służbowy pracowników "Lotu" jest prywatno-prawny, oparty na ogólne obowiązujących przepisach o umowach o pracę oraz na przepisach służbowych, wydanych przez Ministra Komunikacji.
2.
Płace pracowników "Lotu" będą regulowane przez Ministra Komunikacji z uwzględnieniem warunków i rodzaju pracy na podstawie ogólnych wytycznych, ustalonych przez Radę Ministrów dla pracowników przedsiębiorstw państwowych.

Zwierzchni nadzór nad działalnością "Lotu" sprawuje Minister Komunikacji.

1.
Naczelne organy "Lotu": radę nadzorczą, dyrekcję i komisję rewizyjną powołuje i zwalnia Minister Komunikacji.
2.
Naczelny dyrektor reprezentuje "Lot" w sądzie i poza sądem. W szczególnych przypadkach naczelny dyrektor "Lotu" może powierzać zastępstwo praw i interesów "Lotu" w postępowaniu sądowym i sądowo-administracyjnym Prokuratorii Generalnej na zasadzie ogólnie obowiązujących przepisów o działalności Prokuratorii Generalnej.

Ustrój, obowiązki i uprawnienia władz "Lotu" ureguluje statut, zatwierdzony uchwałą Rady Ministrów.

1.
Minister Komunikacji przekaże "Lotowi" majątek ruchomy na własność, a w użytkowanie - majątek nieruchomy, potrzebny dla celów komunikacji powietrznej, a w szczególności majątek spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Polskie Linie Lotnicze "Lot", jaki przypadnie Skarbowi Państwa z likwidacji tej spółki.
2.
Cały majątek "Lotu", tak przekazany przez Skarb, jak i nabyty przez "Lot", wyodrębnia się z ogólnego majątku Skarbu Państwa. Wyodrębniony majątek nieruchomy stanowi własność Skarbu Państwa pod zarządem i w użytkowaniu "Lotu".
3.
Za zobowiązania "Lotu" niezależnie od odpowiedzialności "Lotu" całym jego majątkiem odpowiada Skarb Państwa do wysokości wartości majątku nieruchomego, zarządzanego i użytkowanego przez "Lot".

"Lot" ma prawo dokonywać krótkoterminowych operacyj kredytowych. Za każdorazową zgodą Ministrów Komunikacji i Skarbu może "Lot" dokonywać długoterminowych operacyj kredytowych.

Bilans, rachunek strat i zysków oraz podział czystego zysku "Lotu" zatwierdza Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu. Bilans oraz rachunek strat i zysków należy złożyć Ministrowi Komunikacji do zatwierdzenia w ciągu trzech miesięcy po ukończeniu roku operacyjnego. Minister Komunikacji zatwierdza je w porozumieniu z Ministrem Skarbu po zasięgnięciu opinii urzędów rewizyjnych.

Zasady przeprowadzania kontroli "Lotu" będą określone odrębnym regulaminem, wydanym przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu i naczelnym organem kontroli Państwa.

"Lot" jest zwolniony od wszelkich opłat stemplowych za czynności związane z jego ukonstytuowaniem się jako osoby prawnej. Poza tym opłaca on wszystkie podatki państwowe oraz samorządowe, które obowiązują przedsiębiorstwa prywatne.

Likwidacja przedsiębiorstwa następuje na podstawie uchwały Rady Ministrów na wniosek Ministra Komunikacji w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów i Ministrem Skarbu. Szczegółowe przepisy, dotyczące likwidacji przedsiębiorstwa, wyda Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

Wykonanie niniejszej ustawy porucza się Ministrom Komunikacji i Skarbu, a w części, dotyczącej art. 3 pkt 3 - Ministrowi Bezpieczeństwa Publicznego.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 27 lipca 1945 r.

1 Art. 3 pkt 3 uchylony przez art. 4 dekretu z dnia 26 kwietnia 1948 r. o prawie dokonywania zdjęć aerofotogrametrycznych (Dz.U.48.24.160) z dniem 27 kwietnia 1948 r.