Utworzenie przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "LOT".

Dziennik Ustaw

Dz.U.1945.24.138

Akt utracił moc
Wersja od: 27 lipca 1945 r.

DEKRET
z dnia 18 lipca 1945 r.
o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "LOT".

Na podstawie ustawy z dnia 3 stycznia 1945 r. o trybie wydawania dekretów z mocą ustawy (Dz.U. R. P. Nr 1, poz. 1) Rada Ministrów postanawia, a Prezydium Krajowej Rady Narodowej zatwierdza, co następuje:

Tworzy się przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Polskie Linie Lotnicze "LOT", zwane w dalszych artykułach w skróceniu "LOT".

Siedzibą "LOTU" jest miasto stołeczne Warszawa.

Przedmiotem działalności "LOTU" jest:

1)
organizacja i eksploatacja linii lotniczych, w szczególności przewóz osób, bagażu, towaru i poczty,
2)
organizowanie turystyki powietrznej,
3)
dokonywanie na zasadach wyłączności zdjęć aerofotogrametrycznych dla wszelkich celów w porozumieniu z Ministrem Bezpieczeństwa Publicznego.
4)
wykonywanie wszelkich innych czynności, nie wymienionych wyżej, a wchodzących w zakres komunikacji powietrznej.

"LOT" podlega wpisaniu do rejestru handlowego i przez zarejestrowanie nabywa osobowość prawną.

Minister Komunikacji przekaże "LOTOWI" majątek ruchomy, jak i nieruchomy, potrzebny dla celów komunikacji powietrznej, a w szczególności majątek spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Polskie Linie Lotnicze "LOT", jaki przypadnie Skarbowi Państwa z likwidacji tej spółki.

Cały majątek "LOTU", tak przekazany przez Skarb, jak i nabyty przez "LOT", wyodrębnia się z ogólnego majątku Skarbu Państwa z tym, że majątek nieruchomy stanowi własność Skarbu Państwa pod zarządem i w użytkowaniu "LOTU".

Za zobowiązania "LOTU", niezależnie od odpowiedzialności "LOTU" całym jego majątkiem, odpowiada Skarb Państwa do wysokości wartości majątku nieruchomego, zarządzanego i użytkowanego przez "LOT".

"LOT" jest prowadzony według zasad gospodarki handlowej z uwzględnieniem potrzeb Państwa, interesów życia społecznego i gospodarczego. "LOT" pokrywa wydatki z własnych dochodów i funduszów oraz dopłat ze Skarbu Państwa. "LOT" prowadzi swoją gospodarkę na podstawie rocznych budżetów i planów finansowo-gospodarczych, podlegających zatwierdzeniu przez Radę Ministrów na wniosek Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

"LOT" jest zwolniony od wszelkich opłat stemplowych za czynności związane z jego ukonstytuowaniem się jako osoby prawnej. Poza tym opłaca on wszystkie podatki państwowe oraz samorządowe, które obowiązują przedsiębiorstwa prywatne.

Zwierzchni nadzór nad działalnością "LOTU" sprawuje Minister Komunikacji, a kontrolę w zakresie gospodarki finansowej również Minister Skarbu.

Bilans, rachunek strat i zysków oraz podział czystego zysku zatwierdza Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

Na czele "LOTU" stoi dyrektor, którego powołuje i zwalnia Minister Komunikacji. Dyrektor nie jest urzędnikiem państwowym. Sposób powoływania i zwalniania innych władz oraz pracowników "LOTU" tudzież zakres działania władz określi statut organizacyjny, zatwierdzony uchwałą Rady Ministrów na wniosek Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

Dyrektor sprawuje kierownictwo administracyjne i techniczne "LOTU" i reprezentuje "LOT" w sądzie i poza sądem. W szczególnych przypadkach dyrektor może powierzać zastępstwo praw i interesów "LOTU" w postępowaniu sądowym i sądowo-administracyjnym Prokuratorii Generalnej na zasadzie ogólnie obowiązujących przepisów o działalności Prokuratorii.

Wykonanie niniejszego dekretu porucza się Ministrom Komunikacji, Bezpieczeństwa Publicznego i Skarbów, każdemu w zakresie jego działania.

Dekret niniejszy wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.