Utworzenie Państwowej Rady Emigracyjnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1925.76.535

Akt utracił moc
Wersja od: 31 lipca 1925 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 lipca 1925 r.
o utworzeniu Państwowej Rady Emigracyjnej.

Na podstawie art. 15, 18 i 29 dekretu z dnia 3 stycznia 1918 r. o tymczasowej organizacji Władz Naczelnych (Dz. P. K. P. № 1 poz. 1) oraz na podstawie art. 5 ustawy z dnia 4 listopada 1920 r. w przedmiocie uregulowania spraw dobrowolnej i przymusowej emigracji ludności (Dz. U. R. P. № 108 poz. 707) zarządza się co następuje:
Przy Ministrze Pracy i Opieki Społecznej tworzy się Państwową Radą Emigracyjną, jako organ doradczy i opinjodawczy.
Do zakresu działania Państwowej Rady Emigracyjnej należy wydawanie opinji w sprawach, poddanych pod jej obrady przez Ministra Pracy i Opieki Społecznej, a dotyczących:
a)
polityki emigracyjnej, reemigracyjnej i imigracyjnej;
b)
projektów ustawodawczych w powyższych sprawach;
c)
projektów konwencyj międzynarodowych w sprawach emigracji, reemigracji i imigracji;
d)
udzielania koncesyj na przewóz emigrantów.
Państwowa Rada Emigracyjna składa się:
a)
z 8 członków mianowanych na wniosek Dyrektora Urzędu Emigracyjnego przez Ministra Pracy i Opieki Społecznej z pośród osób, pracujących teoretycznie lub praktycznie w zakresie emigracji;
b)
z 3 przedstawicieli centralnych zawodowych organizacyj robotniczych, które Minister Pracy i Opieki Społecznej do udziału w Państwowej Radzie Emigracyjnej powoła;
c)
z 3 przedstawicieli najważniejszych organizacyj społecznych, działających w zakresie opieki nad emigrantami, a które Minister Pracy i Opieki Społecznej do udziału w Państwowej Radzie Emigracyjnej powoła.

W pracach Państwowej Rady Emigracyjnej biorą stały udział z głosem doradczym przedstawiciele Ministrów Przemysłu i Handlu, Reform Rolnych, Spraw Wewnętrznych, Spraw Zagranicznych oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych.

Nadto Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej przysługuje prawo powoływania każdorazowo z głosem doradczym do udziału w pracach Państwowej Rady Emigracyjnej rzeczoznawców.

Na posiedzeniach Państwowej Rady Emigracyjnej przewodniczy Minister Pracy i Opieki Społecznej, względnie wyznaczony przez niego zastępca.
Posiedzenia Państwowej Rady Emigracyjnej odbywają się w miarę potrzeby nie rzadziej jednak, niż raz na dwa miesiące.

Nadto Minister Pracy i Opieki Społecznej zwołuje nadzwyczajne zebranie Rady Emigracyjnej na życzenie ¼ jej członków.

Dla prawomocności posiedzenia Państwowej Rady Emigracyjnej konieczną jest obecność 5 jej członków oraz przewodniczącego lub jego zastępcy.

Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów z przewagą głosu przewodniczącego w razie równości głosów.

Kadencja Państwowej Rady Emigracyjnej trwa 3 lata. Odwołanie poszczególnych członków Państwowej Rady Emigracyjnej przed upływem tego terminu w wypadkach, regulaminem przewidzianych, należy do Ministra Pracy i Opieki Społecznej.

Na miejsce ustępującego członka Rady Minister Pracy i Opieki Społecznej powołuje innego.

Opuszczenie przez członka Państwowej Rady Emigracyjnej 2 kolejnych posiedzeń bez podania powodów pociąga za sobą wykluczenie tego członka ze składu Rady.
Członkowie Państwowej Rady Emigracyjnej pełnią swe obowiązki honorowo. Członkowie niezamieszkali w Warszawie otrzymują za przejazdy na posiedzenia Rady zwrot kosztów podróży w wysokości wartości biletu kolejowego II klasy; nadto niezamieszkali w Warszawie członkowie otrzymują diety według norm, ustalonych dla urzędników państwowych VI st. sł., względnie dla stopnia służbowego, posiadanego przez członka Rady.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia oraz zatwierdzenie regulaminu, opracowanego przez Państwową Radę Emigracyjną, powierza się Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Jednocześnie tracą moc obowiązującą rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 9 czerwca 1921 r. o utworzeniu Państwowej Rady Emigracyjnej (Dz. U. R. P. № 64 poz. 403) oraz § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 października 1924 r. w sprawie zakresu działania i organizacji Urzędu Emigracyjnego przy Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej (Dz. U. R. P. № 94 poz. 873).