Utworzenie Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.139.1167

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2003 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 sierpnia 2002 r.
w sprawie utworzenia Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy.

Na podstawie art. 12a i art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800) zarządza się, co następuje:
Przy ministrze właściwym do spraw pracy, zwanym dalej "Ministrem", tworzy się Komisję Kodyfikacyjną Prawa Pracy, zwaną dalej "Komisją".
1. 
W skład Komisji wchodzą:
1)
przewodniczący Komisji;
2)
zastępca przewodniczącego Komisji;
3)
członkowie Komisji;
4)
sekretarz Komisji.
2. 
Przewodniczący Komisji, zastępca przewodniczącego Komisji oraz sekretarz Komisji stanowią Prezydium Komisji.
1. 
Prezes Rady Ministrów, na wniosek Ministra, powołuje przewodniczącego Komisji.
2. 
Prezes Rady Ministrów, na wniosek Ministra zgłoszony w porozumieniu z przewodniczącym Komisji, powołuje zastępcę przewodniczącego oraz członków Komisji, w liczbie nie większej niż 7 osób, spośród wybitnych przedstawicieli nauki i praktyki prawa pracy.
3. 
Sekretarza Komisji, jako swojego przedstawiciela w Komisji, powołuje Minister w porozumieniu z przewodniczącym Komisji, spośród pracowników urzędu obsługującego Ministra. W tym samym trybie Minister odwołuje sekretarza Komisji.
1. 
Kadencja Komisji trwa cztery lata.
2. 
W razie powołania uzupełniającego skład Komisji w czasie trwania kadencji Komisji, kadencja tak powołanego przewodniczącego, jego zastępcy lub członka Komisji upływa wraz z kadencją całej Komisji.
3. 
Odwołanie przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji następuje w trybie właściwym do ich powołania i może nastąpić z powodu:
1)
złożenia rezygnacji;
2)
nieuczestniczenia w pracach Komisji.
1. 
Przewodniczący Komisji kieruje pracami Komisji.
2. 
Zastępca przewodniczącego Komisji wykonuje czynności powierzone mu przez przewodniczącego Komisji oraz zastępuje go w razie jego nieobecności.
3. 
Sekretarz Komisji organizuje pracę Komisji oraz zapewnia współpracę Komisji z urzędem obsługującym Ministra.
1. 
Do zadań Komisji należy opracowanie:
1)
założeń rekodyfikacji indywidualnego prawa pracy;
2)
założeń kodyfikacji zbiorowego prawa pracy;
3)
projektów ustaw realizujących przyjęte założenia prac kodyfikacyjnych w zakresie indywidualnego i zbiorowego prawa pracy, z uwzględnieniem standardów prawa Unii Europejskiej.
2. 
Minister może przekazywać Komisji projekty aktów prawnych z zakresu prawa pracy opracowane w czasie prowadzenia prac kodyfikacyjnych w celu uzyskania opinii Komisji o zgodności tych projektów z założeniami prac kodyfikacyjnych, a także przedstawiać Komisji budzące wątpliwości prawne problemy z zakresu prawa pracy w celu zajęcia stanowiska przez Komisję.
1. 
Prezydium Komisji ustala plan i harmonogram prac oraz sposób ich realizacji oraz czuwa nad sprawnym i terminowym wykonywaniem zadań Komisji.
2. 
Komisja wykonuje swoje zadania na posiedzeniach plenarnych. W sprawach dotyczących podstawowych rozstrzygnięć w zakresie realizacji swoich zadań Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności wszystkich członków Komisji.
3. 
Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia Komisji i Prezydium Komisji oraz przewodniczy tym posiedzeniom, a także wykonuje inne zadania związane z organizacją pracy Komisji.
4. 
Przewodniczący Komisji może utworzyć, spośród członków Komisji, zespół problemowy do wykonania określonego zadania. Przewodniczący Komisji może wyznaczyć przewodniczącego zespołu problemowego. Przewodniczący zespołu problemowego kieruje pracami zespołu i przedstawia Komisji wyniki pracy zespołu.
5. 
Przewodniczący Komisji przekazuje opracowane przez Komisję założenia, projekty ustaw i opinie Ministrowi.
6. 
Przewodniczący Komisji może zwrócić się do Ministra o skierowanie opracowanych przez Komisję założeń i projektów ustaw do konsultacji społecznej w ramach Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.
1. 
Przewodniczący Komisji może zapraszać do udziału w posiedzeniach Komisji przedstawicieli nauki i praktyki prawniczej lub innych specjalistów.
2. 
Przewodniczący Komisji może powierzać, w miarę istniejących środków finansowych, członkom Komisji oraz osobom niebędącym jej członkami przygotowanie odpłatnych ekspertyz i innych opracowań niezbędnych do realizacji zadań Komisji.
1.  1
 Przewodniczącemu Komisji, zastępcy przewodniczącego Komisji oraz członkom Komisji wypłaca się miesięczny ryczałt, którego wysokość ustala się jako określoną poniżej wielokrotność kwoty bazowej ustalanej w ustawie budżetowej dla sędziów i prokuratorów, zwanej dalej "kwotą bazową":
1)
przewodniczącemu Komisji - w wysokości 4-krotnej kwoty bazowej,
2)
zastępcy przewodniczącego Komisji - w wysokości 3,5-krotnej kwoty bazowej,
3)
członkowi Komisji - w wysokości 2,5-krotnej kwoty bazowej.
2. 
Osobom wymienionym w ust. 1 oraz w § 8 ust. 1 przysługują diety i zwrot kosztów przejazdu, na zasadach określonych w przepisach dotyczących podróży służbowych na terenie kraju, obowiązujących pracowników zatrudnionych w państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej.
3. 
Za opracowania zlecane w trybie określonym w § 8 ust. 2 osoby wymienione w tym przepisie mogą otrzymywać honoraria na podstawie stosownej umowy, w wysokości zaproponowanej przez sekretarza Komisji i akceptowanej przez Ministra. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych charakterem i rozmiarem opracowania, honorarium, na podstawie umowy akceptowanej przez Ministra, może być przyznane autorowi należącemu do składu Komisji.
1. 
Koszty związane z działalnością Komisji są finansowane z budżetu państwa w części, której dysponentem jest Minister.
2. 
Obsługę organizacyjno-techniczną Komisji zapewnia urząd obsługujący Ministra.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2002 r.
1 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz.U.02.239.2044) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2003 r.