Art. 2. - Utworzenie gmin i zmiana ustawy o radach narodowych.
Dz.U.1972.49.312
Akt utracił mocW ustawie z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 29, poz. 172), zwanej w dalszych przepisach ustawą, wprowadza się po rozdziale 7 nowy rozdział 7a w brzmieniu:
"Rozdział 7a
Przepisy szczególne dotyczące gminnych rad narodowych.
Art. 65a. 1. Gminna rada narodowa jest organem władzy państwowej i podstawowym organem samorządu społecznego na terenie gminy.
2. Liczbę członków gminnej rady narodowej ustala powiatowa rada narodowa w granicach od 20 do 50.
3. Organem administracji państwowej w gminie oraz organem wykonawczym i zarządzającym gminnej rady narodowej jest naczelnik gminy.
Art. 65b. 1. Do gminnych rad narodowych, ich organów i radnych stosuje się odpowiednio przepisy innych rozdziałów ustawy, jeżeli nie są sprzeczne z przepisami niniejszego rozdziału.
2. Przepisów innych rozdziałów ustawy oraz przepisów szczególnych, dotyczących prezydiów rad narodowych, nie stosuje się do prezydiów gminnych rad narodowych.
Art. 65c. 1. Gminna rada narodowa zapewnia wykonanie na terenie gminy zadań państwowych, wzrost i unowocześnienie produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji rolnej, rozwój gospodarczy, społeczny i kulturalny gminy, zaspokajanie potrzeb bytowych ludności oraz umocnienie dyscypliny społecznej.
2. Gminna rada narodowa w szczególności:
Art. 65d. 1. W wypadkach uzasadnionych charakterem lub rozmiarami podejmowanych zadań gminne rady narodowe współdziałają z sąsiednimi radami narodowymi i w związku z tym mogą w szczególności:
2. Podejmując wspólne przedsięwzięcia rady narodowe organizują wspólną kontrolę ich wykonania.
Art. 65e. Na sesjach gminna rada narodowa w szczególności
Art. 65f. 1. Uchwalając wieloletnie plany społeczno-gospodarczego rozwoju, gminna rada narodowa zmierza do wzrostu i unowocześnienia produkcji oraz do zapewnienia kompleksowego, gospodarczego i społeczno-kulturalnego rozwoju gminy, jako spójnego, socjalistycznego organizmu, w którym wszystkie zasoby i możliwości istniejące i dające się uruchomić powinny być wykorzystane dla osiągnięcia w okresie realizacji planu ustalonych w nim celów.
2. Plany wieloletnie obejmują zadania podlegające wykonaniu przez:
3. Plany wieloletnie wymieniają również zadania przewidziane w planach rad narodowych wyższego stopnia do realizacji na terenie gminy.
Art. 65g. 1. Uchwalając roczne plany społeczno-gospodarczego rozwoju, gminna rada narodowa ustala zadania na dany rok w oparciu o założenia planu wieloletniego, z uwzględnieniem nowych okoliczności, zwłaszcza związanych z wykorzystaniem rezerw produkcyjnych oraz dodatkowymi inicjatywami ludności i możliwościami zapewniającymi szybszy rozwój gminy.
2. Gminna rada narodowa ustala w rocznym planie:
3. Roczny plan wymienia również zadania przewidziane w planach rad narodowych wyższego stopnia do realizacji w danym roku na terenie gminy.
Art. 65h. 1. Gminna rada narodowa uchwala wieloletnie plany finansowania zadań oraz roczne budżety w granicach finansowego i materiałowego pokrycia zamierzeń objętych planami społeczno-gospodarczego rozwoju gminy.
2. Wydatki przewidziane w planie finansowania i w budżecie powinny znajdować pokrycie przede wszystkim w dochodach własnych gminnej rady narodowej.
3. Zrównoważenie budżetu gminnej rady narodowej zapewnia, w miarę potrzeby, dotacja z budżetu powiatowej rady narodowej. Zasady przyznawania tej dotacji powinny być dostosowane do zadań objętych wieloletnimi planami społeczno-gospodarczego rozwoju gminy.
4. Gminna rada narodowa decyduje samodzielnie o wykorzystaniu wygospodarowanych nadwyżek budżetowych.
5. Gminna rada narodowa może z własnych środków tworzyć fundusze na zrealizowanie określonych zadań.
Art. 65i. 1. Na pierwszej sesji po wyborach gminna rada narodowa wybierze ze swego grona przewodniczącego gminnej rady narodowej i jego zastępcę oraz przewodniczących stałych komisji; stanowią oni prezydium gminnej rady narodowej.
2. Wybór i odwołanie przewodniczącego gminnej rady narodowej i jego zastępcy odbywa się w głosowaniu tajnym.
3. Gminna rada narodowa może w każdym czasie odwołać prezydium lub poszczególnych jego członków i dokonać nowego wyboru.
4. Przewodniczący gminnej rady narodowej i jego zastępca działają do czasu dokonania wyboru na te stanowiska przez radę narodową następnej kadencji.
5. Pierwszą sesję po wyborach zwołuje w ciągu dwóch tygodni od dnia wyborów przewodniczący gminnej rady narodowej wybrany przez radę poprzedniej kadencji. W nowo utworzonych gminach pierwszą sesję zwołuje przewodniczący prezydium powiatowej rady narodowej; w zarządzeniu o zwołaniu pierwszej sesji jej otwarcie powierza się jednemu z najstarszych wiekiem radnych.
Art. 65j. 1. Prezydium gminnej rady narodowej reprezentuje radę na zewnątrz i organizuje jej prace, a w szczególności:
2. Przewodniczący gminnej rady narodowej:
3. Uchwały zapadające na sesji podpisuje przewodniczący gminnej rady narodowej i jego zastępca. W razie nieobecności jednej z tych osób drugi podpis pod uchwałami składa jeden z członków prezydium.
Art. 65k. Regulamin gminnej rady narodowej powinien określać organizację pracy rady i tryb obradowania na sesji, zasady działania prezydium, organizację i zakres działania komisji oraz podstawowe formy pracy komisji i radnych.
Art. 65l. 1. Do zadań stałych komisji gminnej rady narodowej należy:
2. Regulamin gminnej rady narodowej może określać rodzaje spraw, które zamiast na sesji rozpatrywane są przez komisje. Nie dotyczy to rozstrzygnięć zastrzeżonych do właściwości gminnej rady narodowej.
3. Komisje gminnej rady narodowej mogą występować do naczelnika gminy z wnioskami dotyczącymi działalności kontrolowanych jednostek.
4. Do komisji gminnej rady narodowej nie stosuje się przepisów art. 41 ust. 1 oraz art. 43-45.
Art. 65ł. W zakresie ustalonej w art. 50 ochrony stosunku pracy radnego właściwym do wyrażenia zgody na wypowiedzenie radnemu stosunku pracy przez zakład, który go zatrudnia, oraz przyjmowania zawiadomień o rozwiązaniu stosunku pracy bez wypowiedzenia, jak również do powiadamiania o tych sprawach gminnej rady narodowej, jest prezydium gminnej rady narodowej.
Art. 65m. 1. Naczelnik gminy, jako organ administracji państwowej w gminie, działa zgodnie z przepisami prawa oraz kierunkami działania ustalonymi przez gminną radę narodową.
2. Naczelnik gminy wykonuje zarządzenia organów nadrzędnych.
3. Naczelnika gminy powołuje na czas nieoznaczony przewodniczący prezydium wojewódzkiej rady narodowej na wniosek prezydium powiatowej rady narodowej zgłoszony po zaopiniowaniu przez gminną radę narodową.
4. W wypadku nie cierpiącym zwłoki przewodniczący prezydium wojewódzkiej rady narodowej może powierzyć pełnienie obowiązków naczelnika gminy osobie posiadającej odpowiednie kwalifikacje bez zachowania trybu określonego w ust. 3 na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.
5. Gminna rada narodowa może w uzasadnionym wypadku wystąpić o odwołanie naczelnika gminy. Prezydium powiatowej rady narodowej przedstawia wniosek gminnej rady narodowej o odwołanie naczelnika gminy przewodniczącemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
6. Naczelnika gminy może odwołać przewodniczący prezydium wojewódzkiej rady narodowej na wniosek prezydium powiatowej rady narodowej lub z własnej inicjatywy.
Art. 65n. 1. Naczelnik gminy w szczególności:
2. Naczelnik gminy koordynując działalność jednostek państwowych i spółdzielczych oraz organizacji społecznych związanych bezpośrednio z realizacją zadań planu społeczno-gospodarczego rozwoju gminy:
3. Naczelnik gminy współdziała z jednostkami państwowymi, spółdzielczymi i społecznymi nie podporządkowanymi gminnej radzie narodowej w zakresie realizacji zadań państwowych, przestrzegania dyscypliny pracy, zapewnienia spokoju i porządku oraz zaspokajania potrzeb socjalno-bytowych pracowników zatrudnionych na terenie gminy.
4. Jednostki, o których mowa w ust. 3, muszą uzyskać zgodę naczelnika gminy na wprowadzenie zmian w przeznaczeniu zakładów oraz charakterze i profilu inwestycji, zarówno gospodarczych, jak i socjalno-bytowych.
Art. 65o. Naczelnik gminy, jako organ wykonawczy i zarządzający gminnej rady narodowej, zapewnia wykonanie jej uchwał, składa sprawozdania i informacje o swojej działalności oraz z wykonania uchwał, jak również przedkłada coroczne sprawozdania z wykonania planu społeczno-gospodarczego rozwoju gminy oraz budżetu.
Art. 65p. 1. Naczelnik gminy wydaje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji państwowej decyzje w pierwszej instancji, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Odwołania od tych decyzji rozpatrują odpowiednie wydziały prezydium powiatowej rady narodowej.
2. W razie naglącej konieczności naczelnik gminy wydaje zarządzenia porządkowe, gdy zachodzi niezbędność natychmiastowego wprowadzenia w życie na obszarze gminy lub jej części powszechnych zakazów lub nakazów w okolicznościach szczególnie niebezpiecznych dla życia, zdrowia lub mienia oraz w razie klęsk żywiołowych lub wymagających natychmiastowego działania trudności gospodarczych; zarządzenia takie przedstawia następnie gminnej radzie narodowej na najbliższej sesji do zatwierdzenia.
Art. 65r. 1. Naczelnik gminy wykonuje swoje zadania przy pomocy podległego mu urzędu gminy i kierowników zakładów podporządkowanych gminnej radzie narodowej, a w zakresie oświaty przy pomocy gminnego dyrektora szkół sprawującego nadzór nad działalnością szkół na terenie gminy. Gminny dyrektor szkół będzie jednocześnie pełnić funkcję dyrektora zbiorczej szkoły gminnej.
2. W skład urzędu gminy wchodzą: biuro urzędu gminy, gminna służba rolna i urząd stanu cywilnego.
3. Naczelnikowi gminy przysługują uprawnienia kierownika urzędu stanu cywilnego.
Art. 65s. 1. Wojewódzka rada narodowa może postanowić, że w gminie i sąsiadującym z nią mieście nie stanowiącym powiatu działać będzie wspólna rada narodowa oraz naczelnik miasta i gminy. Uchwała w tym przedmiocie podlega ogłoszeniu w dzienniku urzędowym wojewódzkiej rady narodowej.
2. Przepisy o gminnej radzie narodowej i naczelniku gminy stosuje się odpowiednio do rady narodowej miasta i gminy oraz do naczelnika miasta i gminy.
Art. 65t. 1. Rada narodowa miasta i gminy oprócz zadań przewidzianych do wykonania przez gminną radę narodową podejmuje działania mające na celu rozwój miasta, jego gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, instytucji oświatowo-kulturalnych i socjalnych, placówek handlowo-usługowych oraz zaspokajanie bytowych i socjalno-kulturalnych potrzeb mieszkańców miasta.
2. Rada narodowa miasta i gminy tworzy komitet osiedlowy jako organ samorządu mieszkańców miasta i nadaje komitetowi statut, który określa tryb wyboru komitetu przez mieszkańców, organizację komitetu i jego uprawnienia. Komitet osiedlowy może gromadzić własne środki finansowe na realizację powierzonych mu zadań. Działalność komitetu nadzoruje rada narodowa miasta i gminy.
3. Rada narodowa miasta i gminy może określić rodzaje spraw, które zamiast na sesji omawiane lub rozpatrywane są przez komitet osiedlowy. Nie dotyczy to rozstrzygnięć zastrzeżonych do właściwości rady narodowej miasta i gminy.
Art. 65u. 1. Wojewódzka rada narodowa może po zasięgnięciu opinii zainteresowanych rad narodowych podporządkować określoną gminną radę narodową lub miejską radę narodową miasta nie stanowiącego powiatu nadzorowi rady narodowej miasta stanowiącego powiat, jeżeli obszary tych jednostek sąsiadują ze sobą i podporządkowanie takie jest celowe ze względów społecznych, gospodarczych i ekonomicznych.
2. Rada narodowa miasta wyłączonego z województwa może za zgodą właściwej wojewódzkiej rady narodowej podporządkować określoną gminną radę narodową lub miejską radę narodową miasta nie stanowiącego powiatu nadzorowi jednej z dzielnicowych rad narodowych, jako organu bezpośrednio wyższego stopnia.
3. Uchwały w sprawach wymienionych w ust. 1 i 2 podlegają ogłoszeniu w dzienniku urzędowym wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa)."