Utworzenie Centrum Edukacji Artystycznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1992.47.210

Akt utracił moc
Wersja od: 25 maja 1994 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 26 maja 1992 r.
w sprawie utworzenia Centrum Edukacji Artystycznej.

Na podstawie art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:
1.
Tworzy się jednostkę organizacyjną obsługi szkół i placówek artystycznych pod nazwą Centrum Edukacji Artystycznej, zwaną dalej "Centrum".
2.
Siedzibą Centrum jest m.st. Warszawa.
Centrum prowadzi sprawy szkolnictwa artystycznego w zakresie:
1)
organizowania nauczania i wychowania,
2)
realizacji zadań związanych z nadzorem pedagogicznym,
3)
obsługi finansowej szkół i placówek artystycznych.
Centrum jest jednostką budżetową. Dochody i wydatki Centrum są objęte budżetem Ministerstwa Kultury i Sztuki.
1.
Na czele Centrum stoi dyrektor, którego powołuje i odwołuje Minister Kultury i Sztuki.
2.
W Centrum może być powołany wicedyrektor.
Nadzór nad Centrum sprawuje Minister Kultury i Sztuki.
Szczegółowy zakres zadań oraz organizację Centrum określa załącznik do rozporządzenia.
Organizację pracy i zakres zadań poszczególnych komórek Centrum określa regulamin organizacyjny, nadany przez dyrektora.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZADAŃ ORAZ ORGANIZACJA CENTRUM EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ

I.

 Zadania Centrum Edukacji Artystycznej

§  1.
Do zadań Centrum należy w szczególności:
1.
W zakresie organizacji pracy szkół artystycznych:

1) opracowywanie założeń i propozycji merytorycznych wraz z uzasadnieniem do projektów aktów prawnych dotyczących szkolnictwa artystycznego,

2) wnioskowanie w sprawach zakładania, przekształcania i likwidowania szkół,

3) prowadzenie spraw organizacyjnych związanych z konkursem na dyrektora szkoły.

2.
W zakresie nauczania:

1) opracowywanie minimum programowego obowiązkowych przedmiotów artystycznych i artystyczno-zawodowych oraz opracowywanie i wydawanie materiałów metodycznych, podręczników i innych pomocy do użytku nauczycieli i uczniów,

2) opracowanie zestawu dopuszczonych do użytku szkół artystycznych programów i podręczników przedmiotów ogólnokształcących,

3) prowadzenie specjalistycznej biblioteki zawierającej nowości literatury krajowej i zagranicznej (książki, nuty, kasety wideo itp.),

4) organizowanie konkursów, przesłuchań ogólnopolskich i regionalnych, koncertów promujących osiągnięcia artystyczne uczniów,

5) prowadzenie doskonalenia nauczycieli poprzez organizowanie kursów, konferencji, zjazdów i narad,

6) organizowanie badań pedagogicznych,

7) wnioskowanie w sprawach współpracy z zagranicą w zakresie dokształcania nauczycieli i promocji najzdolniejszych uczniów, wymiana informacji i doświadczeń,

8) organizowanie i prowadzenie spraw związanych z uzyskiwaniem stopni specjalizacji zawodowej przez nauczycieli przedmiotów artystycznych,

9) podejmowanie innych działań prowadzących do podniesienia kwalifikacji nauczycieli,

10) usprawnianie pracy szkół i upowszechnianie osiągnięć szkolnictwa artystycznego.

3.
W zakresie nadzoru pedagogicznego:

1) opracowywanie kryteriów i dokonywanie oceny działalności szkoły artystycznej:

- cyklicznie co 3-5 lat,

- w każdym czasie w razie potrzeby,

2) powoływanie metodyków i konsultantów z różnych specjalności dla dokonywania oceny poziomu pracy pedagogicznej i artystycznej szkoły i poszczególnych nauczycieli,

3) inicjowanie współpracy szkół artystycznych I i II stopnia z wyższymi szkołami artystycznymi,

4) organizowanie, kierowanie i koordynowanie działalności metodyków i konsultantów Centrum (służących pomocą nauczycielom szkół artystycznych w pracy dydaktycznej),

5) udzielanie pomocy szkołom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

6) opracowywanie analiz i prognoz dotyczących działania i rozwoju szkolnictwa artystycznego,

7) opiniowanie wniosków w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych.

II.

 Organizacja Centrum Edukacji Artystycznej

§  2.
Pracami Centrum kieruje dyrektor, który reprezentuje Centrum na zewnątrz i jest odpowiedzialny za całokształt pracy Centrum.
§  3.
Centrum realizuje swoje zadania poprzez pracowników pedagogicznych - wizytatorów i pracowników administracyjnych.
§  4.
1.
Zadania w zakresie organizacji pracy szkół, nauczania i wychowania oraz zadania związane z nadzorem pedagogicznym realizują pracownicy pedagogiczni - wizytatorzy, zatrudnieni w komórkach organizacyjnych Centrum, zgodnie z regulaminem organizacyjnym nadanym przez Dyrektora Centrum.
§  5.
Centrum pełni funkcję dysponenta środków budżetowych drugiego stopnia w zakresie obsługi finansowo-księgowej szkół i placówek artystycznych.
§  6.
Zadania w zakresie obsługi finansowo-księgowej, spraw osobowych, gospodarczych i kancelaryjnych realizują pracownicy administracyjni zatrudnieni w komórkach organizacyjnych Centrum, zgodnie z regulaminem organizacyjnym, o którym mowa w § 4.
1 Załącznik, § 1, 3, 4, 5, 6 zmienione przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 maja 1994 r. (Dz.U.94.62.260) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 1994 r.